Krúdy Gyula
1
Kevés magyar író tudott mindmáig annyira
bűvölni prózájával, költőiségével, sőt, néha csak a hangjával is, mint Krúdy
Gyula. A vörös postakocsi, a Boldogult
úrfikoromban,
a Hét bagoly, a Szindbád-novellák írójának prózája egy
sajátos költőiség zenéjét zárja magába, álmokat, andalító káprázatokat,
regényes és mélabús képzelődéseket idéző zenét – Krúdy olvasói erre a zenére
figyeltek föl, arra a sokat emlegetett, mélabús „gordonkahangra”, mely
utánozhatatlan bájjal, varázzsal telíti írásait. Ez a hang egy sajátos világot
is idéz: hősöket és színtereket, helyzeteket és érzelmeket, aminőkhöz
hasonlókat a kortársaknál és az elődöknél egyaránt hasztalan keresnénk. A
Krúdy-hősök, az Alvinczi Eduárdok és a Rezeda Kázmérok körül új életre támad a
magyar romantika, s hangulatainak forrásai a nyírségi tájban, a felvidéki
városok utcáin, a Bakony, a Balaton-mellék szőlőiben – de leginkább mégis
Budapest színterein, a Várban, a Vízivárosban, Óbuda alacsony házsorai és
orgonás kisudvarai közt, a Svábhegy és a Rózsadomb kocsmáinak magányában, a
Zugliget őszi fasorainak csendjében fakadnak föl. A Krúdy-művekből áradó dallam
azonban nemcsak a mélabú és a nosztalgia témáit kíséri, hanem azokat a sokkal
életszerűbb, gazdagabb, valóságosabb képeket, jeleneteket is, melyek a
Józsefváros, a Ferencváros kispolgárainak, kisembereinek sorsát, vagy a pesti
éjszaka alakjait, társadalmon-kívüli figuráit állítják elénk. Krúdy bensősége,
lírája, csodálatos nyelve, eredeti és képzeletdús
stílusa kétféle témakörnek, egy álomszerűbbnek és
egy valóságosabbnak kifejezésére szolgál. De mindkettőből ugyanazt a megejtő,
felejthetetlen, utánozhatatlan dallamot tudja kibontani.
Ez a dallam valójában: hattyúdal. Egy osztály, egy életmód
és életszemlélet – egy irodalmi hagyomány kései, magános hattyúdala.
Kései, magános jelenség Krúdy Gyula és életműve is.
Krúdy helyét éppoly kevéssé jelölhetjük ki a Nyugat
soraiban, mint korának bármiféle áramlata vagy csoportosulása oldalán. Pedig
témái gyakorta érintkeznek nagy kortársai témáival is. Csakhogy Krúdy egészen
másféleképp ír a dzsentriről, mint Móricz, és másféleképp, mint Babits a Halálfiaiban.
Krúdy másféle szemmel nézi Pest éjszakai életét, mint Kosztolányi, és másféle
lírával zengi a magyar tájat, mint Juhász Gyula vagy Tóth Árpád. Krúdyt ott
találjuk azoknál az éjszakai asztaloknál, melyeknél Ady is tanyázik – de maga a
Krúdy-életmű Adyra nem ad visszhangot. És Móriczra, Babitsra, Szabó Dezsőre
sem. A hanyatló dzsentri másik nagy megmutatójától, a hangulatok, a prózába
fojtott, lírai mondanivalók másik nagy költőjétől, Kaffka Margittól is mily
nagy távolságok választják el! Emennek oly tiszta és szigorú szerkesztésmódja,
a realizmus klasszikus példáin nevelődött művészete ugyancsak idegen a
Krúdy-írások kuszaságától, bonyolultabb előadás- és szerkesztésmódjától.
Kortársai közt senkit sem említhetnénk, akivel Krúdyt közös harci-eszmei célok
vagy művészi, ars poetica-i elvek egybefűznék.
Elválasztja őt kora irodalmi életétől és csoportosulásaitól
már életmódja is, mely művének nem egy jellegzetességére nyújthat
magyarázatot. A kortársak visszaemlékezései (a továbbiakban főként Olty Antal becses anyagára támaszkodom; kéziratban,
Akadémia Könyvtára) egy olyan írót idéznek elénk, aki sokkal inkább
„társadalmon- kívüli” volt, mint kortársainak bármelyike. Az a Krúdy, akit az
Üllői úti Arabs Szürkében, a lóversenytéren, Madame Louise
házában, az óbudai vagy aquincumi kiskocsmákban látunk magunk előtt – az a
Krúdy, aki huszártiszteket hajigál ki a kávéházból, párbajokat vív, vagy
vidéki könyvügynök-utakra indul – az a Krúdy, akiben a kortársak nem
alaptalanul a „rablólovagot” is látják: másféle módon „bohém”, mint a
századforduló hírlapírói, színházi emberei, mágnásai vagy aranyifjai.
Szilajnak, féktelennek – merészen függetlennek látjuk Krúdyt, az embert;
olyasvalakinek, akire még a Horthy-korszak szürkesége, majd a nélkülözés, a
mellőztetés sem tudott bélyeget nyomni. Ugyanakkor azonban ügyelnünk is kell,
nehogy a „martalóc” Krúdyról szóló legendák elleplezzék előlünk azt a nemesebb
valakit, akit fölénye, életbölcsessége, jelleme és eszményekért hevülő
lelkülete ugyancsak megkülönböztet attól az éjszakai világtól, melynek nagyonis cselekvő, otthonos tagja. Krúdy nem rokona azoknak
a „dekadenseknek” sem, akik a század első évtizedében az abszintos poharat
jelképnek tekintik. Indulatai, zabolátlansága közelítik épp a valósághoz, az
élet nyers és könyörtelen dolgaihoz – szenvedélyekhez és fájdalmakhoz, melyeket
az irodalmi dekadencia sohasem tudna megérteni. De az is kétségtelen, hogy
mindaz a gazdag és változatos valóságanyag, melyhez életmódja hozzájuttatja,
néha csak ellentmondásosan vagy töredékesen jut művében kifejezésre.
Különösen korábbi írásainak túlontúl lágy lírája, valamint
az olyan önarckép-alakok, mint Rezeda Kázmér, megtévesztő képet nyújthatnak
Krúdyról – egy modoros, avatag és különc álmodozó képét. Igazinak és hitelesnek
talán leginkább Szindbád alakját érezhetjük – Krúdy mivoltáról, szemléletéről
a „hajós” egyénisége vall legtöbbet. De ne feledkezzünk meg a Három
király Crudyjáról sem, a „püspökről”, a
lovagian merészről, az ellenzékiről (Luther hívéről), aki regényes és
önfeláldozó kalandokra vállalkozik Mária királynőért és érte kap halálos
sebet. A „hajós” és a „püspök” együtt fejezik ki azt az eszményt, melyet Krúdy
vallott – illetve, melyet meg is valósított művében és életében. Romantikus
eszmény ez: kaland és hősiesség eszménye. Romantikus, mivel egy jobb és szebb
élet igénye él benne, mint aminővel kora kínálja – romantikus, mivel
tiltakozás ez az eszmény egy szürke és kicsinyes kor ellen. Sajnos, meddő
tiltakozás.
