„A szív hősége, az
értelem fénye”
A Tanácsköztársaság irodalma és
művészete a Petőfi Múzeum kiállításának tükrében.
I.
A Horthy-fasizmus historikusai
és házi-zsurnalisztái állandóan azt hirdették, hogy a Magyar
Tanácsköztársaságnak nem volt számottevő hatása a magyar irodalomra és művészetre.
Napjaink igazságkereső történetírása és sajtója sokat tett e régi rágalmak
eloszlatására; néhány nagyobb tanulmány és antológia is elősegítette a
hazugságok beszédes cáfolatát; mindezek mellett még mindig komoly hiányt pótol
az a nem túlságosan nagy anyagú, de hasznosan és
szépen megrendezett kiállítás, amely az állandóan
fejlődő Petőfi Irodalmi Múzeum több
termében felsorakoztatja a közönség, széles tömegei számára a negyven év
előtti Magyar Tanácsköztársaság irodalmának, plakátművészetének, színművészetének
és filmművészetének dokumentumait.
A polgári kultúrtörténészek
gyakran írtak és írnak a száguldó élet eseményei és a művészi ábrázolás közötti »időbeli
távlat« szükségességéről. Nos, a Magyar Tanácsköztársaság
néhány heroikus lendületű hónapja alaposan megtépázta az ilyen teóriákat!
Igenis, bebizonyosodott, hogy az irodalom és a művészet — ha nem lényegtelen
változásokról, hanem valóban forradalmi megújulásról lehet és keld számot
adni — rögtön reagál arra, ami történt
és aminek kialakításában nem vallhatja magát semlegesnek!
II.
Amint a
Petőfi Irodalmi Múzeum vitrinjeiben heverő 1919-es újságok és folyóiratok,
példányait nézzük, saját szemünkkel győződhetünk meg arról, hogy alig volt
olyan magyar író és újságíró, aki nem érezte volna az 1919-es esztendő vörös
tavaszán, hogy hol a helye és mi a kötelessége. Cseppet sem túlozott Barta Lajos, aki a kiállítás előtt tartott rövid előadásában külön
is kiemelte, hogy a költőket valósággal »kiforgatta« régi énjükből
az új idők tisztító vihara.
Tóth Árpád 1919-ben a régi formákat széttörő, merész áradású, zuhatag-ritmusú versben üdvözölte a proletariátus
forradalmát, amely
a »piros Keletről« indult el a »sápadt Nyugat« felé. »Legyen szavad teremtés új igéje«: így köszöntötte a. forradalmat, az »új istent«, s ez a köszöntés egyben az új
idők új költőihez is szólt. Juhász
Gyula 1919 tavaszán a magánosságától megszabadult, testvéri társakra talált ember boldog
énekét zengte, s ódai
szárnyalással magasztalta az új értelmet kapott munkát.
III.
Krúdy Gyula, a tabáni és óbudai múlt hangulatainak leírója, a társadalmon kívüli, lézengő emberek lépteinek és árnyainak megörökítője, Szindbád és Rezeda úr kalandjainak krónikása, arról írt a Magyar Tanácsköztársaság idején, hogy le kell leplezni a nép,
a sokáig bolondított nép előtt a történelmi hazugságokat. A megújhodott Krúdy Gyula nem
Szindbád és Rezeda úr történeteit folytatta, hanem azt hirdette, hogy »Dózsa György szellemét kell megidézni«, és ennek a szellemnek jegyében »röpiratban méltatta a dolgozó parasztok Fejér
megyei termelőszövetkezeteinek nagyszerű eredményeit. Móricz Zsigmond a parasztok közösségi
gazdálkodásának lelkes propagandáját tekintette legfőbb feladatának. A somogyi földművesszövetkezetek
című
cikksorozatában tanúságot tett arról, hogy szépen, gyorsan, nyugodtan alakul
az új világ. »A kommunizmus, amelytől naiv képzelődők, azért féltek, mert a
falanszter tömlöcét látták benne, meg fogja hozni az indivíduumok valódi kivirágzásának nagyszerű korszakát.«
iv.
Az 1919-es
plakátokról megtudjuk, hogy a Magyar Tanácsköztársaság idején a legjobb
magyar írók — régiek és újak, haladó polgáriak és harcos szocialisták, fiatalok és öregebbek — napról
napra előadásokat tartottak a fővárosban és a nagyobb vidéki centrumokban a
színházi előadások szüneteiben. Még Babits Mihály is leereszkedett az »elefántcsonttoronyból«, hogy délelőttönként proletárifjakat
és proletárlányokat vezessen be, mint újonnan kinevezett egyetemi tanár, az irodalomtudomány
mélységeibe, este pedig felolvasson a színházak nézőterein
szórakozva tanuló és tanulva szórakozó munkásoknak.
