[…]
„Modern”
regény. Intuíció. Krúdy Gyula és Kaffka Margit.
Ez az intuitív
hajlandóság Krúdyban tovább mélyül. ó már nem annyira jellemeket ábrázol, mint
inkább állapotokat, amelyekben a jellemek a világgal találkoznak. Cselekmény
folyamán kibomló jellembeli fejlődést már Mikszáth sem igen ad; Krúdynál meg
már szinte teljesen elvész e „fejlődés„”: fölhagy azzal a törekvéssel, hogy
bizonyos morális értelmű, erkölcsileg teremtő, alkotó időben mozgassa hőseit s
valaminő erkölcsi értelmű cél, megoldás felé terelje őket; az idő nála
hangulattá, mosódik s időben élni annyit jelent, mint hangulatokban fölfogni a
világot. Ez pedig csak a éhőssel való intuitív azonosulás útján lehetséges, ami
a regény nagyfokú lírai telítettségére vezet. Fölbomlanak szilárd vonalai, mind
a szerkesztésben, mind a jellemzésben; nem logikusan megfogalmazható alapeszmét
követ végig, hanem hangulatokat, látomásokat, emlékeket közöl, azokban
hömpölyög tovább; nem lépésről lépésre fejti ki alakját s annak viszonyát a
világhoz, hanem egy-egy állapotban az idő egész folyamát tükrözi, s az egész
valóságot észleli, – az egészet, nem pedig csak azt a szeletét, amellyel a hős
egy bizonyos akció közben érintkezésbe jut. Egy-egy pillanatban nem csak egész multunk: valaminő logika fölötti módon, valaminő hangulati
és asszociatív teljességgel az egész világ bennünk él. Létünk mozzanatai
mérhetetlenül gazdagabbak, mint amilyennek a „logikus” ábrázolás mutatja; az
utóbbi bizonyos célszerűséggel folytonosan kiválaszt, szegényít, rendszerez,
kiragadja az embert viszonyai bonyolult szövevényből, egész helyett részletet
ad, teljesség helyett vázlatot; nem veszi tudomásul a folytonosan belénk áradó,
bennünk hullámzó világot. Az újfajta, az egyént teljesebben megragadni törekvő
szemléletre Kaffka Margit regényének, a „Mária évei”-nek
egy részletét is fölhozhatjuk példának. Íme Mária egy pillanata, olvasás
közben: „Hátravetette a fejét. Messzi, elmosódó zsivajok hangzottak be
megszűrten, bágyasztóan, a házban valami konyha előtt vasaló csattogott és nyujtottan danolt egy cseléd; a szomszéd kertben a ribizkét
szedték biztosan és a gyerekhangok visítoztak egymásra, egy zongoraverkli
járt a másik utcában valahol. Zaklató intenzitással érezte mindezt most,
a tespedt város nyári sziesztáját, boltok pállott bűzét, a nyelvelő kutyákat a
hűs kapualjakban, fatáblás ablakok mögött öltögető, bámészszemű, kövéres
asszonyokat. És az edénymosogatás profán zörejeit a házban, az utcai lakás terraszán a házigazdát, e kövér szűcsmestert, amint ujságja fölött bóbiskol; az anyját, vakoskodva a varráson a
belső, sötétes hálószobában, és Ágnest, aki odaát, az üvegnégyszögökkel
falazott verandaebédlőben babrál szórakozott unalommal valami áruismefeladványon...” Voltaképpen egy nyári délután
leírása ez, de a tárgyias közlés helyett úgy, ahogyan a világ a hősben
tükröződik, ugyanazzal a látszólagos rendszertelenséggel, nem tárgyról tárgyra
és helyről helyre haladva, hanem az érzetek ellenőrizhetetlen kapcsolódásának
menetét követve, – nem kívülről látva a tájat, hanem a hősön át és a hősben:
belülről, intuitív módon; – mintha a világnak csak úgy és abban a pillanatban
volna értelme, ahogyan és amikor bennünk megjelenik. Van mindebben valami
egyszeriség, soha nem ismételhetőség, – az, amire Bergson utal: hogy érzeteink
nem hasonlíthatók, mert nem mennyiségi, hanem minőségi különbség van köztük.
