KRÚDY GYULA
1
KEVÉS MAGYAR ÍRÓ tudott mindmáig annyira
bűvölni prózájával, költőiségével, sőt; néha csak a hangjával is, mint Krúdy
Gyula. A vörös postakocsi, a Boldogult úrfikoromban,
a Hét bagoly, a Szindbád-novellák írójának
prózája egy sajátos költőiség zenéjét zárja magába, álmokat; andalító
káprázatokat, regényes és mélabús képzelődéseket idéző
zenét – Krúdy olvasói erre a zenére figyeltek föl; arra a sokat
emlegetett, mélabús „gordonkahangra”, mely utánozhatatlan bájjal,
varázzsal telíti írásait. Ez a hang egy sajátos világot is idéz: hősöket és
színtereket, helyzeteket és érzelmeket, aminőkhöz hasonlókat a kortársaknál és
az elődöknél egyaránt hasztalan keresnénk. A Krúdy-hősök, az Alvinczi Eduárdok és a Rezeda Kázmérok körül új életre támad a magyar
romantika, s hangulatainak forrásai a nyírségi tájban, a felvidéki városok
utcáin, a Bakony, a Balaton-mellék szőlőiben – de leginkább mégis
Budapest színterein, a Várban, a Vízivárosban, Óbuda alacsony házsorai és
orgonás kisudvarai közt, a Svábhegy és a Rózsadomb kocsmáinak magányában, a
Zugliget őszi fasorainak csendjében fakadnak föl. A Krúdy-művekből áradó dallam
azonban nemcsak a mélabú és a nosztalgia témáit kíséri, hanem azokat a sokkal
életszerűbb, gazdagabb, valóságosabb képeket, jeleneteket is, melyek a
Józsefváros, a Ferencváros kispolgárainak, kisembereinek sorsát, vagy a pesti
éjszaka alakjait, társadalmon-kívüli figuráit állítják elénk. Krúdy bensősége,
lírája, csodálatos nyelve, eredeti és képzelet dús stílusa kétféle témakörnek,
egy álomszerűbbnek és egy valóságosabbnak kifejezésére szolgál. De mindkettőből
ugyanazt a megejtő, felejthetetlen, utánozhatatlan dallamot tudja kibontani.
Ez a dallam valójában: hattyúdal. Egy
osztály, egy életmód és életszemlélet – egy irodalmi hagyomány kései,
magános hattyúdala.
Kései, magános jelenség Krúdy Gyula és
életműve is.
Krúdy helyét éppoly kevéssé jelölhetjük ki a
Nyugat soraiban, mint korának bármiféle áramlata vagy csoportosulása oldalán.
Pedig témái gyakorta érintkeznek nagy kortársai témáival is. Csakhogy Krúdy
egészen másféleképp ír a dzsentriről, mint Móricz, és másféleképp, mint Babits
a Halálfiaiban. Krúdy másféle szemmel nézi Pest éjszakái életét, mint
Kosztolányi, és másféle lírával zengi a magyar tájat, mint Juhász Gyula vagy Tóth
Árpád. Krúdyt ott találjuk azoknál az éjszakai asztaloknál, melyeknél Ady is
tanyázik – de maga a Krúdy-életmű Adyra nem ad visszhangot. És Móriczra,
Babitsra, Szabó Dezsőre sem. A hanyatló dzsentri másik nagy megmutatójától, a
hangulatok, a prózába fojtott, lírai mondanivalók másik nagy költőjétől, Kaffka
Margittól is mily nagy távolságok választják el! Emennek oly tiszta és szigorú
szerkesztésmódja, a realizmus klasszikus példáin nevelődött művészete ugyancsak
idegen a Krúdy-írások kuszaságától, bonyolultabb előadás- és
szerkesztésmódjától. Kortársai közt senkit sem említhetnénk, akivel Krúdyt
közös harci-eszmei célok vagy művészi, ars poetica-i
elvek egybefűznék.
Elválasztja őt kora irodalmi életétől és
csoportosulásaitól már életmódja is, mely művének nem egy jellegzetességére
nyújthat magyarázatot. A kortársak visszaemlékezései (a továbbiakban főként Olty Antal becses anyagára támaszkodom; kéziratban,
Akadémia Könyvtára) egy olyan írót idéznek elénk, aki sokkal inkább
„társadalmon kívüli” volt, mint kortársainak bármelyike. Az a Krúdy, akit az Üllői úti Arabs Szürkében, a lóversenytéren,
Madame Louise házában, az óbudai vagy aquincumi
kiskocsmákban látunk magunk előtt – az a Krúdy, aki huszártiszteket
hajigál ki a kávéházból, párbajokat vív, vagy vidéki könyvügynök-utakra indul
– az a Krúdy, akiben a kortársak nem alaptalanul a
„rablólovagot” is látják másféle módon „bohém”, mint a
századforduló hírlapírói, színházi emberei, mágnásai vagy aranyifjai.
Szilajnak, féktelennek – merészen függetlennek látjuk Krúdyt, az embert;
olyasvalakinek, akire még a Horthy-korszak szürkesége, majd a nélkülözés, a
mellőztetés sem tudott bélyeget nyomni. Ugyanakkor azonban ügyelnünk is kell,
nehogy a „martalóc” Krúdyról szóló legendák elleplezzék előlünk azt
a nemesebb valakit, akit fölénye, életbölcsessége, jelleme és eszményekért
hevülő lelkülete ugyancsak megkülönböztet attól az éjszakai világtól, melynek
nagyon is cselekvő, otthonos tagja. Krúdy nem rokona azoknak a
„dekadenseknek” sem, akik a század első évtizedében az abszintos
poharat jelképnek tekintik. Indulatai, zabolátlansága közelítik épp a
valósághoz, az élet nyers és könyörtelen dolgaihoz – szenvedélyekhez és
fájdalmakhoz, melyeket az irodalmi dekadencia sohasem tudna megérteni. De az is
kétségtelen, hogy mindaz a gazdag és változatos valóságanyag, melyhez életmódja
hozzájuttatja, néha csak ellentmondásosan vagy töredékesen jut művében
kifejezésre.
Különösen korábbi írásainak túlontúl lágy
lírája, valamint az olyan önarckép-alakok, mint Rezeda Kázmér, megtévesztő
képet nyújthatnak Krúdyról – egy modoros, avatag és különc álmodozó
képét. Igazinak és hitelesnek talán leginkább Szindbád alakját érezhetjük
– Krúdy mivoltáról, szemléletéről a „hajós” egyénisége vall
legtöbbet. De ne feledkezzünk meg a Három király Crudyjáról
sem, a „püspökről”, a lovagian merészről, az ellenzékiről (Luther
hívéről), aki regényes és önfeláldozó kalandokra vállalkozik Mária királynőért és érte kap halálos sebet. A „hajós”
és a „püspök” együtt fejezik ki azt az eszményt, melyet Krúdy vallott
– illetve, melyet meg is valósított művében és életében. Romantikus
eszmény ez: kaland és hősiesség eszménye. Romantikus, mivel egy jobb és szebb
élet igénye él benne, mint aminővel kora kínálja – romantikus, mivel
tiltakozás ez az eszmény egy szürke és kicsinyes kor ellen. Sajnos, meddő
tiltakozás.
