KRÚDY GYULA
A harmincas
évek derekán
számosán voltunk, akik Krúdy Gyulában az irrealitás nagy művészéért
lelkesedtünk — azért az íróért, aki hátatfordított
mindannak, ami sivár és lapos, fájdalmas és örömtelen volt az életben, s színes
álmokat, andalító káprázatokat varázsolt annak a nagy űrnek a helyébe, mely
mindennapjaink mélyén tátongott. Ezt az űrt egyidőben
csak az övéhez hasonló tündérjátékok, regényes képzelődések, mélabús
visszfények tudták előlünk elleplezni. Egy nemzedék, mely nem volt képes
hősöket látni maga körül — legalább különcök után áhítozott, Alvinczi Edvárd és
Rezeda Kázmér rokonai után. A fasizmus borzalmas, reménytelenül nyomasztó világában,
örömtelen „hétköznapjaiban” — „csodák” kellettek, olyanok aminők Krúdy hőseivel
estek meg, akik előtt holdfényes éjszakákon megnyíltak a Bástyasétány öreg
falai, hogy páncélos koronás királyokat bocsássanak ki a résen. Krúdy műve
akkoriban a menekvés lehetőségét rejtette magában — menekvését egy álom
színterére, melynek díszletei a várbeli utcák, a Víziváros, az óbudai alacsony
házsorok és orgonás kisudvarok, a svábhegyi és rózsadombi lejtők kocsmái, a
Zugliget őszi fasorai voltak. A harmincas évek derekának Krudy-reneszansza
a „játék”, az irrealitás művészetének elveit próbálta kiolvasni az Utitárs,
a Vörös postakocsi, a Nagy
kópé lapjairól. Voltak,
akik Giraudoux és Virginia Woolf intellektuális
játékosságával rokonnak próbálták bemutatni a Krudy
nosztalgiás regényességét. Még olyan mulatságos és naiv kísérletekre is emlékezhetünk,
melyek Proust és Krúdy közé vontak párhuzamokat.
A harmincas évek Krudy-reneszansza
éppolyan válságtünet volt, mint a szürrealizmus.
E korszak majdani irodalomtörténeti értékelése
rámutathat arra, hogy ez a szürrealizmus, ahogyan Radnóti Miklósnál — és
másoknál — jelentkezett: valamiféle tiltakozás volt a fasizmus ellen, ha
mégoly meddő és hatástalan tiltakozás. És a tiltakozás, az ellenszegülés ily
módjának akkor, és csupán akkor lehetett is némi szubjektív jogosultsága. De Radnóti Miklósnak is ki
kellett nőnie ebből a szürrealizmusból, hogy a bori halálbánya, és az
„erőltetett menet” borzalmai közepett, a fasizmus arcába a megtiport, de meg
nem tört ember rettenetes vádját odakiálthassa. Nem, a fasizmus ellen nem
lehetett a „valóságon-túli” dolgok költőiségével védekezni. A fasizmus valósága
elől nem lehetett elmenekülni — a vörös postakocsin.
A fasizmus éveinek Krudy-rajongói akaratlanul is meghamisították
Krudy arcképét. Márai Sándor, aki ha nem is elindítója,
de legalább „összegezője” volt ennek a rajongásnak, Krudyról
szóló regényében azt a Szindbádot szólaltatta meg, akinek számára
„ismeretlenné, megbízhatatlanná és félelmessé változott a világ”. Ez a Szindbád
mintegy igazolta azt a világképet, melynek érvényességéről elsősorban a
fasizmus igyekezett meggyőzni. Ez a Szindbád leszerelte azokat az indulatokat,
melyek a világ megváltoztatására, az élet átalakítására, az emberiség
sorsának megjavítására törekedhettek. Ez a Szindbád mákonyos itallal
kínált, cselekvés helyett félálomba hívott, a gondolat izgalma és felelős ébersége
helyett réveteg szemlélődésre tanított. E Szindbád körül megszűnt, vagy
legalább is sűrű, áthatolhatatlan hófüggönyök mögé
került a világ, mi közben a frissen csapolt sörre vagy a velőscsontra
várt egy királyutcai, öreg vendéglő meleg és homályos sarkában.
Márai Szindbádja volt-é
az igazi Krudy? Nem! De tagadhatatlan — voltak ennek
a képnek vonásai, melyeknek jogosságát továbbra is el kell ismernünk. És nem
véletlen, hogy újraolvasva a Szindbád
hazamegy lapjait, írója
legjobb művének kell azt éreznünk.