Krúdy életművének hattyúdal-jellege nem utolsósoron e
romantika formáiban mutatkozik meg.
Krúdy műve egy olyan szemléletet szólaltat meg, mely
visszahozhatatlanul a múlté. Krúdy műve a régit, a visszahozhatatlant próbálja
feleleveníteni – mivel nem tud kibékülni a maga jelenével. Ellentéte a
korviszonyokkal, a Horthy-Magyarország jelenével: íme Krúdy néha oly különc
„területenkívüliségének” magyarázata.
Krúdy a birtokos középnemességnek abból a rétegéből születik,
mely kivette részét 1848-ból, s melynek tagjaiban egy ideig meglehetősen épen
élnek az elődök harcos, patrióta hagyományai. Krúdy elődeinek sorában
találhatjuk Krúdy Kálmánt, Klapka tábornok adjutánsát, a vörössipkás,
huszonhármas „Halálzászlóalj” parancsnokát, aki tizenhétszer tör ki az
ostromolt komáromi várból, s ugyancsak rászolgál a „komáromi hős” címére,
mellyel Klapka tünteti ki. Krúdy Kálmán, akinek „csínytevéseire” Mikszáth is
emlékezik, a szabadságharc bukása után az Ipolyság erdőiben húzza meg magát, s
betyárok, szegénylegények módján csap le az osztrák csendőrségre, fosztogatja
az önkényuralomnak behódolt nagybirtokosokat, amíg végül egy erdei harcban,
tulajdon unokatestvérének, a „pecsoviccsá” lett Paczolay
Endre osztrák csendőrtisztnek golyójától pusztul el. Az „úribetyár”
Krúdy Kálmán, féktelenségében, kalandosságában, néha emlékeztet is Krúdy
Gyulára.
Az író nagyapja, „legidősebb” Krúdy Gyula, ugyancsak
Komárom egyik védője, s úgyszólván haláláig a Soroksári úti Honvédmenház parancsnoka.
Krúdy édesapja jómódú nyíregyházi ügyvéd, aki „egész életében zsinóros magyar
ruhában jár”, s negyvennyolcas programmal két ízben is fellép
képviselőjelöltnek.
Ezek a családi hagyományok nem maradnak nyomtalanok
Krúdynál – de túlságos jelentőségük az ő korában már nem is lehet. Krúdy
csaknem úgy veti magát a főváros éjszakai életébe – mint az ipolysági
erdők közé Krúdy Kálmán – csakhogy mindkét „bujdosás” egyaránt meddő és
kilátástalan.
Igazi elődeit Jókaiban és Mikszáthban találhatjuk meg – habár
műve annyi mindenben különbözik is az övéktől, s kifejlődésének egyik
feltétele is az, hogy a korai írásaiban még megmutatkozó mikszáthi hagyományon
túlhaladjon. A Krúdy bemutatta világ: Jókai és Mikszáth világának folytatása.
Alakjainak egy részét a városba szakadt dzsentriből, a nyírségi kisurak közül,
a haladó nemesi kúriák lakóinak sorából emeli ki. Ezeknek köre még kibővül a
pesti és budai kispolgárok alakjaival, az éjszakai élet figuráival, a
kapitalista nagyváros parazitáinak arcképeivel is. Általában azt mondhatjuk,
Krúdy az élet perifériájáról válogatja ki hőseit, s regényei, novellái
legtöbbnyire olyan eseményekről szólnak, melyeknek a kor legfontosabb történéseivel,
kérdéseivel kevés a közük. Jókai és Mikszáth még többé-kevésbé koruk legfontosabb
problémáinak közelében élnek, közéleti szerepük is van, képviselők,
szerkesztők. Krúdy egyenest visszavonul a közélettől, „irtózik” a politikától,
s egy maga alkotta világba emigrál, vagy meghúzódik egy csendes söröző mélyén,
akárcsak a Boldogult úrfikoromban
szereplői. Krúdy még mindig a középnemesség szemével nézi a világot – kissé a
Krúdy Kálmán módján is nézi – csakhogy ez az osztály már kívül
került az életen, maga is perifériára szorult. A nyírségi
birtokos dzsentri vagy tönkrement, vagy „hozzáidomult” az új világhoz, hivatalt
vállalt, a húsosfazekak köré telepedett.
Krúdy életművének jellegét és helyét az szabja meg, hogy ő
továbbra is meg akarja őrizni azt a függetlenséget, melyet elődei számára a
földbirtok biztosított. Krúdy nem „idomul hozzá” sem a századforduló, sem a
Horthy-korszak Magyarországához. Ha ezt megtenné – Herczeg Ferenc párja lenne
belőle, a Gyurkovics fiúk és leányok életének megéneklője, a dzsentri ízlésének
kiszolgálója. De Krúdy erre a szerepre nem vállalkozik – a dzsentri sohasem
találhatja meg benne kiszolgálóját, szórakoztatóját. Az, amit Krúdy alkot, nem
a hivatalnokká, nem a hűbéri-tőkés Magyarország lakájává szegődött dzsentri
ízlése szerint való. Krúdy azért is időszerűtlen jelenség a maga korában, mivel
tulajdon osztálya képes legkevésbé megérteni őt – ez osztály
gondolkodásmódjának, életszemléletének, stílusának utolsó, s immár egyetlen
művészi igényű kifejezőjét.
Krúdy mindvégig belülről
szemléli a maga osztályát, s épp ezért Szakhmáry
Zoltánokat ő sohasem tud alkotni. Tudja, hogy a nemesség történelmi hivatása
„átalakult érvényesülési, kenyérszerző küldetéssé, amelynek alapján az ezer
esztendő óta itt élő magyar helyet kér magának az országban”. De ez a
felismerés csak arra indítja Krúdyt, hogy „bohémesen”, valami gőgös
különállásban hangsúlyozza a maga idegenségét a dzsentritől.
Krúdy a kapitalizmust éppoly kevéssé tudja elfogadni, mint
azt a helyet, melyet a dzsentri annyi „érvényesülési, kenyérszerzési”
igyekezettel könyökölt ki magának benne. Krúdy sohasem – vagy legalábbis : igen
ritkán – képes bírálni a dzsentrit, ahogyan Mikszáth vagy Móricz, sőt Kaffka
Margit bírálták. De illúziókat sem táplál róla, s végül is inkább a
ferencvárosi hentesmester, vagy Madame Louise
asztalánál foglal magának helyet, semmint a húsosfazekakért könyököljön.
Művét azért érezzük hattyúdalnak, mivel egy idejétmúlt
életszemlélet még tisztán és költőien tud benne megszólalni. De a dallam
mögött űrt is érzünk – az élettől, a kor lényeges kérdéseitől mind messzebb
vetődő, egy tétlen, sztoikus Nirvánába emigráló, s a valóságot már csak töredékesen
vagy elfátyolozottan látó író mindinkább terjedő ürességét. Csak legjelentősebb
írásaiban sikerül kitörnie ebből az ürességből, hogy álmok és
ábrándok helyett az élet igazi kínjaira és örömeire
figyelmeztessen. Ezek az írásai az igazán maradandóak, mert nem „bölcsesség”
van bennük, hanem szenvedély, s nem csupán hangulat, de a valóság ereje is.