Krúdy életművének hattyúdal-jellege nem
utolsósoron e romantika formáiban mutatkozik meg.
Krúdy műve egy olyan szemléletet szólaltat
meg, mely visszahozhatatlanul a múlté. Krúdy műve a régit, a visszahozhatatlant
próbálja feleleveníteni – mivel nem tud kibékülni a maga jelenével.
Ellentéte a korviszonyokkal, a Horthy-Magyarország jelenével: íme Krúdy néha
oly különc „területenkívüliségének” magyarázata.
Krúdy a birtokos középnemességnek abból a
rétegéből születik, mely kivette részét 1848-ból, s melynek tagjaiban egy ideig
meglehetősen épen élnek az elődök harcos, patrióta hagyományai. Krúdy elődeinek
sorában találhatjuk Krúdy Kálmánt, Klapka tábornok adjutánsát, a vörössipkás, huszonhármas „Halálzászlóalj”
parancsnokát, aki tizenhétszer tör ki az ostromolt komáromi várból, s ugyancsak
rászolgál a „komáromi hős” címére, mellyel Klapka tünteti ki. Krúdy
Kálmán, akinek „csínytevéseire” Mikszáth is emlékezik, a
szabadságharc bukása után az Ipolyság erdőiben húzza meg magát, s betyárok,
szegénylegények módján csap le az osztrák csendőrségre, fosztogatja az
önkényuralomnak behódolt nagybirtokosokat, amíg végül egy erdei harcban,
tulajdon unokatestvérének, a „pecsoviccsá” lett Paczolay
Endre osztrák csendőrtisztnek golyójától pusztul el. Az „úribetyár” Krúdy Kálmán, féktelenségében,
kalandosságában, néha emlékeztet is Krúdy Gyulára.
Az író nagyapja, „legidősebb”
Krúdy Gyula, ugyancsak Komárom egyik védője, s úgyszólván haláláig a Soroksári
úti Honvédmenház parancsnoka. Krúdy édesapja jómódú nyíregyházi ügyvéd, aki
„egész életében zsinóros magyar ruhában jár”, s negyvennyolcas
programmal két ízben is fellép képviselőjelöltnek,
Ezek a családi hagyományok nem maradnak
nyomtalanok Krúdynál – de túlságos jelentőségük az ő korában már nem is
lehet. Krúdy csaknem úgy veti magát a főváros éjszakai életébe – mint az
Ipolysági erdők közé Krúdy Kálmán – csakhogy mindkét
„bujdosás” egyaránt meddő és kilátástalan.
Igazi elődeit Jókaiban és Mikszáthban
találhatjuk meg – habár műve annyi mindenben különbözik is az övéktől, s
kifejlődésének egyik feltétele is az, hogy a korai írásaiban még megmutatkozó
mikszáthi hagyományon túlhaladjon. A Krúdy bemutatta világ: Jókai és Mikszáth
világának folytatása. Alakjainak egy részét a városba szakadt dzsentriből, a
nyírségi kisurak közül, a haladó nemesi kúriák lakóinak sorából emeli ki.
Ezeknek köre még kibővül a pesti és budai kispolgárok alakjaival, az éjszakai
élet figuráival, a kapitalista nagyváros parazitáinak arcképeivel is. Általában
azt mondhatjuk, Krúdy az élet perifériájáról válogatja ki hőseit, s regényei,
novellái legtöbbnyire olyan eseményekről szólnak, melyeknek a kor legfontosabb
történéseivel, kérdéseivel kevés a közük. Jókai és Mikszáth még többé-kevésbé
koruk legfontosabb problémáinak közelében élnek, közéleti szerepük is van,
képviselők, szerkesztők. Krúdy egyenest visszavonul a közélettől,
„irtózik” a politikától, s egy maga alkotta világba
emigrál, vagy meghúzódik egy csendes söröző mélyén, akárcsak a Boldogult úrfikoromban szereplői. Krúdy még mindig a
középnemesség szemével nézi a világot – kissé a Krúdy Kálmán módján is
nézi – csakhogy ez az osztály már kívül került az életen, maga is
perifériára szorult. A nyírségi birtokos dzsentri vagy tönkrement, vagy
„hozzáidomult” az új világhoz, hivatalt vállalt, a húsosfazekak
köré telepedett.
Krúdy életművének jellegét és helyét az
szabja meg, hogy ő továbbra is meg akarja őrizni azt a függetlenséget, melyet
elődei számára a földbirtok biztosított: Krúdy nem „idomul hozzá”
sem a századforduló, sem a Horthy-korszak Magyarországához. Ha ezt megtenné
– Herczeg Ferenc párja lenne belőle, a Gyurkovics fiúk és leányok életének megéneklője, a dzsentri
ízlésének kiszolgálója. De Krúdy erre a szerepre nem vállalkozik – a
dzsentri sohasem találhatja meg benne kiszolgálóját, szórakoztatóját. Az, amit
Krúdy alkot, nem a hivatalnokká, nem a hűbéri-tőkés Magyarország lakájává
szegődött dzsentri ízlése szerint való. Krúdy azért is időszerűtlen jelenség a
maga korában, mivel tulajdon osztálya képes legkevésbé megérteni őt – ez
osztály gondolkodásmódjának, életszemléletének, stílusának utolsó, s immár
egyetlen művészi igényű kifejezőjét.
Krúdy mindvégig belülről szemléli a
maga osztályát, s épp ezért Szakhmáry Zoltánokat ő
sohasem tud alkotni. Tudja, hogy a nemesség történelmi hivatása
„átalakult érvényesülési, kenyérszerző küldetéssé, amelynek alapján az
ezer esztendő óta itt élő magyar helyet kér magának az országban”. De ez
a felismerés csak arra indítja Krúdyt, hogy „bohémesen”, valami
gőgös különállásban hangsúlyozza a maga idegenségét a dzsentritől.
Krúdy a kapitalizmust éppoly kevéssé tudja
elfogadni, mint azt a helyet, melyet a dzsentri annyi „érvényesülési,
kenyérszerzési” igyekezettel könyökölt ki magának benne. Krúdy sohasem
– vagy legalábbis: igen ritkán – képes bírálni a dzsentrit, ahogyan
Mikszáth vagy Móricz, sőt Kaffka Margit bírálták. De illúziókat sem táplál
róla, s végül is inkább a ferencvárosi hentesmester, vagy Madame Louise asztalánál foglal magának helyet, semmint a
húsosfazekakért könyököljön.
Művét azért érezzük hattyúdalnak, mivel egy
idejétmúlt életszemlélet még tisztán és költőien tud benne megszólalni. De a
dallam mögött űrt is érzünk – az élettel, a kor lényeges kérdéseitől mind
messzebb vetődő, egy tétlen, sztoikus Nirvánába emigráló, s a valóságot már
csak töredékesen vagy elfátyolozottan látó író mindinkább terjedő ürességét.
Csak legjelentősebb írásaiban sikerül kitörnie ebből az ürességből, hogy álmok
és ábrándok helyett az élet igazi kínjaira és örömeire figyelmeztessen. Ezek az
írásai az igazán maradandóak, mert nem „bölcsesség” van bennük,
hanem szenvedély, s nem csupán hangulat, de a valóság ereje is.
