ARCKÉPKISÉRLET KRUDY GYULÁRÓL
Tíz éve alig múlhatott, hogy a hírbe került Krudy Gyula bús elhagyatottságban éldegélt itt a
fővárosban.
Szeretem a sorsomat, hogy én ekkor voltam vele a
legsűrűbben,
szembefordultan a rámeredő közönnyel, a csöndes, de gőgös
jóérzéssel, ritka szép emberpéldány az
én elhanyagolt barátom. Nehéz függönyök nyílnak most az idézésre ...
elkeseredett söntések gőzölögnek a téli
emberektől, kavart-kevert italoktól,
hajnali szobák tárulnak mákonyos berendezéssel, a homályvilágításban olyan
hosszú sorakozással, hogy az alagút elér ide, tévelygő hozzám, kimelegszik a kicsi sarok, ahol két
nem igen társalgó ember a szót fűzi, ízlelve váltogatja és nevetgélő történeteket
hallok furcsa magyarokról, Podolin-ország
titokzatosságairól, nem vigyázatos, forró fejünkre aztán ráfú a kárpáti szél, szíves fülünk
alatt megcsörren a cinterem és
olajbazárt bandériumvezetők között felbukkan s perlekedik a pesti könyvügynök,
szeparés rejtőhelyen romlott cigány gyereskedik és engedéllyel és szemlehunytan a maga nótáit zenélgeti,
szomorkásan enyhe a tivornyás éghajlat,
dörmögő cimborák lassú buzdulással az énekhangjukat szellőztetik és porladó
öregektől elszerzett dalok tereferélnek egymással a hosszú beszédek helyett, éjszakás utcák sötét szőnyegén
két vándorló lépeget a cél felé, a cél a
csábos bizonytalanság, a serkentő az álombeli páva, mely nyitogatja már lila legyezőjét az ég
alján és könnyű derengésben esküdt
hallgatással két zarándok üdvözli a hajnali hallgatást ...
néma, viharzó,
fáradt, zengő képei férfiifjúságomnak és Krudy
Gyula vállaira még nem helyezték rá a
megtalált Hamupipőke messzi sugárzó
palástját.
*
Gúnyos magyar élet! Krudy Gyula
föltámadása nem az irodalommal kezdődik. Egy elvadult hajnalon,
kiszivattyúzott nők girlandjában, pattanó arcú férfiak sűrűjében, nehéz borok
útvesztőiben és a parfüm,
dohány, lomha vágynak párázatában Krudy
Gyula összeütközött egy
huszárkapitánnyal. A halk Krudy
kinyújtózott mint a párduc, markolatos
kard dolgozott a tisztátalan levegőben, kard, huszár a Krudy izmai között
és utána egy dekoratív hatású párbaj, fáradt, cinikus, restült, félős újságírók
közül dobbant föl a gátra a legcsöndesebb, hajlott figurájából kifeszült az
atléta, a hatvágás ódon romantikája villant át a porond levegőjén s unatkozó újságírók
izgult képzeletén, Krudy Gyula az ifjú és felejtett író, egy heroikus és dühítően
humoros párbaj vaksi verőfényében került
a figyelem elé. A Kinizsi-haragosság, a mareona muszáj segítette
meg Krudy Gyulát és nem az irodalom, idáig is
ugyanaz a ritka író volt, amilyennek a közönség később megismerte, kéziratai, a
beszélyek, cikkelyek csak szaporán
megjelentek, mint ez idő tájt, társai a szerzetből tudták is a különösségét s tekintetük megsúrolta
az alakját, ha valamelyik helyiség rejtő zugolyában megpillantották a
magányost, ám a titkot a teli torokkal
kikiáltásra váró bizonyságot el nem árulták, míg nem ama szablyás ramazuri, kiverekedte a Krudy Gyula jussát,
viadalból
érkező, lihegő krónikások elősürögtek bűnös, kis szerszámaikkal és rábocsájtották Krudy Gyula árva
alakjára a híresség fénykéveit.
