Utószó
Meghökkentően, furcsán-szép, érett mű az Asszonyságok
díja: a megszokott gordonkahang zenéje, a stílus ebben is sokszor
elandalítja az olvasót, a mű egészében viszont Krúdy mélyvilága tárul fel
előttünk. S ez a világ már nem pusztán álom és valóság, élmény és emlék, líra
és látomás különös, varázsos vegyülete. Az ideges, hajlékony, bűvös
költőiséggel áradó és drámaian egzaltált stílus, e gyöngéden érzelmes, finoman
zenei próza mélyén démonikus, önemésztő tűz izzik; a (csehovi szóval)
„becsületes álmatlanság”, az élet értelmének keresése Czifra János görbe éjszakájának
kalandozásai közben olyan íróról vall, aki az emberi lélek rejtett – s nem is
épp tiszta – mélységeinek félelmes ismerője. Cselekmény, történés ebben a
regényben is kevés van, s amit eseményben nyújt, az egyúttal mondanivalója
lényege is: valaki, aki eddig csak halottakként foglalkozott embertársaival,
ráeszmél az élőkre, lakodalom, tor és
keresztelő hármasságában az örömre, bánatra, szerelemre, szenvedélyre. Czifra
János temetésrendezőből, a hullaház állandó látogatójából, aki fekete lovakon,
koporsókon, öngyilkosokon, gyászhuszárokon kívül alig vett észre valamit az
életből, a „Démon” és az „Álom” új embert farag. Hősünk a regény végén örökbe
fogadja a szegény kis Natália árvaságra született gyermekét, s most már nemcsak
temeti, de szereti és érti is az emberi életet Közben valósággal mitikus
életre támad a szemünk előtt a hajdani József- és Ferencváros, persze, nem az
előkelő, hanem a düledező, a roskadt, a démonibb, a
„földszintes” külváros.
Krúdy nagyon kedvelte ezt a városrészt. Első állandó lakása
is a régi Józsefvárosban volt, 1899-ben, a Vas utcában. Az akkori Józsefváros
még fás, árnyas, kisvárosi jellegű, s az író több regényében és novellájában
szerepel színtérként Az N. N.-ben írja: „Én... én
idegen voltam Pesten... Vezettek férfiak, vezettek nők, hogy kiismerjem magam a
városban. De mégis többnyire nőktől tudtam meg például, hogy merre van a Kacsa
utca, a Zöldvadász vendéglő, a divatos- és kalaposbolt
a Belvárosban, a ráctemplom a Tabánban, a vasúti töltés a Zuglóban, az újpesti
határcsárda, a császárfürdői sétány, az óbudai Flórián-szobor, a Jánoshegyi
út... Különösen egy asszonyismerősöm vette fejébe, hogy úgy kell ismernem a
főváros külső területeit, mint a legöregebb bérkocsisnak...” S valóban: a
korabeli fővárost végül is ő ismerte a legalaposabban. Sajátos nosztalgiájának
megfelelően főleg az omladozó múlt hangulatait árasztó városrészek érdekelték. Józsefvárosi
emlék című novellájában is: a faluról felköltözők mezítláb
járnak, kakast nevelnek, az utca „elhagyott, élettől ellódult utcácska”, a
házak zsalugáteresek. „Valamely virágneve volt az utcának, talán éppen Jázmin
utca volt” – s esténként józsefvárosi gavallérok népesítik be: „városi
hivatalnok, jogász, medikus, egykét hadnagy és egy féleszű költő”, valamennyi
a környéken lakik, kis hónapos szobákban. De a legtöbb Pesten játszódó mű
szereplői is el-elvetődnek erre a környékre. A Hét Bagoly-beli
Józsiás is itt köt ki végül Áldáska oldalán, s a temetésrendezőről
és munkatársairól már itt hírt kapunk. Áldáska az
Üllői út külső részén, A Régi Arabs Szürkéhez címzett vendéglőben várja
Józsiást: „Ekkor néhány fekete kocsi állott meg a ház előtt, mert már
alkonyatra hajlott az idő, és a város különböző részeiből beszállították az
öngyilkosok hulláit abba a sötét, hideg épületbe, amely nem messze állott A
Régi Arabs Szürkéhez. A hullaszállító kocsisok estefelé, midőn az utolsó
fuvart csinálták, az alkonyai pasasérral rendszerint
állomást tartanak a kocsma előtt... Nem voltak víg fickók... De mégis volt
közöttük egy vidám ember, akit Áldáska és Józsiás úr
gyakran elhallgattak. Ez a férfiú azonban nem volt kocsis, egy
közeli temetkezési vállalkozónak volt a segédje...”