Ezek az írásai túlmutatnak az egész Krúdy-mű
uralta romantikán, és egy realista művészet nagy, bár ki nem használt
lehetőségeit csillantják föl.
2
Krúdy romantikája a századvégből ered, s
forrásaira ő maga mutat rá a Hét bagolyban. Az az
irodalmi élet, melynek itt oly regényes képét nyújtja, helyenkénti
anakronizmusaival is Krúdy írói felléptének viszonyaira jellemző, s
megmagyarázza az első Krúdy-írások színeit. A „századvégi”
szemléletet képviselt Józsiás – akiben nem
nehéz a fiatal Krúdy arcképének némely vonásaira ismernünk – Szomjas
Gusztival, az irodalomért rajongó, öreg ügyvéddel vitatkozik, s érvei közt
megtalálhatjuk annak az öntudatnak szavát. is, mely a
kilencvenes évek Krúdyját egy új hang és kifejezésmód keresésére indítja.
„Ó, ti csúf, bölcs öreg emberek – fordul szembe Józsiás
az idősebb nemzedékekkel -, akik fásult szívetekkel már nem értitek meg az
érzők fájdalmát és szenvedését... Mit tudjátok ti már
az ifjúság csapongásait, kedvteléseit, a szerelem derűjét-borúját, változását!
Mit tudjátok ti már a mai emberek fájdalmas szeszélyeit, gyötrelmes
idegességét, századvégi boldogtalanságát! Ti születtetek és éltetek egy álmos,
kimerült, szenvedélyeit kiélt korszakban, amikor minden ember bölcs, megalkuvó,
innyes, lelkiismeretes és kényelmes volt. Nem
ismertétek a fájdalmakat és nyugtalanságokat többé, miután Ferenc Józsefet
megkoronáztátok. Az idegen tisztikart elfelejtették az asszonyaitok, miután az
emigránsok hazatértek. A férfiak megbocsátottak mindenkinek, hogy nyugodtan
szívhassák tajtékpipájukat az udvarházakban, vagy csendesen csibukozhassanak a
pesti társas-körben. Lutheránus-csókot váltottak egymással az ellenségek az
utca közepén. A királyi kegy csodálatos ragyogással sugárzott végig
Magyarországon, ahol csaknem két évtizedig nem ismerték a királyság rendjeleit
és egyéb boldogságait. A kuvasz-sovány bújdosóknak,
az egykori honvédeknek, a megmaradt táblabíráknak már csak arra volt gondjuk,
hogy szép hasat ereszthessenek; az asszonyaiknak, akik a svalizsérekkel
táncoltak, a felnövekedett leányaik tisztességes férjhezadása
lett az életcéljuk.”
Krúdy felfedezőinek egyike az a Gáspár Imre
volt, aki a nyolcvanas évek irodalmi ellenzékének szervezésére is vállalkozott.
Józsiás életszemlélete sokban közös – pl.
Reviczkyével, vagy a nyolcvanas években fellépő új írónemzedék tagjainak
elveivel. „Realisták voltatok, urambátyám, – mondja Józsiás – amíg éltetek, azért nem tudjátok megérteni
a mai, századvégi világot”. A nyolcvanas évek irodalmi ellenzékéhez
Gáspáron kívül egyéb szál nem fűzi Krúdyt, s az ő indulása olyan időpontra
esik, melyben ez az ellenzék ki is adta már erejét – Ady és Móricz
ellenzékiségének, illetve forradalmiságának napja
pedig még nem jött föl. Mindabban, amit Józsiás a 67
utáni Magyarországról mond, Krúdy dzsentri-szemléletének viszonylag ritka,
bíráló elemei is felszínre kerülnek. Józsiás „századvégisége”, tagadhatatlanul, szembehelyezkedés a
67-es opportunizmussal, s a fiatal író szavaiban a 48-as Krúdyk indulata is
kísért. De ennek az ellenzékiségnek társadalmi tartalmai éppúgy hiányoznak Józsiásnál, mint Krúdynál is. A „századvégiség”
öntudata Krúdynál a romantika felélesztésének egy sajátos módjában nyilatkozik
meg, melynek fő jellemzői: a „fájdalmas szeszély”, a
„gyötrelmes idegesség”, a nyugtalanság és az elvágyódás. A fiatal
Krúdy egy új „regényesség” színeit és zenéit akarja belevinni a
világba – az érzelmek és szenvedélyek, a kalandok
és álmok új témáit kívánja megszólaltatni. Ő is, és általában a századvégen
fellépő fiatal novellisták egy része -különösképp Cholnoky
Viktor – a romantika, illetve az irrealitás diadalra juttatásával vélnek
tiltakozhatni a 67 utáni világ ún. „realizmusa” ellen, melyet
méltán vetnek meg, s tekintenek opportunistának. Krúdy és társai e romantikus
kiindulópontja azonban eleve téves – és hogy mennyire az, csak a
kortársak egy másik csoportjával összehasonlítva érthetjük meg. Thúry Zoltán, Bródy Sándor,
Tömörkény István 67 ál-realizmusának örökségével egy valódi realizmust
szegeznek szembe. Realizmust, mely merészen mutat rá a valóságra, s szólaltatja
meg az égető korkérdéseket. Krúdynak a kritikai realizmus e nagy és művészi
vállalkozásaihoz sem korábban, sem későbben nem lesz köze. Mert ezt a
realizmust már nem lehet elérni arról az alapról, melyen Krúdy is, Cholnoky is állnak – akiknek műve nemcsak kifejezi,
de meg is testesíti osztályuk hanyatlását, süllyedését. A 67 utáni
Magyarországot oly tisztán és helyesen látó Józsiás
egy új korszak nyugtalanságára, idegességére, kínzó és ki nem elégülő
szenvedélyeire hivatkozik – de mit sem lát meg a nyomor kínjaiból, az
éhezés kielégületlenségéből, mely Thúry, Tömörkény, Bródy legfontosabb mondanivalóihoz ad indítékot. Az
álmoskönyv és a szerelmi levelező csendes szerkesztési munkálatainak idilljébe
visszahúzódó Józsiás nemcsak a kiegyező
Magyarországnak fordít hátat – hanem a társadalmi nyomor országának is.
Ugyanez a hátatfordítás jellemzi Krúdyt is amaz
írásai kivételével, melyekben sikerül a „századvégi romantikából”
kitörnie.