Krudy életművét durvábban nem is kezelhetnők, mint ha egy
kritikai realistát akarnánk „faragni” belőle. És felelőtlenebbül sem bánhatnánk
ez életművel, mint ha egy kézlegyintéssel el akarnók azt utasítani magunktól,
s napirendre próbálnánk térni megejtő szépségei, elbűvölő zenéje,
életgazdagsága, bensősége, lírája, csodálatos nyelve, eredeti és képzeletdús stílusa felett. Krudy
Gyula, a magyar elbeszélő próza egyik legnagyobb mestere, egyik legtudósabb,
legbonyolultabb művésze. Krudy életműve olyan
örökség, melynek gondozásában, őrzésében, kamatoztatásában a legnagyobb
odaadással kell eljárnunk.
Ki volt hát Krudy-Szindbád?
És hol az ő helye a magyar irodalom fejlődésében, történetében?
Helye magányos, társtalan hely. Éppoly
kevéssé jelölhetjük ki a Nyugat soraiban, mint korának bármiféle irodalmi áramlata,
vagy csoportosulása oldalán. Lehet-e az ő életművét Móricz Zsigmondéval akár
csak össze is hasonlítani? Mily gyakran írnak is egyazon emberekről, mily
gyakran fordulnak azonos kíváncsisággal a dzsentry
felé — de Krudy ábrázolása mindvégig híján marad Móricz szenvedélyes
kritikájának. Még Babits is mennyi ábrándtalan bírálattal szól a Millénium magyar liberálisairól, s még Kosztolányi is mily
mélyen hasítja át az ellenforradalom magas bürokráciájának külső burját, mint
tépi le a Vizy Kornélok jelleméről a hazug,
„neobarokk” homlokzatot! Ilyesmit Krudynál hasztalan
keresnénk — mintha nem is az ő kortársuk lenne. Ez a társtalanság adhatott
tápot az olyan kísérleteknek, melyek őt a nyugati szürrealistákkal próbálták rokonítani.
De Krudy nem
Giraudoux, nem is Virginia Woolf rokona. Hanem:
Mikszáthé, sőt Jókaié. Sokkal inkább az ő rokonuk, mint tulajdon kortársaié. És
ha világirodalmi eszményképeit keressük — Puskinban, Turgenyevben találhatjuk
meg őket. Igaz, kissé a Bérczi Károly Puskinjában —
abban az Anyéginben, akinek életmódját a maga nemesi aranyifjainak életében testesíti meg újból. Abban a
Turgenyevben, akinek nemesi udvarházaihoz a Nyírség, vagy a Balaton-mellék
magyar kúriái annyira hasonlóak, Krudy szerint.
Jókaiéhoz,
de Mikszáthéhoz is elsősorban
az kapcsolja Krudy
gondolkodását, hogy ő a nemzet, a nép sorsáért a nemességet, a dzsentryt nagy mértékben
felelősnek érzi. Krudy íróasztalán Szemere Miklós
arcképe áll, de Szindbád tudja már, hogy a nemesség történelmi hivatása „átalakult érvényesülési, kenyérszerző
küldetéssé, amelynek
alapján az ezeresztendő óta itt élő magyar helyet kér magának az
országban.” Mikszáth
is reménykedett egy ideig a „tekintetes vármegye” megújuló történelmi
szerepében — hogy majd annál komorabb kiábrándultsággal nézzen a Nosztyak, a Dőryek szemébe. Jókai
is mi mindent remélt a Kárpáthyak osztályától — amíg
meg nem írta a Kiskirályokat! Krudynak ilyen reményei
már alig is lehetnek — mégis mindvégig belül marad a nemesi szemléleten, abban az értelemben.
