ASSZONYSÁGOK
DÍJA
Meghökkentően,
furcsán-szép, érett mű az Asszonyságok díja: a megszokott gordonkahang
zenéje, a stílus ebben is sokszor elandalítja az olvasót, a mű egészében
viszont Krúdy mélyvilága tárul fel előttünk. S ez a világ már nem pusztán álom
és valóság, élmény és emlék, líra és látomás különös, varázsos vegyülete. Az ideges,
hajlékony, bűvös költőiséggel áradó és drámaian egzaltált stílus, e gyöngéden
érzelmes, finoman zenei próza mélyén démonikus, önemésztő tűz izzik; a (csehovi
szóval) „becsületes álmatlanság”, az élet értelmének keresése Czifra János
görbe éjszakájának kalandozásai közben olyan íróról vall, aki az emberi lélek
rejtett – s nem is épp tiszta – mélységeinek félelmes ismerője. Cselekmény,
történés ebben a regényben is kevés van, s amit eseményben nyújt, az egyúttal
mondanivalója lényege is: valaki, aki eddig csak halottakként foglalkozott
embertársaival, ráeszmél az élőkre, lakodalom, tor és keresztelő
hármasságában az örömre, bánatra, szerelemre, szenvedélyre. Czifra János
temetésrendezőből, a hullaház állandó látogatójából, aki fekete lovakon,
koporsókon, öngyilkosokon, gyászhuszárokon kívül alig vett észre valamit az
életből, a „Démon” és az „Álom” új embert farag. Hősünk a regény végén örökbe
fogadja a szegény kis Natália árvaságra született gyermekét, s most már nemcsak
temeti, de szereti és érti is az emberi életet. Közben valósággal mitikus
életre támad a szemünk előtt a hajdani József- és Ferencváros, persze, nem az
előkelő, hanem a düledező, a roskadt, a démonibb, a
„földszintes” külváros.
Krúdy
nagyon kedvelte ezt a városrészt. Első állandó lakása is a régi Józsefvárosban
volt, 1899-ben, a Vas utcában. Az akkori Józsefváros még fás, árnyas, kisvárosi
jellegű, s az író több regényében és novellájában szerepel színtérként. Az N.
N.-ban
írja: „Én... én idegen voltam Pesten ... Vezettek férfiak, vezettek nők, hogy
kiismerjem magam a városban. De mégis többnyire nőktől tudtam meg például, hogy
merre van a Kacsa utca, a Zöldvadász-vendéglő, a divatos és kalaposbolt
a Belvárosban, a ráctemplom a Tabánban, a vasúti töltés a Zuglóban, az újpesti
határcsárda, a császárfürdői sétány, az óbudai Flórián-szobor, a Jánoshegyi
út... Különösen egy asszonyismerősöm vette fejébe, hogy úgy kell ismernem a
főváros külső területeit, mint a legöregebb bérkocsisnak ...” S valóban: a
korabeli fővárost végül is ő ismerte a legalaposabban. Sajátos nosztalgiájának
megfelelően főleg az omladozó múlt hangulatait árasztó városrészek érdekelték.
Józsefvárosi emlék című novellájában is: a faluról felköltözők mezítláb
járnak, kakast nevelnek, az utca „elhagyott, élettől ellódult utcácska”, a
házak zsalugáteresek. „Valamely virágneve volt az utcának, talán éppen Jázmin
utca volt” – s esténként józsefvárosi gavallérok népesítik be: „városi
hivatalnok, jogász, medikus, egy-két hadnagy és egy féleszű költő”, valamennyi
a környéken lakik, kis hónapos szobákban. De a legtöbb Pesten játszódó mű
szereplői is el-elvetődnek erre a környékre. A Hét bagoly-beli Józsiás is itt köt ki végül Áldáska oldalán, s a temetésrendezőről és munkatársairól
már itt hírt kapunk. Áldáska az Üllői út külső
részén, A régi Arabs Szürkéhez címzett vendéglőben várja Józsiást: „Ekkor
néhány fekete kocsi állott meg a ház előtt, mert már alkonyatra hajlott az idő,
és a város különböző részeiből beszállították az öngyilkosok hulláit abba a
sötét, hideg épületbe, amely nem messze állott A régi Arabs Szürkéhez. A
hullaszállító kocsisok estefelé, midőn az utolsó fuvart csinálták, az alkonyati
pasasérral rendszerint állomást tartanak a kocsma
előtt ... Nem voltak víg fickók... De mégis volt közöttük egy vidám ember, akit
Áldáska és Józsiás úr gyakran elhallgattak. Ez a
férfiú azonban nem volt kocsis, egy közeli temetkezési vállalkozónak volt a
segédje ...”