Egyelőre, a fiatal Krúdynál, ez a romantika
jelentősen gátolja annak a realista művészetnek kialakulását, melynek lehetőségei pedig oly biztatóak már első novelláiban is. A
kritika sokat emlegette egy időben Krúdy impresszionizmusát. Kétségtelen, hogy
az impresszionizmus, mint módszer, Krúdy romantikus mondanivalójának
kifejezésére szolgál leggyakrabban. Az ő romantikája főként hangulatokban
– a régi Pest, ódon házak, különc emberek és sorsok hangulatiságának
éreztetésében mutatkozik meg. Némelyik novellája nem egyéb, mint hangulatkép
– és ilyen írásai a leginkább romantikus jellegűek is: ezekben válik
leginkább zeneivé a prózája, stílusának festőisége ezekben a legeredetibb. A
realista ábrázolásra már sokkal inkább alkalmasak zsánerkép-szerű novellái,
melyekből ugyan éppen nem hiányzik a hangulati elem, csakhogy mindig a
jellemzés, az ábrázolás céljainak alárendelt módon. A korai novellák egyike, A víg ember bús meséi (1900) egyik legszebb
darabja, Az aranysarkantyús vitéz legendája mutatja legvilágosabban,
hogy a realizmus micsoda lehetőségei mutatkoznak meg már a fiatal Krúdynál, s e
lehetőségeket mi módon szolgálja még a hangulatiság
is. Bikky Pál uram terve, hogy aranysarkantyúsan
fogadja az eredetileg annyi ellenkezéssel várt főispánt – terv, melyben
végül is cselédei akadályozzák meg: mily sokat mond ez a kis történet a
pusztuló nyírségi kúriák világáról. A hanyatló osztály valóságát e
novella nem kevésbé erőteljesen érzékelteti, mint a Színek és évek, vagy
Alekszej Tolsztoj első írásai. És a hangulati kép, mellyel az
elbeszélés zárul, mily kevéssé öncélú, s mily sokat ad hozzá a bemutatott világ
légköréhez: „Az eső eközben csendesen suhogott a régi udvarház körül
– és a dombok a messziségben belévesztek a leereszkedő őszi ködbe az
álmos délutánon. Azon a csúnya, nedves, kedvetlen őszön, amikor a bárót
installálták nálunk.”
A Hét
krajcár bemutatta „kisúri” világ alakjaira, helyzeteire is
ráismerhetünk néha Krúdynál; valóság-ábrázolásának drámaisága miben sem marad
Móriczé mögött. A podolini takácsné
(1911) egyik elbeszélése, a Korvin lelke jó példája lehet
e drámai realizmusnak. Korvin, e „felsővidéki, kis nemesember”,
alighogy lehunyta szemét, felesége máris elajándékozza tárgyait – s a
tetszhalott magához térte valósággal kétségbe ejti a családot, mely már
megrendelést adott a koporsóra is. Az egykori szerető, a halottvirrasztó
vénasszony, Sári néni szavai, melyekkel végül mégis örök álomba
csitítja-ringatja Korvin István urat, többet mondanak egy élet kietlenségéről,
értelmetlenségéről, mint bármiféle elemzés, boncolás: „Ne bolondozzon a
ténsúr!” Ugyan hogy nem tud már egyszer végtére megnyugodni? Elmúlt már
minden. Az uram szépen kiharangozza. Jobb lesz odakünn, pihenjen meg. A bajszát
is kipedertem.” Az ilyen jellemeket, sorsokat sűrítő részletek olvastán
sajnálhatjuk, hogy Krúdy számára a „századvégiség”
csábítóbb volt az igazi drámákat, igazi szenvedéseket kereső, az élet igazának
megismerésére törő, írói kíváncsiságnál.
Pedig ez a
kíváncsiság az első világháború előtti korszak novelláiban fel-felbukkan még, s
az emlékező, elmerengő romantika fátylai alól néha nagyon is élesen, biztosan
tör céljára. Ritkák, de annál ragyogóbbak azok a Krúdy-novellák, melyekben a
lágy líraiság felett a leleplező kíméletlenség diadalmaskodik. Mint például a Szindbád
ifjúsága (1911) „első utazásában”, mely megdöbbentő képet ad
egy kisváros embereiről, egymás közé zárt, eseménytelen életeinek titkos
bűneiről, torzulásairól. A tánciskola a tűzoltólétrával, mely alól a körorvos
és a szerzetesi algimnázium igazgatója leselkednek a felettük kapaszkodó
kislányokra – micsoda szomorú és groteszk pillanatkép. De mennyire
jellemző a gesztus is, mellyel Szindbád-Krúdy
napirendre tér felette: „Szindbád térdig érő hóban ballagott a
direktorral a város felé. Szürkés, acélfényű este volt. A Poprád aluszékonyan
suttogott a híd alatt a léknél, és a pohos torony komolyan állott a havas
háztetők fölött. – Szindbád egyszerre megállott és hosszan, édesdeden
felkacagott.” Ez az „édesded kacaj”, ez a könnyed legyintésű,
könnyelmű mozdulat viszi is Krúdyt mind messzebb attól a művészettől, melyhez pedig hajlamai vonzanák.
A tízes
évektől kezdve Krúdy mindinkább valamiféle stilizáló dekoratív művészet felé
halad, mely mihamar modorrá válik nála. A „századvégiség”
öröksége ez is; Krúdy romantikája: játékosan stilizáló művészet, tetszetős,
regényes pózok, különc alakok és helyzetek füzére ez időben. E romantika
legtöbbet mondó jelképe: a „vörös postakocsi”, mely álombeli tájak
felé viszi a mélázó utasokat. Krúdy, ez az alapjában kiábrándult író –
újabb ábrándba menekül, kiábrándultsága elől. És ez az ábránd a Krúdy-féle romantika legfőbb táplálója. Krúdy megteremt
magának egy „régi Magyarországot”; olyannak, aminő az a valóságban
sohasem volt: a tiszta és mély emberi érzések, a lélek- és jellem-nemesség
országának. A Krúdy romantikus álmában élő Magyarországnak csupa Anyégin – csupa Alvinczi és Rezeda a lakója. Ennek az
ábrándbeli Magyarországnak felhőszintjéről tekint alá ő fölényes-kesernyés
mosollyal az „aranyásók” Budapestjére – hiszen jól tudja,
hogy „a szerelem, melyről Puskin zengett, városunkban nem
szokásos”. Mennyire másféle ez a romantika, mint Jókaié, vagy épp a
reformkoré volt! Krúdy maga sem hiszi igaznak, amit a régi országról nagynak és
költőinek képzel el. Krúdy egy hanyatló osztályt romantizál a „vörös
postakocsi” utasaiban – e hanyatlás tényét Alvinczi Eduárd éppúgy
példázza, mint Rezeda Kázmér. A Krúdy-regényalakok sohasem hősök – hanem
különcök. Igaz viszont, hogy különcökké mindig is ritka erényeik:
lovagiasságuk, rajongásuk, függetlenségük és büszkeségük miatt válnak. Néha meg
éppen: életművészetük, ételhez-italhoz értésük, egy régi, feledett élni tudásba
beavatott voltuk teszi őket különcökké. Sőt, különcök abban is, ahogyan
érzéssel, odaadással, cinizmus és élvhajhászás nélkül tudnak udvarolni,
szeretni. A szerelmi öngyilkosság, az életen át tartó
trubadúri hűség emiatt válik a Krúdy-írások egyik jellegzetesen romantikus
motívumává.