Ez a temetkezési vállalkozó: „Czifra János”, Krúdy apósa;
Krúdy a második feleségével költözött hozzá a Ferencvárosba. Az öreg majdnem
negyven évig élt ott, s ahogy Krúdy Zsuzsa írja: „Jószívvel
ismertette meg vejét a kerület nevezetesebb lakóival, titkaival. – Itt azonban
csak ideiglenesen laktak, születésem után visszamentünk a Szigetre. Mikor anyu
szül, apu három napra eltűnik. Mikor előkerül, örömmel meséli: »Nincs egy vasam
sem, minden fillérem elvesztettem, de oly boldog voltam, mert tudtam, hogy ha
nekem pechem van a kártyában, neked szerencséd lesz a szülésnél.« Barátai
kérdésére, hogy mekkora a gyerek? így válaszolt: »Négy liter és három deci.« –
Megérkezésem örömére írja meg az Asszonyságok díjá-t,
1919-ben.” A Napraforgó-ba
is beszüremkedtek itt-ott e környék hangulatai: Evelin kisasszony is
józsefvárosi házából menekül haza a Nyírségbe, amikor elfogja a szomorúság.
„Evelin még egyszer körülnézett, az ablaka a decemberi kertre nyílott A
földszintes ablakon azonban vasrács volt, amint a régi házakat építették a
Józsefvárosban.” Itt szeret barangolni Végsőhelyi Kálmán is: „Szokása szerint
a Józsefvárosnak vette most is útját, ahol egy donjonos,
merengő ház szürke függönyös ablakai alatt naponként elsétált... A múzeum
körül oly változatlanul álldogáltak a paloták, mint a római pápaság. Itt
nem sietnek az élettel, mert annak soha sincsen vége. A családok
vére kifogyhatatlanul csergedezik, szinte ugyanazok folytatják tovább az életet
megifjodva, akik meghaltak... Kálmán a Józsefvárosból andalgó és meghatott
léptekkel tért vissza a Belvárosba, ahol ser- és pörköltszagú kiskocsmákban
evett és züllött...”
Csak mutatóba szántuk e néhány utalást az író józsef- és ferencvárosi emlékeiből, de – épp a Napraforgó-ból
– nem mellőzhetünk még egy részletet, amely (Végsőhelyi alakjába transzponálva)
vallomásnak is tekinthető, s részben kulcs az Asszonyságok díjá-hoz.
A rendezett családi életre vágyó s arra nem alkalmas Végsőhelyi – Krúdy minden
ilyen józsefvárosi sétája után fogadkozni kezd: „Ezután sohasem ácsorog
kártyaasztalok körül... Minden élet céltalan és nyugtalanító, amely a családi
boldogságot nélkülözi. Asszonyt vesz a Józsefvárosból... Jó konyha lesz, ízes
pecsenye, tiszta asztalkendő, puha ágy, ébresztő óra és boldog, csendes
nappal...” – „Minden hajnalban így fogadkozott Kálmán, boldog megtisztulással
tért aludni, míg este lett, s mindent elfelejtett ismét a jóravaló határozatokból.
A zűrzavaros álmok, amelyek a tébolydák reménytelenségeivel lepték meg, midőn
lehunyta szemét, hozzájárultak, hogy reggeli fogadalmait mellőzze. Midőn
fel-felébredt a szörnyű álomképekből, úgy dobogott a szíve, mint egy
paralitikusé, aki véletlenül felismerte betegségét. Ha író lett
volna, nekiül vala, és leírja álmait, álmában
véghezvitt hazug cselekedeteit, öntudatos ámításait, szélhámosságait az álmok
országában: sohasem kell egyebet írnia...” (Kiemelés tőlem. Sz.
