KRUDY GYULA:
Ady Endre
éjszakái (Fehér Holló)
Hat Krudy-írást tartalmaz ez a kötet.
Közülük öt folyóiratokban jelent meg, egy pedig most kerül először nyomtatva a
közönség elé. Nem tudjuk, mi késztette Krudyt e
visszaemlékezések megírására: Ady iránti baráti kegyelet-e, vagy az
Ady-tisztelők unszolása, vagy bármi egyéb; de talán nem tévedünk, amikor úgy
érezzük, hogy ez írások létrejötte részben efféle, irodalmon kívüli szempontoknak
is köszönhető. Csupán írói ösztönei nemigen vitték volna Krudyt
ilyen, tőle kicsit idegen területre. A legtöbb íróval kapcsolatban ellenmondás
volna, Krudyról azonban igaz az, hogy, éppen a
konkrét valóság talaján jár úgy, mintha ingoványon lépkedne. Nála a valóság
csak arra jó, hogy egy-két mondat után elrúgja magát róla s olyan magasságba
távolodjék tőle, ahonnan a valóság még jól látható, de csakis egy ködrétegen
át, s ez a ködréteg – Krúdy szemében – szinte szerves része lesz a valóságnak.
Aki Adyról újat akar mondani, azt kettős veszély fenyegeti:
– könnyen mondhat vagy lényegtelent, vagy valótlant.
Krudy
inkább az előbbi veszélyt hajlandó vállalni. Azzal, hogy Ady éjszakáiról ír, a költő alakját itt-ott
túlságosan is egyszerűsíti (mintha egy komplikált lélek csak bizonyos napszakokban,
csak bizonyos körülmények közt lenne komplikált!), vagy túlságosan is eltolja
az anekdota felé. Az Ady körüli irodalmi botrányos viták bizonyára sokkal több
izgalmat kevertek Ady éjszakáiba, mint amennyire az Krúdy írásaiból kiderül.
Politikai, világnézeti harcoknak itt nyomát sem találjuk. A költő szerelmei
éppen csak megemlíttetnek, mert „hosszadalmas élettapasztalatok, hallomások,
meggyőződések azt a hitet érlelték meg az íróban, hogy az az ember, aki
predesztinálva van arra, hogy a boroshordóba fulladjon, valójában sohase fogja
felakasztani magát egy női szeszély kedvéért”. Fontos mozzanatok elhanyagolása
vagy lekicsinyítése végülis arra vezet, hogy Krudy „éjszakai különkiadás”-ban
jelenteti meg Adyt, azaz egy olyan alakot, aki minden hiányossága és arányainak
megváltoztatása mellett is még mindig jobban hasonlít Adyhoz, hogysem igazi Krudy-figurává válhatnék. A kiindulásul vett valóság és az
azt körülvevő ködréteg itt nem tud jól összemosódni: a valóság néha nyersen
bukkan elő, néha pedig egészen eltűnik a ködréteg alatt.
Pedig a kötetben sok, Krudyhoz
igazán méltó érték van. A világvárosiasodás felé haladó Budapestről pl. egész
sereg olyan megjegyzést szór el írásaiban, amelyek statisztikai adatok, gondos
tanulmányok seregénél jobban jellemzik ezt a folyamatot, éppen, mert Krudy a fiatal Budapest atmoszféráját érzékelteti. „Még
boldog béke volt Magyarországon, Budapest úgy vágyódott a civilizáció – és
benne: a jó irodalom után, mint azok a vad néptörzsek, amelyek először
kóstolják meg a messziföldről jött hajósok pálinkáját.”
– S egész seregét vonultatja fel e kamaszkorát élő nagyváros névtelen éjszakai
alakjainak. Pársoros, telibetaláló remeklések ezek.