Ám Krúdy
regényes nosztalgiája egy sohasem volt, múltbeli Magyarország után, néha magába
öleli azokat a nagy, patrióta emlékeket is, melyekkel az ő kora már mit sem tud
kezdeni. A késmárki piac, Rákóczi zászlaja az öreg templomtornyon, az osztrák
dragonyosokkal szembeszegülő város – és a Petőfi emlékét hűséggel őrző
alföldi csárdák, dunántúli présházak éppúgy hozzátartoznak a Krúdy-alkotta országhoz, mint a feledett konyhareceptek,
nóták, tréfák, vagy Rezeda Kázmér gáláns virágcsokrai. Mi sem természetesebb,
mint hogy ez a regényes ország-ábránd egy líraisággal telitett kifejezésmód
segítségével szólal meg mindig. Egy-egy Krúdy-novella cselekménye néha nem több
mint egy lírai költeményé. Tanulságos lenne megfigyelnünk, miként küzd,
mérkőzik ez a líraiság Krúdy legtöbb művében az epika kényszerével, a próza
nyűgeivel. A Krúdy-írások eseménytelensége, erős hangulatisága,
sőt monotonsága is: egymással összefüggő sajátosságok. Néha ebben a lírai
nemben is remeket alkot Krúdy – amikor sikerül magától távol tartani a
stilizálási szándékot, s megőrizni az elbeszélést egy érzelmi állapot, egy
emlék, vagy egy mély, igazi szenvedély fűtötte hangulat légkörében. Ilyennek
érezhetjük a Szindbád ifjúsága „második utazását”, az alföldi
kisváros éjszakájának hangulatával, melybe oly költőin és egyszerűen
illeszkedik bele a tragikus szerelem emléke. Ha valahol, úgy az ilyenfajta
írásokban tudja megteremteni Krúdy a maga romantikájának legkevésbé modoros
változatát.
Sajnos, a
tízes évek írásainak javarésze inkább a stilizáló, modoros eljárást követi
– a „vörös postakocsi” történetének vagy a Palotai
álmoknak (1914) előadásmódját. Ezek a művek éppen nincsenek híján a
költőiségnek, s a mélabú úgy tölti be őket, mint Péter Pál és Szekszti Judit szerelmének meséjét az őszi Bakony erdeinek
zúgása. De a költőiség mögött azt az űrt is érezzük már, melyről fentebb
szóltunk – ennek a romantikának már pusztán menekülésjellege van. Péter
Pál, aki az Arany Golyóban, ágyán heverészve régi képeslapokat olvasgat
naphosszat, s akit ebből a tétlenségből, ürességből kiragad a szerelem –
Krúdynak ez a különc-típusa sohasem tud meggyőzni az érzelmeknek, a kínoknak és
reményeknek arról a hitelességéről, melyet Szindbádnál
sohasem vonhatunk kétségbe. Az ilyen írásokban a szenvedélyek is
„leheletnyi” hangulatokká finomodtak – és ez a finomság már
valójában fakóság, ez a költészet már csak merő fikció, ez az elszakadás a
valóságtól inkább a tétlenség, a tehetetlenség jele, mint az igazi romantikusok
merész, kockázatos szárnyalásáé. Behatóbb kutatás bizonyára rámutat majd, hogy
Krúdy fejlődésében a tízes évek valamiféle bénaságról tanúskodnak, mely bénaság
csak a húszas évekkel kezd oldódni, hogy az író eljuthasson legérettebb
korszakához, a húszas-harmincas évek fordulóján, melyből a Három király
trilógiája, a Boldogult úrfikoromban, de még
inkább Az élet álom novellái és a poszthumusz elbeszélések emelkednek
ki.
Fel kell
figyelnünk arra a fejlődésre és változásra, mely Krúdy művében a tízes évek
elejétől élete utolsó szakáig végbemegy. Ezt a változást leginkább az olyan
témákon mérhetjük le, melyek vissza-visszatérnek művében az évek során, és így
mintegy ciklust alkotnak. Ilyen téma pl. Petőfi Zoltán
alakja, sorsa is. A Zoltánka című „szomorújátékban”, s az
olyan novellákban is, aminők a Zoltánka estéje, vagy a Régi pesti
fametszet, Zoltán és Szendrey Júlia alakját még a
stilizáló, modoros romantika eljárásai szerint formálja meg Krúdy. Ez a
„biedermeier”-jellegű ábrázolásmód, ez a csaknem kizárólag külső,
keresett hatásokkal dolgozó stílus épp azt a megrendítő drámát hagyja
elsikkadni, melyet pedig ez a téma eleve kínál. A
jóval későbbi változatokban (Petőfi Zoltán utazásaiból, Petőfi Zoltán
Pesten) majd szívtépő hangsúlyokkal elevenedik meg Petőfi özvegyének és
fiának sorsa, kallódása, árvasága. Épp ebből az árvaságból és reménytelenségből
a korábbi téma-változatok alig is nyújtottak valamit. Krúdy azonban később
elvetette magától az ódon metszetek stílusában tetszelgő modorosságot; és
inkább arra törekedett, hogy témájának legmélyebb valóság-tartalmát tárhassa
fel. Krúdy fejlődése, általában a dekoratív-stilizáló modorosságtól az
egyszerűség, s egy bensőségesebb, mélyebb művészet felé halad.
Ez azonban
nem jelenti azt, hogy Krúdy az egyértelműen realista művészethez is eljut.
Inkább azt kell látnunk, hogy utolsó műveinek egy része még sokkal inkább
különc témákat dolgoz fel, mint a koraiak. Ez írások cselekménye csak ürügy az
író számára, hogy különceit valamely sörház vagy vendéglő asztala mellé
ültesse, és mélabús anekdotákat meséltessen velük felvidéki városkák
embereiről, belvárosi háztulajdonos asszonyságokról, akik húsz éve sértődötten
élnek lakásukban, amiért körülöttük a régi boltok és utcák megváltoztak stb. E
novellák „cselekménye” néha kimerül egy étkezés leírásában, a
„csonthús” elkészítésének és tálalásának ismertetésében. Ebben az
eseménytelenségben is egy elképzelt és megálmodott világ békéje, derűje
rejtezik – de ezek a témák néha egy-egy jellegzetes típust is
megismertetnek velünk, annak a „kisvilágnak” valamelyik alakját,
melybe Krúdy visszahúzódott. Különös jelentősége van annak is, hogy a béke és
derű, melyre Krúdy áhítozik, csaknem mindig az evés-ivás körülményes szertartásai
során születik meg – már nem a szerelem, s még kevésbé a munka hozza el
azt. Krúdy alakjait sohasem láthatjuk tevékenység
hanem csak pihenés közben. Ezek az emberek, ezek a történetek még mindig az
élet margóján foglalnak helyet – de mégsem oly mértékben álomalakok,
„ködlovagok” már, mint a tízes évek Krúdy-hősei.
Krúdy ez
utolsó korszakának jellemzésére két novellát említsünk (Utolsó szivar az
Arabs Szürkében és A hírlapíró és a
halál), melyek ismét csak egyazon történetről szólnak: a hírlapíró megsérti
a Kaszinó-t, s ezért pisztolypárbajt kell vívnia az ország legjobb
céllövőjével, a „szolgálaton kívüli” huszár ezredessel. A párbaj
azzal végződik, hogy a nyápic hírlapíró lövi le az ezredest. A történet egyik
változata a párbajra készülő hírlapírót mutatja – a másik az ezredest.