(Ez a
temetkezési vállalkozó: „Czifra János”, Krúdy apósa, Krúdy a második
feleségével költözött hozzá a Ferencvárosba. Az öreg majdnem negyven évig élt
ott, s ahogy Krúdy Zsuzsa írja: „Jó szívvel ismertette meg vejét a kerület
nevezetesebb lakóival, titkaival. – Itt azonban csak ideiglenesen laktak,
születésem után visszamentünk a Szigetre. Mikor anyu szül, apu három napra eltűnik.
Mikor előkerül, örömmel meséli: »Nincs egy vasam sem, minden fillérem
elvesztettem, de oly boldog voltam, mert tudtam, hogy ha nekem pechem van a
kártyában, neked szerencséd lesz a szülésnél.« Barátai kérdésére, hogy mekkora
a gyerek? így válaszolt: »Négy liter és három deci« – Megérkezésem örömére írja
meg az Asszonyságok díjá-t, 1919-ben.”)
A Napraforgó-ba is
beszüremkedtek itt-ott e környék hangulatai: Evelin kisasszony is józsefvárosi
házából menekül haza a Nyírségbe, amikor elfogja a szomorúság. „Evelin még
egyszer körülnézett, az ablaka a decemberi kertre nyílott. A földszintes
ablakon azonban vasrács volt, amint a régi házakat építették a Józsefvárosban.”
Itt szeret barangolni Végsőhelyi Kálmán is: „Szokása szerint a Józsefvárosnak
vette most is útját, ahol egy donjonos, merengő ház
szürke függönyös ablakai alatt naponként elsétált... A múzeum körül oly
változatlanul álldogáltak a paloták, mint a római pápaság. Itt nem sietnek
az élettel, mert annak soha sincsen vége. A családok vére kifogyhatatlanul
csergedezik, szinte ugyanazok folytatják tovább az életet megifjodva, akik
meghaltak ... Kálmán a Józsefvárosból andalgó és meghatott léptekkel tért
vissza a Belvárosba, ahol ser- és pörköltszagú kiskocsmákban evett és
züllött...”
Csak
mutatóba szántuk e néhány utalást az író józsef- és
ferencvárosi emlékeiből, de – épp a Napraforgó-ból – nem mellőzhetünk még egy
részletet, amely (Végsőhelyi alakjába transzponálva) vallomásnak is tekinthető,
s részben kulcs az Asszonyságok díjá-hoz. A rendezett családi életre
vágyó s arra nem alkalmas Végsőhelyi – Krúdy minden ilyen józsefvárosi sétája
után fogadkozni kezd: „Ezután sohasem ácsorog kártyaasztalok körül... Minden
élet céltalan és nyugtalanító, amely a családi boldogságot nélkülözi. Asszonyt
vesz a Józsefvárosból... Jó konyha lesz, ízes pecsenye, tiszta asztalkendő,
puha ágy, ébresztőóra és boldog, csendes nappal...” — „Minden hajnalban így
fogadkozott Kálmán, boldog megtisztulással tért aludni, míg este lett, s
mindent elfelejtett ismét a jóravaló határozatokból. A zűrzavaros álmok,
amelyek a tébolydák reménytelenségeivel lepték meg, midőn lehunyta szemét,
hozzájárultak, hogy reggeli fogadalmait mellőzze. Midőn fel-felébredt a szörnyű
álomképekből, úgy dobogott a szíve, mint egy paralitikusé, aki véletlenül felismerte
betegségét. Ha író lett volna, nekiül vala, és
leírja álmait, álmában véghezvitt hazug cselekedeteit, öntudatos ámításait,
szélhámosságait az álmok országában; sohasem kell egyebet írnia...” (Kiemelés
tőlem. Sz. E.)