hogy sohasem tud igazán „polgárosulni”. Budapestet, s az egész országot olyan
szemmel nézi, aminővel Mikszáth is látta. De az ő tekintetéből hiányzik
Mikszáth bíráló élessége. Ne higyjük azonban, hogy Krudynak bármi köze is lenne a közhivatalokban
elhelyezkedett, az ország vezetésében a nagybirtoknak, a nagytőkének cinikusan
segédkező dzsentryvel. Szabadon, „bohémesen”, valami
gőgös különállásban hangsúlyozza idegenségét tőlük. Krudyt
azért is érezzük oly magányosnak, mivel a kapitalizmust éppoly kevéssé képes
elfogadni, mint azt a helyet, amit a dzsentry annyi
„érvényesülési, kenyérszerzési” igyekezettel
könyökölt ki magának benne. Krudy látja a dzsentry hanyatlását, felbomlását, züllését, de sohasem
képes azt meg is mutatni úgy,
ahogyan Mikszáth vagy Móricz, sőt Kaffka Margit megmutatták. De illúziókat sem
táplál róla, és sohasem szegődik szórakoztatójává. És a dzsentry
sohasem érzi a maga írójának Krudyt — az ő szemében
a Szindbád nem versenyez a Gyurkovics-lányokkal.
Krudy alapjában kiábrándult író — aki azonban egy
álomba, egy ábrándba menekül kiábrándultsága elől. Krudy megteremti magának a régi Magyarországot, aminő az
talán sohasem volt: a tiszta és emberi érzéseknek, a lélek és a jellem nemességének
Magyarországát. A Krudy megálmodta Magyarországnak
csupa Anyégin — csupa Alvinczi és Rezeda a lakója.
Ennek az ábrándbeli Magyarországnak felhőszintjéről tekint alá fölényesen,
kesernyésen a hűbéri-tőkés országra, az „aranyásók” Budapestjére — hiszen „szerelem,
melyről Puskin zengett, városunkban nem szokásos.”
Jókai néha a nagyszerű jövőt álmodta meg. Krudy a
múltat álmodja nagyszerűnek. Ebből is fakad művének romantikája. De ez a
romantika menynyire másféle már, mint a nemesi reformkoré volt! Vörösmartyék a nemzeti múlt igazi nagyságát
keresték — hogy a jelent serkentsék vele. Krudy maga
sem hiszi igaznak, amit a régi országban nagynak és
költőinek képzel el. A Krudy-regényalakok sohasem
hősök — hanem különcök. De különcökké többnyire magasrendű erkölcsi elveik,
lovagiasságuk, önállóságuk, büszkeségük, vagy bölcsességük miatt váltak. Néha
viszont az életművészetük, ételhez-italhoz értésük, inyencségük
régi, elfeledett élni-tudásba beavatott voltuk teszi
őket különcökké. Sőt, különcök abban is, hogy érzéssel, odaadással, cinizmus
és élvhajhászás nélkül tudnak udvarolni, szeretni. A szerelmi öngyilkosság, az
életen át tartó hűség nem véletlenül válik a Krudy-írások
egyik jellegzetes, költői romantikus motívumává. Mégis, a különcség, ha mégoly
komoly erkölcsi tartalma van is, nem lehet kiút; Krudy
érzi ezt, s ezért keres megnyugvást valamiféle élvező-kesernyés
életbölcseletben.
Még sem szabad
azt hinnünk, hogy Krudy e
regényes nosztalgiája, egy sohasem volt, múltbeli Magyarország után — merőben
önkényes és fiktív érzés. Mikszáth-tanulmányában Király István helyesen mutatott
rá Mikszáth nosztalgiájára, mellyel 1848 felé fordult, egy tisztább, szebb és
hősibb kör emlékéből merítvén erőt és bizakodást. Krudy
romantikus országálma mélyén is ott rejteznek a nagy
patrióta-emlékek, 1848 és a Rákóczi-kor emlékei, melyeket nála szebben, az
övénél gazdagabb líraisággal kortársai közül kevesen idéznek föl. A késmárki
piac, Rákóczi zászlaja az öreg templomtornyon, az osztrák dragonyosokkal
szembeszálló város — és a Petőfi-emlékét féltőn őrző dunántúli, alföldi
csordák, présházak: mindez éppúgy hozzátartoznak a Krudy-alkotta
országhoz, mint a feledett konyhareceptek, nóták, tréfák, vagy Rezeda Kázmér
gáláns virágcsokrai. De éreznünk kell — és Krudy is
tudja, hogy ez az álom nem nyerhet folytatást a jelenben. Abban, hogy mégis ragaszkodik
hozzá: „Ködlovag” voltának egyik okára ismerhetünk.