Ezek az írásai túlmutatnak az egész Krúdy-mű uralta
romantikán, és egy realista művészet nagy, bár ki nem használt lehetőségeit
csillantják föl.
2
Krúdy romantikája a századvégből ered, s forrásaira ő maga
mutat rá a Hét bagolyban. Az az irodalmi
élet, melynek itt oly regényes képét nyújtja, helyenkénti anakronizmusaival is
Krúdy írói felléptének viszonyaira jellemző, s megmagyarázza az első
Krúdy-írások színeit. A „századvégi” szemléletet képviselő Józsiás – akiben nem
nehéz a fiatal Krúdy arcképének némely vonásaira ismernünk – Szomjas Gusztival,
az irodalomért rajongó, öreg ügyvéddel vitatkozik, s érvei közt megtalálhatjuk
annak az öntudatnak szavát is, mely a kilencvenes évek Krúdyját egy új hang és
kifejezésmód keresésére indítja. „Ó, ti csúf, bölcs öreg emberek – fordul
szembe Józsiás az idősebb nemzedékekkel –, akik fásult szívetekkel már nem
értitek meg az érzők fájdalmát és szenvedését... Mit tudjátok ti már az
ifjúság csapongásait, kedvteléseit, a szerelem derűjét-borúját, változását! Mit
tudjátok ti már a mai emberek fájdalmas szeszélyeit, gyötrelmes idegességét,
századvégi boldogtalanságát! Ti születtetek és éltetek egy álmos, kimerült,
szenvedélyeit kiélt korszakban, amikor minden ember bölcs, megalkuvó, innyes, lelkiismeretes és kényelmes volt. Nem ismertétek a
fájdalmakat és nyugtalanságokat többé, miután Ferenc Józsefet megkoronáztátok.
Az idegen tisztikart elfelejtették az asszonyaitok, miután az
emigránsok hazatértek. A férfiak megbocsátottak mindenkinek, hogy nyugodtan
szívhassák tajtékpipájukat az udvarházakban, vagy csendesen csibukozhassanak a
pesti társas-körben. Lutheránus-csókot váltottak egymással az ellenségek az
utca közepén. A királyi kegy csodálatos ragyogással sugárzott végig
Magyarországon, ahol csaknem két évtizedig nem ismerték a királyság rendjeleit
és egyéb boldogságait. A kuvasz-sovány bujdosóknak, az egykori honvédeknek, a
megmaradt táblabíráknak már csak arra volt gondjuk, hogy szép hasat ereszthessenek;
az asszonyaiknak, akik a svalizsérekkel táncoltak, a
felnövekedett leányaik tisztességes férjhezadása lett
az életcéljuk.”
Krúdy felfedezőinek egyike az a Gáspár
Imre volt, aki a nyolcvanas évek irodalmi ellenzékének szervezésére is
vállalkozott. Józsiás életszemlélete sokban közös – pl. Reviczkyével, vagy a
nyolcvanas években fellépő új írónemzedék tagjainak elveivel. „Realisták
voltatok, urambátyám, – mondja Józsiás – amíg éltetek, azért nem tudjátok megérteni
a mai, századvégi világot”. A nyolcvanas évek irodalmi ellenzékéhez Gáspáron
kívül egyéb szál nem fűzi Krúdyt, s az ő indulása olyan időpontra esik, melyben
ez az ellenzék ki is adta már erejét – Ady és Móricz ellenzékiségének, illetve
forradalmiságának napja pedig még nem jött föl. Mindabban, amit Józsiás a 67
utáni Magyarországról mond, Krúdy dzsentri-szemléletének viszonylag ritka,
bíráló elemei is felszínre kerülnek. Józsiás „századvégisége”,
tagadhatatlanul, szembehelyezkedés a 67-es opportunizmussal, s a fiatal író
szavaiban a 48-as Krúdyk indulata is kísért. De ennek az ellenzékiségnek
társadalmi tartalmai éppúgy hiányoznak Józsiásnál, mint Krúdynál is. A „századvégiség” öntudata Krúdynál a romantika
felélesztésének egy sajátos módjában nyilatkozik meg, melynek fő jellemzői: a
„fájdalmas szeszély”, a „gyötrelmes idegesség”, a nyugtalanság és az
elvágyódás. A fiatal Krúdy egy új „regényesség” színeit és zenéit akarja belevinni a világba – az érzelmek és
szenvedélyek, a kalandok és álmok új témáit kívánja megszólaltatni. Ő is, és
általában a századvégen fellépő fiatal novellisták egy része – különösképp Cholnoky Viktor – a romantika, illetve az irrealitás
diadalra juttatásával vélnek tiltakozhatni a 67 utáni világ ún. „realizmusa”
ellen, melyet méltán vetnek meg, s tekintenek opportunistának. Krúdy és társai
e romantikus kiindulópontja azonban eleve téves – és hogy mennyire az, csak a
kortársak egy másik csoportjával összehasonlítva érthetjük meg. Thúry Zoltán, Bródy Sándor, Tömörkény István 67
ál-realizmusának örökségével egy valódi realizmust szegeznek szembe.
Realizmust, mely merészen mutat rá a valóságra, s szólaltatja meg az égető
korkérdéseket. Krúdynak a kritikai realizmus nagy és művészi vállalkozásaihoz
sem korábban, sem későbben nem lesz köze. Mert ezt a realizmust már nem lehet
elérni arról az alapról, melyen Krúdy is, Cholnoky is
állnak – akiknek műve nemcsak kifejezi, de meg is testesíti osztályuk
hanyatlását, süllyedését. A 67 utáni Magyarországot oly tisztán és helyesen
látó Józsiás egy új korszak nyugtalanságára, idegességére, kínzó és ki nem
elégülő szenvedélyeire hivatkozik – de mit sem lát meg a nyomor kínjaiból, az
éhezés kielégületlenségéből, mely Thúry, Tömörkény,
Bródy legfontosabb mondanivalóihoz ad indítékot. Az álmoskönyv és a szerelmi
levelező csendes szerkesztési munkálatainak idilljébe visszahúzódó Józsiás
nemcsak a kiegyező Magyar- országnak fordít hátat – hanem a társadalmi nyomor
országának is. Ugyanez a hátatfordítás jellemzi
Krúdyt is – amaz írásai kivételével, melyekben sikerül a „századvégi
romantikából” kitörnie.