E.)
Nos, az Asszonyságok díja ilyen
álmokat ír le, de másféléket, tiszta és igaz álmokat is. Mindjárt az első
mondat szokatlan és sejtelmes eseményekre utal: „Démon, aki az egész világ
felett uralkodik, egy nap Pestre jött, és a temetésrendező házában lelt
búvóhelyet” A ház bútorainak, tárgyainak fura viselkedéséből nyilvánvaló, hogy
Czifra Jánosra, aki eddig tisztes polgári életet élt, különös kalandok várnak.
Az ötvenéves, köpcös, meggondolt férfiú sötétnek, alaktalannak, testetlennek,
megfoghatatlannak és ijesztőnek látja a Démon árnyékát, a magány és öregedés
árnyékát, a temetőkben, hullaházban töltött évek árnyékát, a látszólag
mértékletes, nyugodt, gondtalan, de a halállal nagyon is közeli kapcsolatban
levő élet mélységeinek árnyékát, s bár nem hisz a kísértetekben: valami már
elkezdődött „Nem, semmiképpen sem akarta észrevenni, hogy új lakó költözött a
házba. Miatta tehet, cselekedhet a hívatlan vendég, amit akar, ő bizony nem
borítja fel a nyugalmát” Egy jellegzetes Krúdy-motívum jelzi, hogy Czifra
János régi világa is álomvilág volt, a Démon jötte előtt: .„...meghúzta a zenélő
óra zsinórját, és hallgatta a régi vakért, amely a kép rámái közül hangzott.”
Másnap: vasárnap, Péter-Pál napja. „Két halottat kell
meglátogatni és temetésükről intézkedni.” Az egyik tulajdonképpen még csak
reménybeli halott: egy özvegy, aki előre megrendeli saját temetését A másik:
egy kövér katonatiszt, akinek ki kell ereszteni a vérét, mert másképp a legnagyobb
koporsóba sem fér bele. Az özvegynél tett látogatással kezdődik a régi
Ferencváros megelevenítése, groteszk figuráival, reménytelen bútoraival,
életunt székeivel, közömbös ablakú lakásaival; majd napi teendőin tűnődve
Czifra a Bakáts térre ér, s ott betéved a templomba.
A tér leírása mesteri, s épp itt, ebben a részben figyelhetünk fel meglepetten
arra, amire Perepatits Antal
egyik írásában csak félve céloz, ti. Krúdy „freudista” hajlamára: „A király,
akinek mesebeli pápaszem volt az orrán, amelyen át ruha nélkül látta az
embereket: egyetlen foltocskát sem fedezhetne fel a ferencvárosi kisasszonyokon
az ünnepnapi misén. Mintha sohasem álmodtak volna tűzoltóval, lóval, hímszamárral, öklöndöző
öregemberrel, kertészlegény vízipuskájával...” Hősünk a templomban már mindent
másként lát, mint azelőtt. „Czifra János szinte maga is meglepődött, hogy
milyen furcsát gondolt, holott gondolkozni nemigen volt szokása.” A Bakáts téri esküvőről lakodalomba keveredik, még táncra is
perdül, alaposan berúg, majd a negyedik fejezetben Frank Jeremiás és Neje
utcájába téved széles nagy jókedvében. Úgy kerül ide, hogy a lakodalomból
kimegy a hullaházba, s utánanéz: segédei rendben elintézték-e a két temetést
(mert közben az özvegy is meghal); aztán felül a hullaszállító kocsira, mert a
Frank Jeremiás és Neje utcájából megint öngyilkosságot jelentettek. Az esküvő,
a lakodalom, az esti Üllői út pompás leírása után is külön remeklés: Frank
Jeremiás és Neje utcája. Ez a furcsa, kitalált nevű utca a prostituáltak egyik
– már rég megszűnt – utcája, alacsony, sárga házakkal. „Itt mindenki este
ébred. S este suhan fel némi körültekintés után a gyanús kapun a nagy hasú
polgár és a zöld kamasz. Olyan szaguk van ezeknek a szobáknak, mintha
mindennap húsvéti öntözködés volna itt. A kopott díványok, rongyos törülközők,
foltos pléhedények, füstölő lámpások, fülledt ágyak, fotográfiák, képes
levelezőlapok már hosszú évek óta ugyanazok, csak a lakó változik időnként...”
