TAMÁS
ATTILA
AZ ELLENTÉT SZEREPE A NÉGY NOVELLÁBAN
Előre kívánom bocsátani: hogy éppen az
ellentétnek, mint strukturális elemnek a tárgyalására vállalkoztam, az részben
véletlenszerű. Annyiban nem az, hogy ennek – mint a műbe feszültséget, ill. mozgást
vivő tényezőnek – tüzetes vizsgálatát valóban fontosnak tartom, ugyanakkor ez
a választás nem hivatott olyasféle álláspont mellett érvelni, mely szerint az
ellentétek vizsgálata a legfontosabb. Általában: elemzésem nem célozza
valamilyen merőben új megközelítési elvnek vagy módszernek az illusztrálását.
A négy novellán belül a kontrasztok –
részben a válogatás véletlenjéből kifolyóan – a cselekmény szintjén egyenesen
szembeszökőek: a Caligulában a császár és az összeesküvők, az Utolsó szivar...-ban a párbaj két részvevője, a Barbárokban Bodri juhász és övéi, ill. a veres juhász és társa
állnak életre-halálra menő küzdelem részeseiként szemben egymással. Végső soron
a „szabályos” cselekménynek híjával lévő Januárban is ez a helyzet. Itt azoknak a cselekményszálaknak
a vágásaiból, amelyek a felidézett külső (természeti—társadalmi) valóságban
széjjelfutnak, de egymással lényegi kapcsolatban vannak, az író egy
alap-ellentétre támaszkodó ellentétrendszert épít ki (montázsszerű elbeszélő-leíró
technikával); ennek képviselői, a Gazdagemberek és a Szegényemberek
közt pedig nem kevésbé életre-halálra szóló az ellentét.
Ez – ti. a cselekmény szférájában lévő –
ellentét azonban csupán a legszembeszökőbb a többi között.
A Caligulát véve elsőnek; itt mindjárt lexikai szinten vizsgálódva is
szembeötlik, hogy az első szó: „Jupiter” (azaz legfőbb isten) és az utolsó:
„ember” között ellentét-értékű különbség van. Továbbmenve az is látható, hogy
ez az ellentét nem pusztán külsődleges (tehát érdektelen), hiszen az istenszobrok
és az istenülni vágyó, ám ember-mivoltában is torznak bizonyuló császár között
a cselekmény szférájában egészen közvetlen a kapcsolat. („Az istenek
szobraira... mindennap olyan ruhát adattam, mint az enyém, aztán leüttettem
fejüket s az én képmásomat tétettem oda.”) Ez az ellentét pedig az egész
novella eszme-, ill. élményvilágának a középpontjában álló ellentéttel függ
össze. Az abszolút hatalom birtokában lévő császár istenülési hóbortja és
érzéki aranymámora, szadista kegyetlenkedései és különös játékossága, érzelmes
feltárulkozása és embercsúfoló szórakozásai éppúgy egyfajta korláttalan – és ebben
az értelemben teljes – létezési vágynak a megnyilvánulásai, mint mindezeken
tűi valami elérhetetlenre irányuló nyugtalan vágyódása. Ez a mindenre vágyás kap különös beteljesülést a semminek a megtalálásában, s ennek a
„beteljesedés”-nek a folyamatában jut el Caligula
odáig, hogy valaki fölismeri benne – a császárban, ill. a szörnyben – az
embert, minthogy a halálban lehullt róla „a téboly álarca”. Hogy a létet
megszüntető halál segít
mintegy emberré lenni,
már abban is van valami önellentmondás, maga ez a halál általi megkönnyebbítő álarclevétel viszont motivikusan ellenpontja az egykor
fenyegető halál elleni gyerekkori álarcfölvételnek. Az ellentét így különösen erős,
feloldhatatlan feszültséget teremt. – A motivikus összefüggéseknek másként is
figyelmet érdemlő szerepük van itt. A Hold utáni vágyakozás és a Cassiussal való végzetes összetalálkozás között is így
létesül szoros kapcsolat. (Magányos bolyongás
fáklyavilágnál, fagyos hidegben mind a két cselekményrészben, különös szerelmi
találkára való utalás mindkét cselekmény – leírás kapcsán.) Míg azonban e
tekintetben csak a Holdnak Caligula szavaira nem válaszoló továbbrohanása
alkot kontrasztot a hozzá „lassan, nagyon lassan” közelítő „álomalaknak” nagyon is erőteljes záródást adó „válaszával”, addig a széttárt karokkal fogadott kard, mely a meghívott Cassiusnak hasonlóképp kitárt karokkal történő fogadásával is egybejátszik, már csaknem egyértelműen ellentétes
töltésű kép. (Cassius úgy megy a palotába, mint aki
„kardtól, gyiloktól” vár erőszakos halált, őt viszont ezirányú