Tehát nem elég – és nem elég hiteles, – ha az író egyszer elénk festi a tájat s
abban mozgatja aztán alakjait, s utána a táj változásait önmagában, objektíve
érzékelteti; hiszen a kettő: alak és táj, alak és világ egy: a világ, a táj az
alakban él. Akár csak az idő, a mult is, – ebben
mintha az „örök jelen” századvégi sejtelme bontakoznék ki teljesebben; –
életünknek nincsenek lezárt szakaszai, minden pillanatban egész multunk bennünk él, s hogy milyen ez a mult,
ezt nem az határozza meg, hogy milyen volt, mit tettünk és mit
éreztünk, hanem hogy abban a, bizonyos pillanatban mit érzünk és e
hangulatunkban milyennek látjuk s éljük meg újra multunkat.
Ismét Kaffka Margitot idézhetjük, Pórtelky Magda
vallomását a „Színek és évek” első lapjairól: „Mindennek, ami történik, oly
sokféle oka van; nem tudom, mindig a legigazabbat találom-e meg, ha egy okot
keresek és nem tudom, minden apróság úgy történt-e, vagy csak sokszor
gondoltam és mondtam úgy el azóta és már magam is hiszem. Hallottam
egyszer, hogyha az ember hegyes vidéken jár – néha csak egypár lépést megy
odább és egészen megváltozik szeme előtt a tájkép; völgyek és ormok
elhelyezkedése egymáshoz. Minden pihenőhelyről nézve egészen más a panoráma.
Így van ez az eseményekkel is talán; és meglehet, hogy amit ma az
élettörténetemnek gondolok, az csak mostani gondolkodásom szerint formált kép
az életemről.” Jellemző a forma is: a történet – emlékezés; és az emlékezés
ideje – egyetlen nyári délután, egy perc vagy egy óra; vagy inkább tán csak az
emlékezés állapota a regény „kerete”, az a hangulat, mely az egész „mesét”
átfogja, gyűrűbe zárja; a regény utolsó mondatai szinte szövegszerűen térnek
vissza az elsőkbe, s a „történet” folyamán is minduntalan érezteti az író, hogy
amit elmond, az voltaképpen „most” van: visszagondol csak rá, fölidézi, szinte
úgy gomolyog elő mindez a nyári délután szelíd páráiban. S életünknek, mint
Krúdynál, természetesebb formája az emlékezés, mint a tevékenység; rétegekben
őrizzük magunkban az időt a asszociációink szabadon, mit sem követve a
cselekmény kényszerét, vezetne egyik rétegből a másikba, annyira, hogy a
regényszerkesztés elve már nem a „mese”, nem is a jellem következetes kifejtése
valaminő akcióban, hanem a már kezdettől fogva többé-kevésbé kész jellem
emlékezésének dallamos hullámzása. Krúdy Gyula hőse, Rezeda Kázmér
például a felvidéki Alvinczi-kastély könyvtárszobájában azon tűnődik, hol látta
már a ház ismeretlen vendégének az arcát. Végighalad a „földabrosz módjára
kiteregetett esztendők emlékezetén”, megáll egy városnál: „Bécs! – mondta a
memória”. Ettől a felismeréstől addig, míg „világosan emlékezik”, arra
tudniillik, hogy egy bécsi képkereskedés egyik képén látta először az
ismeretlent, – az emlékezés bonyolult, tekervényes utakat tesz meg. Először
„látja magát”, amint a császárvárosban bandukol, s erre föltámadnak e
kóborlások emlékei, mindaz, amire akkor emlékezett, amikor Bécsben kóborolt:
tehát már az emlék emlékeinek a harmadik síkjában vagyunk. Innét térünk aztán
vissza a másodikba, az első emlékbe: „a múltba merülve állott a régi belvárosi
utcákon Rezeda úr”, elmerülve a sóvárgott múltba, míg föl nem riad s a képek el
nem enyésznek lelke előtt. Ekkor e második síkban „változik a panoráma” –
Kaffka szavával, – új kép tűnik a hős elé: a Hofburg,
a képkereskedés – és ezzel az emlékezés céljához talált. Így vész el a hős újra
meg újra az időben, ebben a különös, gomolygó, sokrétű elemben; maga a történet
csak ürügy ezekre az elveszésekre, az élet csak alkalom az emlékezésre. Rezeda
Kázmér ennek az emlékezésnek a megtestesülése: élete ott kezdődik, amikor
emlékezni kezd, – akár csak Szinbád, aki szerelmének
múltjában jár, „az eltűnt idő nyomában”.
