KRÚDY GYULA
Aki
igazán akarná megírni Krúdy Gyulát, annak a Krúdy Gyula tintájába kellene
mártania tollát. Olyan magában álló, különös, utánozhatatlan volt embernek és
írónak egyformán, mint egy Krúdy-regény egy alakja. Soha semmihez nem
tartozott, irodalmi irányhoz vagy iskolához, párthoz, társasághoz, – még az
emberek társaságához sem. Élte a maga saját alkotta életét, írt a saját maga
alkotta módon, nem vegyült össze senkivel és semmivel, nem hiszem, hogy szerelemben
vagy barátságban valaha egészen odaadta volna magát bárkinek is. A társadalmi
morált nem ismerte el magára érvényesnek, de volt morálja, csinált magának egy
saját testére szabott morált. Egyetlen hatást fogadott be magába, mint író, a
Mikszáth Kálmánét, de ez csak az indulásra volt neki jó, amint kiforrta,
megvolt a saját, senkiéhez nem hasonlító stílusa. Volt lényében valami oroszos,
de ez szláv idegörökség volt nála, nem irodalmi hatás.
A
kritika mindig bajban volt vele. Nem illettek rá a megszokott kritikai
kategóriák, nem lehetett rá a szokott mértékeket alkalmazni. Nem is írtak róla
mást, mint föltétlen magasztalást vagy föltétlen elutasítást. Az írók értették,
szerették és igen nagyra becsülték, mert megérezték benne a rejtett zseniális
vonást, amely sohasem tudott egészen kibontakozni, de mindig éreztette magát.
Tetszett az a nem törődés is, amellyel függetlenítette magát embertől és
szabálytól, valami furcsa arisztokratikus módon, nem bánva azt sem, ha az
emberek pongyolában látják. Legjobban azonban a hangja tetszett, az a mély
férfias bariton, amelyben benne van az élet melankóliája, de az öröme is,
gyönyörködés az emberekben és dolgokban és egyúttal közöny irántuk, mint
magányos gordonkázó a kert bokrai mögött, aki nem játszik megszabott kottára
írt dallamokat, hanem csak a maga számára fantáziál, ahogy éppen eszébe jut s ahogy belső sugallat igazítja kezét. Aki hallotta
beszélni, az is ismeri ezt a hangot, mélységét, hangzatosságát, férfias
szépségét – a beszédhang megegyezett írásának hangjával. Ez a hang írásainak
legfőbb szépsége. Maga az írásának szépsége. Ezért olyan nehéz elemezni, zenei
és irodalmi fogalmakat kellene egyszerre találni hozzá. Sokszor gondoltam arra,
hogy legjobban egy zseniális cigányprímáshoz lehetne hasonlítani, aki nem
tudja, vagy nem akarja tudni, hogyan muzsikálnak mások, csak úgy muzsikál,
ahogy neki jól esik, a temperamentumából vagy a fél öntudatából. De
mindenesetre lélekből.
A
szabályszerű, normális életet élő emberek, akikkel az életben nem sok közössége
volt, mint írót is alig érdekelték. Egészen normális ember nincs is számtalan
novellájában és regényében, vagy ha elvétve van, attól tartok, maga az író is
rosszul bánik vele, mint betolakodott kelletlen vendéggel. Az ő emberei a
különcök, a társadalomból és morálból kiszakadtak, furcsa szenvedélyek rabjai,
eszeveszett szerelmesek, vad kártyások, korcsmázó figurák, elúsztatott
birtokukat visszasíró földesurak, kivénült vagy kizüllött pincérek, csodálatos mániákusok, férfiakat zabáló menyecskék, férfiakat kitartó,
hervadt asszonyok és mindenféle más lehetetlen népség. Ezekről kifogyhatatlan
sokat tudott mesélni, soha nem hallott különös dolgokat, igen sokszor
hihetetleneket, azzal a hitelességgel, amelyet elbeszélő hangja adott nekik.
Minden embere hord valami bélyeget magán, rejtegeti életének valami titkát vagy
elárul magáról valamit, amiből kiderül, hogy más, mint aminek tartja magát. A
legtöbb közöttük a múltjában él, a jelen csak a vegetatív életre való neki.
Romantikus volt Krúdy, de a romantikája is saját alkotása volt, egy különleges
hangulati állapot, .amely holdfényével elönt minden
tájat, amerre fordul, meg is világítja, de homályban is hagyja a dolgokat.
Félreismerhetetlen: Krúdy minden írásának van valami éjszakai világítása,
amelyben ritkán tudjuk megkülönböztetni, emberek és dolgok mozognak-e benne,
vagy az árnyékuk. Híres könyveinek, a Szindbád-könyveknek
vagy A vörös postakocsinak nehéz volna a
tartalmukat elmondani, – tulajdonképpeni tartalmuk az író hangulata s az ebből
folyó világítás. Sok tekintetben hasonló ez ahhoz a lelkiállapothoz, amelybe az
emlékezés ejti az embert. S Krúdy az emlékezés írója akkor is, ha a jelenről
beszél: a jelen azonmód múlttá válik benne. Rengeteget írt a múltról és a fél
múltról, de nem ajánlanám, hogy valaki adatszerű forrásnak használja műveit;
valóság, fantázia, szeszély formálja a tényeket és sokszor összefolyik a múlt a
jelennel. Tegnapok ködlovagjai egyik
könyvének címe. Ő maga volt a vezér a ködlovagok között. írásából következtetve
mindig valami finom köd volt a gondolatain – ismerik ezt azok, akik
alkoholmámorból ébredve néznek körül a világban.
Soha
nem jutott odáig, hogy koncentrálja magát s gondosan, a munkába gyönyörrel
elmélyedve valami egészet alkosson. A legnagyobb pazarló volt, nemcsak a pénzét
pazarolta, hanem tehetségét, ön magát is. Ebben hasonlított idősebb
kortársához, Bródy Sándorhoz, aki szerette és sokra becsülte. Képtelen sokat
kellett írnia, nem ért rá a takarékoskodásra. Író kortársaink közül bizonyára ő
írt legtöbbet. Munkáinak csak kis része jelent meg könyv alakban, a többi
újságok papírján kallódott el. Bohém volt a maga módja szerint, az éjszaka és a
borospohár embere. De ez egyik sem oka koncentrálatlanságának. A lényéből folyt
ez, lelki életének vagy idegalkatának berendezéséből. A sorrend megfordítandó:
ilyen ember volt, azért volt bohém, s mert bohém volt, sokat kellett dolgoznia.
A művészetben gyakori az, hogy hanyagnak és szertelennek ismert emberek sokkal
többet dolgoznak, mint a jól rendbe szedettek. De kell ezt sajnálni a Krúdy
esetében? Bizonyosnak látom, hogy sok eredeti szépség kimaradt volna írásaiból,
ha jobban rendben tartja magát.
SCHÖPFLIN ALADÁR
(Nyugat,
1933. 10-11. /május 16-június 1./ I. 629-631. p.)