Készülő magyar filmek
Szindbád
Krúdy termékeny világa, épp oly regényes, mint lírai életműve, álmokkal benépesült játszi és fölényes életismerete mindmáig nem találta meg az utat a mozivászonhoz. Talán hiányzott hozzá az a modern merészség, amely színeire és elemeire bontotta volna ezt a sajátos világot, hogy aztán filmalakban újólag fölépítse?
Néhány év
óta ez sem hiányzott, ez a modern merészség, mert Huszárik Zoltán,
akinek nevét az „Elégia” című költői-festői, mélyen bölcseleti és
merészen modern rövidfilmje már ismertté tette, szinte az önálló
játékfilm-rendezői pályaindulását kötötte hozzá Krúdyhoz. Ez a ragaszkodás
többet jelent a nagy író szereteténél; a fiatal rendezőnek önmagához és
tulajdon alkotói eszményéhez való hűségét fejezi ki, mert Krúdy Gyulának, a
film által még érintetlen hagyatékában a maga egyéni művészi világlátását is
vállalja. Társa e meggyőződésben Tóth János, az erőteljes tehetségével
már sok játékfilmben bemutatkozott operatőr.
|
Krúdy-idéző
csöndes meditáció egy óbudai kisvendéglő udvarán. Tóth János operatőr és
Huszárik Zoltán rendező szemlélődik filmjük egy – talán? – leendő helyszínén (Kotnyek Antal
felv.) |
Amikor
helyszínfelfedező, motívumkereső útjukon kísérőül melléjük szegődöm, Huszárik
Zoltán így beszél híven őrzött ideájáról:
– Krúdyt
napjainkban én úgy értelmezem, hogy a tudomány bizonyosságaival mindjobban
feltárt életünket egy kissé visszahelyezi egykori szép titokzatosságába, ami
nélkül hitem szerint nincs jelen és jövő. Nem feledkezhetünk meg a lét kicsiny
jelenségeiből és megfigyeléseiből, apró örömeiből és fájdalmaiból összerakott
életteljességről, a képzeletünk által előállított világról, a valóság ezerszínű
feldíszítéséről. Krúdy erre törekszik, ezért enciklopédikus író. És azért
modern, mert regényalakjai nem egyszerűen a sors alárendeltjei, hanem önmagukat
megvalósító hősök. Ez az önmegvalósítás, ha más módokon is, korunk emberének
szintén eszménye.
Sokféle és
hosszantartó akadállyal kellett megküzdeniük, amíg most már a, forgatás közeli
– szeptemberre, legkésőbb októberre tervezett – indulásának reményével
tarthatják kezükben a kész és elfogadott forgatókönyvet, borítólapján a címmel:
„Szindbád”. Ő az író egyik legtalányosabb, legszubjektívebb, felködlő
emlékekből, szent hazugságokból, illékony hangulatokból szőtt, az idő és tér
felett álomszerűén
suhanó, lebegő mesealakja, akire a két filmalkotó kissé „profánul” most azt
fogja rá, hogy ő a szecesszió korának „hippije”. Inkább csak mohó gavallér.
Vágyai és képzelete hajóján mindig más és más asszonynál köt ki, s
nyughatatlansága tündérien naiv vagy finoman groteszk lovagi kalandokba
sodorja. Bár történeteinek alaptónusa elégikus és rezignált, mégis varázsos
életszeretetet és vitalitást sugároz, mert Szindbád minden zátonyt és
hajótörést legyőz, a halálon is túl mint fagyöngy (ez Krúdyra valló bájos
ötlet) szárnyal tovább új vágyak vonzásában, hiszen minden nő új titok és
izgató ismeretlenség.
A
forgatókönyv némiképp szokatlan. Egy „Hang” vonul benne végig mind a
tizenkét nosztalgikus, érzelmes, különös fényű Szindbád-történeten. Narrátorszöveg? Inkább afféle belső párbeszéd.
Nos, hát, milyennek
is írja le ez a „Hang” a filmben egy helyütt Szindbádot? „Mindent szeretett,
ami hazugság, illúzió, elképzelés, regény: ha egyszer rózsaszínű trikóban
játszhatott volna a magasban a trapézon, ha orgonista lehetett volna a hercegi
kastélyban, ha gyóntatóatya a jezsuiták templomában, keresett nőorvos Pesten,
vagy a nőneveldében fiatal tanár, éjjeli lámpa a Sacre Coeurban vagy nagybetű az
imádságban, amelyet a nők kedvenceikért mondanak a Ferencieknél...”