Mindkét változatban a kocsma, a vendéglő játszik jelentős szerepet. Az egyikben
a hírlapíró a „sors kedvezéséből” olyan „csonthúshoz”
jut, hogy a többi vendég alig leplezhető irigységgel tekint asztala felé.
Széplaki Titusz hírlapíró ebből az étkezésből merít annyi önbizalmat és
bátorságot, hogy meg tudja ölni ellenfelét. A másik novellában az ezredes meg
akarja „érteni” ismeretlen ellenfele életét, s ezért olyan helyre
tér be, olyan ételeket, italokat rendel, aminőkkel, elképzelése szerint, a
hírlapírók élni szoktak. Ez a „kísérlete” valamiféle elérzékenyült
lelkiállapotba ringatja – s a párbajban emiatt marad alul. Mindkét
változatból kiszorul a voltaképpeni „történet”: a párbaj. Helyét a
vendéglői életkép, az étkezés mindennapi idillje foglalja el. Ebben az idillben
tudja megmutatni hőseinek emberi, rokonszenves vonásait – ebben a
helyzetben gondolkoztatja el őket, támaszt szívükben elérzékenyülést,
megértést. Krúdy egy rideg világ elől húzódik az ilyen szigetekre, az ilyen
„területenkívüliségekbe”, ahol még – szerinte – törtető
és gyilkos vágyaikat, indulataikat az emberek le tudják vetkőzni.
A húszas évek
kezdetétől, Krúdy fokozatosan elvetette magától a „századvégiség”
stilizáló, modoros romantikáját anélkül, hogy művének költőisége emiatt csorbát
szenvedett volna. Ellenkezőleg, igazán költőivé csak abban a tisztultabb
korszakában vált. Első, a tízes éveket megelőző írásaiban a realista ábrázolás
nem egy csírája rejtezett már, de ezek a csírák később, a „vörös
postakocsi” romantikájának korszakában, nem tudtak kibontakozni. Ám a
húszas évektől kezdve, s különösen a húszas-harmincas évek fordulóján,
Krúdy-művében a valóságábrázolás egy sajátos igénye is kezd megmutatkozni, mely
legjellemzőbben a Boldogult úrfikoromban... c. regénye lapjain érvényesül.
Krúdy
fejlődésének beszédes példája a Három király történelmi regénytrilógiája
is, mely mindeddig meglehetősen mostoha elbánásban részesült, s a legkevésbé
emlegetett Krúdy-írások közé tartozik. Korántsem lehet ugyan a Három királyt
Móricz Erdélye mellé állítani, mégis, szomszédságában, a két világháború
közti korszak egyik legjelentősebb történelmi regényének tekinthetjük. A Három
királyban Krúdy olyan feladatra vállalkozott, mint még soha, egyetlen
művében sem, s ez a regény az ő valóság-ábrázoló képességeit is olyan fokon
mutatja, ahová elérkeznie máskor nem sikerült. A mohácsi vészt és
következményeit, az 1526-27-es esztendők nagy, tragikus változásait felölelő
regény többé nem holmi perifériás kérdésről szól, hanem a nemzet történelmének
egyik legsúlyosabb fejezetéről, melynek tanulságait Krúdy a maga korának
valósága felől szemléli. Ha Krúdy addig csak különcöket vagy
„ködlovagokat” alkotott – most, a Három királyban
három plasztikus, erőteljesen megformált jellemet: II. Lajosét, Szapolyai Jánosét és Mária királynőét. Ez utóbbinak alakja
válik központivá a trilógiában; Mária sorsa, drámája fogja egységbe a
cselekményt – ez a sors az egész ország végzetét is tartalmazza. Krúdy,
aki többi írásában oly távol marad a közélettől, s oly kevéssé érti meg azokat
az erőket, melyek az életet mozgatják, most néha meglepő világossággal
irányítja a cselekményt épp feléjük. Mária pénzszerzési kísérletei, diplomáciai
ügyeskedései, sakkhúzásai a politikában, s általában egész tevékenysége –
valamint szerelme, hűsége, szilárdsága: megannyi újszerű téma Krúdy tolla
alatt. Még ha nem is lehet kétséges, hogy a Három király
történelemszemlélete igen hiányos, még ha a nép szerepe nagyon is halovány
benne, s a parasztmozgalmak, a reformáció stb. csak epizódszerűen kapnak helyet
fejezeteiben: ez a mű mégis Krúdy valóság-ábrázoló képességeinek egyik
legjelentősebb példája, s a legtöbbet vall mindazokról a lehetőségekről, melyek
Krúdy életművében mégsem bontakozhattak ki.
Az a
pesszimizmus és komorság, mely a regény történelemkoncepcióján uralkodik, Krúdy
világnézetének hátterét is megérteti velünk. A nemzeti függetlenség ügye mintha
azért kerülne itt napirendre, hogy a komáromi hősök ivadéka a magyar
szabadságmozgalmak legvégső, történelmi forrásaiig hatolhasson. A Habsburgok
uralma alá kerülő ország, mely függetlenségéről önként mond le, felemelhető-e
még? Az olyan „ellenzékiek”, mint Crudy,
Luther Márton „püspöke”, vívhatnak-e majd sikeres harcot a Szapolyaiak és a Habsburgok ellen? A felelet csüggedt,
lehangoló. Crudy a Habsburg-ház útját egyengető
királynőért hal meg – a reménytelen, trubadúri szerelem fölébe nő az
ügynek, melynek sikerében senki sem bízik már. A haza ügye iránti közöny, a
viszályok, az önzés, a köpenyegforgatások, árulások – micsoda
jellemző, kíméletlen kép alakul ki e rajzokból, Mohács Magyarországának
mily megdöbbentő valóságát tudja itt megragadni Krúdy. II. Lajos halála
értelmetlen áldozat, melyre a király inkább gyengeségből szánja el magát:
„elmegy uralkodni a másvilágra” – ahová alattvalói kívánják.
És II. Lajos szerepét is mennyire megvilágítják szavai, melyekkel Máriától
búcsúzva, letűnik a színről: „Az volt a baj, hogy csak gyűlölni tudtam
ezt az országot, nem pedig szeretni. A magyarokat
szeretni kell – ez a titka az uralkodásnak.” A tehetetlen Lajossal
szemben Szapolyai mohósága, bírvágyában asszonyossá
váló hangja, esdeklése, alkudozása Mária előtt – majd pedig az
„első Habsburg”, Ferdinánd, ájtatos közönyével: egy ország végzete
e jellemek egymásutánjában. Az író rokonszenve Mária oldalán van: de amiként
Lajost és Szapolyait kisemmizte a történelem, úgy
Máriát is, aki fivérének, Ferdinándnak készítette az utat a magyar trónra.
Szerepe abban állt, hogy helyét másnak adja át – s hogy mit tett, arra
későn döbben rá. Krúdy megérteti, sejteti Máriával a titkot, melyet Lajos már
csak Mohács küszöbén ismert föl; de Mária, aki talán már szeretni tudná az
országot, félreáll az útból, hogy azon egy hideg, szenvtelen férfi léphessen a
trónra, akitől ez a nép, ez az ország éppoly idegen, mint aminő utódai számára
is marad. Kesernyés, reménytelen hangsúllyal zárul a regény egy vereség regénye
– s Krúdy a maga jelenét is e vereség megmásíthatatlan következményeként
szemléli.