*
Krudy Gyula három könyvét olvastam el a nyáron, de
most mikor az írói arcát próbálgatom,
fölém kerül a misztikus erdő, amelyet végig
jártam, a hajnalon szülő kerti fák miknek hegyéről szívedig surran
az illat, az étvágyas gyümölcsfák,
amikről rádkacag a teli érettség, a harsogó jegenyék, amiknek árnyékából rádborul a magyar borongás, a Krudy Gyula erdeje, a nagy, földdel-nappal
szeretkező munka, ahová különös
embereit, különös történeteit elültette. Krudy Gyula írásairól könnyen el
lehet sorolni a jellemzőket, a múltat érzi magához a legközelebb, a
képzelete gyorsan meglendül, ha öreg emberek lépnek eléje, akik a messziségből
jönnek, de elszálló életükkel még éreztetik a folytonosságot, a hangja csöndes, álmodozó és szavainak
meghatott elsorolását nem tudja
megzavarni az élet momentán rivalgása sem, képei, gondolatformái fátyolosak,
mint a félig ismerős emlékezés és a hevülete, megindultsága, mint a sóhaj, mely ha eljár körülöttünk,
előretekintő eszünk megfordul a rejtelemtől. Bennünket máskép is foglalkoztatnak Krudy
Gyula írásművészetének e tulajdonságai, mert az egyéni márkán túl kivilágosodik
írói pszichéjének titokzatossága, Krudy Gyula
próbájánál oly izgalmasan és kitapinthatóan, mint alig más írónknál ... Krudy írásait valóban átlengi az a fantáziálással visszahanyatló,
elérzékenyüléssel visszaölelkező, lefogott
hangú regélő mámor, ami biedermeieres hangulattal lebeg át a legkonokabb
gépimádók képzeletén is. Itt jutunk el ahhoz a nem is új, de ami érzésünkkel mindig újonnan és forrón
elgondolt gondolathoz, hogy minden gyermek költő,
csak fölváltják őket később, az írót, azonban a nagy sorozás meghagyja gyermeknek, gyermekének,
akik öreg fejüket oly szívesen lehajtják a gyermekidők mesélő emlékpárnáira ...
*
Krudy Gyula, gyermekkorában még találkozott azzal az eltűnt világgal, mely
neszelve, fáradt hullámzással a könyveiből fölmerül, Ezt persze csak elgondolom, de igazam lesz, mert
a magam életéből indulok el ennek
megállapítására. Krudy velem körülbelül egyidős és az
én gyermekszemem is őriz a megidősödött szemeim alatt képeket, amiket
bizonyára fölszítt Krudy Gyula gyermekes tekintgetése
is.
A különös kis vidéki városkában, ahol én
cseperedtem, még láttam azokat az öreg
hölgyeket, öreg urakat, akik furcsán szabott ruhákban, fodrokkal sokszor leomló szoknyákban
nagyvonalú zsakettekben, ernyős kalapkákban, sima aranyfejű, vastag bambusznáddal a
kezükben, máslis napernyőkkel,
tölcséresen megszűkült nadrágban, ünnepélyesen, zajt, nyüzsgő más embereket kerülve, lépegettek a szigeti
gesztenyefák alatt, vagy estére, ha a
sok harang álmos zenéléssel megkondult, elimbolyogtak a prímási palota körül és a hűvös, tiszta kis
házacskákban, a pillanatra megmutatkozó
barna folyosókon, elmerültek. Dzsentri
családok őrizték így
a maguk kasztjában a tradíciókat, a viseleti módot, napirendjük beosztottságát,
az őszi sétákat a szigeti sétányokon és bizonyára a gyér, simán és hullámosra kisütött asszonyfrizurák alatt
a gondolatok, álmodozások
választékosságot is. Ezek a nagyasszonyok, tekintetes urak egyenesen a forradalom előtti
időkből sétifikáltak elénk és ma tudom, hogy a biedermeier-korok ódonsága
rajzolta meg formáikat olyan különösre, elvonuló viselkedésükkel, hozzáférhetetlenül izolálták
el magukat a szaladós, frissen született
emberek közül és ezek a nagyon öregedő, rejtelmes gőggel lépkedő emberek, a
ruháikat, szokásaikat, furcsálkodásaikat
ráöltöztették a fiaikra, leányaikra is.
