KRÚDY GYULA: ADY ENDRE ÉJSZAKÁI (Fehér Holló.).
Talán nem én
leszek az egyetlen, aki kettős elfogódottsággal veszi kezébe ezt a könyvet. Az
elfogódottság Ady-nak, a költőnek és Krudy-nak, az írónak szól, akinél hivatottabbnak senkit sem
érzünk, hogy erről, „Ady Endre éjszakái”-ról közölje vallomásait. Mert mi másnak érezhetjük
az egészet?
A kiadó utószava
szerint „amikor Krudy a mágusok varázsos látásával először vallott a „szomorú” szemű Ady- ról,
a költő még olvasta. Megdöbbentette az, hogy Krúdy mennyire a lényeget látta.
Már előre valami furcsát, különöst, szomorút és mégis nagyszerűt várunk itt Krudytól s valóban Krudy mágikus írói
erejében nem csalódunk.
Nem is csalódhatunk, mert hiszen – s itt ismét a kiadó utószavából idézek – „csodálatosan sok a
hasonlóság: Ady titáni gőgje, Krudy mennyei rezignációja
mintha egy tőről fakadna”. Előbb a pesti kávéházak
éjszakai hangulatát idézi, vagy inkább varázsolja elénk Krudy.
Az alakokat mutatja be s pár oldal után már ott
vagyunk abban a félig éber, félig álom-világban, ami Krudy
Gyula minden könyvére jellemző. A pesti kávéházaknak ez az álmodó-hetvenkedő-boros
hangulata azonban szoros kapcsolatban volt akkor a pesti írók, költők életével.
Ady Endre „A magyar Pimodán”-ban vall erről. Mit is tehet a
költő, ha ezt érzi: ,,De ha virág nőtt szívében,
Csorda-népek lelegelték.” Menekült előlük,
mert a költőnek azért valaki kell. Kell valamilyen baráti kör, kell a hódolat,
az elismerés. Ezt keresték kielégítetlenül a kávéházak lump korhelyei, irodalmi
sznobjai s szerelemre vágyó női közt. De Ady nem egyszerűen egy volt e költők,
írók és sznobok között. Ő „szügybevágott fejjel
haladt el a „cugoscipősök” társasága mellett.” – Aztán leült a plüss kanapéra ezzel a
megformálatlan érzéssel: „Hát hadd jöjjön az úri
mámor, mert elviselhetetlen a józanság, amely akkor lepi meg a virrasztót,
amikor az éj még javában összepengeti sarkantyúit”. – Ezt a részt egyébként azért is idézem,
mert jellegzetesén Krudy-mondat. A legszebbek közül
való, bár nem olyan, amilyet csak keveset lehet találni, mert Krudy teljesen benne él mondataival a hangulatban. Ez adja
éppen varázsát. Százával idézhetném tovább a képeket, szavakat, mondatokat.
„Ady Endre éjszakái” azok közé a könyvek
közé tartozik, amelyeket sokszor előszed az ember. Nem lehet nem elálmodozni,
lelkesedni és mámorosodni azon a könyvön, amelynek oldalain legfájóbb elevenséggel
jelenik meg Ady, s az Ady-kor furcsa éjszakai világa, amelynek „méla darvadozása” mögül mégis az új magyar költészet tüze
lobog már felénk. Mélyen megrendülten tehetjük le a könyvet. A záró akkord
szinte kísértetiesen borzongató jelenet: Ady utolsó kávéházi éjszakája, mikor a
háborúban elhalt költőtársak emlékét idézi s kimondja
szomorúan: „Talán én is meghalok
nemsokára.”
S[eres]. J[ózsef].
(Tiszatáj /Szeged/, 1948/5. /május/ 197-198. p.)