Olvasás közben

KRÚDY VITATHATÓ VILÁGA

A Szabó Ervin Könyvtár több mint hétszáz oldalas, szép kiállítású, jubiláris kiadványán, a Krúdy világán szak­mai, írói körökben sokan vitatkoznak: védik, támadják, lelkesednek érte, szid­ják. Vagyis sikert aratott, ha nézeteink meg is oszlanak róla. Mindenesetre: sen­ki sem vonja kétségbe, hogy anyagának gyűjtője és szerkesztője, Tóbiás Áron érdemes, részben úttörő, s mindenképp nagy munkát végzett. Az én mérlegem nagyjából a könyv javára billen. De ha kissé elfogultan szeretem is Krúdyt (vagy éppen ezért) – értem és érzem az ellen­vetések jogosságát. Utálom az intimpistáskodást, az író magánéletének szemér­metlen turkálását. S ha terjedelméhez képest elvétve is, nem bántóan sűrűn, sajnos, a Krúdy világa több ízben téved efféle ízléstelenségbe. Főleg a magnetofonos emlékezésekre gondolok, amelyek­nek javítatlan közlése – nyelvi, stiláris szempontból is! – súlyos hiba. (Hogy kirívó példát idézzek: mire jó Kéhli Fe­ritől megtudnunk, hogy „közbe Gyula bácsi kiment a dolgát végezni, s ott el­aludt bizony..”?) Ha az író még élő gyermekei ma már sok mindenben kegyeletes szépítésre törekszenek, ezzel nem kell okvetlenül egyetértenünk. Ám abban igazuk van, hogy inkább Krúdy műveivel kell foglalkoznunk, mint a Krúdy-legendák szaporításával. Gügye kis anekdoták, semmitmondó hebegések, valószínűtlen – a nyilatkozóra és az íróra egyaránt kompromittáló – histó­riák feltálalása: mindez elmaradhatott volna. És – igen: túl sokszor esik szó az ital, a párbajok, a könnyű szerelmek „hőséről”, a kártyás gavallérról, rossz férjről, hanyag apáról, a magányos dúvadról és „kedves úriember”-ről. Krúdy ez is volt, ne eszményítsük, helyes. De – habár a kötet gyakran ellenpontoz, és Krúdyról mindennek az ellenkezőjét is megtudhatjuk! – talán, ugye, mégiscsak az író, századunk egyik nagy prózaírója lenne a fontos? Aki a kötet vitatható vi­lágával szemben vitathatatlanul az írói munka hőse volt, nem elsősorban a kis­kocsmáké.

Szerencsére – s ezen viszont a hábor­góknak is el kellene gondolkozniuk – csak a kötet kisebbik része kelt ilyen viszolygást. Tán egyharmada sem. S ha a maradék kétharmad részből leszámít­juk a szürke hordalékanyagot – a könyv felénél is több az, ami izgalmas, szép, megható vagy felvillanyozó, új ösztön­zéseket adó s az olvasók és Krúdy-kutatók figyelmét egyaránt fölkeltheti. (Ide sorolnám Kozocsa Sándor régóta várt, kitűnő Krúdy-bibliográfiáját, az író-kortársak, családtagok, barátok, korabeli és mai kritikák felvonultatását.) Lenyűgö­zően gazdag anyag ez, a Családi album­tól a Levelesládáig, a Költők tisztelgé­sétől – bár itt néhány gyönge vers fö­lösleges! – a Mű és mérték c. fejezetig. Krúdy családja, életmódja, munkája, ol­vasmányai, kapcsolata a kiadókkal, si­kerei és „élve eltemetése” a forradalom bukása után – életének szinte minden mozzanata világosabban rajzolódik elénk a könyv elolvasása után, s az itt-ott még bujkáló ellentmondások közt is könnyebb eligazodnunk. S ezt – ha bíráljuk is – mégis Tóbiás Áronnak köszönhetjük. Ám ha a jövőben újra ilyen – elisme­rést érdemlően nehéz – feladatra vállal­kozik, nem árt erősebben megráznia a rostát. Akkor sem, ha résein netán ki­hullik a magnótekercs.

Szabó Ede

 

(Új Írás, 1965/1. /január/ 121. p.)