Visszaképzelődve e bánatoskodó
időkhöz, értem, hogy dédapák
öreg unokáikkal mért voltak oly uniformizáltak az előkelő
maradiságukkal, a finomkodó büszkeségükkel, ruháiknak máslis, fodros,
köcsögkalapos, ismétlődő egyformaságával. Az az
aggastyános öreg úr, aki megfontoltan lépegetett a
szigeti gesztenyések alatt, ugyanolyan idők termelvénye volt, mint az a másik,
délcegebb léptű öreg úr, aki kimetszetten
másolatban úgy ballagott az aggastyán mellett, mint akinek
vigyáznia kell, mire a görnyedt gavallér
végleg aludni megyen, átvegye annak az öblös zsakettjét, vastag bambuszbotját s idők
járása ellenében bizarkodó különködéseit. Az aggastyán a forradalom
előtti időkben gangoskodott, az unokája a forradalom utáni időkben, a
Bach-korszakban találta magán a nagyapja
testi-lelki köntösét.
A forradalom előtt és forradalom után az emberek csak
emészthették magukat, a vágy a szabad életre, ambíciók kiteljesítésére szenvedélyes
volt, ám még vérmesebben bomolt a reakció, mely a mukkanást is zendülésnek szimatolta és az
emberkék a börtönös ég alatt, legföljebb
csak magukkal veszkődhettek. A külső világnak ez az
ércigája okozta azt, hogy az emberek
önmagukba menekültek, eszmékkel, érzéssel, ízlésforradalmisággal bíbelődtek és
e lelki élet ábrái kijöttek a ruháikon, bútoraikon, életformáikon és mindenen,
ami az életükhöz tartozott, így született meg a biedermeier és nőtt, tisztult,
fajult a 48-as Európáig, a hullámverés a mozgalmakkal eljutott mihozzánk is és
a tragikus összeomlás után, éldegélt itt
nálunk, a jó televényen, a Bach-korszakban is. Mi később született
jövevények gyerekszemünkkel még fotografálhattuk az elfordult idők lemaradt, itt
maradt utasait ...
Krudy Gyula látta ezeket a befátyolosodott embereket, a Nyírség, ahol megszületett
és növekedett, telepe volt mindig a rátartó magyar családoknak és még közelebbről
legyintgethette a kölyök-képzeletét a maga
nemzetsége, amely mindig kitermelte a különös idők számára, a maga alakjait. Krudy
Gyula gyerekszemein tükrözött ez a búcsúzkodó világ, ébredő csudálkozása ezekkel az
emberekkel, a konok különcködésükkel,
romantikus rejtelmeskedésükkel édelgett
először, álmos történeteik, sóhajtgató összeesküvésük, sírásba lágyuló
mosolyuk, hirtelen, hetyke mámoruk,
lankadt elcsöndesülésük elsorjáztak Krudy
Gyula gyerekeszén, melyben már élt az
író és bélyeges lett örökké ettől a miliőtől. Hisszük, hogy a gyermekélet eldöntő az író
karakterére, hisszük, hogy az író barázdás
ábrázattal, a koporsó zártáig gyermeknek megmarad, hisszük, mire föl
serdül az alkotó munkára, a gyereklélek vezeti útjain. Én
elgondolkoztam és írtam arról egyszer,
hogy a témarajlás az író képzeletén, a belepett tündöklés: a gyermeklélek játékossága, mely
szűzen megring a cikk-cakktól, amit a künn zajló élet ráejt, a kiízlelés,
ahogy a gyereklélek a látogató percet magához ragadja, amint az gőzölgő
fantomjaival a darab életből felszáll, a
meggondolatlan öröm, pásztorocska a délibábok ligetében, ahogyan a gyereklélek
utána veti magát a felsuhanó képek szitakötőinek ... a
tanultsággal, búvárlással meg nem bolygatott érintetlenség, a makulátlan potencia, a gyerekléleknek az a
tulajdonsága lobog az igazi író
lelkében. És koros korában is, őszült megfigyeléseit, élményeit is ezzel az
indulatosságával tudja frissen magába ölteni s az élet áramával fölteríteni.