Egyelőre, a fiatal Krúdynál, ez a
romantika jelentősen gátolja annak a realista művészetnek kialakulását, melynek
lehetőségei pedig oly biztatóak már első novelláiban is. A kritika sokat
emlegette egy időben Krúdy impresszionizmusát. Kétségtelen, hogy az
impresszionizmus, mint módszer, Krúdy romantikus mondanivalójának kifejezésére
szolgál leggyakrabban. Az ő romantikája főként
hangulatokban – a régi Pest, ódon házak, különc emberek és sorsok hangulatiságának éreztetésében mutatkozik meg. Némelyik
novellája nem egyéb, mint hangulatkép – és ilyen Írásai a leginkább romantikus
jellegűek is: ezekben válik leginkább zeneivé a prózája, stílusának festőisége
ezekben a legeredetibb. A realista ábrázolásra már sokkal inkább alkalmasak
zsánerkép-szerű novellái, melyekből ugyan éppen nem hiányzik a hangulati elem,
csakhogy mindig a jellemzés, az ábrázolás céljainak alárendelt módon. A korai
novellák egyike, A víg ember bús meséi (1900)
egyik legszebb darabja, Az aranysarkantyús vitéz legendája
mutatja legvilágosabban, hogy a realizmus micsoda lehetőségei mutatkoznak meg
már a fiatal Krúdynál, s e lehetőségeket mi módon szolgálja még a hangulatiság is. Bikky Pál uram
terve, hogy aranysarkantyúsan fogadja az eredetileg annyi ellenkezéssel várt főispánt
– terv, melyben végül is cselédei akadályozzák meg: mily sokat mond ez a kis
történet a pusztuló nyírségi kúriák világáról. A hanyatló osztály valóságát e novella
nem kevésbé erőteljesen érzékelteti, mint a Színek és
évek, vagy Alekszej Tolsztoj első írásai. És a hangulati kép,
mellyel az elbeszélés zárul, mily kevéssé öncélú, s mily sokat ad hozzá a
bemutatott világ légköréhez: „Az eső eközben csendesen suhogott a régi
udvarház körül – és a dombok a messziségben belévesztek a leereszkedő őszi
ködbe az álmos délutánon. Azon a csúnya, nedves, kedvetlen őszön, amikor a
bárót installálták nálunk.”
A Hét krajcár bemutatta
„kisúri” világ alakjaira, helyzeteire is ráismerhetünk néha Krúdynál;
valóság-ábrázolásának drámaisága miben sem marad Móriczé mögött. A
podolini takácsné
(1911) egyik elbeszélése, a Korvin lelke jó példája
lehet e drámai realizmusnak. Korvin, e „felsővidéki, kis nemesember”, alighogy
lehunyta szemét, felesége máris elajándékozza tárgyait – s a tetszhalott magáhoztérte valósággal kétségbeejti
a családot, mely már megrendelést adott a koporsóra is. Az egykori szerető, a
halottvirrasztó
vénasszony, Sári néni szavai, melyekkel
végül mégis őrök álomba csitítja-ringatja Korvin István urat, többet mondanak
egy élet kietlenségéről, értelmetlenségéről, mint bármiféle elemzés, boncolás:
„Ne bolondozzon a ténsúr!... Ugyan hogy nem tud már egyszer végtére
megnyugodni? Elmúlt már minden. Az uram szépen kiharangozza. Jobb lesz odakünn,
pihenjen meg. A bajszát is kipedertem.” Az ilyen jellemeket, sorsokat sűrítő
részletek olvastán sajnálhatjuk, hogy Krúdy számára a „századvégiség”
csábítóbb volt az igazi drámákat, igazi szenvedéseket kereső, az élet igazának
megismerésére törő, írói kíváncsiságnál.
Pedig ez a kíváncsiság az első
világháború előtti korszak novelláiban fel-felbukkan még, s az emlékező,
elmerengő romantika fátylai alól néha nagyon is élesen, biztosan tör céljára.
Ritkák, de annál ragyogóbbak azok a Krúdy-novellák, melyekben a lágy líraiság
felett a leleplező kíméletlenség diadalmaskodik. Mint például a Szindbád ifjúsága (1911) „első utazásában”, mely megdöbbentő
képet ad egy kisváros embereiről, egymás közé zárt, eseménytelen életeinek
titkos bűneiről, torzulásairól. A tánciskola a tűzoltólétrával, mely alól a
körorvos és a szerzetesi algimnázium igazgatója leselkednek a felettük
kapaszkodó kislányokra – micsoda szomorú és groteszk pillanatkép. De menynyire
jellemző a gesztus is, mellyel Szindbád-Krúdy napirendre tér felette:
„Szindbád térdig érő hóban ballagott a direktorral a város felé. Szürkés,
acélfényű este volt. A Poprád aluszékonyan suttogott a híd alatt a léknél, és a
pohos torony komolyan állott a havas háztetők fölött. – Szindbád egyszerre
megállott és hosszan, édesdeden felkacagott.” Ez az „édesded kacaj”, ez a
könnyed legyintésű, könnyelmű mozdulat viszi is Krúdyt mind messzebb attól a
művészettől, melyhez pedig hajlamai vonzanák.
A tízes évektől kezdve Krúdy mindinkább
valamiféle stilizáló dekoratív művészet felé halad, mely mihamar' modorrá válik
nála. A „századvégiség” öröksége ez is; Krúdy
romantikája : játékosan stilizáló művészet, tetszetős, regényes pózok, különc alakok és helyzetek
füzére ez Időben. E romantika legtöbbet mondó jelképe : a „vörös postakocsi”,
mely álombéli tájak felé viszi a mélázó utasokat. Krúdy, ez az alapjában
kiábrándult író – újabb ábrándba menekül, kiábrándultsága elől. És ez az ábránd
a Krúdy-féle romantika legfőbb táplálója. Krúdy megteremt magának egy „régi
Magyarországot”, olyannak, aminő az a valóságban sohasem volt: a tiszta és mély
emberi érzések, a lélek- és jellem-nemesség országának. A Krúdy romantikus
álmában élő Magyarországnak csupa Anyégin – csupa
Alvinczi és Rezeda a lakója. Ennek az ábrándbeli Magyarországnak felhőszintjéről
tekint alá ő fölényes-kesernyés mosollyal az „aranyásók” Budapestjére – hiszen
jól tudja, hogy „a szerelem, melyről Puskin zengett, városunkban nem szokásos”.
Mennyire másféle ez a romantika, mint Jókaié, vagy épp a reformkoré volt! Krúdy
maga sem hiszi igaznak, amit a régi
országról nagynak és költőinek képzel el.
Krúdy egy hanyatló osztályt romantizál a „vörös postakocsi” utasaiban – e
hanyatlás tényét Alvinczi Eduárd éppúgy példázza, mint Rezeda Kázmér. A Krúdy-regényalakok
sohasem hősök – hanem különcök. Igaz viszont, hogy különcökké mindig is ritka
erényeik: lovagiasságuk, rajongásuk, függetlenségük és büszkeségük miatt
válnak. Néha meg éppen: életművészetük, ételhez-italhoz értésük, egy régi,
feledett élnitudásba beavatott voltuk teszi őket
különcökké. Sőt, különcök abban is, ahogyan érzéssel, odaadással, cinizmus és
élvhajhászás nélkül tudnak udvarolni, szeretni. A szerelmi öngyilkosság, az
életen át tartó trubadúri hűség emiatt válik a Krúdy-írások egyik jellegzetesen
romantikus motívumává.