Krúdy ebben a
regényben nem álmokat és ábrándokat, nem mélabús hangulatokat mutat be, hanem
szilaj szenvedélyeket, melyek nagy erővel megformált jellemekből fakadnak.
Nyoma sincs a Három királyban annak a stilizáló rézkarc-technikának,
mely korábbi írásait jellemezte. Vad indulatok, nyerseség, szemérmetlenül
megmutatkozó bűnök – és hősiesség, tisztaság, hűség, önfeláldozás: íme a
trilógia valóság-anyaga. Némelyik jelenete a Shakespeare-i
királydrámák tragikumát, indulati szélsőségeit, komor nagyszerűségét idézi
– így elsősorban Mária és Szapolyai
összecsapása a székesegyházban, Lajos ravatala előtt; ez a jelenet az egész
regény csúcspontja, s ennél drámaibbat,
szenvedélyesebbet Krúdy nem alkotott egész életében: De nem kevésbé ragyogó
részletekkel szolgálnak Tomori és Bornemissza vitái a
trón lábánál, Szapolyai tanácskozásai a tokaji szőlőhegyen,
a pozsonyi udvar életének képei stb. Krúdy, akit legtöbb írása nyomán a kis
témák, a különc részletek, a költői hangulatok művészének érezhetünk: itt
egy nagy epikai feladat mestereként áll előttünk. A Három király az
egyetlen alkalom, hogy Krúdy merész kézzel nyúl a valósághoz – míg a maga
korának kérdései közül mindig is a kevésbé lényegeseket választja. Ez a
merészsége azzal is jár, hogy ki tud bontakozni romantikájának ködei,
hangulatai közül, s élete utolsó szakaszában ismét vissza tud nyúlni a
valóságnak ahhoz a művészetéhez, melytől első ifjúságában elkanyarodott.
A magyar
irodalom igazi vesztesége, hogy ezen az úton, korai halála miatt, már nem
tudott tovább haladni.
3
Krúdy
fejlődésének, és általában, egész alkotó módszerének jellemző két példája a Hét
bagoly és a Boldogult úrfikoromban... Művészetének elmélyültével a tízes évek modoros
romantikáját is egy tisztább és igazabb regényesség váltja fel; e romantika
első hangjaira a Hét bagolyban figyelhetünk föl. Később, a Boldogult úrfikoromban... e romantikát
már a realizmus egy sajátos fajtájával párosultan tárja elénk; mindkét regény
ugyancsak elüt a Krúdy-féle romantikának attól a
változatától, melyre példaként a Palotai álmokat idéztük.
A Hét
bagoly – említettük – visszatekintés is, egy írói pálya kezdeti
körülményeinek, a kilencvenes évek irodalmi életének felmérése. Krúdynak több
írásában tér vissza a századforduló tematikája, és ebben a regényben is Józsiás története kibővül annak az átalakulásnak rajzává,
mely az ódon Pestből véglegesen kapitalista nagyvárost formál. Eltűnik a régi
Belváros, melynek képe oly csodálatos költőiséggel merül fel az első fejezet hófüggönye mögül, eltűnik a Hét bagoly és a régi
irodalom. E korszak- és nemzedékváltás mezsgyéjén bontakozik ki Józsiás története, a legszebb pesti mesék egyike, melyet
bizonyos értelemben A Pál-utcai fiúk
méltó párjának tekinthetünk. Mindkét regényben ugyanaz a meghatott líra
búcsúzik a múlttól, s mindkét író ugyanazzal a kesernyés-szomorkás tekintettel
fordul a jelenhez, melyet ridegnek, könyörtelennek – és költőietlennek
éreznek. Az új világ immár nem a mélyen és tisztán érző szíveké – hanem
az „aranyásóké”, a könyörtelen törtetőké, akik a kapitalizmus harci
modorát, életstílusát egyaránt beleviszik az üzleti és az irodalmi életbe. Az
érzés, a gondolat most válik csak igazán piaci áruvá – és ezek a
folyamatok megdöbbentően emlékeztetnek a költészet prostituálódásának azokra a
jelenségeire, melyeket Balzac regénye, az Elvesztett illúziók elemzett.
Méltatlan és jogosulatlan ötlet lenne párhuzamot vonni Balzac – és Krúdy
között, mégis: a téma, a helyzet hasonlósága talán megengedheti, hogy
szembeállítsuk egymással Lucien de Rubempré sorsának tragikus kimenetelét azzal az idillel,
mely Józsiást várja Áldáska
oldalán és Virág Kálmán és Neje álmoskönyvszerkesztői
íróasztala mellett. E két kifejlet különbsége a kritikai realizmus – és a
romantika eszmeiségének gyökeres ellentéteire figyelmeztet. De ugyanakkor Krúdy
romantikájának javára kell írnunk azt, ahogyan Józsiás
elutasítja a kísértéseket, melyek Lucient örvényükbe
ragadják. Az új, kapitalista
harcmodor azt diktálná Józsiásnak, hogy használja ki
a hírhedtsége nyújtotta tőkét, törjön élre, éljen a
helyzete nyújtotta karrier-lehetőségekkel. Józsiás a
Belváros helyett a Józsefvárost választja – és Krúdy romantikájának e
topográfiai változatára külön is érdemes felfigyelnünk. A „vörös
postakocsi” utasainak; a Palotai álmok álmodóinak regényessége
mindig is valamely keresetten ódon, álmatag környezetben bontakozott ki. De
akárcsak A Pál-utcai fiúkban, a Hét
bagolyban is a romantika már a városi kisemberek lakónegyedeit,
életszíntereit veszi birtokába. Ennek a világnak, ennek a tiszta és egyszerű
környezetnek költészetét hozza magával Áldáska is. A
századvégi Pest fülledtségével és kietlenségével szemben úgy merül fel ez a
másik világ, mint a Jókai-féle Senki szigete –
csakhogy valóságosabb, hitelesebb, hétköznapibb regényességgel. Ebben a
romantikában már nem a puszta elvágyódás, a testtelen nosztalgia – hanem
a jó és tiszta élet, a nyugodt lelkiismeret, az egyszerű és valódi boldogság
utáni sóvárgás az uralkodó. Krúdy nem tud a századforduló nagy, társadalmi
folyamatainak mélyére hatolni, s nem is látja – vagy talán nem akarja
látni – a belőlük táruló távlatokat. (Ne feledjük: a Hét bagoly az
ellenforradalmi korszak első éveiben született.) De az igény, melyet ez a
költői kisregény kifejez: emberi és mély – s ez a romantika egy ép és
igaz költészet hangját röppenti egy boldogtalan kor lármás zűrzavara fölé.
Vannak a Hét bagolynak színes és eredeti
realista elemei is; Krúdy emberábrázoló művészete Leonórában és Zsófiában a
századvégi Pest két jellegzetes asszony-alakját teremti meg. De a regény igazi
erényei a romantikától áthatott részekben ragyognak fel; ilyenek: a már
említett kezdőfejezet, Józsi s és Zsófia „kirándulása” a zajló Duna
jegén, sőt, még a hullaházi jelenet is, mely épp romantikus különcsége,
túlfeszítettsége miatt itt-ott már a naturalizmusba csapna át, ha Krúdy valóban
megrendült költészete ennek útját nem állná.