*
Nos, az
Asszonyságok díja ilyen álmokat ír le, de másféléket, tiszta és igaz
álmokat is. Mindjárt az első mondat szokatlan és sejtelmes eseményekre utal:
„Démon, aki az egész világ felett uralkodik, egy nap Pestre jött, és a
temetésrendező házában lelt búvóhelyet.” A ház bútorainak, tárgyainak fura
viselkedéséből nyilvánvaló, hogy Czifra Jánosra, aki eddig tisztes polgári
életet élt, különös kalandok várnak. Az ötvenéves, köpcös, meggondolt férfiú
sötétnek, alaktalannak, testetlennek, megfoghatatlannak és ijesztőnek látja a
Démon árnyékát (a magány és öregedés árnyékát? a temetőkben, hullaházban
töltött évek árnyékát? a látszólag mértékletes, nyugodt, gondtalan, de a
halállal nagyon is közeli kapcsolatban levő élet mélységeinek árnyékát?), s bár
nem hisz a kísértetekben: valami már elkezdődött. „Nem, semmiképpen sem akarta
észrevenni, hogy új lakó költözött a házba. Miatta tehet, cselekedhet a
hívatlan vendég, amit akar, ő bizony nem borítja fel a nyugalmát.” Egy
jellegzetes Krúdy-motívum jelzi, hogy Czifra János régi világa is álomvilág
volt, a Démon jötte előtt: „...meghúzta a zenélőóra zsinórját, és... hallgatta
a régi valcert, amely a kép rámái közül hangzott.”
Másnap:
vasárnap, Péter-Pál napja. „Két halottat kell meglátogatni, és temetésükről
intézkedni.” Az egyik tulajdonképpen még csak reménybeli halott: egy özvegy,
aki előre megrendeli saját temetését. A másik: egy kövér katonatiszt, akinek ki
kell ereszteni a vérét, mert másképp a legnagyobb koporsóba sem fér bele. Az
özvegynél tett látogatással kezdődik a régi Ferencváros megelevenítése,
groteszk figuráival, reménytelen bútoraival, életunt székeivel, közömbös ablakú
lakásaival; majd napi teendőin tűnődve Czifra a Bakáts
térre ér, s ott betéved a templomba. (Egyébként a tér leírása mesteri, s épp
itt, ebben a részben figyelhetünk fel meglepetten arra, amire Perepatits Antal egyik írásában csak félve céloz, ti. Krúdy
„freudista” hajlamára: „A király, akinek mesebeli pápaszem volt az orrán,
amelyen át ruha nélkül látta az embereket: egyetlen foltocskát sem fedezhetne
fel a ferencvárosi kisasszonyokon az ünnepnapi misén. Mintha sohasem álmodtak
volna tűzoltóval, lóval, hím szamárral, öklöndöző
öregemberrel, kertészlegény vízipuskájával ...”) Hősünk a templomban már
mindent másként lát, mint azelőtt. „Czifra János szinte maga is meglepődött,
hogy milyen furcsát gondolt, holott gondolkozni nemigen volt szokása.” A Bakáts téri esküvőről lakodalomba keveredik, még táncra is
perdül, alaposan berúg, majd a negyedik fejezetben a Frank Jeremiás és Neje
utcájába téved széles nagy jókedvében. Úgy kerül ide, hogy a lakodalomból
kimegy a hullaházba, s utánanéz: segédei rendben elintézték-e a két temetést
(mert közben az özvegy is meghal); aztán felül a hullaszállító kocsira, mert a
Frank Jeremiás és Neje utcájából megint öngyilkosságot jelentettek. Az esküvő,
a lakodalom, az esti Üllői út pompás leírása után is külön remeklés: Frank
Jeremiás és Neje utcája. Ez a furcsa (persze, kitalált) nevű utca a
prostituáltak egyik – már rég megszűnt – utcája, alacsony, sárga házakkal. „Itt
mindenki este ébred. S este suhan fel némi körültekintés után a gyanús kapun a
nagy hasú polgár és a zöld kamasz. Olyan szaguk van ezeknek a szobáknak, mintha
mindennap húsvéti öntözködés volna itt. A kopott díványok, rongyos törülközők,