Előzetes
stúdiumképpen hangjáték formájában színészekkel magnetofonszalagra vették a
forgatókönyv egész dialógusszövegét. Újszerű kísérlet. Mire volt jó?
– Arra
törekedtünk, hogy a szereplők ugyanúgy beszéljenek, mintha filmben beszélnének
– magyarázza Huszárik Zoltán –, hogy ezáltal a forgatókönyv végleges formábaöntéséhez kipróbálhassuk, lemérhessük a film várható
ritmikai és hatásproblémáit a legapróbb gesztusokra bontva.
–
Különleges mércéje itt a képi megjelenítésnek, hogy Szindbád világa voltaképp
belül átélt világ – fejtegeti Tóth János –, amelynek sajátos idősebessége van.
Minden pillanata a lélek motivációival telített. Nem dolgozhatunk hosszú
beállításokkal, hiszen Szindbád impressziók villódzásaiban él; diffúz tenyészet
ez, ebből kell organikus egészet kialakítanunk: képmozaikokból, egymásba
játszó, összemosódó látomásokból sajátos harmóniát. Lapozzuk csak fel a
forgatókönyvet. Nézzük, mit mond a „Hang” arról, hogy mit szeretnek a nők?
S
olvassuk: „Szeretik, ha szerelmi jelvényeiket: hajszálakat, harisnyakötőket,
zsebkendőket, imakönyveket, hajtűket, cipőket, zsüpponokat,
gyűrűket, apró kis cédulákat, vasúti jegyeket, hervadt virágokat,
szalagocskákat, emlékezetes faleveleket, fátyolokat, együtt talált
patkószegeket, arcképeket, pénzdarabokat, süteménymaradványokat, kavicsokat,
cigarettacsutkákat, gombokat, ingeket, könyveket, fűzőzsinórokat, üres gyufásskatulyákat megőriznek a férfiak.”
– Ez a
tarka „jelvény”-egyveleg olyasfajta képi alakot ölt
majd, mint amilyen a zenében a glissandó – folytatja
Tóth János. – De a tájakra, a környezetrajzra is áll, ami a tárgyakra:
egyenértékű szerepet nyernek az élő alakokkal; itt nemcsak az embereknek, a
történéseknek van mondanivalójuk és kifejezőerejük, hanem a velük eggyé
azonosuló felaprózott miliőnek is. Krúdynál nemcsak az ember él a
környezetében, a környezet is benne él az emberben. Filmünk természetesen
színes lesz, de nem nagy kolor-bravúrra készülünk,
hanem a célunknak megfelelő legodaadóbb érzékenységre.
A
Krúdy-film előképét nemcsak hangban, hanem két kisfilmben is megformázták. Most
Sopronban, Kőszegen, Óbudán és Szlovákiában, a Szepességben keresik
a forgatás terepeit. A film szereplőit is kutatják, válogatják. Még csak az
látszik biztosnak, hogy Pálos György szép romantikus mezzobaritonja
lesz a „Hang”. És Szindbád ki lesz? Őt keresik a legfigyelmesebb
gonddal.
Ennyire
szubjektív, valóban a belső emberi világ legtitkosabb rezdüléseire figyelő film
– Krúdy szinte minden sorában önmagát írta meg – még nemigen készült nálunk. Amikor
bátortalanul a közönség megértő reagálása felől tudakozódom – átveszi-e majd a
néző a film e befelé látó, befelé irányuló sodrását? – Huszárik Zoltán két
idézettel felel. Pascal írta valahol: „Vannak dolgok, amelyeket csak
úgy tudunk megértetni, ha olvasónkat arra ösztönözzük, hogy önmagáról
gondolkozzék”. Kosztolányi pedig ezt mondja az alkotómunkáról: „Ahhoz,
hogy mindenkihez szólhassunk, az szükséges, hogy senkire se gondoljunk, csak
önmagunkra.”
Sas György
(Film
Színház Muzsika, 1969/35. /augusztus 30./ 6-7. p.)