A Hét bagolyban kibontakozott
romantika csillan föl a Boldogult úrfikoromban... lapjain is, különösen azokban a részekben, melyek
Vilmosi Vilmát állítják előtérbe. De ez a regény elsősorban ama sajátos
realizmus miatt érdemel figyelmet, mely Krúdy utolsó, érett korszakában
mindinkább felváltja a korábbi korszak modorosságait. Krúdy romantikájának
egyik adekvát formája a hangulat-novella volt, mely néha csaknem egy lírai
költemény prózai változatának tetszett. Utolsó korszakában azonban Krúdy a
hangulatnovellától visszatér a zsáner-novellához, a realista művészetnek ehhez
a klasszikus műfajához, mely egyébként korai írásai közt is feltalálható már. Az
élet álom című novellakötet úgyszólván csupa zsáner-novellát tartalmaz;
bennük Krúdy megannyi különcről: régimódi férfiakról, öreg pincérekről,
hírlapírókról, az éjszakai élet alakjairól fest képet.
A Boldogult úrfikoromban... valójában regénnyé növelt zsáner-novella. Ebben a
novellaformában Krúdy megfigyelő, realista tehetsége szerencsés keretek közt bontakozhatik ki. Ezeknek a novelláknak hősei ugyancsak nem
„ködlovagok”, hanem mozdulataikban és szokásaikban, hanghordozásaikban
és külső jellegzetességeikben, öltözködésükben és bogarasságaikban aggályos
pontossággal megfigyelt, arcképfestő kedvteléssel életre keltett alakok, sőt
típusok. Krúdy életismerete, az élet sajátos területeiről oly sokat tudó
beavatottsága e típusok sorában néha igazi, realista remekléseket is hoz létre.
A zsáner-novellák nagyrészt a kapitalizálódó Budapestet mutatják be:
kézművesek, iparosok, kisemberek életét, mindennapjait – és
természetesen, az éjszakai élet szinte autonóm világát is, pincéreivel, kucsébereivel,
kocsisaival, utcalányaival, szerencsejátékosaival. Ezek az írások,
kétségtelenül, egy realista Krúdyt állítanak elénk – habár az ilyenfajta
realizmus nem tud eljutni az összefüggések, a nagy, égető korkérdések és eszmék
felismeréséig. Talán kisrealizmusnak nevezhetnők Krúdy e művészetét, mely a
részletek, az apró, de festői epizódok bensőséges, színes megelevenítésében
mutatkozik meg főként – vagyis, egy olyan művészetben, melynek az
atmoszféra-teremtés, a megfigyelés, a leírás a leghatékonyabb eszközei. Az,
ahogyan egy embert vagy egy eseményt – menyegzőt vagy temetést –
leír: az ábrázolási művészet nagyigényű remekléseire nyújt alkalmat, az ő
kisrealizmusának keretei közt is.
A Boldogult úrfikoromban... ennek a kisrealizmusnak talán legjellegzetesebb példája.
A regénnyé bővült zsánerképben egy terézvárosi asztaltársaság tagjainak portréi
helyezkednek el; e portrék gazdagsága, a sörházi jelenet résztvevőinek
jellegzetességei, beszédmodora, külsejük stb., lehetőségei teljében mutatják
meg Krúdy kisrealizmusát. Annak a költőiségnek, mely ebben a regényben
kibontakozik, több a köze a realizmushoz, mint a romantikához. Az önfeledt,
boldog keringőzés, melynek lendülete a „herceget” és Vilmát éppúgy
elkapja, mint Vájsz vendéglőst és feleségét, ragyogó tetőpontot jelent a
majdhogynem mozdulatlan cselekményben; ezt a tetőpontot apró, jelentéktelen
részletek, újabb és újabb epizód-alakok bevonásával, halmozásával készíti elő
Krúdy, akinek szerkesztő művészete talán ebben a művében a legérettebb. És
milyen kiszámított íveléssel siklik alá a regény menete erről a tetőpontról a
vendégek távozásának jeleneteibe, amikor e hétköznapi és mégis oly ritka,
rendkívüli örömnek emlékével szerteoszlanak. Krúdy művészete épp abban
mutatkozik meg, hogy az örömnek, boldogságnak ezt a tüneményszerű jelenését
bármiféle „csodás” mozzanat, bármiféle mesterkélt és modoros
fordulat alkalmazása nélkül hozza létre. Az a szinte észrevétlen, minőségi
változás, mely a „Bécs városához” címzett söröző vendégeinek
körében végbemegy: nem szürrealista csoda, hanem természetes terméke annak a
meleg és bensőséges kisvilágnak, melyben Krúdy az egyszerű és mesterkéletlen
örömök egyedüli fészkét látja. És ez a kisvilág a pesti élet szerves része is: a
Boldogult úrfikoromban...
olyan zsánerkép, melynek keretei a pesti élet néhány felejthetetlen típusát
fogják egybe. Pista úron, vagy Kacskovicsék
asztaltársaságán kívül a trafikos, a borbély, a portás, a zongorista, az
üvegkereskedő alakjai is: a magyar városi élet egy-egy színét, jellegzetességét
hordozzák magukon. Ez a regény, kisrealista
művészetében is, a városi élet valóságának, költészetének egyik
legbensőségesebb kifejezése.
Krúdy művészetének határai azonban
megmutatkoznak ebben a regényben is. A Boldogult úrfikoromban... a maga „időtlenségével” bizonyos értelemben
visszalépés még arról a szintről is, melyet a századforduló korrajzára törekvő Hét
bagoly jelez. A Boldogult úrfikoromban... is csak a nagy, a lényeges koresemények peremére szoruló
alkotás, mely eleve lemond az események akár leghalványabb kommentálásáról is.
A merészség, mely a Három királyt jellemezte, teljességgel hiányzik
belőle. Szinte szükségszerűnek érezzük azt a párhuzamot, melyet a „Bécs
városához” meghitt „úri murija” – és ama másik, vadabb,
szilajabb mulatozás, a Szakhmáry-tanya halálos
vigadása közé vonhatunk. A Boldogult úrfikoromban... is annak a hattyúdalnak egyik éneke, melyet fentebb
említettünk.
Mi szól hozzánk ebből a hattyúdalból? Talán
nem is csupán a tisztasága, költőisége; hanem inkább néhány hangsúlya és
árnyalata, melyek az élet örömét, szépségét hirdetik. Krúdy éppoly életigenlő,
mint Mikszáth vagy Jókai. Mi sem áll tőle távolabb, mint a halál, a hanyatlás
kultusza – még ha ő maga, akarva-akaratlan, részese is egy osztály
hanyatlásának. De ebből a feltartóztathatatlan folyamatból mégis egy olyan
világ ábrándjához szállnak a hattyúdal hangjai, mely világban az igaz, emberi
érzések és erények, a jóság, a szépség, az öröm és a becsület méltó, nemes
helyükön állanak.
[Sőtér István]
(A Hét bagoly – Boldogult úrfikoromban
című kötet előszava.
Szépirod. K. 1954. I-XXVI. p.)