foltos pléhedények, füstölő lámpások, fülledt ágyak, fotográfiák, képes
levelezőlapok már hosszú évek óta ugyanazok, csak a lakó változik időnként...”A
temetésrendező itt találkozik az ismeretlennel, az idegennel, az Álommal,
azaz a maga hasonmásával. Maga előtt is elhazudott önmaga, régi eltemetett
énje, az a Czifra János, aki bizony gyakori vendége volt ennek az utcának, s
tán nemcsak álmaiban. Tagadására az Álom csak csöndesen legyint: „Hagyjuk,
Czifra úr, az álszenteskedést, mi ketten jól tudjuk a magunkét. Míg napközben
szomorú, ünnepélyes s meghatott orcával viseltük foglalkozásunk fekete
ruháját... éjjel, loppal, egy másvilági (tehát való) életünkben csak olyanok
voltunk, mint a fekete nyakkendős kan verebek a tűzfal csúcsán, amint
lehetetlen táncukat lejtik a szürke kis nőstény körül... És vajon mit keres ma
este Czifra János Frank Jeremiás és Neje utcájában? Én megmondom Czifra
Jánosnak, ha nem tudná.” És meg is mondja; leleplezi a temetésrendező vágyát:
nőt keres itt, bármily undorító is az egész utca. Mert hát „régi szokása ez a
polgárságnak, hogy lakodalomból jövet eltéved Frank Jeremiás és Neje utcájába.”
A házasság és lakodalom szépségeivel, jó ízeivel, zenéjével, táncával,
vigasságával szemben itt haláltánc folyik, s az árnyakat látjuk: a
szerencsétlenek, gyönge idegzetűek, a megcsalt férjek, a csalók, a részegesek,
csavargók, szélhámosok, „alattomos bujálkodók” szexuális és egyéb nyomorát,
hátborzongatóan beteggé és groteszkké torzulva például a hatodik fejezetben,
ahol „Jella asszony” házában szinte jelképessé növő, siralmas mazochista
színjátékot mutat be Czifra Jánosnak az Álom. Jella asszony, aki annyi
regényben és novellában szerepel, itt már kikopott a vagyonából, s a háza is
eléggé lecsúszott lányok menedéke lett, holott valaha grófok jártak hozzá ...
Pest
jellegzetes éjszakai alakjain kívül itt ismerkedik meg Czifra János – Álom
jóvoltából – az áldott állapotban levő Natáliával, akit lelkiismeretlen
szeretője és alávaló kocsmatöltelék barátja, Palacki már teljesen tönkretett. S
innét kezdve a történet bonyolultabbá válik, mert amíg Natália vajúdik, Álom a
nő szeméből olvassa ki múltját, Czifra úr okulására, s ebbe a múltba
beletartozik Dubli úr históriája is Margittal s
ugyancsak Palackival, aki a regényben méltó véget ér: Frank Jeremiás és Neje
utcájában szúrják agyon. Natália élete, sorsa és vajúdása szinkronban pereg le
előttünk, s egyúttal bepillantunk nemcsak Jella asszony házába, de a többi
regényalak múltjába és jelenébe, a régi Pest egy rezervátumába. „Kis
levonóképecskék vannak itt egymás mellé sorakoztatva, melyek mást mutatnak
elölről, és mást, midőn ujjhegyünkkel ledörzsöljük róluk a papírost.” Valóban:
Krúdynak csaknem minden műve, de legkivált az Asszonyságok díja többrétegű,
s ahogy Sőtér István mondja: „A Krúdy-művekből áradó
dallam ... nemcsak a mélabú és a nosztalgia témáit kíséri, hanem azokat az
életszerűbb, valóságosabb képeket és jeleneteket is, amelyek a Józsefváros vagy
a Ferencváros kispolgárainak, kisembereinek sorsát, a pesti éjszaka alakjait,
társadalmon kívüli figuráit állítják elénk. Krúdy bensősége, lírája, csodálatos
nyelve, képalkotó művészetének fölidéző ereje kétféle témakörnek: egy
álomszerűbbnek és egy valóságosabbnak kifejezésére szolgál.”
