SINBAD
Sinbadról, a tengerészről szeretnék evvel a gyenge pennával
néhány kéretlen sort írni; nem az Ezeregyéj
veszedelmekben forgolódó hajósáról, se nem a Monte Cristo rejtelmesen üzengető és intézkedő Sinbadjáról, aki kincsekkel rakodott indiai gályákon tünedez fel. Az én Sinbadom a
napilapok tárcarovataiban utazgat: a Krudy Gyula Sinbadja az a magános, melankolikus hajós, aki nem viharos
tengereken hánykolódik, nem a csodák s borzalmak tartományai felé evez, hanem a
múlt holt vizein kalandoz álomszigetek között, bárkája fehér vitorláját nem
tépik a szelek, csak a sóhaj rezegteti, az egész messziről,.
mint egy búcsút lebegtető patyolatzsebkendő... Sinbad, az
emlékek vándora, völgyben legelő városka állomásán száll ki a vonatból,
hajnalban recsegő féderes kocsira ül, köpenyegébe burkolózva rázatja magát
kanyargós utakon, az álmot dörzsölgeti szeméből és az élet fáradtságát
homlokáról, jobbra-balra nézeget csendesen a hűvös vidéken, ahol elmúlt
ifjúságát látogatja, elfelejtett, elvesztett házakat, arcokat keres s az utazó Sinbad előtt a cserepes és zsindelyes tetők, tornyocskák,
fák széjjelebb mennek s a kis város kirajzolódik, színesedik szemei előtt, mint
a gyerek benyálazott mutatóujja alatt előtünedez a
halovány levonós kép. Most kurjogat az első
kakas, mintha Sinbadot üdvözölné, a szolgálók
sóhajtoznak vackukon, a kézmívesek is felserkennek
nyugalmukból a firhangos kis ablakok mögött, csak a diákszálláson marad még meg
a boldog, meleg csönd, az egészséges, vidám kosztosok alszanak, hortyognak, a
takarót lerúgják magukról álmukban... Ide utazott és
itt kalandoz Sinbad, ahol gyermeksége csilingelt,
ifjúsága énekelt, első szerelme muzsikált. Sinbad, a múltak méla utazója
felkeresi itten pihenő emlékei köveit, a hidat, amely alatt a folyócska
átbúvik, a gimnáziumot, amelyben egykor búslakodott és hancúrozott, a
tánciskolát, amelyben az ünnepélyes próbabálok lefolytak, a hajdani kvártélyt,
a fotográfust, akinek kirakatában a halavány néma
arcok sorakoznak, a kocsmát, amelynek udvarán dongnak a kugligolyók, a
színkört, amelynek nyaranta rajongója volt, a cukrászdát, ahol szerelmes volt a
kisasszonyba s a doktornét, akibe ugyancsak szerelmes volt és más kislányokat
keres, akikbe szerelmes volt, akik kerekded, nyugodt asszonyok lettek és kis pajtásokat, siheder cimborákat, akik egészen
elvesztek, eltűntek és mindenféle furcsa embereket, akik udvarolni, inni,
kártyázni tanították, meg ablakokat, amelyek alatt éjjeli zenét adott és
mindenféle régi furcsa helyeket, dolgokat, kis közöket, fákat, kerítéseket,
melyek kézjegyeit őrzik, ahol kalandjai lezajlottak, ahol ifjúsága eloszlott...
Halk tünemények, alig élő fátyolképek, inkább képzelt, mint hallható
zenedarabok, a Krudy Gyula Sinbad-tárcái,
élet, amely ott finom, mint az életről való képzelet. Az a csodálatos,
festhetetlen szín van Sinbad történetein, amely a
régi fotográfiákon teszi nemesebbé az arcokat, amely ócska tükrökre lehel,
megőrzött selymeket illatosít, antik ékszerek köveit teszi gyöngédekké és
bánatosakká. Ahogy Sinbad mesél, gyengédebb és
érzékenyebb a muzsikás cigányok üveghangjainál, az ember régi hangszereket
képzel, clavecint vagy viole
de Gambe-ot. A Sinbad-tárcák
harmadik-negyedik sorában már érezned kell azt a bánatos
s mégis könnyű, illatos mélaságot, amely olyan nekem, mint mikor az erdőben
halkan elered az eső. Félek, hogy a leheletemmel elfúvom
a betűket, mikor Krudy tárcáit olvasom, nem, a
szívembe szívtam a kis betűket, sorokat, hiszen én vagyok ez, énrólam szól,
nekem írta. Odaadó elfogultsággal hallgatom Sinbadot,
ha mesél, két karomon könyökölök az asztalnál szembe véle, a csöndes
vendéglőben éjszaka egy üveg bor mellett. Rokon szívvel figyelek csendes beszédére s bánatos tűnődéssel nézek ifjan őszülő szép
fejére, amelyet egy kicsit félrehajt, szemébe, melyből okosság és bánat
tekintenek ki, mint két nőtestvér az ablakból.
SZÉP ERNŐ
(Nyugat, 1911/10. /május 16./ I. 905-906. p.)