Az arany meg az asszony
Bemutató
az Operaházban Krúdy Gyula halálának tizedik évfordulóján
Tíz esztendeje már annak, hogy eltűnt szemünk elől Krúdy
Gyula gárdakapitányi alakja. Krúdy álombirodalma azonban
ma is él, a nagy visszaálmodó romantikus alakjai nem múltak el és az Operaház
ma sorrakerülő újdonságának, Az arany meg az asszonynak alakjai is Krúdy
fantáziájában születtek meg.
«A haldokló polgári és patriarkális
élet misztériumát és ceremóniáját siratja» —
írta róla a fiatal Kosztolányi az első háború előtt Kiss
József lapjába, A Hét-be. «Az
arany meg az asszony» is
a patriarkális világból meríti meséjét. A darab főszereplői Wolfgang, a lőcsei
polgár, a megszállott alkimista és koros férj, továbbá felesége, a csapodár
Anna és a délceg gárdakapitány. A
mese a XVI. században játszódik le. 1914 előtt «Az
arany meg az asszony»-t a Modern
Színpadon sorozatosan játszották és az operaszöveg pontosan követi ezt a mesét, csupán egy
betéttel gazdagodott, az elkárhozott obsitosról szóló világhíres mesével,
amelyet már Stravinszky is felhasznált «A katona
története»
című ismert művében. Ez a commedia dell'arte részlet a
darabban.
Krúdy Gyula modern, szimbolikus meséket írt, Szindbád is
modern szimbolikus mesealak. Ezek az alakok is jelképesek és a történettel
együtt meseszerűek és helyes volna ezt minél jobban hangsúlyozni.
Kenessey Jenő úgyszólván változtatás nélkül vette át a
szöveget és nehéz feladatot vállalt, amikor ehhez a lelki történéseket festő és
ábrázoló zenéjét megírta. A Csizmás Jankó énekes mesejáték szerzőjének — hat
évvel ezelőtt, mutatta be az Operaház — kitűnő mesterségbeli tudását, finom
ízlését dicséri ez a munkája, amely minden fontoskodás mellőzésével tesz
komoly értékekről szóló tanúságot.
Az előadás során Wolfgang
lőcsei polgár alakját a robusztus Koréh Endre
alakította és kiváló szövegmondásával sokban hozzájárul az előadás
élvezhetőségéhez, Annát Osváth Júlia,
a zsoldoskapitányt Rösler Endre
jeleníti meg, miközben inkább Rösler Endrének
nyílik alkalma arra, hogy tudását csillogtassa. A király színészéi: dr. Laurisin
Lajos és Komáromy Pál marionettszerű játék
keretében meggyőzően hatnak.
Az előadást Nádasdy Kálmán
rendezte. A félhomályos díszlet — Oláh Gusztáv
munkája — illik a XVI.
században lejátszódó «patriarkális misztérium»
sejtelmességéhez.
A darabot az Operabarátok mai ünnepi estjén a kitűnő
szerző-karmester, Kenessey Jenő vezényli.
A Magyar Királyi Operaház,
amelynek igazgatója, Márkus László,
mint a Modern
Színpad egykori igazgatója Krúdy Gyulát
a Magyar Szalonban egykor
megjelent elbeszélés dramatizálására ösztökélte, most,
évtizedek multán az eredeti magyar mű előadásával szép gesztussal örökítette
meg az Operaház műsorában is a felejthetetlen Krúdy Gyula, a szép, őszi
melankólia nagy magyar mesterének emlékét.
Somogyi Vilmos.
(Esti Kurir,
1943/103. /május 8./ 8. p.)