várakozásával ellentétben fogadja kitárt karral Caligula.) Maga ez a találkozás
a cselekmény szférájában is pontos ellentéte a megelőzőnek. Cassius
– akinek életkora pontosan a
kétszerese Caliguláénak, – indult olyan tartással, mint aki
halni megy – ő azonban életben maradt, viszont Caligula, aki ténylegesen a
halál elébe megy, játékos könnyedséggel teszi ezt. – Az ellentét itt ugyanakkor
jellem és cselekmény vonatkozásában is feszítő, vibráló nyugtalanságot visz a
mű anyagába, ill. építményébe, hiszen a veterán harcos fogadja „rémülten” a
vele megtörténő
eseményeket, míg az őrült, bohóc császár megy fölényes hányavetiséggel és végül
is cselekvően
végzete elé. De ellentétpár második tagját alkotja a császár ledöfése abban a
tekintetben is, hogy őt az az ember öli meg, akire rábízta magát: épp az, aki
előtt ő a lelkét – legalábbis részben – feltárta. Ezáltal is mondhatni
egyszerre kap pozitív és negatív töltést a végső akció: Caligula erőszakos
halála méltányos a
történelem viszonylatában, ugyanakkor méltánytalan magánvonatkozásban. Megrázó, amennyiben egy a
végzetét magára idéző embernek a gyötrelmes pusztulása – és felszabadító, mert
emberré tesz. (Ha a novellában megnevezett színeket tekintjük ebből a
szempontból: „ólomszürke” és „piszkoszöld”, „sárga”,
„zöld” és „piros” valamint „fekete”, „sárga” és „szederjes” három
színcsoportjának nyugtalan, disszonáns kavargását ellenpontozza – illetőleg
„oltja ki” – a zárásban az egyetlen, a „fehér”.) – Ez a mondandójában némiképp
„Esti Kornél”-ien gunyoros ellentétet tartalmazó,
erősen intellektuális novella – melynek elején jellemző módon Jupiter
szobrának kacagása ad jelzést a veszélyről – természetszerűleg tartalmazza cselekményvonalában is a
meglepetések sokaságát. (Tehát: a leírt eseményeknek fölkeltett várakozásunkkal
ellentétes alakulásait.)
Caligula nem azt
végezteti ki, akit várni lehetett, gyanúja mégsem oszlott el róla, hiszen hívatja, de nem azért, hogy felelősségre vonja, hanem
mintegy barátian, aztán mégis
kigúnyolja; az
összeesküvők előtt váratlan
lehetőségek nyílnak, ők mégsem mernek vele élni, mert azt hiszik, hogy
Caligula játszik velük – pedig csakugyan ezt teszi, csak nem úgy, ahogyan gondolják – és így tovább. Másként
is van azonban valamilyen különös önellentmondás a befejezésben, hiszen a
haldokló azt láthatja meg, ami valójában nem látható: „a semmit”, azt érzi, amit valójában nem érezhet: „hogy a világ nélküle van”.
Az „álarc-valódi arc” kettősség,
illetőleg ellentét érdekes módon a Krúdy-novellában is fontos szerepet játszik.
(Az író itt meg is fogalmazza a Kosztolányinál filozofikusabbá tett
gondolatot, hogy „némely embernek csak akkor látszik meg az igazi arca, ha a
halál csinálja azt”.) Ebben a történetben a föltételezhetően eleve gyönge
eredeti emberi én ad különös módon jelzést magáról a
kitermelődött ezredes-szerep
ellenében. („Egy idegszál”, „melyről az ezredes... keveset tudott.”) A szerep végső kialakítása előtti
időszakban – eltérve a maguk szerepét már teljesen kialakítva élő társaitól –
annakidején tepertő-vacsorákat evő embert tepertő utáni éhség fogja váratlanul
el. Az „ezredes-szerep” ezt részint érthetetlennek tartja, részint a lelövendő
„tepertő-evő” iránt érzett szánalom megnyilatkozásának. A vele nemcsak párbajban,
hanem társadalmi szintjét tekintve is szembenálló féllel való leereszkedő
(tehát az „ezredes-szerepbe” végső soron beillő!) „azonosulásnak” mind
mértéktelenebbé és abszurdabbá válása azonban az említett emberi többlet – az
eredeti emberi én – nyugtalanító hatását is sejteti. A kezdetben társadalmi eleganciával
eljátszani kívánt „ideiglenes szerep” fölött már nem tud zugkocsmában mulató
grófok vagy éppen főhercegek példája nyomán úrrá lenni, visszalendülve az
„állandó szerep”-be, s ebben az „ideiglenes szerep” (szerep a szerepben) és az eredeti én közti egybe
játszásnak is része van. A szerepjátszás önmaga ellentétébe
csap át, amennyiben a játékos–látszólagos azonosulás a cselekmény szintjén teljes, végzetes azonosulássá lesz. Ebbe
