A színház sokfélesége

 

Mostanában sokat vitatkoznak arról, hogy tulajdonképpen mi végre van a színház. Mondják, hogy szószék, s mondják, hogy múzeum, hogy gondfeledtető játék, hogy véresen komoly harcieszköz, hogy kevesek arisztokratikus, a század rohanásából a kultúrát kimentő pódiuma, hogy mindenkié, az utcáé, a tömegé, akárcsak születésének korában, a görög arénákban ... S nálunk – mindenekelőtt és sokszor, minden fórumon – a magyar dráma műhelyének nevezik. A műhely fogalma azonban nem kötődik kizárólagosan újdonságok létrehozásához, valahogy azt a műves gondoskodást is felidézi, ahogy a régihez, a látszólag elkopotthoz kell és lehet hozzányúlni. Új értékeket létrehozni és régieket előbányászni – ez az igény hosszú éveken keresztül mindenfelé, mindenfajta színház körül buzgólkodó konferencián és munkaértekezleten megfogalmazódott S mintha Igazolódna a régi konyhabölcsesség, hogy a sokszor mondott dolgok előbb-utóbb a legelszántabb mozdulatlant is kimozdítják, meglódult valami a pesti színházak táján, a vidékiek évek óta tartó s a fővárost sokban megelőző törekvéseiről nem is beszélve.

A színlapra felkerülő magyar darabok számbavétele – mely talán érdemes válogatni valót nyújt a téli vakáció némileg felszaporodó szabadidejében is – nem igényli a bemutatók időrendi sorrendjét. Egyetlen nagy és tartósnak ígérkező folyamat állomásairól van szó, s a néző legelső benyomása: a sokféleség.

Ízek... Kezdjük a legszokatlanabbal. A Vígszínház színpadára alig-alig csikorogva begördült A vörös postakocsi. Ha elmondhatjuk, hogy a mű története „kész regény”, akkor rögtön azt is hozzá kell tennünk, hogy szomorú regény. A színdarabot öt évtizeddel ezelőtt Ambrus Zoltán, a Nemzeti Színház igazgatója elutasította. Az író, Krúdy Gyula regényeit mindig körülölelte a siker, de a színpadon csak egy igazgatói eltanácsolásig jutott. És most, egy fél évszázad múltán egy fiatal rendező, Kapás Dezső – aki maga semmit sem élt át még a háború előtti Pest életéből sem, nem hogy a békebeli békéből – színpadra vitt valamit – Krúdyból.

Vajon igazságtalan volt-e Ambrus Zoltán ítélete? Annyi bizonyos, hogy Krúdy drámája megbukik, ha szigorú dramaturgiai vizsgálatoknak vetjük alá. Mondjuk ki: rossz darab. De hangulataiban, színeiben, figuráinak furcsa és meghatározatlan, jóból és rosszból meg egy kis holdvilágból vegyített jellemében a mesterről is vall, az igaziról, a prózaíró Krúdyról.

Van divat, amelyet valami véletlenül támadt szél kavart fel, és van, amelyről kiderül, hogy nem egyszerűen szeszély, nem okos ügyeskedés, nem mesterségesen előhívott igény, hanem a kor szellemének kifejeződése, keresés, tapogatódzás valami és valakik után, a hasonlatos keresése... Krúdy újonnan támadt népszerűségének oka abban van, hogy korai előképét adja egy nehezen érthető világnak, ahol félelmek és szorongások közt élnek emberek, akik szépen, okosan és talán hasznosan is akarnák lepergetni az éveket, de csak erre, a testetlen vágyódásra marad erejük, a cselekvésre már nem. Erőtlenek, elvágyódók és idegenek, nem tudnak dönteni, választani, nem tudják kibogozni félrecsúszottságuk okait, csak érzik ... A huszadik század második felének nyugati irodalmáról is elmondhattuk volna mindezt, csak akkor természetes beidegzettséggel használtuk volna a megszokott terminológiát: elidegenedés, a magány életérzése, a választás egzisztencialista kényszere, szorongás...

A Vígszínház együttese (Darvas Iván, Tahi Tóth László, Halász Judit, Bulla Elma s még sokan, akiknek e felsorolásban nem jut hely) nem egy gyenge Krúdy-drámát, hanem egy varázslatos Krúdy-világot törekedett felidézni a színpadon. Ezért több az előadás, mint egy századelőről előbányászott múzeumi darab...

Így kerülheti el a színház, hogy érdektelen múzeum legyen, s egyúttal bizonyíthatja, hogy múzeumnak is lehet érdekes.

[…]

Szántó Erika

 

(Magyar Nemzet, 1968/23-24. /december 15./ 9. p.)