Az a romantika, mely Jókainál elválaszthatatlan volt a
realizmus egy sajátos hangjától — az a romantika, mely Mikszáthnál is a jó és a
szép világ igényét rejtette magában, megváltozottan, s méginkább
időszerűtlenül tovább él Krudynál. Ezt a romantikát
tovább gazdagítja, táplálja, az az egyedülálló líraiság,
mely Krudy művészetének legmelegebb forrása is. És
tanulságos lenne megfigyelnünk, hogyan küzd, mérkőzik ez a líraiság Krudy legtöbb művében az epika kényszerével, a próza nyűgeivel,
melyeken pedig a stílus néhol oly merész, de mégsem modoros eredetisége is
lazít. A Krudy-írások eseménytelensége, erős hangulatisága, sőt monotonsága is: egymással összefüggő
sajátosságok — melyek azonban éppen nem akadályozzák a valóság erőteljes, színes
bemutatását. A Krudy-novellák — sőt néha a regények
is — visszatérnek a genre-képhez, a realista
művészetnek ehhez a klasszikus műfajához úgy, ahogyan azt a holland
festészetben — vagy Jókai regényeiben, elbeszéléseiben fellelhetjük. Krudy csupa különcről (régimódi férfiúkról, öreg
pincérekről, hírlapírókról, az éjszakai élet alakjairól) fest genre-képet — de vannak írásai, melyeket zárt, csaknem
költemény-szerű hangulatképeknek érezhetünk, vagy éppen csendéleteknek,
melyeknek középpontjába a rakott asztal, a gyöngyöző söröspohár vagy egy csokor
vadvirág került.
Krudy
igazi műfaja a novella, mely azonban ritkán tartalmaz történetet,
cselekményt. Vagy, ha igen: ez a történet csak ürügyül
szolgál az író számára, hogy különceit valamely sörház, vagy vendéglő asztala
mellé ültesse és mélabús anekdotákat meséltessen velük felvidéki városkák
embereiről, belvárosi háztulajdonos asszonyokról, akik húsz éve élnek
sértődötten lakásukban, amiért körülöttük a régi utcák és boltok megváltoztak
stb. A novella „cselekménye” néha kimerül egy étkezés leírásában, a „csonthús”
elkészítésének és tálalásának ismertetésében — és Krudy
elbeszélő művészetét leginkább az bizonyítja, hogy még így is lebilincselnek
írásai. Az ő eseménytelenségében egy elképzelt és megálmodott világnak
békéje, derűje rejtezik, — de ezt a világot Krudy jelenébe
csak az evés-ivás körülményes szertartásai hozhatják el,
Talán legjellemzőbb regénye a Boldogult urfikoromban, melynek százegynéhány lapján
csak egy terézvárosi asztaltársaság sörözésének részleteiről értesülünk. De
ezekben a részletekben fordít hátat Krudy a maga
korának, gőggel és fölénnyel — és ugyanakkor: tehetetlenséggel is. A Boldogult
úrfikoromban: regénnyé növelt novella. Többi regénye
pedig: novellákból szövődő történet. A Vörös postakocsi szövevényes története
is novellákra hull szét, megannyi csillogó novella-darabra, vagy prózába
fojtott, romantikus-hangulatos költeményre. Egyik legszebb kisregényében (Palotai
álmok) a Bakony zúgását halljuk szüntelen, s maga a regény is oly
költőien egyhangú, mint ez a zúgás. Talán Krudy az
egyetlen író, aki egyhangúságával képes rabulejteni
az olvasót.
Krudy
írásai, egyhangúságuk, különc életszemléletük ellenére is töméntelen
megfigyelést tartalmaznak, az a művészet, mellyel alakjait, mellékfiguráit életrekelti, becsületére válhatnék akármelyik kritikai
realista regényírónak. Krudy emberei többnyire nem
„ködképek”, hanem mozdulataikban és szokásaikban, hanghordozásukban és külső
jellegzetességekben, öltözködésükben és bogarasságaikban aggályos pontossággal
megfigyelt, arcképfestő kedvteléssel életrekeltett
alakok, sőt, típusok. Mozdulatlan kisvárosok és a hajszás, kapitalista
nagyváros típusai.