Ám Krúdy regényes nosztalgiája egy
sohasem volt, múltbeli Magyarország után, néha magába öleli azokat a nagy,
patrióta emlékeket is, mellyekkel az ő kora már mit
sem tud kezdeni. A késmárki piac, Rákóczi zászlaja az öreg templomtornyon, az
osztrák dragonyosokkal szembeszegülő város – és a Petőfi emlékét hűséggel őrző
alföldi csárdák, dunántúli présházak éppúgy hozzátartoznak a Krúdy-alkotta országhoz,
mint a feledett konyhareceptek, nóták, tréfák, vagy Rezeda Kázmér gáláns
virágcsokrai. Mi sem természetesebb, mint hogy ez a regényes ország-ábránd egy
líraisággal telített kifejezésmód segítségével szólal meg mindig. Egy-egy
Krúdy-novella cselekménye néha nem több mint egy lírai költeményé. Tanulságos
lenne megfigyelnünk, miként küzd, mérkőzik ez a líraiság Krúdy legtöbb művében
az epika kényszerével, a próza nyűgeivel. A Krúdy-írások eseménytelensége, erős
hangulatisága, sőt monotonsága is: egymással
összefüggő sajátosságok. Néha ebben a lírai nemben is remeket alkot Krúdy – amikor
sikerül magától távol tartani a stilizálási szándékot, s megőrizni az
elbeszélést egy érzelmi állapot, egy emlék, vagy egy mély, igazi szenvedély
fűtötte hangulat légkörében. Ilyennek érezhetjük a Szindbád ifjúsága „második utazását”, az alföldi kisváros
éjszakájának hangulatával, melybe oly költőin és egyszerűen illeszkedik bele
a tragikus szerelem emléke. Ha valahol, úgy az ilyenfajta írásokban tudja
megteremteni Krúdy a maga romantikájának legkevésbé modoros változatát.
Sajnos, a tízes évek írásainak javarésze
inkább a stilizáló, modoros eljárást követi – a „vörös postakocsi” történetének
vagy a Palotai álmoknak (1914) előadásmódját. Ezek a művek éppen
nincsenek híján a költőiségnek, s a
mélabú úgy tölti be őket, mint Péter Pál
és Szekszti Judit szerelmének meséjét az őszi Bakony
erdeinek zúgása. De a
költőiség mögött azt az űrt is érezzük
már, melyről fentebb szóltunk – ennek a romantikának már pusztán menekülésjellege
van. Péter Pál, aki az Arany
Golyóban, ágyán heverészve
régi képeslapokat olvasgat naphosszat, s akit ebből a tétlenségből, ürességből
kiragad a szerelem – Krúdynak ez a különc-típusa sohasem tud meggyőzni az
érzelmeknek, a kínoknak és reményeknek arról a hitelességéről, melyet
Szindbádnál sohasem vonhatunk kétségbe. Az ilyen írásokban a szenvedélyek is
„leheletnyi” hangulatokká finomodtak – és ez a finomság már valójában fakóság,
ez a költészet már csak merő fikció, ez az elszakadás a valóságtól
inkább a tétlenség, a tehetetlenség jele, mint az igazi romantikusok merész,
kockázatos szárnyalásáé. Behatóbb kutatás bizonyára rámutat majd, hogy Krúdy
fejlődésében a tízes évek valamiféle bénaságról tanúskodnak, mely bénaság csak
a húszas évekkel kezd oldódni, hogy az író eljuthasson legérettebb
korszakához, a húszas-harmincas évek fordulóján, melyből a Három
király trilógiája, a Boldogult úrfikoromban, de még inkább Az
élet álom novellái és a poszthumusz elbeszélések emelkednek ki.
Fel kell figyelnünk arra a fejlődésre és változásra, mely
Krúdy művében a tízes évek elejétől élete utolsó szakáig végbemegy. Ezt a
változást leginkább az olyan témákon mérhetjük le, melyek vissza-visszatérnek
művében az évek során, és így mintegy ciklust alkotnak. Ilyen téma pl. Petőfi
Zoltán alakja, sorsa is. A Zoltánka
című „szomorújátékban”, s az olyan novellákban is, aminők a Zoltánka
estéje, vagy a Régi pesti fametszet,
Zoltán és Szendrey Júlia alakját még a stilizáló,
modoros romantika eljárásai szerint formálja meg Krúdy. Ez a „biedermeier”-jellegű ábrázolásmód, ez a csaknem kizárólag külső,
keresett hatásokkal dolgozó stílus épp azt a megrendítő drámát hagyja
elsikkadni, melyet pedig ez a téma eleve kínál. A jóval későbbi változatokban (Petőfi
Zoltán utazásaiból, Petőfi Zoltán Pesten) majd szívtépő
hangsúlyokkal elevenedik meg Petőfi özvegyének és fiának sorsa, kallódása,
árvasága. Épp ebből az árvaságból és reménytelenségből a korábbi
téma-változatok alig is nyújtottak valamit. Krúdy azonban később elvetette magától
az ódon metszetek stílusában tetszelgő modorosságot, és inkább arra törekedett,
hogy témájának legmélyebb valóság-tartalmát tárhassa fel. Krúdy fejlődése,
általában a dekoratív-stilizáló modorosságtól az egyszerűség, s egy
bensőségesebb, mélyebb művészet felé halad.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy Krúdy az egyértelműen realista
művészethez is eljut. Inkább azt kell látnunk, hogy utolsó műveinek egy része
még sokkal inkább különc témákat dolgoz fel, mint a koraiak. Ez írások
cselekménye csak ürügy az író számára, hogy különceit valamely sörház vagy vendéglő
asztala mellé ültesse, és mélabús anekdotákat meséltessen velük felvidéki
városkák embereiről, belvárosi háztulajdonos asszonyságokról, akik húsz éve
sértődötten élnek lakásukban, amiért körülöttük a régi boltok és utcák megváltoztak
stb. E novellák „cselekménye” néha kimerül egy étkezés leírásában, a „csonthús”
elkészítésének és tálalásának ismertetésében. Ebben az eseménytelenségben is
egy elképzelt és megálmodott világ békéje, derűje rejtezik – de ezek a témák
néha egy-egy jellegzetes típust is megismertetnek velünk, annak a
„kisvilágnak” valamelyik alakját, melybe Krúdy visszahúzódott. Különös
jelentősége van annak is, hogy a béke és derű, melyre Krúdy áhítozik, csaknem
mindig az evés-ivás körülményes szertartásai során születik meg – már nem a
szerelem, s még kevésbé a munka hozza el azt. Krúdy alakjait sohasem láthatjuk
tevékenység – hanem csak pihenés közben. Ezek az emberek, ezek a történetek
még mindig az élet margóján foglalnak helyet – de mégsem oly mértékben
álomalakok, „ködlovagok” már, mint a tízes évek Krúdy-hősei.
Krúdy ez utolsó korszakának jellemzésére két novellát
említsünk (Utolsó szivar az Arabs Szürkében
és A hírlapíró és a halál), melyek ismét csak
egyazon történetről szólnak: a hírlapíró megsérti a Kaszinó-t,
s ezért pisztolypárbajt kell vívnia az ország legjobb céllövőjével, a „szolgálatonkívüli” huszárezredessel.
A párbaj azzal végződik, hogy a nyápic hírlapíró lövi le az ezredest. A
történet egyik változata a párbajra készülő hírlapírót mutatja – a másik az
ezredest. Mindkét változatban a kocsma, a vendéglő játszik jelentős szerepet.
