Krúdy
Gyula: Írói arcképek
Krúdy Gyula egyszer
arról elmélkedett, hogy — a múló idő sajátságos játékaként — az írók élete
gyakran összekeveredik írott műveik meséivel és alakjuk beolvad regényhőseik
figuráiba. A közvélemény Cervantes alakját
többnyire azonosítja Don Quijote felejthetetlen
figurájával, mert szinte semmit sem tud Cervantesről, a bénakarú zsoldoskatonáról, aki a börtön homályában látott hozzá nagy
művének megírásához. »A béna katona — írta Krúdy Gyula — végleg elvonult a függöny
mögé, a hegyek tetején, a tornyok magasságában, az emberi képzelődés bárányfelhőin
csupán Don Quijote lovagi képe mutatkozik.« Hasonló a
helyzet Shakespeare-rel, aki majdnem teljesen elrejtőzött
drámái mögé és legfeljebb némelyik szonetten át engedett kis bepillantást életébe.
Krúdy Gyulának igaza volt, amikor kifogásolta a közvéleménynek az írók életére
és körülményeire vonatkozó »tudatlanságát«, hiszen az
alkotások sohasem születnek légüres térben, s az írók életének alakulása
mindig erősen befolyásolja magukat a műveket is. Másképp forgatja tehát az olvasó
valamely könyv lapjait és másképp ül a színház nézőterén, ha ismeri a szerző
életútját és korát.
Krúdy Gyula írói arcképeinek most megjelent gyűjteménye
arról tanúskodik, hogy a szemünk láttára a magyar klasszikusok rangjára emelkedett
és rendkívül népszerűvé vált regényíró,
novellista és tárcaíró mindig az ábrázolandó írók életéből és külső körülményeiből
indult ki, ha arcképéket festett vagy rajzolt. Emberi portrékat találunk az Írói
arcképek két kötetében. Életre
kelnek és élnek a bemutatott írók — akár régebbiekről, akár újabbakról van szó.
A legkülönbözőbb irodalmi irányzatokat, stílusokat, tartalmi
és formai fordulatokat úgy viszi az olvasók elé Krúdy Gyula, hogy előbb
elvezeti a közönséget a versek, regények, színdarabok szerzőinek emberi
közelségébe. Szinte »intim«
hangulatot teremt a művek alkotói és élvezői között.
Ez a módszer természetesen könnyebben valósult meg azoknál
az íróknál, akiket Krúdy Gyula személyesen ismert és
akiknél nem kellett előbb önmaga számára rekonstruálnia az életkörülményeket.
De Krúdy vállalkozott a nehezebb feladatra is, amikor régmúlt idők régi hőseit
ugyancsak »intim« módon ábrázolta és »intim«
kapcsolatba hozta az olvasókkal.
Ady Endre, Bródy Sándor és
Móricz Zsigmond arcképének
megfestésénél segítséget jelentett Krúdynak, hogy barát-modellek között
foroghatott. De Krúdy rendkívüli megérző, megértő és ábrázoló képességére
vall, hogy Vörösmarty Mihályt, Petőfi Sándort, Petőfi
Zoltánt és azokat, akiket közvetlenül sohasem látott és
hallott, szintén úgy tudott önmaga és a közönség elé vetíteni, mintha velük
élt volna.
Krúdy csak oly módon tudta ezt elérni, hogy nemcsak az
írókról szóló »komoly« könyveket és cikkeket lapozta
át, hanem bőségesen felhasználta a bárhol található anekdotákat is. Pincérek,
borbélyok és konfliskocsisok beszélte históriák
néha többet jelentettek a tervezett arcképek megfestésének előkészítése
szempontjából, mint az úgynevezett »pozitív adatok«.
Kétségtelen, hogy Krúdy Gyula jobban szerette a színes,
mozgalmas, izgató írói egyéniségeket, mint a lefüggönyözött szobák pedáns
íróasztalainak tollforgató rabszolgáit. Ezért gyakran szívesebben választott
modellül kisebb, de érdekesebb írókat. Akadnak mindkét kötetben olyan portrék,
amelyeknek megfestését kizárólag a kuriózum vonzereje indokolta.
A különféle folyóiratokból, napilapokból, hetilapokból, évkönyvekből
és naptárakból összegyűjtött írói arcképek sorában sok a feltűnően bátor írás,
amely az akkori idők kemény társadalomkritikájának is tekinthető
és amelytől bizonyára jócskán prüszköltek szók az urak, akiket illetett. Ilyen
társadalomkritikára adott alkalmat, például, Ambrus
Zoltán 1917-es
arcképe: »Végre egy színházigazgató, aki nem titkos
leánykereskedő, nem tudatlan kufár, sem elbizakodott kis-zsarnok, akit
megtéveszt a maga jelentéktelenségéről színészei és írói hízelkedése — egy
furcsa, előkelő, tiszta ruházatú úriember tévedt a színházigazgatók rossz
szagú társaságába.« Ezzel az egy mondattal Krúdy
lesújtó bírálatot mondott századunk első évtizedeinek színházi prostitúciójáról
és igazgatói tudatlanságáról.
Igaza van Kozocsa
Sándornak, aki a két kötet anyagát összeválogatta,
utószóval és jegyzetekkel ellátta, hogy Krúdy Gyula stílusában igen gyakori a
prózaritmus dallamossága. Ilyenkor a mondanivalót kifejező anyag valósággal
a próza szövetébe szőtt költeménnyé nemesedik.
Az Írói arcképek megjelenése
újabb vonásokkal járul hozzá a szerzőnek, Krúdy Gyulának portréjához is. A
nagy író életműve lassan-lassan teljesedik, de még mindig messze van a
teljességtől. Az újságokban, folyóiratokban,
kalendáriumokéban szétszórtan publikált és még mindig kiadatlanul lappangó
írások összegyűjtése további meglepetéseket hozhat, pedig az írói
arcképek anyagának gazdagságán is elámultunk.
Sós Endre
(Magyar Nemzet, 1957/19. /szeptember 29./ 8. p.)