A temetésrendező itt találkozik az ismeretlennel, az idegennel, az Álommal,
azaz a maga hasonmásával. Maga előtt is elhazudott önmaga, régi
eltemetett énje ez, az a Czifra János, aki bizony gyakori vendége
volt ennek az utcának, s tán nemcsak álmaiban. Tagadására az Álom csak
csöndesen legyint: „Hagyjuk, Czifra úr, az álszenteskedést, mi ketten jól
tudjuk a magunkét. Míg napközben szomorú, ünnepélyes s meghatott orcával
viseltük foglalkozásunk fekete ruháját... éjjel, loppal, egy másvilági (tehát
való) életünkben csak olyanok voltunk, mint a fekete nyakkendős kanverebek a
tűzfal csúcsán, amint lehetetlen táncukat lejtik a szürke kis nőstény körül...
És vajon mit keres ma este Czifra János Frank Jeremiás és Neje utcájában? Én
megmondom Czifra Jánosnak, ha nem tudná.” És meg is mondja; leleplezi a
temetésrendező vágyát: nőt keres itt, bármily undorító is az egész utca. Merthát „régi szokása ez a polgárságnak, hogy lakodalomból
jövet eltéved Frank Jeremiás és Neje utcájába”. A házasság és lakodalom
szépségeivel, jóízeivel, zenéjével, táncával,
vigasságával szemben itt haláltánc folyik s az árnyakat látjuk: a
szerencsétlenek, gyönge idegzetűek, a megcsalt férjek, a csalók, a részegesek,
csavargók, szélhámosok, „alattomos bujálkodók” szexuális és egyéb nyomorát, hátborzongatóan
beteggé és groteszkké torzulva, például a hatodik fejezetben, ahol „Jella
asszony” házában jelképessé növő, siralmas mazochista színjátékot mutat be
Czifra Jánosnak az Álom. Jella asszony, aki annyi regényben és novellában
szerepel, itt már kikopott a vagyonából, s a háza is lecsúszott lányok menedéke
lett.
Pest jellegzetes éjszakai alakjain kívül itt ismerkedik meg
Czifra János – Álom jóvoltából – az áldott állapotban levő Natáliával, akit
lelkiismeretlen szeretője és alávaló korcsmatöltelék
barátja, Palacki már teljesen tönkretett S innét kezdve a történet
bonyolultabbá válik, mert amíg Natália vajúdik, Álom a nő szeméből olvassa ki
múltját, Czifra úr okulására, s ebbe a múltba beletartozik Dubli
úr históriája is Margittal s ugyancsak Palackival, aki a regényben méltó véget
ér: Frank Jeremiás és Neje utcájában szúrják agyon. Natália élete, sorsa és vajúdása
szinkronban pereg le előttünk, s egyúttal bepillantunk nemcsak Jella asszony
házába, de a többi regényalak múltjába és jelenébe is, a régi Pest egy
rezervátumába. „Kis levonóképecskék vannak itt egymás mellé sorakoztatva,
melyek mást mutatnak elölről és mást, midőn ujjhegyünkkel ledörzsöljük róluk a
papirost.” Valóban: Krúdynak csaknem minden műve, de legkivált az Asszonyságok
díja többrétegű, s ahogy Sőtér István mondja: „A
Krúdy-művekből áradó dallam... nemcsak a mélabú és a nosztalgia témáit kíséri,
hanem azokat az életszerűbb, valóságosabb képeket és jeleneteket is, amelyek a
Józsefváros vagy a Ferencváros kispolgárainak, kisembereinek sorsát, a pesti
éjszaka alakjait, társadalmon kívüli figuráit állítják elénk. Krúdy lírája,
csodálatos nyelve, képalkotó művészetének fölidéző ereje kétféle témakörnek:
egy álomszerűbbnek és egy valóságosabbnak kifejezésére szolgál.”
