Sándor
Dezső:
|
Hatvanyné Marton Erzsébet rajza |
Születésnapját
ünnepeljük. A 90 éves Krúdy Gyula írásai ma
is frissek, modernek. Egyre szélesebb rétegek olvasóit andalítanak annak az
írónak az írásai, akit egykor úgy skatulyáztak be, mintha csak írástudók írója
lenne.
ötvennégy
évet élt. De negyven esztendősnek mondható írói pályája során csaknem annyit
írt, mint Jókai 79 éves koráig. Újságok százaiban szétszórt írásait a maguk
teljességében még nem is igen vették számba, de Krúdy-szakértők az író
életművét 100—120 kötetnyire becsülik.
Az első
sikerek Írói talentuma a lángelme természetességével korán kiteljesedett.
Egyik beszélgetésünk alkalmából maga mondotta, hogy első írása már 14 éves
korában föltűnést keltett. Édesapjával ausztriai kiránduláson vett részt, és
haza jövet a Szabolcs-megyei
Híradóban színes írásban rajzolta meg benyomásait az adelsbergi
cseppkőbarlangról. Krúdy Zsuzsa írja, hogy
gimnazista korában Krúdy több diáklapot is szerkesztett, és már akkor
rendszeresen küldött tudósításokat pesti lapoknak.
Korai
sikerei megrészegítik a diákgyereket. Kezdi terhesnek érezni az iskolai
fegyelmet, és amikor a Debreceni Ellenőr is írásokat kér a nyíregyházi
maturandustól – néhány hónappal az érettségije előtt –, megszökik hazulról.
Detektívek bukkannak Debrecenben a nyomára, és édesapja – osztályfőnökének, Porubszky tanár úrnak a társaságában –, érte megy és
hazaparancsolja.
Írásai – küzdelmes, nélkülözésekkel
teli kezdő évei során is – sűrűn jelennek meg a lapok tárcarovataiban.
Csakhamar napvilágot látnak regényei, elbeszéléskötetei. Amikor sikerül
megszabadulnia a mikszáthi hatásoktól, utolérhetetlen finomsággal fejezi ki
régi világok biedermeier hangulatait. Varázslatos tájakat ábrázol festői
szemléletességgel. A Nyírség szerelmeseként tárja fel a magyar életnek ezt a
különös, elmaradottságában is vonzó táját. Kisvárosi hősei színes, fura, esendő
emberek. Asszonyfigurái vérmes, fiatalon is, szelíd öregedőn is vonzóak.
Duhajkodó korhelyei szánandóan szomorúak. Poétikusnak mondható realizmussal,
társadalomábrázoló művészetének erőteljes vonásaival, ízes magyar nyelven,
belülről rajzolja meg annak az osztálynak feltarthatatlan süllyedését, amelyhez
maga is tartozott. Krúdy társadalomkritikáját elemezve állapította meg Hatvany
Lajos: „A magyar irodalom története Kazinczy Ferenctől Ady Endréig és Jósika
Miklóstól Krúdy Gyuláig az osztályáruló nemesek történetének oly fontos sora,
hogy néha úgy tűnik, mintha az írói tehetség és az osztályárulás között titkos
hajszálcsövességi kapcsolatok volnának...”
Irodalmi
jelentősége – a bravúros pályakezdés ellenére – csak 10-15 év után bontakozott
ki, amikor megtalálta a maga legegyénibb hangját. Szindbád figurájának
megteremtésével megalkotta önmaga kifejezésének legsajátosabb formáját, és
fokozatosan olyan „krúdys” világot teremtett, amelyben olvasói is egyre
otthonosabban mozogtak. A vörös postakocsi átütő sikere egyszerre az érdeklődés
homlokterébe állította. (Ady: „Ez a könnyes, drága, gyönyörű könyv ... édes
szívfájdalmú emléke tíz év előtti budapesti sorsunknak, ellágyulásainknak, s az
éjszakáknak, amelyekben akkori ifjúságunkat meghurcoltuk...”)
A megrendült óriás Olyan időszakában ismertem meg Krúdyt, amikor
hosszú időn át felfelé ívelő írói pályája látszólag veszedelmes törést
szenvedett. A forradalmak idején a forradalmi eszmék felé fordult, amikor
azonban 1919 augusztusában megint az ellenforradalom ragadja magához a
hatalmat, a mindig elkényeztetett író egyszerre szorongva érzi: ellenséges
légkör veszi körül. Riadttá, bizonytalanná válik. Egyetlen életeleme az írás,
szeretné folytatni a munkásságát, két család eltartásának kötelezettsége növeli
amúgy is krónikus anyagi gondjait. A nehézségek láttán kész akár megalkudni is,
de az ellenforradalom nem felejt. Indexre kerül, ugyanúgy, mint Móricz
Zsigmond, vagy Móra Ferenc. Húzódoznak tőle azok a kiadók is, akik azelőtt versengtek
műveiért. A hírek szerint ez a csalódott, magányos ember mértéktelenül iszik, dorbézol, és
szertelen életmódja kezdi aláásni a mindig makkegészséges, cédrustermetű férfi
egészségét.
Milyen
lehet ez a megrendült óriás?
Margitszigeti
otthonában keresem fel. Négy évtized távlatából úgy emlékezem az akkori
Margitszigetre, mint egy elsüllyedt világra. Lóvasúton kocogok Krúdy Gyulához,
aki ott él a szigeti, ütött-kopott „régi kastély” vastag és barátságtalan falai
között.