Más írók a gyermeklelkükkel a regéket bogozzák,
amik az öreg fejük körül elkerengenek, Krudy Gyula még
témáival, vágyaival, meg hatottságaival is megmaradt a gyermeknek, amikor a múlt
ráhintette arabeszkjeit az eljövendő íróiságára és ezért lehet a gyökerét oly
élesen meglátni, mely odavezet a
biedermeier-időkhöz és mondhatnánk, hogy ez az eljegyzettség, mely démoni
hatalommal köti Krudyt a múlt misztériumaihoz, több húrt megnémított az írói szerszámán, de
érezhetjük azt is, hogy ez az elmozdulni
nem tudás a gyerekérzékenységétől, amikor életbe szökkent az íróisága, ez a spekulációnélküli, tiszta, ez az őszinte, áradó gyermekessége, a
legíróibb íróvá avatják Krudy Gyulát ... Hiszen azért nem ma
született gyerek Krudy Gyula sem, széles
melléhez odaránt mindent, ami
szenvedély, borból, asszonyból csöbörrel merít, a mezőny lovacskáit szorgosan figyeli a ticket-pányvákkal,
a bakarat csörgő asztalánál zordonan döngeti a
szerencsét, cimboráit úgy választja meg, hogy a hajnali kötelességektől a gyöngébb ember meghal, de
aki közelebbről láthatja ezt a
rapszodikus gyakorlást, itt is, e tajtékos viharzásból fölmerül a Krudy Gyula gyerekarca, a mohó, szomjas, elkényeztetett
nagy gyermeké, aki a mértéktartást nem
érzi, a «helyes» .viselkedést nem érti, pajtást, más emberfiát kész agyonbántani és
agyonszeretni, dacos, izgatott és elpityeredő, falánk dühével verekedésre
föláll, mint a gyermeklélek, mely spontán
visszhanggal válaszol, ha ráfuvall az élet. A fehérfejű Krudyban ez a
gyermeklélek hatalmasodott el, idős cselekvései mögött is ez a líra
nyűgösködik, kacag, méláz és ha írói természete
megzendül, lehánt magáról megfontolást, kimódolást, konstrukciót, spekuláns
felnőttséget és gyermek szivével tudja leírni szűz leheletű sorait, a kokottról is
...
*
Az arckép testszínei azok, amiket itt elejtek. Valamelyik
másik hajnalon,
egy szobában a zivatar ellankadt, bágyadó pasztellek imbolyogtak az asztal
körül s fölött, boglyas hajzattal, könnyű női ruhákban, a csavargó dohányfüst mélyében, Krudy szólt még egyet és a széken elaludt. «Isten vele vidorság, jó bor és
egyéb öröm» ... Krudy, mint kánikulás
napsütés után az este, aludt. Két finom, vastörő keze imádkozón az ölében,
hatalmas törzse egy kicsit megbillent a gyöngécske széken és még rézsútabb a feje, olyan
módra, ahogyan Gaugin festette a Krisztus-portréit. Magas
barna homlokáról a bölcs szelídség redő nélkül
ereszkedett alá a szeméig, innen aztán megborzolódott és szántva
völgyelt le a szája köré, mely
konok-zártan haragosnak látszott, ásításra, a békesség pozitívumára nem éppen
alkalmas támponton Krudy Gyula felejtkezve aludt,
riogás, csörrenés, buzdítás hasztalan, az elvonulás idejét mukkanás nélkül átszenderegte és az összesen
öt perc területén, az elmélyült álomnak
mindentől idegen, csak önző kedvének élő összes jeleit megmutatta, a hatodik percben azonban Krudy megmozdult, két imádságos kezét széjjelvonta, a
derekában megnyúlt, földobbant, válla frissen kifeszült, mint a diáké a torna után, haragvó
szája mosolyra gúnyolódott, kicsi fekete
szemein a felhőzés viharszínekkel fölcsillogott, álomültéből direkt kilépve, a bonyolult szobácska
útvesztőit sietve föl-alá mérte, harsogó
nagykedvű ébredése oly különös volt, hogy ma is csak a kacér szavacskát érzem hozzá:
– A teremburáját ...
Nem tudom, ma is úgy van-e, amikor még sűrűn találkoztam Krudyval, úgy emlékszem, sétapálcával járt mindig. Ez a
sétapálca azonban nem volt az a közömbös venyige, amit a pontos, rendes emberek életpromenádjaikon
maguk mellé beosztanak, más, nyugtalankodó képzeletemmel sokszor átfonott holmi volt a Krudy Gyula
sétapálcája és nem egyszer meghökkentem,
ha Krudy nélkül, magányosságomban elém állt s kedves bolondságokat sugdosott az eszem
köré.