A regény,
amelynek első, nyomdára előkészített kéziratán még a Mindenszentek és a
Hölgyek háza olvasható címvariánsként, már a Byron-mottóval is arra utal,
hogy Krúdy belesűrítette minden tapasztalatát, élet- és emberismeretét, s úgy
világítja át a lélek titkos zugait, ahogy soha még. „Tehát se nem víg, se nem
szomorú ez a regény, csak olyan, mint az élet a legtöbb pesti háztető alatt.
Egy kis elképzelés, egy kis tapasztalat, kevés álom: ez a könyv, amelyben
valaki elgondolja, hogyan élnek polgártársai Pesten. Mit imádkoznak az
istenházában, és mit cselekesznek, amikor azt hiszik,
hogy senkhsem látja őket.” Azt hiszem, jogosan
állítja Féja Géza, hogy ez a könyv lélektani remekmű:
„Krúdy nemcsak Pest utcáin, a vidéki szállodákban, kocsmákban, kúriákban és
parasztházakban volt otthonos, hanem a lélek útjain és rejtekeiben is. A később
divatossá vált mélylélektannak, úgy vélem, ez a legnagyobb magyar
megnyilatkozása. Méltó párja a Purgatórium, de az Asszonyságok díjá-t ennél is súlyosabbnak, átfogóbbnak,
egyetemesebbnek érzem.”
*
Vajon
mitől is oly súlyos, átfogó és egyetemes az Asszonyságok díja?
Természetesen nem elsősorban és főleg nem kizárólag formai, szerkesztésbeli
bravúrjaitól: valóság és álom mesteri keverésétől, a különböző idősíkok gyakori
egymásba játszatásától, amely kétségtelenül finom – és tudatos – rezonanciákat
kelt például Dubli úr és Margit, Henrik és Natália
vagy Dubli úr és Natália története között. Ez éppoly
fontos persze, mint a minden régi Krúdy-ízt megőrző, de a réginél mégis
fegyelmezettebb, tisztább stílus, vagy mint az impresszionista, szimbolista és
expresszionista eszközök megnyugtató egyensúlya. S nem mellékes az sem, hogy ez
az egyensúly a szemléletben s az ábrázolásmódban is megvan: a hajdani érzelmes
biedermeier idill (amelynek felszínes édeskéssége sokszor zavaró) itt csak
elvétve – Natália sorsának egyes mozzanataiban – bukkan fel, de akkor is
rögtön, magát-leleplező módon, a fonákját mutatja. Ám a mű nem így, nem ebben
az értelemben súlyos – bár művészi fajsúlya enélkül
aligha lenne! -, hanem attól és amiatt, amit és ahogyan elmond, bemutat,
ábrázol az életből és halálból, a szerelemből és szenvedélyből, a
hétköznapokból és ünnepekből, végletes pólusok közt szikráztatva a gyönyör és
gyönyörködés ívfényét, űrbe hulló, sivár-sötét éjszakák és feneketlen,
koromfekete szakadékok közt tapogatva az emberi lélek fénytelen alvilágát.
