Krúdy
írói világa
„Krúdy világa olyan, mint egy
dzsungel, tele rejtelemmel, izgalommal, meglepetéssel, kalanddal: már csak
azért is dzsungel, mert aki betévedt, ott is marad, nem tud szabadulni belőle
...” – írta Illés Endre Krúdy világáról.
S ha Krúdy
világa csupa rejtelem és izgalom, meglepetés és kaland, kívánhat mást bárki
Krúdy Gyula írói világától?
A magyar könyvkiadástörténet megírása még késlekedik, pedig milyen
fontos művelődéstörténeti és társadalomkritikai hozzájárulás lehet majd a
korszák általános történetéhez, ha például strukturalista módszerrel hozzákezd
valaki Jókai, Mikszáth vagy Móricz – hogy csak a legnagyobb prózaíróinkról
szóljunk – kiadástörténeti feldolgozásához.
Krúdy
Gyula esetében már megindult ilyen vállalkozás: a bibliográfus Kozocsa Sándor után az irodalomtörténész Barta András mérte
fel az írót, a „másik” oldalról, a kiadók szemszögéből. Ismeretes éppen
Krúdynál, hogy utolsó elbeszéléseinek kiadására (a calderoni
ihletésű Az élet álom kötet) nem talált kiadót, s az „a szerző
kiadásában” látott napvilágot. Nem volt sokkal szerencsésebb Krúdy Gyula halála
után sem: 1934-től 1941-ig nem adták ki könyvét. Majd a háborús konjunktúra és
a koalíciós idők szinte csak tallózva válogatott kiadásai után 1954-ig újra
„kiadói csönd”, míg a Hét bagoly és a Boldogult úrfikoromban
regények megjelentetése, Sőtér István korszakos
értékelésével és átértékelésével megnyitotta az utat az újrafölfedezésre
váró író előtt.
1957-ben
indult meg azután a Magvető és a Szépirodalmi kiadó közös vállalkozása,
amelynek keretében tizenegy év alatt 32 Krúdy-kötet jelent meg, közöttük
elbeszéléseinek első, Krúdy írói világához méltó válogatása, megmentve a napi-
s hetilapok, s korabeli időszaki lapok sárguló lapjairól megannyi prózai
remeklést.
Most
viszont kezünkben tarthatjuk egy újabb sorozat két kötetét (Régi szélkakasok
között; Palotai álmok), amely megindítója a Szépirodalmi Könyvkiadó Krúdy
Gyula Művei-t közreadó újabb – s reméljük, eddigi legteljesebb –
vállalkozásának, Barta András gondozásában.
Ha
visszatekintünk a kiadástörténeti előzményekre, Krúdy Gyula Összegyűjtött
Munkái első ízben a Singer és Wolfner
Andrássy úti irodalmi műintézetében került megszerkesztésre, 1914 és 1917
között, tíz kötetben. Ugyancsak tíz kötetben jelentette meg Krúdy Gyula
Munkái-t a nagykörúti Athenaeum, előbb 1925-ben, majd változatlan
utánnyomásban, 1928-ban, az író 50. születésnapjának tiszteletére. Mindkét
kiadói vállalkozás a két nagy ciklusra: a Vörös Postakocsi és a Szindbád-történeteire
épült, kiegészítve azokat néhány regénnyel, s elbeszéléskötettel. Az Athenaeum
viszont – hogy elkerülje a Singer és Wolfner által már birtokolt szerzői jogokat – főként az
első világháború után megjelent könyveikből válogatott.
Majdnem
negyedszázadnak kellett azután eltelnie az író 1933-ban bekövetkezett halála
után, hogy a már ismertetett közös vállalkozás – a Magvető és Szépirodalmi
széles alapokra fektetett és jól tervezett sorozata – meginduljon.
Ám úgy
tűnik, hogy minden Krúdy „kevés” ... Ma lehetetlen olyasfajta vállalkozás, hogy
valaki ennek az utolsó Krúdy-sorozatnak mind a harminckét kötetét az
antikváriumokban vagy akár magánosoktól is megszerezze. Ezért most szinte
hangszóróba kiáltva hívom fel az érdeklődő olvasóközönség figyelmét: új
Krúdy-sorozat indult! Már két kötete fellelhető a könyvesboltokban! (Nehogy
majd a harmadik-negyedik könyv után ocsúdjon fel az olvasó, de akár a
könyvgyűjtő is: hol és mikor is indult meg az új gyűjteményes?...)
Abban is
szerencsés az új-Krúdy, hogy felelevenítette külső alakjában azt a korabeli könyvművészeti
formát, ami az író fénykorában oly divatossá vált. A Francia kastély
1912-es első kiadására emlékeztet például a keret – az első kötetnél a rétek
zöld színével, a másodiknál az ég kékjével –, melybe mintha az első világháború
előtti míves mester karcolta volna réztűvel a címsorokat: Régi szélkakasok
között; Palotai álmok...
Az első
kötet még a „mikszáthos”-Krúdy
hangja, a 25 és 30 év közötti pályakezdő íróé, aki kisregényeiben és
beszélyeiben (szám szerint négyben) még témában is a századvégi vidéki élet s
a korabeli Buda családi titkainak kutatója. A második kötet már az érett
férfi hangja, nemhiába kapott helyet kisregényei között az első
Szindbád-regény, a Francia kastély.
Az olvasó
megismerheti éppen ezekből a könyvekből a „folytatásos”-elbeszéléseket
szövő Krúdy Gyulát, ki a kor viszonyainak megfelelően, előbb időszaki lapokban
(mint az Új Idők, Vasárnapi Újság, Élet hetilapok, a Világ
napilapban, a Magyar Figyelő folyóiratban, a Magyar Színpad
műsorlapban) adta közre történeteit, s csak később önálló kötetben. Írói
technikája is ennek megfelelő: az állandó eseményesség és a csattanókra
kihegyezettség műfaji követelménye a folytatásokban közölt írásműveknek.
A kiadó
ezután évenként három kötettel adja meg a Krúdy-sorozat folytonosságát. Jövőre
az első írói nagy-korszak novelláinak legjava (1894–1908) jelenik meg, Pókhálós
palackok címmel, s Utazások a Vörös Postakocsin, két kötetbe gyűjtve
össze valamennyi e témába vágó történetet. A könyvsorozat – a tervek szerint –
1983-ban fejeződik be, az „álmok és realitások” írója halálának 50. évfordulós
esztendejében.
Tóbiás
Áron
(Könyvvilág, 1976/12. /december/ 2. p.)