Stílus és zene.
E bonyolult,
egybefonódó, állapotainkban hullámzó, körvonalak nélküli és folyton alakuló
valóság nem közölhető a kifejezés logikus eszközeivel. Ezt nem lehet formákba,
meghatározásokba, végleges képekbe, pontosan körülíró mondatszerkezetekbe
szorítani, azokban megrögzíteni. A nyelv, a gondolat csak fut a valóság után, s
az minduntalan elsiklik előle. A hasonlat nem köt, hanem ellenkezőleg: old;
Jókainál még a – bár romantikusan pompázatos – pontosság eszköze; Krúdynál a
végtelenbe tágításé. Minden, amihez az író hasonlít valamit, magával hozza
hangulatának egész holdudvarát; minden egyes jelenség táguló körökben
fodrozódik a végtelen felé. Íme egy téli táj, Rezeda Kázmér egyik táj-látomása:
„A távolban kristályfehéren állongtak kopasz fák,
mint a táj megfagyott vándorlói, akik tavaszig egy helyből nézik a
jövő-menőket, mert bűvölés alá estek. Kis hidak alatt láthatatlan vizek mélyen
aludtak, mint az elfelejtés. És a varjak, melyek olyan meggondoltan szálltak,
mint az országút felügyelői, olykor hangot adtak, mint a vámszedők
figyelmeztetik megállásra az idegen kocsikat.” Ahány hasonlat, annyi új, az
előzőbe folyó s magában már ismét újnak a dallamát hozó hangulat. Sorozatukban
elmosódik, belső, lelki tájjá lényegül a valóságos, külső táj; a lelki
állapotban, a pillanatnyi látomásban egyúttal benne van egész énünk, emlékei
végtelen univerzumával; s az író nem a tárgyi valóság vonalait követi, hanem a
belső valóságét. Fák; hidak és patakok; varjak: ez a hasonlatsor három
mozzanata, s mindegyik köré élmények emlékei felhősödnek; az utolsóban például:
a varjak károgása az idegen kocsit megállító vámőrök emlékét, e jellegzetesen Krudy világából való emléket asszociálja: az élet egy más,
távoli, de az emlékben jelenlévő rétegét; s ami e képet előhívja, az a megelőző
hasonlat: hogy a varjak úgy szállnak, mint az országút felügyelői... – mindez
azon a belső, lelkitájon kapcsolódik, a kiteregetett
esztendőknek azon a földabroszán szomszédos, amelyen Rezeda Kázmér ujját vezeti
az emlékezés. Reális és irreális e térképen egyformán valóság: a vizek mint az
elfelejtés alusznak ott, s a kristályfehér fáktól
sima az út a bűvölet irrealitásáig. A valóság itt is atomizálódott s új,
másfajta, belső renddé alakult; renddé, melynek törvénye nem a logika, hanem a
zene, s ez egyszerre kétfelől is árad a regénybe: a hasonlatok szakadatlan
hullámverésének ritmusából, meg az írónak abból az érzéséből, hogy a világot
csak ilyen dallambeli azonosulással lehet elmondani. Krúdynál épp oly világosan
észlelhető ez, mint Proust-nál, Virginia Woolf-nál vagy Joyce-nál. Az asszociációk, visszatérő
emlékképek is muzikális motívum-értékűek; így hozza föl például a „Színek és
évek”-ben a málnaillat egy nyár emlékét, s így fogja
közre magát a képet is ez a kert felől fölszálló málnaszag... Illat és zene
különben nem csak ilyen szinte ösztönösen természetes kifejezés módjára, hanem
tételszerűbben is foglalkoztatja az írókat. Babits 1905-ben „Szagokról,
illatokról” ír tanulmányt, utolsó fejezetként dallamosan zengő prózában „odórikus zeneművet” nyujtva „egy
utópiai illatversenyteremben”. Szomory Dezső 1896-ban, első novelláskönyvében,
a „Mesekönyv”-ben meg-megzendíti pompázatos, a nyelvi
erőszakokat is a hangzás szolgálatába állító operai hangját, Csáth Géza meg „A
varázsló kertjés”-ben,
1908-ban kísérletet tesz a novellának zenei: szonátaformában való fölépítésére.
RÓNAY GYÖRGY
(R.
Gy.: Az idő forradalma. /Fejezetek a modern magyar
irodalom életrajzából./
Magyarok, 1947/6. 413–430. o.)