A regény, amelynek első, nyomdára előkészített kéziratán
még a Mindenszentek és a Hölgyek
háza olvasható címvariánsként, már a Byron-mottóval is arra
utal, hogy Krúdy belesűrítette minden tapasztalatát, élet- és emberismeretét, s
úgy világítja át a lélek titkos zugait, ahogy soha még. „Tehát se nem víg, se
nem szomorú ez a regény, csak olyan, mint az élet a legtöbb pesti háztető alatt.
Egy kis elképzelés, egy kis tapasztalat, kevés álom: ez a könyv, amelyben
valaki elgondolja, hogyan élnek polgártársai Pesten. Mit imádkoznak az
istenházában, és mit cselekszenek, amikor azt hiszik, hogy senki sem látja
őket.” Azt hiszem, jogosan állítja Féja
Géza, hogy ez a könyv lélektani remekmű: „Krúdy nemcsak Pest utcáin, a vidéki
szállodákban, kocsmákban, kúriákban és parasztházakban volt otthonos, hanem a
lélek útjain és rejtekeiben is. A később divatossá vált mélylélektannak, úgy
vélem, ez a legnagyobb magyar megnyilatkozása. Méltó párja a Purgatórium,
de az Asszonyságok díj-át
ennél is súlyosabbnak, átfogóbbnak, egyetemesebbnek érzem.”
Vajon mitől is oly súlyos, átfogó és egyetemes az Asszonyságok
díja? Természetesen nem elsősorban és főként nem kizárólag
formai, szerkesztésbeli bravúrjaitól: valóság és álom mesteri keverésétől, a
különböző idősíkok gyakori egymásba játszatásától, amely kétségtelenül finom – és
tudatos – rezonanciákat kelt például Dubli úr és
Margit,
Henrik és Natália vagy Dubli úr és Natália története között. Ez éppoly fontos
persze, mint a minden régi Krúdy-ízt megőrző, de a réginél mégis
fegyelmezettebb, tisztább stílus, vagy mint az impresszionista, szimbolista és
expresszionista eszközök megnyugtató egyensúlya. S nem mellékes az sem, hogy
ez az egyensúly a szemléletben s az ábrázolás- módban is megvan: a hajdani
érzelmes biedermeier-idill (amelynek felszínes-édeskéssége sokszor zavaró) itt
csak elvétve – Natália sorsának egyes mozzanataiban – bukkan fel, de akkor is
rögtön, magaleleplező módon, a fonákját mutatja. Ám a
mű nem így, nem ebben az értelemben súlyos – bár művészi
fajsúlya enélkül aligha lenne! -, hanem attól és
amiatt, amit és ahogyan elmond, bemutat, ábrázol az életből és halálból, a
szerelemből és szenvedélyből, a hétköznapokból és ünnepekből, végletes pólusok
közt szikráztatva a gyönyör és gyönyörködés ívfényét, űrbe hulló, sivár-sötét
éjszakák és feneketlen, koromfekete szakadékok közt tapogatva az emberi lélek
fénytelen alvilágát. Súlyos mű, mert líraian és ironikusan, rajongva és
szkeptikusan, önkínzóan és keserű-morálisan, már-már gátlástalan nyíltsággal
beszél azokról a kísértetekről, démonokról, amelyek a látszatra tisztes és
józan, derék, becsületes emberek agyában is gúnyosan fintorognak, s a feddhetetlenek
éjszakáit is pokollá tehetik. Súlyos mű, mert az élet olyan hádészi
bugyraiba világít le, amelyekre elfüggönyzött
szobánk homályában sem szívesen gondolunk. Átfogó és egyetemes, mert a színes,
tarka, derűs felszínnek az a szurkos és szurtos, nyúló-tapadó, nyálkásan
undorító visszája (ahol „négykézlábon szalad a férfi,
a teremtés dísze, és sárban fetreng a nő, az élet virága”) – amelyet oly
nyersen fordít ki elénk: nem egyszerűen korhoz és helyhez – a századvéghez és a
József- vagy Ferencvároshoz – kötött valóság, hanem ősibb és maibb is, ott fortyog a lélek mindenféle kultúrákkal zabolázott
mélyrétegeiben.