Az egyikben a hírlapíró a „sors kedvezéséből” olyan „csonthúshoz” jut, hogy a
többi vendég alig leplezhető irigységgel tekint asztala felé. Széplaki Titusz
hírlapíró ebből az étkezésből merít annyi önbizalmat és bátorságot, hogy meg
tudja ölni ellenfelét. A másik novellában az ezredes meg akarja „érteni”
ismeretlen ellenfele életét, s ezért olyan helyre tér be, olyan ételeket,
italokat rendel, aminőkkel, elképzelése szerint, a hírlapírók élni szoktak. Ez
a „kísérlete" valamiféle elérzékenyült lelkiállapotba ringatja – s a
párbajban emiatt marad alul. Mindkét változatból kiszorul a voltaképpeni
„történet” : a párbaj. Helyét a vendéglői életkép, az étkezés mindennapi
idillje foglalja el. Ebben az idillben tudja megmutatni hőseinek emberi,
rokonszenves vonásait – ebben a helyzetben gondolkoztatja el őket, támaszt szívükben
elérzékenyülést, megértést. Krúdy egy rideg világ elől húzódik az ilyen
szigetekre, az ilyen „területenkívüliségekbe”, ahol még – szerinte – törtető és
gyilkos vágyaikat, indulataikat az emberek le tudják vetkőzni.
A húszas évek kezdetétől, Krúdy fokozatosan elvetette
magától a „századvégiség” stilizáló, modoros
romantikáját anélkül, hogy művének költőisége emiatt csorbát szenvedett volna.
Ellenkezőleg, igazán költőivé csak abban a tisztultabb korszakában vált. Első,
a tízes éveket megelőző írásaiban a realista ábrázolás nem egy csirája
rejtezett már, de ezek a csírák később, a „vörös postakocsi” romantikájának korszakában,
nem tudtak kibontakozni. Ám a húszas évektől kezdve, s különösen a
húszas-harmincas évek fordulóján, Krúdy-művében a valóságábrázolás egy sajátos
igénye is kezd megmutatkozni, mely legjellemzőbben a Boldogult úrfikoromban... c. regénye lapjain
érvényesül.
Krúdy fejlődésének beszédes példája a Három
király történelmi regény trilógiája is, mely mindeddig
meglehetősen mostoha elbánásban részesült, s a legkevésbé emlegetett
Krúdy-írások közé tartozik. Korántsem lehet ugyan a Három királyt
Móricz Erdélye mellé állítani, mégis,
szomszédságában, a két világháború közti korszak egyik legjelentősebb
történelmi regényének tekinthetjük. A Három királyban
Krúdy olyan feladatra vállalkozott, mint még soha, egyetlen
művében sem, s ez a regény az ő valóság-ábrázoló képességeit is olyan fokon
mutatja, ahová elérkeznie máskor nem sikerült. A mohácsi vészt és
következményeit, az 1526-27-es esztendők nagy, tragikus változásait felölelő
regény többé nem holmi perifériás kérdésről szól, hanem a nemzet történelmének
egyik legsúlyosabb fejezetéről, melynek tanulságait Krúdy a maga korának
valósága felől szemléli. Ha Krúdy addig csak különcöket vagy „ködlovagokat”
alkotott – most, a Három királyban
három plasztikus, erőteljesen megformált jellemet: II. Lajosét, Szapolyai
Jánosét és Mária királynőét. Ez utóbbinak alakja válik központivá a trilógiában;
Mária sorsa, drámája fogja egységbe a cselekményt – ez a sors az egész ország
végzetét is tartalmazza. Krúdy, aki többi írásában oly távol marad a
közélettől, s oly kevéssé érti meg azokat az erőket, melyek az életet
mozgatják, most néha meglepő világossággal irányítja a cselekményt épp feléjük.
Mária pénzszerzési kísérletei, diplomáciai ügyeskedései, .sakkhúzásai a
politikában, s általában egész tevékenysége – valamint szerelme, hűsége,
szilárdsága: megannyi újszerű téma Krúdy tolla alatt. Még ha nem is lehet
kétséges, hogy a Három király történelemszemlélete
igen hiányos, még ha a nép szerepe nagyon is halovány benne, s a parasztmozgalmak,
a reformáció stb. csak epizódszerűen kapnak helyet fejezeteiben : ez a mű mégis
Krúdy valóság-ábrázoló képességeinek egyik legjelentősebb példája, s a
legtöbbet vall mindazokról a lehetőségekről, melyek Krúdy életművében mégsem
bontakozhattak ki.
Az a pesszimizmus és komorság, mely a regény történelemkoncepcióján
uralkodik, Krúdy világnézetének hátterét is megérteti velünk. A nemzeti
függetlenség ügye mintha azért kerülne itt napirendre, hogy a komáromi hősök
ivadéka a magyar szabadságmozgalmak legvégső, történelmi forrásaiig
hatolhasson. A Habsburgok uralma alá kerülő ország, mely függetlenségéről
önként mond le, felemelhető-e még? Az olyan „ellenzékiek”, mint Crudy, Luther Márton „püspöke”, vívhatnak-e majd sikeres
harcot a Szapolyaiak és a Habsburgok ellen? A
felelet csüggedt, lehangoló. Crudy a Habsburg-ház
útját egyengető királynőért hal meg – a reménytelen, trubadúri szerelem fölébe
nő az ügynek, melynek sikerében senki sem bízik már. A haza ügye iránti közöny,
a viszályok, az önzés, a köpenyegforgatások, árulások – micsoda jellemző,
kíméletlen kép alakul ki e rajzokból, Mohács Magyarországának mily megdöbbentő
valóságát tudja itt megragadni Krúdy. II. Lajos halála értelmetlen áldozat,
melyre a király inkább gyengeségből szánja el magát: „elmegy uralkodni a
másvilágra” – ahová alattvalói kívánják. És II. Lajos szerepét is mennyire
megvilágítják szavai, melyekkel Máriától búcsúzva, letűnik a színről: „Az volt
a baj, hogy csak gyűlölni tudtam ezt az országot, nem pedig szeretni. A
magyarokat szeretni kell – ez a titka az uralkodásnak.” A tehetetlen Lajossal
szemben Szapolyai mohósága, hírvágyában asszonyossá váló hangja, esdeklése,
alkudozása Mária előtt – majd pedig az „első Habsburg”, Ferdinánd, ájtatos
közönyével: egy ország végzete e jellemek egymásutánjában. Az író rokonszenve
Mária oldalán van: de amiként Lajost és Szapolyait kisemmizte a történelem,
úgy Máriát is, aki fivérének, Ferdinándnak készítette az utat a magyar trónra.
Szerepe abban állt, hogy helyét másnak adja át – s hogy mit tett, arra későn
döbben rá. Krúdy megérteti, sejteti Máriával a titkot, melyet Lajos már csak
Mohács küszöbén ismert föl; de Mária, aki talán már szeretni tudná az országot,
félreáll az útból, hogy azon egy hideg, szenvtelen férfi léphessen a trónra,
akitől ez a nép, ez az ország éppoly idegen, mint aminő utódai számára is marad.
Kesernyés, reménytelen hangsúllyal zárul a regény: egy vereség regénye – s
Krúdy a maga jelenét is e vereség megmásíthatatlan következményeként szemléli.