Súlyos mű, inert líraian és ironikusan, rajongva és szkeptikusan, önkínzóan és
keserű-morálisan, már-már gátlástalan nyíltsággal beszél azokról a
kísértetekről, démonokról, amelyek a látszatra tisztes és józan, derék,
becsületes emberek agyában is gúnyosan fintorognak, s a feddhetetlenek
éjszakáit is pokollá tehetik. Súlyos mű, mert az élet olyan hádeszi
bugyraiba világít le, amelyekre elfüggönyzött szobánk
homályában sem szívesen gondolunk. Átfogó és egyetemes, mert a színes, tarka,
derűs felszínnek az a szurkos és szurtos, nyúló-tapadó, nyálkásan undorító
visszája (ahol „négykézlábon szalad a férfi, a
teremtés dísze, és sárban fetreng a nő, az élet virága"), amelyet oly
nyersen fordít ki elénk: nem egyszerűen korhoz és helyhez – a századvéghez és a
József- vagy Ferencvároshoz – kötött valóság, hanem ősibb és maibb is, ott fortyog a lélek mindenféle kultúrákkal
zabolázott mélyrétegei alatt. Krúdy fin de siècle-világa
sok helyütt divat is és modor is, és azt sem ártana egyszer alaposabban
megvizsgálnunk: hányféle irodalmi reminiszcencia épült bele ebbe a világba.
Hevesi András hívta föl erre eddig tán legszókimondóbban a figyelmet, de
alighanem túloz, amikor azt állítja, hogy „olvasmányai fordított irányban
hatottak rá, mint más nagy íróra: nem szabadították rá a valóság friss és
közvetlen szemléletére, hanem elszakították a valóságtól, kiemelték a
valóságból, és visszaszorították a könyvekhez”. A hatások skálája csakugyan
széles: Turgenyevtől Dickensig s még sokakig. Az Asszonyságok díjá-ban is szembeötlik a dickensi (vagy inkább a korai
dickensi, a ,,Boz”-i)
módszer; elég, ha A Pickwick-klub-ban található olyan betétnovellákra utalok, mint A
gályarab hazatérése, a házaló elbeszélése Smart
Tamásról, vagy a Történet a kísértetekről, akik elvittek egy sírásót. De
említhetném a Karácsonyi ének-ből Scrooge-t, akit a
karácsonyok szellemei visznek különös utakra a múltba és jövőbe, akár Czifra
Jánost az Álom. Mondjam-e még a kor kedvenc kísértet-történeteit is, vagy olyan
máig ható nagy írót, mint Hoffmann? Nyilvánvaló, hogy a gondos kutatás számos
olyan motívumra, formai megoldásra, elvétve talán egy-két utánérzésre is lelne
Krúdy munkáiban, amely részben igazolná Hevesi András tételét. Csakhogy a tétel
így mégsem igaz. Mert ha még egy tucat klasszikust sorolnánk is fel, és a már
megszokott képzettársítással újra fölemlegetnénk Proust, Joyce, Woolf és mások nevét: ez is csupán arra volna bizonyíték,
hogy a múlt század prózájából kinőve, azt magába asszimilálva, a modern
próza hányféle lehetősége fakadt fel Krúdyban, kortársaitól jórészt
függetlenül. Krúdy egységes költői világot teremtett, amely gondolatilag,
nyelvileg, formailag, időkezelésben, lélekrajzban sok mai prózatörekvést
megelőzött, s amelyben, mint minden nagy életműben, a feldolgozott hatások
szerepe csak másodlagos. Rajongóit gyakran kielégíti ennek a költői világnak
romantikusan érzelmes, szándékoltan „ódon”-patinás
felszíne, őszies mélabúja, mondatainak zenéje; akik viszont nem szeretik, azok
még ezt a vitathatatlan igézetét is hamisnak érzik. Az Asszonyságok díja
csak egy a sok remekmű közül (jó néhányat fel tudnánk még sorolni!), amely
nosztalgiákon és bűvöleteken túl és túl az illúziókon – e világ fojtott és
démonikus drámaiságáról vall. Elég, ha itt most csak két nagyszerű és félelmes
jelenetre célzok: a „háromezer éves nő” és a kis öregúr hátborzongató,
mitikussá növő példázatára, s Palacki vitájára a halállal, amely Admétosz kétségbeesését juttatja eszünkbe. (De Palackinak
nincs Alkesztisze, aki meghalna helyette és érte:
Jella asszony csak odébb viteti a sarokra, hogy ne az ő háza előtt végezze!)