belejátszik az is, hogy a főszereplőben nemcsak az ezredesi és a „kófic”-szerep között van ellentét, hanem önmagáról való tudata és valóságos helyzete
között is. Már mikor a tepertő-vásárlás közben a hentesné
elmondja, hogy Vajda Jánosnak hívták a nála sűrűn megforduló költőt, akinek a
verseibe most a tepertőt csomagolja, akkor is megfigyelhető ennek egy halvány
jelzése: „Ismerem – felelt elpirulva
az ezredes, most nem mondott igazat. De csak nem állhat sokáig diskurzusban egy... hentesnével.” A spontán szégyenérzet jelentkezését tehát az ezredes-szerep-diktálta
fölényeskedő
magyarázattal próbálja önmaga előtt eltitkolni. Ezzel rokon fölényeskedés nem
utolsósorban a párbajozással kapcsolatos megnyilatkozásaiban figyelhető meg –
hasonlóképpen bizonyos belső zavart sejtetve, épp ennek túlhangsúlyozott
tagadásával. Az ide kapcsolódó erőfitogtatás esetében („talán a rézkrajcárt is
el tudnám harapni” stb.) egyértelművé is teszi Krúdy, hogy a túlzás gyöngeség-álcázás, hogy itt tehát látszat és való ellentétével van dolgunk:
tudjuk, hogy az ezredest orvosa tiltotta a sörtől, s a pálinka „kissé
elkábította” – bár ezt a „világért sem akarta észrevétetni”.
Áttételesebben utal erre a retkekről szóló hosszas példázódás, melyből
megtudjuk, hogy ezek felszíne gyakran nem árulja el belső romlásukat. – Az ezredes-szerepben
való önmagát-biztosnak-képzelés
és a szerep-túljátszással ok-okozati kölcsönhatásban álló emberi elbizonytalanodás kettőssége az újságíró
belépése után lesz nyilvánvalóvá. A „nyavalyás kófic” kivégzésével kapcsolatos
ismételt hetvenkedés annak személyes megpillantását követően a valóságban mentegetőzéssé csöndesedik, ő
azonban utóbb ennek ellenkezőjét próbálja magával elhitetni, ti., hogy épp a megpillantás után nem akart már az
újságíróval „semmi körülmények között sem azonosulni”. Pedig a valóságban épp a
megpillantás után történt meg a pálinkáspohár esetében a „játék” szerint
formailag teljes, a valóságban pedig ugyancsak teljes értékű (mert az
eredetileg az újságíróra váró halál magára vevésében biológiailag döntő
szerepet játszó) azonosulás. A szándéktalan megéhezéshez, a szándékokkal
ellentétes elpiruláshoz hasonlóan, de hangsúlyozottabban ez is az
ezredes-szerep által irányított akarat ellenére történt. Épp ennek az eredeti, de az évek
során elnyomott énnek már az ezredes által is észlelni kényszerült
„elszabadulása” készteti a főhőst az ezredes- szerepnek minden eddiginél
merevebb és elkötelezettebb fölvételére. Eddig az állandó és az alkalmi szerep
közti ellentétre leginkább csak az utalt, hogy mennél alacsonyabb rendű ételeket evett, annál többet dicsekedett a kaszinóbeli
ínyencségek fogyasztásával. Itt a végzetes, „azonosuló” pohár-kiivás után azt
az ellenfelével szembeni
kegyetlen dölyföt emeli az ezredes immár életelvnek a rangjára, melyet előtte az újságíró az arcán csak
megpillantani vélt: „Az a legnagyobb szamár, aki valaha is
bocsánatot kér valamiért – mert igazi megbocsátásról amúgysem
lehet szó... Hátrább az agarakkal annak, aki az életét félti: pöffentette az
első füstgomoly, amelyet... szétfújt maga körül, mintha mindent el akarna
egyszerre fújni, ami ezen a délután történt vele.” Az ezredes itt bizonyos
tekintetben önnön emberi érzéseit ítélte halálra (az élet egyszerű örömeiben
való kötetlen gyönyörködés és a mások iránti természetes jóindulat emberéét) – az már akarata ellenére történik, hogy közben emberi énje is mintegy halálra ítélte az ezredest, rávíve őt egy a párbaj
szempontjából abszurd cselekvéssorozat útjára, és végképp az ezredes-szerep-irányította akarat ellenére lesz – a
felszíni egészség mögötti bomlás erőivel egybe játszva – ez az ítélet
véglegessé. (Hiszen a fulladásig jóllakott, italtól megszédült párbajhős nem
teljes értékű párbajozó többé.) – Az itt felvázolt bonyolult ellentétrendszert
aztán humor és tragikum, néhol vaskos életközelség és már-már romantikus
líraiság stíluselemeinek ellentétei színezik- árnyalják tovább.