Sétára indulunk. Szálfaegyenes tartású, nagyon elegáns, hatalmas
férfi. Szürke felöltőt és fekete keménykalapot visel. Frissen borotvált, telt,
sima arcán szinte állandó a kedves, majdnem pajkos mosoly. Közvetlen, derűs és
barátságos. Van valami méltóság benne. Semmi külső nyoma megromlott
egészségének. A kérdésekre közvetlenül, könnyedén válaszol. Zárkózottabbá csak
akkor válik, amikor politikai kérdésekre, a személye elleni támadásokra
terelődik a beszélgetés.
Szóba
kerül, hogy Pekár Gyula Magyar
Múzsa című lapja Krúdyzmus vagy bolsevizmus című
cikkében nemcsak politikailag próbálta komporomittálni
Krúdyt, megkísérelte írói jelentőségét is csökkenteni, Csak ennyit mond:
– Megadtam a válaszomat!
Valóban
föltűnést keltően megadta válaszát. Herczeg Ferenchez, a Petőfi Társaság akkori elnökéhez intézett levelében bejelentette
kilépését a Petőfi Társaságból. Meg is indokolta: „...Pekár Gyula úr
tudomásommal a Petőfi Társaság egyik vezetője. Kényelmetlenül érzem magam
továbbra is e társasághoz tartózhatni...”
– Én azonban más válaszára gondolok most – jegyzem meg – arra, amit
A tegnap ködlovagjai című könyvének egyik írásában adott: a Károlyi különös
pályafutása című írás bátor állásfoglalás volt az adott helyzetben.
Krúdy
szótlanul, emlékezőn bólogat. Én is tovább emlékezem, próbálva őt
megszólaltatni:
– Fiatal gyerekként lelkesen olvastam egy nagy riportját a kápolnai
földosztásról...
Krúdy
szemében fény villan. Ez a fény azonban hamarosan újra kialszik. Kicsit
szomorúan mondja:
– Kápolna nagyon nagy élmény volt. Nagyon nagy – ismétli. – Ma nehéz
a nyilvánosság előtt arról beszélni, mit jelentett az, hogy 1919
februárjában egy félig-meddig feudális jellegű országban egy földesúr odaáll a
beláthatatlan nagy síkságon rongyos, reménytelenséghez szokott paraszttömegek
elé és két karjával körbemutatva a világ négy tája felé, azt mondja: „Ez eddig
az enyém volt. Mától fogva maguknak adom.”
Vita Ady özvegyével Beszélgetésünk idején élénken foglalkoztatta az irodalmi
közvéleményt egyik Ady Endréről szóló, feltűnést keltő írása is. Krúdy kissé
kegyetlen őszinteséggel írt Ady utolsó napjairól, a költő állítólagos
elhanyagoltságáról, az ápolás hiányosságáról. Ady özvegye, Csinszka – aki akkor
Márffy Ödön festőművész felesége volt – érthető érzékenységgel igazította
helyre Krúdy megállapításait. Nyilatkozatában a többi között azt írta, hogy
Krúdy annál kevésbé írhat kedvezőtlen benyomásairól, mert Ady utolsó
hónapjaiban nem is járt a költő betegágyánál...
Krúdy nem
válaszolt Csinszkának. Megkérdeztem tőle, nincs-e mégis mondanivalója erről a
nyilatkozatról?
Kicsit
félrebillentette a fejét és gondosan formulázta a szavait:
– Nem vitatkozom egy asszonnyal. Különösen ebben az esetben nem,
amidőn Adynénak megvan minden oka arra, hogy olyannak
lássa a helyzetet, amilyen az ő morális érdeke. Egy a fontos: Ady nekem jó
barátom volt, és én jobban szerettem őt, mint a feleségét. Én láttam, hogy az
asszony nem mindenben érti meg őt. Mi férfiak szolidárisak voltunk. A beteg Ady
nekem sok mindenről beszélt...
Maga elé
nézett, elgondolkodott. Néhány pillanatra csend támadt. Aztán elmosolyodott :
– Különben semmi sem fontos. Író vagyok. Írtam Ady Endréről
megemlékezést. Nem az a fontos, hogy igaz legyen,, hanem az, hogy szép legyen.
És én tudom, hogy szép volt.
Krúdy és a Nemzeti Színház Beszélgettünk egy másik, korábbi sérelméről is, amely Krúdyt mint
színdarabírót érte. A vörös postakocsiból színdarab készült és a lapok is írtak
arról, hogy Krúdy darabját a Nemzeti Színház mutatja be. Miután a bemutató
indokolás nélkül elmaradt, megkérdeztem az írót, mi történt a dramatizált
„postakocsival”?
– Átadtam annak idején Ambrus Zoltánnak, lelkesen is fogadta. De hát más erők is érvényesülnek, nemcsak az
alkotás ereje. Egy szép napon levelet kaptam Ambrus Zoltántól, amelyben a
Nemzeti Színház igazgatójaként közölte velem az Országos Színművészeti Tanács
határozatát: „A vörös postakocsi” nem adható elő
a Nemzeti Színházban. Nem is adták elő... Én azonban jobban hiszek egy
valamirevaló mű életképességében, mint emberek politikai elfogultságú
ítéletében...
Több mint
40 esztendő telt el azóta, hogy Krúdy Gyula ezt mondotta. És a Vígszínház
éppen most készül A vörös postakocsi bemutatójára.
Magyar Hírlap, 1968/158. /október 20./ 11. p.)