Krúdy Gyula* irodalomtörténetünk és kritikánk nagy adóssága. Nem vették
komolyan, mert nem tartozott semmi komoly klikkhez, bohém emberalakjából
hiányzott az az önreklámozás, ami ma az írói méltóság elengedhetetlen
feltétele, írásaiban is kevesebb volt a pretenció,
mint a megvalósított szándék, pénzt akart keresni, és ahelyett
remekműveket írt. A kor csak kedves, igénytelen laudator
tempotis actit látott
benne, kezdettől fogva kissé elavult volt, holott olyasmit valósított meg, ami
iránt a nyugati nemzetek is csak legújabban kezdenek fogékonyak
lenni, és ami mihozzánk még el sem érkezett.
A kiinduló pont,
ami Bródynál Jókai, Krúdynál Mikszáth. A felvidéki kisvárosok különös figurái,
a régi dzsentri büszkesége és alkonya: a Mikszáth-tematika. Neki is leginkább a
novella felel meg, melyet, mint Mikszáth, egy anekdotikus különösségre épít
fel: egy kísérteties kutyára, arra a legendára, hogy a nagyapja jól táncolt
vagy valami hasonlóra. De Mikszáth megmaradt az anekdota síkján, és zárt
tökéletességre építette azt – Krúdynál az anekdota csak ürügy, és az igazi
művész ott kezdődik, amikor az elbeszélő elveszti a fonalat.
Mikszáth számára
a világ, melyet rajzolt, még jelenvaló világ volt – Krúdy
mint elmúlt időket szemléli, és romantikus nosztalgia adja meg műveinek
összefoglaló hangulatát. Krúdy a nagy romantikusoknál is
inkább, kizárólagosabban a múltba fordult lélek és akár tíz ével, akár sok százévvel ezelőtt megtörtént dolgokról beszél, a történelmi
háttér mindig ugyanaz: a régi szép idők általában, amikor az emberek még nem
voltak modern emberek.
Ez a múlt idő nem
reális, történelmileg kitapogatható múlt idő, hanem a múlt, ahogy a lélek
történetében és az irodalomban él tovább, az emlékek és ábrándok kora. Kedvenc
alakja; Szindbád, többszáz éves és ezzel a tovább ki
nem dolgozott, csak éppen felemlegetett szimbólummal fejezi ki Krúdy, hogy
minden, ami történt, tegnap történt, közel múlt és távoli múlt összemosódnak a
tegnapban.
Ez a tegnap nem
volt túlságosan eseménygazdag időszak. Az emberek
színésznőkért lelkesedtek bánatosan évtizedeken át, szerelmesek voltak szelíden
és gyakorlatiasan, közben pedig igen ízesen ettek-ittak, anélkül hogy ezzel
életerőt vagy valami hasonló barbár dolgot akartak volna demonstrálni. Az
emberek élete meghatározhatatlan átmenetekkel folyt át álomba és halálba.
Rezeda úr, A vörös postakocsi hőse állandóan
találkozik Zsigmond király szellemével, Szindbád, miután meghal, fagyöngy lesz.
Éppen a
szál-elvesztési technikában van Krúdy legnagyobb művészi jelentősége, ebben
előzte meg korát, hogy az újabb nyugati elbeszélő stílus előfutárja legyen. Az
elbeszélő művész legnagyobb problémája az idő, lévén az idő múlása minden
elbeszélés végső és igazi témája. Évezredeken át az elbeszélő bizonyos naiv
időszemlélet alapján állt, mint a régi lineáris festő, aki azt hitte, hogy a
tárgyak csakugyan olyanok, amilyeneknek látja őket. Az elbeszélő a dolgokat
abban a sorrendben mondta el, ahogy megtörténtek, legfeljebb ügyeskedésből
zavarta meg itt-ott a sorrendet. Az új írók, akiket Krúdy megelőzött, Giraudoux
vagy Virginia Woolf, összevissza keverik az
időrendet, egy napba belefér az ember egész múltja, és egy ember élete
évszázadokig tart néha. Az idő a lélek magánügye.
Megszűntetik az
elbeszélés egysíkúságát, egyszerre nem egy mese, hanem megszámlálhatatlan mese
halad egymás mellett, egymásba fonódottan. Minden út mindenfelé vezet, a
felszabadított asszociációk játékos csodalovai elragadnak minden múltba és
minden jövőbe.
Az olvasóra való
hatásuk titka az, hogy amikor a mesét felszabadítják az egysíkú, egyenesen
haladó mese konvenciója alól, és mint Aeolus
tömlőjéből szertebocsátják asszociációikat, ugyanakkor az olvasó fantáziáját is
felszabadítják. Ez a stílus az olvasót nemcsak megértő befogadásra készteti,
mint a rendes elbeszélőé, hanem az íróval való együtt-fantáziálásra indít.
Amikor Krúdy egy „mintha...” kezdetű mondattal céljaláthatatlan kirándulásra indul el, az olvasó is
elindul felfedező útra a saját emlékeibe. Éppen ezért ez a művészet sohasem
lehet a nagy olvasótömeg élvezete, mert az átlagembernek nincs fantáziája, és
nincsenek valóságos, emocionális emlékei. Hatása az elit szűk körére van
korlátozva, arisztokratikus művészet ez.
*Krúdy
Gyula szült. 1878, Nyíregyházán. Nagyváradon kezdte újságírói pályáját, azután
Pestre jött. Meghalt 1933-ban.
Művei. A víg ember bús meséi,
1900. Az álmok hőse, 1906. A podolini
kísértet, 1906. Andráscsik öröksége, regény, 1909.
Szindbád ifjúsága, Szindbád utazásai, 1912. A francia kastély, 1912. A vörös
postakocsi, 1913. Szindbád feltámadása, 1916. stb., stb.
(Szerb
Antal: Magyar irodalomtörténet.
Bp. 1958, Magvető. 469-470. p.)