Idő hiányában csupán vázlatosan utald? a
másik két novellára. A Januárban a + és a – fokok kontrasztjával már az
első sorokban érzékeltetett ellentétesség jut el a fokozatos kibontakozás után
egyfelől a túlfűtött szobában lakó gazdagok és a megfagyó szegények
társadalmának megrajzolásáig, másfelől a látszat (mely szerint irigy, gonosz szegények és jólelkű
gazdagok közt van ellentét) és tényleges valóság közti ellentét kibontakoztatásáig – majd tovább: a
természetnek kiszolgáltatott
ember képének keserű-gúnyoros, „sachlich”
megrajzolásától a természeten úrrá levő ember alakjának romantikus–expresszionisztikus
hevületű megfestéséig. Más szempontból a megdöbbentőnek és komikusnak (pl.
fagyhalál – Kajászószenteulálián), a látszólag könnyed szenvtelenségnek s a mögötte feszülő kegyetlen és
egyszersmind megrendült gúnyorosságnak a stílusbeli ellentétében egy eddig nem vizsgált
ellentét-fajtának a sajátságai ismerhetők fel. (A cselekménybeli fordulatosság helyett is inkább csak az
egyes mondatok
egymásnak való sűrű ellentmondásai – másfelől a majd igen hosszúra nyúló, majd
túlontúl rövid mondatszerkesztés ellenpontjai – visznek villódzást a műbe. Pl.
„De azért nem ölelte meg a kályhát.” „Pedig hőmérő sem volt nála.” stb.)
Mindez itt is alap-ellentétekkel függ
össze: egy olyan világnak a bemutatásával, melyben a dermesztő fagyot kacagással
próbálják legyőzni, a tespedt jólét unalmát pedig megfagyott gyerekről szóló
történetek olvasásával fölfrissíteni.
A Barbárokban – megítélésem szerint – tüzetesebb elemzés sem tudná
ellentétek (és párhuzamok) olyan bonyolult rendszerét kimutatni, mint a többi
novellában. Itt viszont néhány alapellentét lesz rendkívül erőteljessé. Az első rész a rideg életben meglévő keménységet és könyörtelenséget érzékeltette, a második az ugyanebben
fölismerhető szépséget
örökítette meg – a harmadik az ennek egészével szembeni értetlenségnek: két világ
áthidalhatatlan elkülönülésének megdöbbentő megragadása. Végtelen pusztán egymagában álló görbe fa – feléje irányuló
mozgásokkal -, végtelen
téren egymagában szüntelenül tovább- és továbbmenő
asszony (fekete asszony – fehérben), majd mindkettővel szemben egyetlen szoba mozdulatlan színterébe szorított
cselekmény; értelmetlen makacssággal szembeni értelmetlen összeroppanás;
drámai-balladai tömörséggel szemben lírai-epikai előadásmód; más-más szférában
mutatható ki itt is az ellentét, egészében mindez mégis egyszerűbb konstrukciót
teremt a korábban elemzetteknél. A más-más színekkel árnyalt ellentétek
bonyolultságának egységes struktúrává rendezéséből adódó játékos elegancia
bravúrja hiányzik belőle. Hiszen itt nem az ellentmondásosság mint olyan lesz az egyik legfőbb témává:
itt az ellentét a megragadott valóságdarab sokféle sajátosságának csupán
egyikét adja. Mert míg a Caligula
esetében a „Jupiter szobra... kacagni kezdett” – kijelentéstől kezdve világos,
hogy a leírtaknak nincs teljes-valóság-értékük, (az író marionett-figurákat mozgat,
intellektuális közlendői puszta kifejezési eszközeiként), addig a Barbárokban művészi eszközök sokasága szolgálja a leírtak valóság-értékéne k kidomborítását. Az ellentétek viszonylatában ez az
ellentétek erőteljességének fokozását, súlyának növelését eredményezi –
ezeknek az eszközöknek (és céljuknak) a problematikája egészében azonban már
kívül esik a jelenlegi vizsgálódás elé kényszerűen emelt határok vonalán.
(A novellaelemzés új módszerei. (A szegedi
novellaelemző konferencia anyaga. 1970. április 9-11.) Szerk. Hankiss Elemér.
Bp. 1971, Akadémiai Kiadó. 169-173. p.)