A harmincas évek Krudy-rajongói,
s mi valamennyien, akik elsősorban a „ködlovagot” láttuk benne,
megfeledkeztünk Krudyról, az élet ismerőjéről — az
élet bizonyos területeinek sokat tudó, sokat látó beavatottjáról. Krudy írásainak egy része a kapitalizálódó Budapestet mutatja
be, s különöskép a József- és Ferencváros embereiről
rajzol hiteles képet. Kézművesek, iparosok, kisemberek életét, mindennapjait,
szórakozásait, érzelmi drámáit látja meg Krudy — vagy
az éjszakai élet sajátos, szinte autonóm világát, pincéreivel, kucsébereivel,
utcalányaival, szerencsejátékosaival. Ezek az írások kétségtelenül a realista Krudyt állítják elénk — még ha az ilyenfajta realizmus nem
is tud eljutni az összefüggések, az eszmék, a nagy, égető korkérdések
felismeréséig. Talán kisrealizmusnak
nevezhetnők a Krudy művészetét, mely a
részletek, az apró, de jelentős epizódok bensőséges, színes megelevenítésében
mutatkozik meg elsősorban — művészetben, melynek az atmoszféra-teremtés, a
megfigyelés, a leírás, a leghatékonyabb eszközei. Az, ahogyan leír egy embert,
egy tájat — az, ahogyan egy hangulatot érzékeltet, ahogyan egy lakoma, egy mennyegző, egy temetés eseményeit, fordulatait elmeséli:
az írásművészet nagyigényű remekléseire nyújt alkalmat az ő kisrealista
ábrázolásmódjának keretei között is. Frissnek, színesnek és eredetinek őrzi
meg a Krudy-életművet: a stílusa, ez a regényes és
ódon, költői és mélabús stílus, melynek metaforái a képzelet oly merész röptét
mulatják, aminőhöz hasonlót Jókai óta nem láthattunk — mondatai pedig dallamosságukban,
nosztalgiái lágyságukban, színekkel, utalásokkal, hangulat-elemekkel zsúfoltan
valamiféle átmenetet képeznek a próza és a vers között.
A Krudy-életmű azonban
mihozzánk elsősorban az életörömén át szól. Ez a derűs, bölcs életöröm
valójában mély emberiességről is tanúskodik — az ember és az élet szeretedről, mindannak szeretetéről, ami az életet
tartalmassá, értékessé, boldoggá teheti. Ennek az életörömnek fényében dereng
az az ország, melynek útjain a vörös postakocsi halad, s melynek kisvárosaiba
komoly, méltóságteljes, érzelmektől zsúfolt szívű hősei megérkeznek. Egyvalami
hiányzik csak ebből az életörömtől áthatott Krudyból:
a cselekvés, a tett öröme. És ez a hiány távolítja is tőlünk némikép Szindbádot, a hajóst.
De Krudy vágyai egy olyan világ
álomképe körül keringenek, melyben az igaz emberi érzések, és a jóság, a
szépség, az öröm és a bölcseség méltó, nemes helyükre
kerülhetnek ismét. Az írásnak ez a művésze tehát nem lehet idegen azoktól,
akik az álomkép helyébe — a valóságot, s a múlt helyébe — a jelent, a jövőt
akarják illeszteni.
*
Krúdy Gyula
(1878—1933). Hetvenöt esztendővel ezelőtt, 1878 október
21-én született Krúdy Gyula Nyíregyházán. Iskoláit Nyíregyházán és Podolinban végezte, majd az újságírói pályát választotta. Kezdetben szülővárosában, majd Debrecenben és Nagyváradon újságíróskodott. 1896-ban került fel Budapestre, a Fővárosi
Lapok munkatársaként, de emellett a pesti és vidéki lapok és folyóiratok egész
seregében jelentek meg írásai. Első elbeszéléskötete (Üres a fészek és egyéb
történetek) 1897-ben látott napvilágot. Ezt gyors ütemben követték további
könyvei, javarészt regények és elbeszélés-kötetek. Legismertebbek: A vörös
postakocsi, A víg ember bús meséi, Az álmok hőse,
Pajkos Gaálék, A podolini
kísértet, Hét szilvafa, A betyár álma, Bukfenc, Az utolsó vörössapkás,
Az utolsó honvédek, A komáromi fiú, Hét bagoly, Tegnapok ködlovagjai, Boldogult
úrfikoromban, Magyar jakobinusok. Aranykéz utcai szép
napok — és mindenekelőtt pedig a Krudy egyéni írásművészetére,
szemléletére legjellemzőbb két kötet: A Szindbád ifjúsága és a Szindbád
utazásai.
(Irodalmi Ujság, 1953/22.
/október 24./ 1-2. p.)