Ez a derék sétapálca hű kísérője volt Krudynak és ha olyan volt a borulat, alázatosan, zarándok
csöndességgel kocogott Krudy mellett az éj csöndjében, bánatos kis utcákon vándorolt
a gazdája mellett, a remény, bátorság, a
vágy ekkor tán elhunyt, mint a fekete égen a csillagok, csak a szomorkodás sötétült a házak között, csak a
vigasztalan vásár morgott az ívlámpás
tivornya-boltokból a hallgatag kis utcákra, tán megfakult a terv, az álomjárás is és az éji merengésben
meglátszott a vigyorgó arcú
hiábavalóság, a lelkiismeret boszorkányai is fölrepültek? és kínt, meghasonlást hoztak a
derű, az önbizalom helyébe és megduzzadt a csömör? megsüppedt a
fiatalság? az iram passziója is elfáradt? ... a házak rejtő árnyékában halkan,
vigyázatosan, öregesen kocogott a sétapálca Krudy
mellett.
Ám ha fölengedett a zimankó és a vigasztalanság
sötétje, mint nyájas köntös borult az
éji cserkészre, hogy zörrent, fürgélkedett a séta
pálca Krudy oldalán, serény ugrándozással
körültáncolta a gazdája jobbik kedvét,
az éhes szem föltűzte az alvó menyboltra a csillagokat, a komorság a kis utcák völgyében szíves lett, mint a meghittség, a
mese édes pergéssel elindult s ömlött le
az elbúsult képzeletre, mokányság, deli
rátartás vigadott a lecsuklás hüvelyében, derengő, függönyős
ablakok világosságözönnel
kisugarasodtak, a könnyű levegőben jó szagú borok leheltek, vállalkozó pajtások a
határban már kurjantgattak, a rossz jó nők a kis szobák ölében fölnyerítettek, indult,
forrt az éjszaka, a hű sétapálca ceppelizett Krudy mellett és ha volt a nyelén kutyafej, ilyenkor bizonyára leszökkent a gazdája mellé, meghempergett az
igyekvő, szorgalmas lábai között,
csaholt:
– Hu hu
...
és ugrott,
karikázott előre a kvártélyig, ahol tej és pezsgő hűsíti a nyálazó nyelvet.
Ember volt ez a sétapálca, lelkes heroldja Krudy Gyula hangulatának és láttam bunkóban megizmosodni,
ha a gátra sodródott nagyvérű
tulajdonosa és láttam karcsú kecsességgel sétifikálni májusi
délelőttön, kevélykedni arannyal
teliszórt aszfalton, a levegő olyan volt, mint álom idején az ölelés és napsugár-baldachinok,
levélnyitó fák alatt, selyem kendővel a felső
zsebében, Krudy sétált, mint a sokszor bukó jogász.
Úgy gondolom, hogy az író a testi elváltozás
tüneményeit is fölmutatni tudja, fiatalodik, öregszik, újra magára ölti az
ifjúság színeit, a lélek tükrözése ez,
mely ha homályosodik, betölti fáradtsággal az arcbarázdákat, alázatosságba süllyeszti
a vállakat, de ha kiönti verőfényét,
megdélcegesedik az írásvető lépte, ijedtsége, levasalja szívéről,
arcáról az öregség redőit és ezért látni
régen haldokló régi írókat, akik újonnan új
életbe kezdeni tudnak ...
Krudy Gyula sétapálcájának varázsintésére, hányszor láttam az írói léleknek ezt az
apályát, dagályát. ...
Hogy érezheti magát Krudy Gyula
mostan, az új biedermeier-divat idején? amikor
nők tipegnek el mellette hajdani ruhákban, színházakban édelgő zenejátékok legyezgetik az embereket,
írók emlékes bánatukat cirpelik följegyzéseikben, kirakatokban a festményeken
szirupos szalonjelenetek bandzsalítanak reád, a
rajzolt könyvfedélről szintúgy a Biedermeier
béget feléd, hogy érezheti magát Krudy Gyula
mostan? a csalóka elégtételt? hogy
eljött érte az idő és magányossága után köréje gyűrűzik most a világ? ... vagy az undort, hogy ami képzeletének gyermekfirhangjain
túl pihegve ring és álmokat visz reá, most torzultan, csámpásan rátör és
megcsúfolja a tisztaságát?