Azokkal
sem kell okvetlenül egyetértenünk, akik szerint Krúdy (s ezt „mentségéül”
hozzák fel) mondanivalójának lényegét a mellékesben mondta el: a
leírásaiban, képeiben, hasonlataiban, metaforaözönében. De kétségtelenül ez
benne a leggazdagabb. Hadd emlékeztessek az esti Üllői út érzékletes
megelevenítésére: „A házmesterek és családtagjaik a házak előtt üldögéltek
mindenféle székeken, padocskákon, ládácskákon. A pékboltból a kovász keserves
szaga áramlott. A henteseknél zöldpaprika, retek és hagyma állott kosarakban az
ajtó mellett, míg odabentről jószagúan nézegettek
kifelé a meleg húsok, frissen főtt sonkák, kolbászok, amelyek vacsorául
szolgáltak a városrésznek. Nyári este volt... Egy kiskocsmából vígan hangzott a
harmonika, seres hordóba verték a csapot... míg az udvar zöld kerítéses,
folyondáros, piros boros, fehér abroszos zöldjébe fehér ruhás hők és gigerlikalapos fiatalemberek léptek be karonfogva.
Élnivágyás, meleg kacaj (mint nyári eső pergése), termékenység és nagy adag
bujaság lappangott a pesti utcák felett a gázlángok piros-sárga fényeiben...”
Négy oldalon át ontja-ömleszti a színekben-szagokban tobzódó utcaképeket; de
nemcsak az élet örömeit látja – észreveszi a nyomort, a szennyet, az olcsó
mámort is, a félresiklott életek jajszavát vegyíti a lakodalom víg
zsibongásába, a nyilvánosház áljókedvébe. Amit a könyv nyitánya ígér
(„Lakodalomról, torról és keresztelőről zeng lantom”) – annál jóval többet
nyújt: a bőven ömlő „mellékes” mondanivaló egyetlen más művében sem olvad össze
ilyen szerencsésen a főmondanivalóval, a látomás a reális epikával, a szenvedés
a meleg részvéttel, a matériális életélvezet a
szellem gyötrelmével, a zaklatottság a megbékéléssel, az élet indulatos
megvetése az élet megbocsátó szeretetével.
*
Az
Asszonyságok díja voltaképp: a Bakáts-klinika
egyik szépen berendezett külön szobája, egy lóversenykedvelő orvos ajándéka
azoknak a szülő nőknek, akik elsőként esnek túl életük nehéz percein. Regényünk
végén Natália nyeri el ezt a „díjat”: világra hozza kislányát, s nyomorúságos
életének ez az egyetlen, kurta boldogsága; – a szülésbe belehal. Kalandozása
kezdetén Czifra János még hetykén utasítja el az Álom leckéztető szavait: „Ne
papolj, öreg. Elég prédikációt hallgattam végig életemben. Nincs értelme a sok
beszédnek. Egykettőre sírba kell ereszteni a halottat. Mindig a gyorsaságáról
volt híres az én üzletem. Lezárni a koporsót, aztán gyorsan elvinni, hogy
idejük se legyen a családtagoknak a hosszadalmas búcsúzkodáshoz. Miattam ugyan
sírhattak, jajgathattak, kapaszkodhattak a koporsóba ...” Most pedig könnyes
szemmel lép ki Álommal együtt a hajnalodó utcára. Maga sem veszi észre, de más
ember lett. Neki még adatott rá idő, nem úgy, mint a szíven szúrt s az életéért
kétségbeesetten alkudozó Palackinak, a reménytelen Dubli
úrnak vagy a javíthatatlan Henriknek, s mind a többinek, Krúdy e jól ismert
korhelyeinek, kártyásainak, gavallérjainak, akikből itt is oly páratlan
galériát vonultat fel. Czifra János a regény elején azt mondja: „Én nem hiszek
a kísértetekben ... mert kísértetek nincsenek.” S a regény utolsó mondata épp
erre felel világosan, határozottan: „Valamely mellékutcában hangosan
fütyörészett egy elkésett kísértet.” Az életünk (az éjszakai, a leplezett, az,
amit Krúdy az igazinak tart) bizony tele van kísértetekkel, hiába
tagadjuk. S a legveszedelmesebbek bennünk magunkban kísértenek; ha legyőznek,
hatalmukba kerítenek, a maguk képére formálnak (mint a regény számos hősét) – lehetetlenné
teszik a szép, értelmes emberi életet. Czifra János legnagyobb – öntudatlan – fölfedezése:
hogy a legtorzabb, legszerencsétlenebb s valamelyes értelmet csak az Utódban
lelő életet is tisztelnünk kell, senkit sem szabad eleve a koporsó mértékével
mérnünk, s részvétlenül tennünk a sírba. A szegény kis ostoba, ártatlan-bűnös
Natália sorsa erre tanítja meg a temetésrendezőt. S arra is, hogy a születés
nagyobb misztérium a halálnál, az élet újra és újra győz a kísérteteken. Akkor
is, ha egy-egy elkésett kísértet mindig akad.