Krúdy fin de siècle-világa
sok helyütt divat is és modor is, és azt sem ártana egyszer alaposabban
megvizsgálnunk: hányféle irodalmi reminiszcencia épült bele ebbe a világba.
Hevesi András hívta föl erre eddig tán legszókimondóbban a figyelmet, de
alighanem túloz, amikor azt állítja, hogy „olvasmányai fordított irányban
hatottak rá, mint más nagy íróra: nem szabadították rá a valóság friss és
közvetlen szemléletére, hanem elszakították a valóságtól, kiemelték a
valóságból és visszaszorították a könyvekhez”. A hatások skálája csakugyan
széles: Turgenyevtől Dickensig s még sokakig. Az Asszonyságok díjá-ban
is szembeötlik a dickensi (vagy inkább a korai dickensi, a ,,Boz”-i) módszer; elég, ha a Pickwick-klubban található olyan betétnovellákra utalok,
mint A gályarab hazatérése, A házaló elbeszélése Smart
Tamásról vagy a Történet a kísértetekről, akik elvittek egy sírásót. De
említhetném a Karácsonyi énekből Scrooge-t, akit a
karácsonyok szellemei visznek különös utakra a múltba és jövőbe, akár Czifra
Jánost az Álom. Mondjam-e még a kor kedvenc kísértet-történeteit is, vagy olyan
máig ható nagy írót, mint Hoffmann? Nyilvánvaló, hogy a gondos kutatás számos
olyan motívumra, formai megoldásra, elvétve talán egy-két utánérzésre is lelne
Krúdy munkáiban, amely részben igazolná Hevesi András tételét. Csakhogy a tétel
így mégsem igaz. Mert ha még egy tucat klasszikust sorolnánk is fel, és a már megszokott
képzettársítással újra fölemlegetnénk Proust, Joyce, Woolf
és mások nevét: ez is csupán arra volna bizonyíték, hogy a múlt század
prózájából kinőve, azt magába asszimilálva a modern
próza hányféle lehetősége fakadt fel Krúdyban, kortársaitól jórészt
függetlenül. Krúdy egységes költői világot teremtett, amely gondolatilag,
nyelvileg, formailag, időkezelésben, lélekrajzban sok mai prózatörekvést megelőzött,
s amelyben, mint minden nagy életműben, a feldolgozott hatások szerepe csak
másodlagos. Rajongóit gyakran kielégíti ennek a költői világnak
romantikusan-érzelmes, szándékoltan „ódon” patinás felszíne, őszies mélabúja,
mondatainak zenéje; akik viszont nem szeretik, azok még ezt a vitathatatlan
igézetét is hamisnak érzik. Az Asszonyságok díja csak egy
a sok remekmű közül (jó néhányat fel tudnánk még sorolni!), amely
nosztalgiákon és bűvöleteken túl és túl az illúziókon s ábrándokon – e világ
fojtott és démonikus drámaiságáról vall. Elég, ha itt most csak két nagyszerű
és félelmes jelenetre célzok: a „háromezeréves nő” és
a kis öregúr hátborzongató, mitikussá növő példázatára, s Palacki vitájára a
halállal, amely Admétosz kétségbeesését juttatja
eszünkbe. (De Palackinak nincs Alkesztisze, aki
meghalna helyette és érte: Jella asszony csak odébb viteti a sarokra, hogy ne
az ő háza előtt végezze!)