Mit akarnak a mai emberek a biedermeier-időktől? A halk
szemlélődés, az ábrándos andalgás, a játék nyögdécselő
szívekkel-szavakkal, az önzés sóhajos
gyönyörei, kellemetes éldegélés a vágyak csiklandós hintáin, ezek a ma velejárói? amikor
orkán süvölt az ember fölött és közösségbe
dönti a taplószívűt is, amikor a gránáttól föltépett húsok az én
húsomban is sajognak, amikor a másik
ember hadikenyere az én számban is keseredik, a kölni víz, amit a borbély az
arcomra permetez, dohos, vérszagú lesz újságolvasás
közben, az örömre emelkedő kedvem elborul, mert
fekete ruhás gyerekek mennek el mellettem? ... gőgicsélni próbálnak,
akarnak, tudnak ilyenkor az emberek? aztán mi
közük a mai asszonytesteknek, lábaknak, ábrázatoknak a
biedermeier-öltözködéshez? hosszú, törvényszerűséggel kényszerült, szenzibilis
lelki kultúra volt az annak idején, míg
a nők testi formája olyan lett, hogy megtalálták hozzá a maguk ruházkodási formáit, amiket a mai asszonyok
szarkairigységgel magukra rántanak és
nem gondolják meg, hogy máskép nevelt derekuk hogy rondul az elcsent köntösökben, hájas lábuk mint
kipattan a máslis cipőcskékből, kalapkájuk mögül nem, nem az a bizonyos álmodozással előírt
szem tekintget elé, hanem a
kányapislogás a húsos vörösségből, mely éhes
hisztériával tetszeni akar, és az írók? akik
kiszolgálnak, akik bolondítják ezeket a
szegény embereket, regényt, beszélyt, színdarabot úgy szerkesztenek meg, hogy a
biedermeier-jövevények bátran illegjenek a talmi-ég alatt, az írók? akik
ifjú éveiket egy kicsit hátratolják és az antikváriumban fölhajszolt
dagerrotip-arcképek esküdt fixírozása után, írják, róják a biedermeier-történeteiket ...
Milyen utálatos ez a forgó kaleidoszkóp, ez az eszelős
zsibvásár, mennyire
útját vágja ez a mai serénykedő biedermeier-irodalom, a tán kívánkozó őszinte írói akaratnak? és - hányszor száll rá az árnyék Krudy ősi
képzeletére, mely bizonyára megvonaglik, mert durva szél rohanja meg a hímporát.
*
Egy színem még hiányzik az arcképről.
Krudy Gyula magyarsága, származása, témakörének
jellegzetessége alkalmasnak látszott az irodalomban is politizálók számára,
hogy beosszák Krudyt
abba a szűk lélegzetű írói csoportba, ahol a tradíciók jelszavával tulajdonképpen a konzervatív
korlátoltságot, a nacionalista szegénységet,
a reakciós köldökszemlélést élik. Krudy Gyula
nem volt kapható e szolgálatra. Pénz, gyorsabb rang kínálkozott érte, hajdani
szegénysége a rossz
utat gonoszul elébe is lökte, Krudy
azonban megőrizte magát. Művész önérzetének gőgjével eltolta magától a
ravasz lelkesedők szolidaritását,
osztályozó hámot, pányvát nem tűrt magán, ösztönei vigyáztak a
lelkére, keresztül-kasul érezte:
szuverén élet az ő írói munkája és magyarsága,
visszaálmodó természete, az egyéni megszállottság, amelyből az új születésű
művészet születik s még a barátait is úgy választotta meg, akiknek írói tisztaságában hinni tudott. Igen
jellemző a politikai képzelete is, nemrégiben írta ezeket a sorokat:
– A bölcselmi költőnek sok
írnivalója volna. A nemzet túlesett a fogantatáson és a vajúdáson, a
születés percei következnek...
– Eljön a délután, midőn kettőt kongatnak a tornyokon az órák és a kalapácsok,
kerekek varázsszóra megállanak. Bozontos, verejtékes, kormos, ráncos
homlokzatú emberfejek emelkednek fel Budapest köveiből és a némán, vaskényszerűséggel leszorított
ajkak szétnyílnak, hogy egy óriási
sóhajtás törjön ki a megszakadásig keservvel teli lélekből: Jogot!
Ez nem csoportba állás, hanem a költő ujjongása, aki
azért él a földön,
hogy ekhózza, ha az emberrel valami nagy, valami teremtő újság történik.
RÉVÉSZ BÉLA
(Nyugat, 1917/22. /november 15./ II. 784-791. p.)