Krúdy ebben a regényben nem álmokat és ábrándokat, nem
mélabús hangulatokat mutat be, hanem szilaj szenvedélyeket, melyek nagy erővel
megformált jellemekből fakadnak. Nyoma sincs a Három királyban
annak a stilizáló rézkarc-technikának, mely korábbi írásait jellemezte. Vad
indulatok, nyerseség, szemérmetlenül megmutatkozó bűnök – és hősiesség,
tisztaság, hűség, önfeláldozás: íme a trilógia valóság-anyaga. Némelyik
jelenete a shakespeare-i királydrámák tragikumát, indulati szélsőségeit, komor
nagyszerűségét idézi – így elsősorban Mária és Szapolyai
összecsapása a székesegyházban, Lajos ravatala előtt; ez a jelenet az egész
regény csúcspontja, s ennél drámaibbat,
szenvedélyesebbet Krúdy nem alkotott egész életében. De nem kevésbé ragyogó
részletekkel szolgálnak Tomori és Bornemissza vitái a trón lábánál, Szapolyai
tanácskozásai a tokaji szőlőhegyen, a pozsonyi udvar életének képei stb.
Krúdy, akit legtöbb írása nyomán a kis témák, a különc részletek, a költői
hangulatok művészének érezhetünk: itt egy nagy epikai feladat mestereként áll
előttünk. A Három
király az egyetlen alkalom,
hogy Krúdy merész kézzel nyúl a valósághoz – míg a maga korának kérdései közül
mindig is a kevésbé lényegeseket választja. Ez a merészsége azzal is jár, hogy
ki tud bontakozni romantikájának ködei, hangulatai közül, s élete utolsó
szakaszában ismét vissza tud nyúlni a valóságnak ahhoz a művészetéhez,melytől
első ifjúságában elkanyarodott.
A magyar irodalom igazi vesztesége, hogy
ezen az úton, korai halála miatt, már nem tudott tovább haladni.
3
Krúdy fejlődésének, és általában, egész
alkotó módszerének jellemző két példája a Hét bagoly
és a Boldogult úrfikoromban...
Művészetének elmélyültével a tízes évek modoros romantikáját is egy tisztább
és igazabb regényesség váltja fel; e romantika első hangjaira a Hét bagolyban figyelhetünk föl. Később, a Boldogult úrfikoromban... e romantikát már a realizmus egy sajátos
fajtájával párosultan tárja elénk; mindkét regény ugyancsak elüt a Krúdy-féle
romantikának attól a változatától, melyre példaként a Palotai álmokat
idéztük.
A Hét bagoly
– említettük – visszatekintés is, egy írói pálya
kezdeti körülményeinek, a kilencvenes évek irodalmi életének felmérése.
Krúdynak több írásában tér vissza a századforduló tematikája, és ebben a
regényben is Józsiás története kibővül annak az átalakulásnak rajzává, mely az
ódon Pestből véglegesen kapitalista nagyvárost formál. Eltűnik a régi Belváros,
melynek képe oly csodálatos költőiséggel merül fel az első fejezet hófüggönye mögül, eltűnik a Hét bagoly
– és a régi irodalom. E korszak- és nemzedékváltás mezsgyéjén bontakozik ki
Józsiás története, a legszebb pesti mesék egyike, melyet bizonyos értelemben A
Pál-utcai fiúk méltó párjának tekinthetünk. Mindkét regényben
ugyanaz a meghatott líra búcsúzik a múlttól, s mindkét író ugyanazzal a
kesernyés-szomorkás tekintettel fordul a jelenhez, melyet ridegnek,
könyörtelennek – és költőietlennek éreznek. Az új világ immár nem a mélyen és
tisztán érző szíveké – hanem az „aranyásóké”, a könyörtelen törtetőké, akik a
kapitalizmus harci modorát, életstílusát egyaránt beleviszik az üzleti és az
irodalmi életbe. Az érzés, a gondolat most válik csak igazán piaci áruvá – és
ezek a folyamatok megdöbbentően emlékeztetnek a költészet prostituálódásának
azokra a jelenségeire, melyeket Balzac regénye, az Elvesztett
illúziók elemzett. Méltatlan és jogosulatlan ötlet lenne
párhuzamot vonni Balzac – és Krúdy között, mégis: a téma, a helyzet hasonlósága
talán megengedheti, hogy szembeállítsuk egymással Lucien
de Rubempré sorsának tragikus kimenetelét azzal az
idillel, mely Józsiást várja Áldáska oldalán és Virág
Kálmán és Neje álmoskönyvszerkesztői íróasztala mellett. E két kifejlet
különbsége a kritikai realizmus – és a romantika eszmeiségének gyökeres
ellentéteire figyelmeztet. De ugyanakkor Krúdy romantikájának javára kell
írnunk azt, ahogyan Józsiás elutasítja a kísértéseket, melyek Lucient örvényükbe ragadják. Az új, kapitalista harcmodor
azt diktálná Józsiásnak, hogy használja ki a hírhedtsége nyújtotta tőkét,
törjön élre, éljen a helyzete nyújtotta karrier-lehetőségekkel. Józsiás a
Belváros helyett a Józsefvárost választja – és Krúdy romantikájának e
topográfiai változatára külön is érdemes felfigyelnünk. A „vörös postakocsi”
utasainak, a Palotai álmok álmodóinak
regényessége mindig is valamely keresetten ódon, álmatag környezetben
bontakozott ki. De akárcsak A Pál-utcai fiúkban,
a Hét bagolyban is a romantika már a városi
kisemberek lakónegyedeit, életszíntereit veszi birtokába. Ennek a világnak,
ennek a tiszta és egyszerű környezetnek költészetét hozza magával Áldáska is. A századvégi Pest fülledtségével és kietlenségével
szemben úgy merül fel ez a másik világ, mint a Jókai-féle Senki szigete – csakhogy
valóságosabb, hitelesebb, hétköznapibb regényességgel. Ebben a romantikában
már nem a puszta elvágyódás, a testtelen nosztalgia – hanem a jó és tiszta
élet, a nyugodt lelkiismeret, az egyszerű és valódi boldogság utáni sóvárgás az
uralkodó. Krúdy nem tud a századforduló nagy, társadalmi folyamatainak mélyére
hatolni, s nem is látja – vagy talán nem akarja látni – a belőlük táruló
távlatokat. (Ne feledjük: a Hét bagoly az
ellenforradalmi korszak első éveiben született.) De az igény, melyet ez a
költői kisregény kifejez: emberi és mély – s ez a romantika egy ép és igaz
költészet hangját röppenti egy boldogtalan kor lármás zűrzavara fölé.
Vannak a Hét bagolynak színes és
eredeti realista elemei is; Krúdy emberábrázoló művészete Leonórában és
Zsófiában a századvégi Pest két jellegzetes asszony-alakját teremti meg. De a
regény igazi erényei a romantikától áthatott részekben ragyognak fel; ilyenek:
a már említett kezdőfejezet, Józsiás és Zsófia „kirándulása” a zajló Duna
jegén, sőt, még a hullaházi jelenet is, mely épp romantikus különcsége,
túlfeszítettsége miatt itt-ott már a naturalizmusba csapna át, ha Krúdy valóban
megrendült költészete ennek útját nem állná.