Azokkal sem kell okvetlenül egyetértenünk, akik szerint
Krúdy (s ezt „mentségéül” hozzák fel) mondanivalójának lényegét
a mellékesben mondta el: a leírásaiban,
képeiben, hasonlataiban, metafora-özönében. De kétségtelenül ez
benne a leggazdagabb. Hadd emlékeztessek az esti Üllői út
érzékletes megelevenítésére: „A házmesterek és családtagjaik a házak előtt
üldögéltek mindenféle székeken, padocskákon, ládácskákon. A pékboltból a kovász
keserves szaga áramlott. A henteseknél zöldpaprika, retek és hagyma állott
kosarakban az ajtó mellett, míg odabentről jószagúan
nézegettek kifelé a meleg húsok, frissen főtt sonkák, kolbászok, amelyek
vacsorául szolgáltak a városrésznek. Nyári este volt... Egy kiskocsmából vígan
hangzott a harmonika, seres hordóba verték a csapot... míg az udvar
zöldkerítéses, folyondáros, piros boros, fehérabroszos zöldjébe fehérruhás nők
és gigerlikalapos fiatalemberek léptek be karonfogva.
Élni vágyás, meleg kacaj (mint nyári eső pergése), termékenység és nagy adag
bujaság lappangott a pesti utcák felett a gázlángok piros-sárga fényeiben...”
Négy oldalon át ontja-ömleszti a színekben-szagokban tobzódó utcaképeket; de
nemcsak az élet örömeit látja – észreveszi a nyomort, a szennyet, az olcsó
mámort is, a félresiklott életek jajszavát vegyíti a lakodalom víg
zsibongásába, a nyilvánosház ál-jókedvébe. Amit a könyv nyitánya ígér („Lakodalomról,
torról és keresztelőről zeng lantom”) – annál jóval többet nyújt: a bőven ömlő
„mellékes” mondanivaló egyetlen más művében sem olvad össze ilyen szerencsésen
a főmondanivalóval, a látomás a reális epikával, a szenvedés a meleg
részvéttel, a matériális életélvezet a szellem gyötrelmével,
a zaklatottság a megbékéléssel, az élet indulatos megvetése az élet megbocsátó
szeretetével.
Az Asszonyságok díja
voltaképp: a Bakáts-klinika egyik szépen berendezett
különszobája, egy lóversenykedvelő orvos ajándéka azoknak a szülő nőknek, akik
elsőként esnek túl életük nehéz percein. Regényünk végén Natália nyeri el ezt a
„díjat”: világra hozza kislányát, s nyomorúságos életének ez az egyetlen,
kurta boldogsága; – a szülésbe belehal. Kalandozása kezdetén Czifra János még
hetykén utasítja el az Álom leckéztető szavait: „Ne papolj, öreg. Elég prédikációt
hallgattam végig életemben. Nincs értelme a sok beszédnek. Egykettőre sírba
kell ereszteni a halottat. Mindig a gyorsaságáról volt híres az én üzletem.
Lezárni a koporsót, aztán gyorsan elvinni, hogy idejük se legyen a családtagoknak
a hosszadalmas búcsúzkodáshoz. Miattam ugyan sírhattak, jajgathattak,
kapaszkodhattak a koporsóba...” Most pedig könnyes szemmel lép ki Álommal
együtt a hajnalodó utcára. Maga sem veszi észre, de más ember lett. Neki még
adatott rá idő, nem úgy, mint a szíven szúrt s az életéért kétségbeesetten
alkudozó Palackinak, a reménytelen Dubli úrnak vagy
a javíthatatlan Henriknek, s mind a többinek, Krúdy e jól ismert korhelyeinek,
kártyásainak, gavallérjainak, akikből itt is oly páratlan galériát vonultat
fel. Czifra János a regény elején azt mondja: „Én nem hiszek a kísértetekben...
mert kísértetek nincsenek.” S a regény utolsó mondata épp erre felel világosan,
határozottan: „Valamely mellékutcában hangosan fütyörészett egy elkésett
kísértet.” Az életünk (az éjszakai, a leplezett, az, amit Krúdy az igazi-nak tart) bizony
tele van kísértetekkel, hiába tagadjuk. S a legveszedelmesebbek bennünk magunkban
kísértenek; ha legyőznek, hatalmukba kerítenek, a maguk képére formálnak (mint
a regény számos hősét) – lehetetlenné teszik a szép, értelmes emberi életet.