Móricz Zsigmond, Kosztolányi
Dezső, Karinthy Frigyes,
Tóth Árpád, Molnár Ferenc,
Komját Aladár, Kassák
Lajos, Balázs Béla,
Barta Lajos, Bálint Lajos,
Peterdi Andor, Révész Béla,
Juhász Gyula, Móra
Ferenc, Várnai Zseni
és mások szóltak a színházi szünetekben a közönséghez, szorosabbra fűzve az
írók és olvasók múltbeli elég laza kapcsolatait. Hogy milyen nagy hatást tett
az írókra az új közönség, azt Móricz Zsigmond
így jellemezte: »Mi az,
ami a proletárságot annyira megismerhetővé teszi! A szemek fénye! Tiszta és
nyílt tekintetek... A proletár szemekből úgy lobog ma
a szív hősége, az értelem fénye...
Ez igen: közönség. Ennek nem játék a színpad,
sem az élet. Ez szívébe veszi az igazságot s nem engedi
kiütni onnan.«
Érdekes felragasz
számol be arról, hogy bemutatják azokat a szovjet filmeket, amelyeket Szamuely Tibor hozott Moszkvából repülőgépen, Lenin ajándékaként.
Néhány egykorú fényképen Bajor Gizit, Góth Sándort, Paulay Erzsit, Fehér Arthurt látjuk, amint népgyűléseken szavalnak.
v.
Az új irodalmi élet megszervezését
az az írói direktórium indította el, amelynek elnökévé Osvát Ernőt, a Nyugat szerkesztőjét,
a századeleji magyar irodalom egyik legnagyobb tehetségfelfedezőjét és kritikusát választották. Az írói direktóriumban a többi között
olyanok találkoztak össze, mint Babits Mihály, Balázs Béla, Bíró Lajos, Kassák Lajos, Komját Aladár, Móricz Zsigmond, Révész Béla, akik
különböző irodalmi csoportokat, irányzatokat képviseltek.
Az írói
direktórium tanácskozásain a hazafias, haladó, néphez hű írók legjobbjai a döntő kérdésekben egységfrontot alkottak..
Az 1919-es újságokban és folyóiratokban
szabad viták folytak az
irodalmi problémákról. Különösen az a disputa keltett nagy érdeklődést, amelyben Kun Béla, Szakasits Árpád, Osvát Ernő
egyaránt szembeszállt az
avantgardisták egy részének »érthetetlen« műveivel és »kulturális anarchiát« hirdető szektás elveivel.
A Magyar
Tanácsköztársaság az írók alkotó munkájának elősegítésére elrendelte, hogy 143 író állandó jellegű, havonta folyósítandó
előleget kapjon készülő
könyvére, a fiatal írókat pedig ösztöndíjakban részesítsék. Voltaképp megteremtődött a mai Irodalmi Alap
elődje!
Nem feledkeztek meg a kultúra irányítói az elmúlt idők haladó íróinak és
költőinek özvegyeiről sem, akik a kapitalista időkben többnyire nyomorogtak.
A Petőfi Irodalmi Múzeum egyik vitrinjében láthatjuk azt az értesítést, amely Vajda János özvegyének tudomására hozza, hogy a Magyar Tanácsköztársaságtól nyugdíjat kap.
VI.
A Magyar Tanácsköztársaság rövid ideig tartott és
így nem jutott idő nagyobb terjedelmű irodalmi alkotások
megteremtésére. Új regények, új nagyobb színdarabok írása nem volt lehetséges, de maradandó művek egész sora született a líra, a novella, a rövid színdarab, az irodalmi
riport, az
irodalmi karcolat, az irodalmi portré és az irodalmi értékű publicisztika területén. Bródy Sándor, aki kis színpadi remekművel tett hitvallást a Magyar Tanácsköztársaság mellett, így nyilatkozott: »Ez a nekem való idő és ez a színdaraboknak való idő.« A Magyar Tanácsköztársaság öröksége — mint a Petőfi Irodalmi Múzeum kiállítása is bizonyítja — élő örökség maradt.
Sós Endre
(Magyar Nemzet, 1959/73.
/március 27./ 4. p.)