A Hét bagolyban
kibontakozott romantika csillan föl a Boldogult úrfikoromban... lapjain is, különösen azokban
a részekben, melyek Vilmosi Vilmát állítják előtérbe. De ez a regény elsősorban
ama sajátos realizmus miatt érdemel figyelmet, mely Krúdy utolsó, érett
korszakában mindinkább felváltja a korábbi korszak modorosságait. Krúdy romantikájának
egyik adekvát formája a hangulat-novella volt, mely néha csaknem egy lírai
költemény prózai változatának tetszett. Utolsó korszakában azonban Krúdy a
hangulatnovellától visszatér a zsáner-novellához, a realista művészetnek
ehhez a klasszikus műfajához, mely egyébként korai írásai közt is feltalálható
már. Az élet álom című novellakötet
úgyszólván csupa zsáner-novellát tartalmaz; bennük Krúdy megannyi különcről:
régimódi férfiakról, öreg pincérekről, hírlapírókról, az éjszakai élet
alakjairól fest képet.
A Boldogult úrfikoromban...
valójában regénnyé növelt zsáner-novella. Ebben a novellaformában Krúdy
megfigyelő, realista tehetsége szerencsés keretek közt bontakozhatik
ki. Ezeknek a novelláknak hősei ugyancsak nem „ködlovagok”, hanem
mozdulataikban és szokásaikban, hanghordozásaikban és külső
jellegzetességeikben, öltözködésükben és bogarasságaikban aggályos pontossággal
megfigyelt, arcképfestő kedvteléssel életrekeltett
alakok, sőt típusok. Krúdy életismerete, az élet sajátos területeiről oly
sokat tudó beavatottsága e típusok sorában néha igazi, realista remekléseket is
hoz létre. A zsáner-novellák nagyrészt a kapitalizálódó Budapestet mutatják be:
kézművesek, iparosok, kisemberek életét, mindennapjait – és természetesen, az
éjszakai élet szinte autonóm világát is, pincéreivel, kucsébereivel, kocsisaival,
utcalányaival, szerencsejátékosaival. Ezek az írások, kétségtelenül, egy
realista Krúdyt állítanak elénk – habár az ilyenfajta realizmus nem tud eljutni
az összefüggések, a nagy, égető korkérdések és eszmék felismeréséig. Talán kisrealizmusnak
nevezhetnők Krúdy e művészetét, mely a részletek, az apró, de festői epizódok
bensőséges, színes megelevenítésében mutatkozik meg főként – vagyis, egy olyan
művészetben, melynek az atmoszféra-teremtés, a megfigyelés, a leírás a
leghatékonyabb eszközei. Az, ahogyan egy embert vagy egy eseményt – menyegzőt
vagy temetést – leír: az ábrázolási művészet nagyigényű remekléseire nyújt
alkalmat, az ő kisrealizmusának keretei közt is.
A Boldogult úrfikoromban...
ennek a kisrealizmusnak talán legjellegzetesebb példája. A regénnyé bővült
zsánerképben egy terézvárosi asztaltársaság tagjainak portréi helyezkednek el;
e portrék gazdagsága, a sörházi jelenet résztvevőinek jellegzetességei,
beszédmodora, külsejük stb., lehetőségei teljében mutatják meg Krúdy
kisrealizmusát. Annak a költőiségnek, mely ebben a regényben kibontakozik, több
a köze a realizmushoz, mint a romantikához. Az önfeledt, boldog keringőzés,
melynek lendülete a „herceget” és Vilmát éppúgy elkapja, mint Vájsz vendéglőst
és feleségét, ragyogó tetőpontot jelent a majdhogynem mozdulatlan
cselekményben; ezt a tetőpontot apró, jelentéktelen részletek, újabb és újabb
epizód-alakok bevonásával, halmozásával készíti elő Krúdy, akinek szerkesztő
művészete talán ebben a művében a legérettebb. És milyen kiszámított íveléssel
siklik alá a regény menete erről a tetőpontról a vendégek távozásának
jeleneteibe, amikor e hétköznapi és mégis oly ritka, rendkívüli örömnek
emlékével szerteoszlanak. Krúdy művészete épp abban mutatkozik meg, hogy az
örömnek, boldogságnak ezt a tüneményszerű jelenését bármiféle „csodás”
mozzanat, bármiféle mesterkélt és modoros fordulat alkalmazása nélkül hozza
létre. Az a szinte észrevétlen, minőségi
változás, mely a „Bécs városához” címzett söröző vendégeinek körében végbemegy:
nem szürrealista csoda, hanem természetes terméke annak a meleg és bensőséges
kisvilágnak, melyben Krúdy az egyszerű és mesterkéletlen örömök egyedüli
fészkét látja. És ez a kisvilág a pesti élet szerves része is: a Boldogult
úrfikoromban... olyan zsánerkép,
melynek keretei a pesti élet néhány felejthetetlen típusát fogják egybe. Pista
úron, vagy Kacskovicsék asztal- társaságán kívül a
trafikos, a borbély, a portás, a zongorista, az üvegkereskedő alakjai is: a
magyar városi élet egy-egy színét, jellegzetességét hordozzák magukon. Ez a
regény, kisrealista művészetében is, a városi élet
valóságának, költészetének egyik legbensőségesebb kifejezése.
Krúdy művészetének határai azonban megmutatkoznak ebben a
regényben is. A Boldogult úrfikoromban...
a maga „időtlenségével” bizonyos értelemben visszalépés még arról a szintről
is, melyet a századforduló korrajzára törekvő Hét bagoly
jelez. A Boldogult úrfikoromban...
is csak a nagy, a lényeges koresemények peremére szoruló alkotás, mely eleve
lemond az események akár leghalványabb kommentálásáról is. A merészség, mely a
Három királyt
jellemezte, teljességgel hiányzik belőle. Szinte szükségszerűnek érezzük azt a
párhuzamot, melyet a „Bécs városához” meghitt „úri murija” – és ama másik,
vadabb, szilajabb mulatozás, a Szakhmáry-tanya
halálos vigadása közé vonhatunk. A Boldogult úrfikoromban... is annak a hattyúdalnak egyik
éneke, melyet fentebb említettünk.
Mi szól hozzánk ebből a hattyúdalból? Talán nem is csupán a
tisztasága, költőisége; hanem inkább néhány hangsúlya és árnyalata, melyek az
élet örömét, szépségét hirdetik. Krúdy éppoly életigenlő, mint Mikszáth vagy
Jókai. Mi sem áll tőle távolabb, mint a halál, a hanyatlás kultusza – még ha ő
maga, akarva-akaratlan, részese is egy osztály hanyatlásának. De ebből a
feltartóztathatatlan folyamatból mégis egy olyan világ ábrándjához szállnak a
hattyúdal hangjai, mely világban az igaz, emberi érzések és erények, a jóság, a
szépség, az öröm és a becsület méltó, nemes helyükön állanak.
(Sőtér István: Romantika és realizmus.
Válogatott irodalmi tanulmányok.
Bp. 1956, Szépirodalmi K. 573-598. p.)