Czifra János legnagyobb – öntudatlan – fölfedezése: hogy a legtorzabb,
legszerencsétlenebb s valamelyes értelmet csak az Utódban lelő életet is
tisztelnünk kell, senkit sem szabad eleve a koporsó mértékével mérnünk s
részvétlenül tennünk a sírba. A szegény kis ostoba, ártatlan-bűnös Natália
sorsa erre tanítja meg a temetésrendezőt. S arra is, hogy a születés nagyobb
misztérium a halálnál, az élet győz a kísérteteken. Akkor is, ha egy-egy
elkésett kísértet mindig akad.
S milyen csodálatos e főmotívum aláfestő zenéje, micsoda
(szinte operai) nagyáriák csendülnek fel közben! A java Krúdy-művek egyik
főerőssége, legvonzóbb érzelmi-gondolati teljesítménye ez az „áriázás”, amit
annyian éreznek antiepikusnak – s talán az is; de ha
hiányoznék, tán szét is foszlana Krúdy varázsa. A bevezetés, az egész mű
alapdallamát adó nyitány után ilyen nagyária – con dolore – az esküvőről és a házasságról szóló,
látszat és valóság e fájdalmas szembeállítása; vagy Álom nagy recitativója – con
passione – Czifra emlékeiről, az
emberek rejtegetett szennyeséről; Palacki előadása a borokról; Dubli úr szerelmi vallomása – affettuoso
– Natáliának; s (a többiről nem is szólva) a legszebb: a himnikusan szárnyaló
ének – maestoso
– a Gyermek születéséről... „Jött a messzi tengerek partjairól,
amelyeket sohasem látott emberi szem, ahol a hullámverésből szellem-ének
hangzik a szirteken... Vagy talán nagy folyamok mentéről jött, ahol csillagok
nézegetik fénylő szemüket a mély vizekben... Itt valahol az Élet fája a
rengeteg közepén, és megszámlálhatatlanok az ő levelei. Ezek a gyöngéd
levélkék, virágok, magvak, tövisek, porzók, pihék hullanak
le a nagy fáról, hogy a sebes folyamok hátán elutazzanak az emberlakta
vidékekre... És most elkezdi útját e földön, az ösvényen, amelyet mindenki
magának tapos, és amelyen egyedül kell végigmennie... Az út végén ásójára
támaszkodva áll a sírásó és nyugodalmasan pipázik... Ámde mi lesz addig, amíg
a gyermek görnyedt öregasszonyként, a gond és bánat rőzsekötegével a hátán a
sírásó karjába tántorodik? Vajon egy boldog múltra nézhet vissza, üde dűlőútra,
amelyre gyümölcsfák hajolnak ... Vagy a kalandorélet marad a háta mögött, mint
az országútra vetett piros, rongy? A boldogtalanság baglya huhog éjszaka a
háztető felett, vagy boldog, önfeledt virágok nyílnak az ablak előtt? Merre,
hová?...”
Krúdy egész életében erre a „hogyan?”-ra
és „hová?”-ra kereste a választ. Hogyan kellene
élnünk és hogyan élünk? Boldogan vagy boldogtalanul merre, hová tartunk? S jó
irányba-e? Varázstükre fénylő oldala helyett gyakran a sötétet, a homályosat,
a foncsorozottat tartotta elénk: így ne!
ezt ne! a Cviklik, Dublik,
Henrikek, Palackik útja a kísértetektől rajzó
éjszakába, a mélybe, a megsemmisülésbe visz! De Natália szép-szomorú kálváriája
s a Gyermek érkezése túlmutat az éjszakán, az emberi lélekre sokszor leszálló
éjen. Krúdy az Asszonyságok díjá-ban
ásott legmélyebbre kérdéseivel, és itt is jár legközelebb a válaszhoz.
Szabó
Ede
(Asszonyságok
díja.
Bp. 1968, Szépirodalmi K. 225-238. p.
/Magyar elbeszélők./)