A Belváros kávéházait szemlélve megállapítja, hogy korhelykedők már alig
vannak. Legfeljebb „Itt-ott egy múzeumi őr, olyan piros orral, amelynek
színezettségét Shakespeare az epétől eredőnek mondja. Máshol egy elzüllött
tanár, aki filozopter korában költő szeretett volna lenni, de terve nem
sikerült és most spriccerébe lógatja bajszát, mert azt gondolja, hogy még ráér
fejére hideg borogatást tenni, hogy költői álmaiból végleg kikurálja
magát.”
Csakhogy ebben a budapesti légkörben Ady nem érzi magát
otthon. Ő élete végéig megmarad egy kicsit „vidékifi”-nek. S Krúdy néha más tekintetben is anakronisztikus jelenségnek
tünteti fel Adyt. „Ady az élet olyan raffinált
igényességével jött..., hogy élet-kivánságaihoz,
szeszélyéhez, jogához: leginkább egy hercegi udvar miliője illett volna.” Krúdy
beállításában Ady is az „író és úriember” tipus
egyik képviselője, s Krudynál valahogy mindig az az
ember érzése, hogy ő az uriemberséget tartja az
elsődleges, sőt természetes vonásnak, az íróság egyfajta különcség, vagy
szenvedély. Az íróságra Krudy ugyanazzal a megbocsátó,
de ironikus mosollyal néz, mint a többi különcségre, s talán éppen ez az irónia
teszi, hogy Ady alakja igen lényeges hiányokkal jelenik meg a Krúdy-írásokban.
Az „író és úriember” itt a pesti éjszaka egy emberfajtája,
s a legfőbb különbség a fajta egyes képviselői közt nem az, hogy vannak jó és
rossz, ilyen vagy olyan írók, hanem az, hogy az egyik csak töményszeszt
iszik, a másik éppen semmit; az egyik durcás, konok természetű s csakazértis más kávéházba jár, mint a többi, a másik
társaságkedvelő, hangoskodó, s hajnalig minden kávéházat végigvitatkozik. S nem
véletlen, hogy olyan írókról, akik mint írók nem jelentősek, vagy olyanokról,
akik egy sort sem írtak, de az írókkal való folytonos együttéjszakázás hatására
félig-meddig maguk is íróknak számítottak, Krudy,
sokkal találóbban, felszabadultabb művészettel ír, mint Adyról. Benedek
Aladár, „az utolsó vándor lantos Magyarországon” nem azért fontos Krudynak, mert író, hanem mert Pestnek egy érdekes színfoltja.
(Érdemes megjegyezni, hogy a kiveszőben lévő emberfajták mennyire vonzották Krudyt!) A „vörös Grajna”,
Diogenész Blau, az „Esperes”, a „kakasosház”
újságíró-vendégei, stb., stb. ugyanezért érdekes és
fontos alakok, hiteles „légköri jelenségek”. Ady egy kicsit kívül marad ezen a
világon; nemcsak a valóságban nem tudott teljesen feloldódni Pesten; ebben a
„pesti” Krudy-műben is „vidékifi”
marad egy kicsit. Ez a kis hasadás okozza talán, hogy az Adyról elmondott anekdoták
(pl. az Opera előtti szfinx meglovaglása) íze sem olyan jó, mint a mű igazi
főszereplőjéről, a pesti éjszakáról szóló kis történetkéké.
(Pl. a hajnali misére járó orfeumi nőkről szóló, pompás kis rész!)
Krudy
óriási tehetségének korlátait ismerve nem lepődhetünk meg efféle hibákon. S a
hibák emlegetése korántsem jelenti azt, hogy a kötetbe felvett írások rosszak.
A vállalt feladatot Krudy csak úgy tudta volna megoldani,
ha önmagához válik hűtlenné. S örülnünk kell, hogy nem ezt tette, mert jobb egy
Krudy-írás kis hibákkal, mint egy hibátlan mű, a Krudy sajátos értekei nélkül.
(Válasz,
1948/8. 651-652. p.)