KRÚDY
IFJÚKORA
Krúdy-filológia alig van. Sokkal jelentéktelenebb írókra –
még a Krúdy-elődök vagy kortársak közül is – irodalomtörténészek csapata
vetette magát, főképpen az ötvenes években, a realizmus kibontakozását
keresendő; őt, az egyik legnagyobb feladatot e korban, valahogy elkerülték.
Talán nem is véletlenül. A realizmus prakticista és szűkkeblű értelmezésivel
nehéz lett volna a haladás úttörőd közé sorolni. Hiszen még olyan végletesen
elutasító itészi véleménnyel is lehetett találkozni,
hogy Krúdy szándékosan terelte el a
figyelmet a valóságos társadalmi problémákról, meséiben elpárologtatta az igazságot.
Persze, ha Krúdy-filológia nem is, Krúdy-olvasók – s ez
mennyivel fontosabb! – mindig voltak és kevéssé foglalkoztatták őket az
elítélő tanok. Nem utólagos és veszélytelen indulattal mondom ezeket, hanem
hogy világosabb legyen, milyen nehéz dolga volt Katona
Bélának, aki az Akadémiai Kiadónál most megjelent „Krúdy
Gyula pályakezdése” című kismonográfiájában igencsak gyér és
részben megbízhatatlan szakmai előzmények után kezdett hozzá e roppant életmű
első szakaszának feltárásához. A fiatal Krúdy már tizenöt éves korától kezdve
patakzó bőséggel ontotta az írásokat, amelyek a vidéki, s ritkábban a budapesti
lapokon kívül fantasztikus kiadványokban (például az orsovai
vámtiszt által szerkesztett alkalmi közlönyben) jelentek meg. Ezeknek Katona
is csak egy részét hozhatta felszínre, de legalább megismerte és megismertette
a forrásvidéket, amely egy majdani nagy kritikai Krúdy-kiadás alapja lehet.
Mert hogy ilyen kiadásra szükség van, afelől semmi kétség sincs: Krúdy a
novellának, de főleg a regénynek új formáit teremtette meg, s ma már világos:
sok tekintetben megelőzve a műfaj világirodalmi megújítóit.
Minden fontos és értékes tehát, ami közelebb visz művészi
fejlődésének megértéséhez.
Katona Béla könyve ilyen könyv. Nagy anyagismereten nyugvó
biztonsága – amely önmagában még nem volna dicsérendő, hiszen a szakma
alapvető követelménye, mint minden lelkiismeretesen művelt szakmáé – egy
újszerű, mert legendátlan Krúdy-világba vezet. Ez a világ a pálya későbbi
ívei miatt érdekes a számunkra, mert felfejti azt az élménykört, amelyből Krúdy
egész életében táplálkozott. Bemutatja, miként nem
volt a fiatal író – amint kétségkívül különös figuráját a későbbi emlékezések
egy része beállítja – félálomember, ábrándlovag, felhők között lebegő
költőtanonc. A maga is regényalak regényíró életművének kommentátorai, alkotásai
születésének követői gyakran gabalyodtak bele a már korábban keletkezett
Krúdy-legendákba, s ez némely esetben nem is csoda: mint említettük, nagy
íróink közül nincs még egy, akinek biográfiája annyira feldolgozatlan volna.
Már Szerb Antal felrótta, hogy a Krúdy-életmű a magyar kritika nagy adóssága.
Ebből alig törlesztődött valami. Pedig azóta már több mint harminc év telt el!
Ez a kötet megpróbál a pályakezdés időszakának szövevényében
rendet teremteni. Sikerrel. Katona Béla irodalomtörténészi eszközei érettek,
kimunkáltak, tapintatosak. Ami irodalomtörténet-írásunkban általában ritka
jelenség: ábrázol. A „Krúdy-álomban” felmutatja a valóság-elemeket. Nemcsak az
élményvilág „topográfiai” meghatározásával; ezt már sokan megtették eddig is
– ám inkább csak úgy, hogy végy egy bús nyírségi tájat, egy turgenyevien
borongós orosz mezőt, párás emlékekkel, s helyezd bele a magyar vidék
szomorúságokra hangolt ködlovagját. Katona ismeri a hangulatok értékét, s
tisztában van a hajlam szerepével is, de a jelenségek mélyére hatol. Megmutatja:
hogyan formálódott gyermekkorában az író karaktere, milyen hatások, benyomások
érték környezetében, milyen társadalmi valóságra vethette tekintetét, milyen
helyzetben nyílt ki ébredező tehetsége.
Új csapásokat kellett vágnia. A szegényes Krúdy-filológia –
annyira-amennyire – eddig csak az életmű tornyait észlelte; a zsengék
keletkezésének kevésbé látványos, de az életmű megértése, Krúdy
írásművészetének fejlődése szempontjából rendkívül fontos körülményeire alig
figyelt.
A késői nagy művek alkotójára ismerünk rá ebből a tanulmányból,
amelynek, reméljük, lesz olyan hatása, ösztönző ereje, hogy közelebb hozza a
nagy kritikai adósság törlesztésének megkezdését.
T. I.
(Népszabadság, 1972/210.
/szeptember 6./ 7. p.)