S milyen
csodálatos e főmotívum aláfestő zenéje, micsoda (szinte operai) nagyáriák
csendülnek fel közben! A java Krúdy művek egyik főerőssége, legvonzóbb
érzelmi-gondolati teljesítménye ez az „áriázás”, amit annyian éreznek antiepikusnak – s talán az is; de ha hiányoznék, talán szét
is foszlana Krúdy varázsa. A bevezetés, az egész mű alapdallamát adó nyitány
után ilyen nagyária – con dolore – az
esküvőről és a házasságról szóló, látszat és valóság e fájdalmas
szembeállítása; vagy Álom nagy recitativója – con passione
– Czifra emlékeiről, az emberek rejtegetett szennyeséről; Palacki előadása a
borokról; Dubli úr szerelmi vallomása – affettuoso – Natáliának; s (a többiről nem is
szólva) a legszebb: a himnikusan szárnyaló ének – maestoso
-a Gyermek
születéséről ... „Jött a messzi tengerek partjairól, amelyeket sohasem látott
emberi szem, ahol a hullámverésből szellemének hangzik a szirteken ... Vagy
talán nagy folyamok mentéről jött, ahol csillagok nézegetik fénylő szemüket a
mély vizekben ... Itt valahol az Élet fája a rengeteg közepén, és
megszámlálhatatlanok az ő levelei. Ezek a gyöngéd levélkék, virágok, magvak,
tövisek, porzók, pihék hullanak le a nagy fáról, hogy
a sebes folyamok hátán elutazzanak az emberlakta vidékekre ... És most elkezdi
útját e földön, az ösvényen, amelyet mindenki magának tapos, és amelyen egyedül
kell végigmennie ... Az út végén ásójára támaszkodva áll a sírásó, és
nyugalmasan pipázik ... Ámde mi lesz addig, amíg a gyermek görnyedt
öregasszonyként, a gond és bánat rőzsekötegével a hátán a sírásó karjába
tántorodik? Vajon egy boldog múltra nézhet vissza, üde dűlőútra, amelyre
gyümölcsfák hajolnak ... Vagy a kalandorélet marad a háta mögött, mint az
országútra vetett piros rongy? A boldogtalanság baglya huhog éjszaka a háztető
felett, vagy boldog, önfeledt virágok nyílnak az ablak előtt? Merre, hová? ...”
Krúdy
egész életében erre a „hogyan?-ra és hová?”-ra kereste a választ. Hogyan kellene élnünk, és hogyan
élünk? Boldogan vagy boldogtalanul merre, hová tartunk? S jó irányba-e?
Varázstükre fénylő oldala helyett gyakran a sötétet, a homályosat, a
foncsorozottat tartotta elénk: így ne! ezt ne! a Cviklik, Dublik, Henrikek, Palackik útja a
kísértetektől rajzó éjszakába, a mélybe, a megsemmisülésbe visz! De Natália
szép-szomorú kálváriája s a Gyermek érkezése túlmutat az éjszakán, az emberi
lélekre sokszor leszálló éjen. Krúdy az Asszonyságok díjá-ban ásott legmélyebbre kérdése
válaszáért, s itt is jár hozzá a legközelebb.
1968
(Szabó Ede: Otthonunk a művekben. Bp.
1974, Szépirodalmi Könyvkiadó. 50-64. p.)