KRÚDY GYULA: ŐSZI VERSENYEK. A Válasz lépte meg karácsonyra
olvasóit ezzel a
rendkívül ízléses, művészien illusztrált miniatűr könyvecskével. Azoknak is
meglepetés ez a rövid lélekzetű, eddig ismeretlen Krudy-regény? akik nemcsak
ismerik, de szeretik is Krudyt, akik tehát hajlandók
szabadjára kalandozni, révedezni a bohém író lelkének bonyolult kanyargásain.
Az „Őszi versenyek” eseménye valójában nem esemény vagy
legalább is nem egy reális, megfogható épkézláb történet. Ben,
az elcsapott jokey a lóversenytér fáit nézegeti, hogy
kiszemelje, melyik fára erősítse a kötélét, amelyre felkösse magát. Áll egy fa
alatt, kezében a kötél, de még mielőtt cselekedhetne, fölrévedezik előtte a jokey élet kedves emléke s az emlékezések észrevétlenül futnak bele az elcsapott, életunt jokey utolsó furcsa szerelmi kalandjába, egy gazdag pénzember
szerelemre termett feleségére.
Az egész történet olyan álomszerű, a múlt és jelen, valóság és
visszaemlékezés olyan természetes könnyedséggel futnak egybe, hogy itt már az
időnek valóban nincs jelentősége. A szerelemben csalódott asszony elmeséli Bennek élete történetét, férjével, a gazdag pénzemberrel
kötött házasságát, s három szeretőjével való viszonyát s ezt úgy, olyan
természetes bájjal, hogy föl se merül a tétel, hogy ezzel az urát megcsalja. Ez
eszébe se jut, de bosszúvágy él benne hűtlen szeretői iránt. Ennek a
bosszúvágynak eszköze lett Ben. Körülbelüli olyan ez
a kép, mint ahogy valóban a nagypolgári körökben a szerelmi élet és házasság
két különböző fogalmommá vált. A férjnek például nem illene firtatni, vagy csak
észrevenni is felesége szerelmeit.
Persze, ez nem újság a polgári irodalomban (csak Kolozsvárit Grandpierre legújabb novelláit kell
pl. elolvasni), de Krudynál ezt a témát rendkívülivé
teszi, hogy ez nála valójában nem is téma. A végén még az iránt is alaposan
bizonytalanságban hagy, hogy Bennel, az elcsapott jokeyval ezek valóban megtörténtek-e. Ben
csak ürügy volt. Az is ürügy volt, hogy Ben felkötötte magát. A természetes életből kizökkent,
félig élők világát ennél mesteribb ábrázolásban sehol sem találjuk. Krudy figurái mindig csak félig élnek a való világban s ha meghalnak, még ha Ben
módjára felakasztják is magukat, nem keveredik belőle nehéz tragédia. Jól
kiválasztják a fát a stílusos önakasztásra. Vagy éppen ez benne a tragédia? Az,
hogy az ő alakjai rendszerint ilyen szerencsétlen flótások, ez azt jelentené,
hogy magát az emberi világot látja ilyen félvalóságnak?
Lehet. Az a szimpátia, amelyet Ben-nel,
az elcsapott jokey-val s Krudyval,
az íróval szemben érzünk, azt bizonyítja, hogy mindannyiunkban
él a világban krudygyulás félvalóságként való
szemlélete.
S[eres]. J[ózsef].
(Tiszatáj
/Szeged/, 1947/1. /március/ 60. p.)