Írja: SZEKULA JENŐ
Alakja akár az óriásoké. Ha végigmegy az utcán, mintha
csak Gulliwer vonulna át a törpék fővárosán. A fejét
féloldalt lehajtja óvatosan, mintha félne, hogy homlokát beleüti a menny
firmamentumába, vagy röstelné a saját rendkívüli nagyságát.
Sokszor tűnődtem rajta, hogy melyik emberfajtát képviseli itt a földön — míg
rájöttem, hogy egyikét sem —, az elei már régen kihaltak. Talán Pannóniának
legrégibb őslakói lehettek ilyenek — a kelták —, akik még óriási tüzeket
gyújtottak a Gellérthegy ormán — imádták a holdat és áldoztak az éjszaka furcsa
isteneinek. Az a különös miszticizmus és széttéphetetlen szomorúság, amely
Krúdy minden írásán végigvonaglik, még akkor is, ha a régi kedélyes
táblavilágot is írja le, vagy ha megénekli az ódon Pest vidám báljait, — az
örök bánat és pesszimizmus vak dallama, mintha szintén nagyon mélyről jönne,
talán a tengerszemek éjszakáiból vagy a föld gyomrából, hol magasfokú, hő tüzek égnek.
De mégis magyar. A régi kiveszett nemzetes urak
fajtájából. Mintha a hazai rétek és hegyszakadékok tisztító vizeiben lennének
megfürösztve az írásai.
***
A legtitokzatosabb ember. Senki sem
ismeri, legkevésbé azok, akik mindennap együtt vannak vele. Azt sem tudják
biztosan honnan jött... a
Nyírség tündéri vizei mellől… vagy a felvidék égbenyúló havasairól. Csak
megszoktuk… már idetartozik a város nevezetességei közé, mint ahogy
hozzászoktunk ahhoz, hogy bizonyos szobrok bizonyos terek fölött uralkodjanak.
Karcsú és sudárnövésű ifjú volt, mikor először föltűnt az írásaival — akkor
azt hiszem 3 pengő forintot fizettek a tárcájáért.
Csak később kapott ötöt, sőt tizet is. De minthogy rendesen fiakkeren
ment a kiadóhivatalokba az összletek bevasalására — a
műveire többnyire ráfizetett. Pedig ezek között vannak a legékesebb írásai.
Sok olyan novella, amely remekműnek számítana és
súlyos fontokat nyomna világirodalmi serpenyőkben is. De ha akadna valami
lelkes statisztikus, aki kiszámítaná, hogy éppen a legszebb magyar remekművekért
milyen kevés pénzeket fizettek, Petőfin át le Adyig és a jelen élő
halhatatlanjaiig, — oly csekély összeg jönne ki, hogy a nemzet géniusza
tenyerébe rejtené el az arcát zavarában.
De Krúdyt sokan félreismerik. Különcséget keresnek abban
is, amiben nincs semmi póz vagy rendkívüli. Átutazó vidéki gavallér volt ő
mindig, aki véletlenül itt rekedt, de sehol sem lelte a helyét. Azért kereste
föl méla hangulatban az elhagyott kiskorcsmákat, melyeknek kiálló
mestergerendázata régi emlékeinek lángját gyújtogatta föl lelkében, s azért
kedvelte egykor jobban az éjszakát a nappaloknál is, mert az estvék hangtalansága inkább megfelelt falusias csöndhöz
szokott idegrendszerének. Akik csak mint mulatós
embert ismerték, s hogy tud jó mélyen belenézni a pohár fenekére, azok
ugyancsak bámultak volna, ha látnák, hogy napokon át bezárkózva ül valami
csendes szobában és ír és dolgozik, jóformán minden étel és ital nélkül. Mert
elnyűhetetlen ősereje kiütközött a munkateljesítményeiben
is.
Most különben szigetlakó lett. Évek óta él a
Margitszigeten, meghitt kis családi körben, mint egy új levitinczi
Timár Mihály, a legszebb Jókai-regény hőse.
— Így azután jól
vagyok, mondta nekem mosolyogva, hogy legutóbb nála voltam. — A tyúkokkal fekszem s korán reggel kelek. Mint valami boldog
vidéki úr.
Sokat dolgozik. De csak délelőtt.
Ebéd után olvasgatni szokott. A szigeti vendéglőket nem
keresi föl soha. A bort csónakon hozatja egy kertészemberrel egy távoli óbudai
kiskorcsmából.
— Hajóronccsal fűtök, mondja a nedves, deszkaszerűen
fölvagdalt hasábokra mutatva a sarokban.
Legjobb barátja mostanában egy Kálnay
László nevű öreg úr, aki gyakran meglátogatja és sokszor nála is vacsorázik. Egyébként Kálnay
maga is író, mert már a hetvenes években a tárcaírója volt a Pesti Hírlapnak.
Sok tréfás adomát tud, mert személyesen ismerte Degrét,
Lisznyait, Kuthyt, sőt
talán Vas Gerebent is. Krúdy nagyon szereti az öreg urat.
Meghitt bizalmasa neki. Múltkor azt mondotta nekem
hangos lelkesedéssel:
— Hidd el... ez a Kálnay
a legnagyobb magyar írók egyike... Mert már kilencvenkilencéves... mégis szereti, a bort... reggelig
elmulat dal és nóta mellett, asztal alá tudna inni három gombkötőlegényt is —
és sohasem fekszik le előbb hajnali négynél.
(Revü, 1923/3. /január 25./ 14-15. p.)