ÍRÓI ARCKÉPEK

Krúdy Gyula írásai

KRÚDY GYULA könyveiről tulajdonképpen csak az ő modorában volna szabad, mert csak úgy lehetne igazán, hitelesen írni. Azon a csodálatos álmodozó, álmokat, hangulatokat idéző nyelven, mely oly feledhetetlenekké te­szi e nagy író alkotásait. Igen, a betett Krúdy-könyv felett el kell merengnünk nekünk is, mint azoknak az általa ked­velt, az Aurórát vagy a Vachott szerkesztette Divatla­pot olvasgató kisasszonyok­nak s milyen gazdagok is va­gyunk mi: itt van egy nagy író, olyan gazdag, hogy be se tudjuk látni gazdagságát: nincs könyvtár, amely minden művével rendelkezne s nincs író, nincs tudós, aki akárcsak cím szerint is számot tudna adni nagyobb műveiről, a ki­sebb írások őszi levélhullásá­ról nem is beszélve. — Van egy nagy kincsünk és még senki se szedte szerbe-számba, nem leltározta, nem rakta helyére a magyar irodalom kincseshá­zában. — Éppen ezért nagy öröm irodalmunk minden ba­rátja számára, ha a szétszórt művekből, kallódó írásokból valami felszínre kerül, felbuk­kan a feledés örvényéből.

Nagyon jó szolgálatot tett tehát Kozocsa Sándor is ennek a két kötetet kitevő írásnak az összegyűjtésével mind a magyar irodalom mind Krúdy, mind az olvasok szempontjá­ból.

 

IGEN HASZNOS könyv ez. Nekem, mint az irodalommal foglalkozó ember­nek, az a tapasztalatom, hogy nálunk az igazi írók, az igazi irodalom ügye inkább csak egy aránylag szűk köré, íróké, tu­dósoké, kritikusoké, a tömegek még meglehetősen elsza­kadva követik ezt az élcsapa­tot. A Krúdy-féle írások ter­mészetüknél fogva igen alkal­masak arra, hogy ezt a rést betöltsék. Több mint 150 év magyar írói bukkannak fel a lapokon, de itt nem találko­zunk a tudós nehézkességével, hidegségével, a kritikus okos­ságával, preceptori szigorával. A régi időkben egy álmodozó író kalauzol bennünket, az újabbakban pedig egy bölcs cimbora, aki kortársaival együtt vesz részt az élet sze­szélyes lakomáján, ő az a bi­zonyos csendes valaki, aki mintha szunyókálna, de min­denkinél élesebben lát mindent, a gyengeségeket úgy, mint a lángész villanásait mindenről valami gyöngéd megértéssel ad számot, mint olyan ember, aki minden em­berit megért, mert maga is sok mindent megélt.

Kármán Józseffel kezdődik az ábrázolt írók sora s Koszto­lányival, Móricz Zsigmonddal fejeződik be, s közben alig van számottevő, sőt számot nem tevő író is, akiről ne szórna. Vannak, akikről szinte külön könyvet is kitevő írások raj­zolnak feledhetetlen képeket, mint pl. az ifjúkori kedvenc­ről, Petőfiről és családjáról, az öreg Petrovicsékról, Júliáról, s a szerencsétlen sorsú árváról, a lángész apa terhét gyönge vállakon hordozó Zoltánkáról, Jókairól, Adyról, Bródy Sán­dorról. (Adyról 163, Bródy Sán­dorról pl. 218 oldalnyi írás be­szél a szemtanú észrevételei­ről a regényíró modorában.)

 

VALÓJÁBAN REGÉNYEK és elbeszélések ezek az írások. Németh László valamikor Móriczot a par exellence novella­szemű írónak nevezte. Krúdyt viszont joggal nevezhetnénk a legregényesebb látású magyar írónak. Emberekben, viszo­nyokban az érdekli, ami regé­nyes, románcos, romántos, ahogy a múlt század elején mondták volna. — „Ki volt Kisfaludy Károly? — teszi fel a kérdést az író. — „A ma­gyar regényesség mesterefelel rá. S minden íróban, ré­giben s kortársban ezt a regényességet rajzolja meg. Ezért rajong úgy Petőfiért, ezért tud annyit írni Adyról, Bródyról, akik színes, regényes jellemű és életű emberek voltak. S mellettük felvonul a lapokon a múlt századvég minden írói alakja, olyanok is, akiknek a nevét a mai olvasó már nem is hallotta, de életük, jellemük romantikus sajátságaik révén megragadták Krúdy képzeletét: Bulcsú Károly költő, aki elfelejtettségében megrendez­teti s végignézi saját temeté­sét, Benedek Aladár a „bankó­csináló és a „királyné költő­je, a „legdaliásabb magyar költő, aki lóháton járta be az országot, hogy verseskönyvére előfizetőket gyűjtsön. Gáspár Imre, a különös hajlamú, te­hetséges újságíró, Pongrácz Béla, akit nyomora Japánig kerget és buddhistává tesz, Cholnoky László, Zuboly stb., stb., de az ismertek is, Nagy Miklós, a híres vasárnapi Új­ság szerkesztője, Mikes Lajos, a hivatalnok pontosságú, taná­ri műveltségű szerkesztő is, aki először hord „végrehajtó táskát az újságírók közül, re­gényes színben, Krúdy-regények hőseként jelenik meg e lapokon. Némelyik írás valósá­gos kis elbeszélő remekké ke­rekedik, mint pl. a „Zsigmond utolsó szava.

 

AZ ALAKOK mögött ott a miliő. Krúdy a környezetrajznak talán na­gyobb mestere, mint az alako­kénak, vagyis jobban mondva a kettőt csodálatos összhang­ban, hangulati egységben tudja életre kelteni. Három korszak képe bontakozik itt ki: az 1830-as évek Pest-Budájáé, az Aurorás, Pesti Divatlapos koré, amikor érzelmes kisasszonyok s fejcsóváló vagy áldozni kész polgárok környezik az írókat. Aztán a kiegyezéskori idők, amikor józsefvárosi vagy bu­dai kiskocsmákban hazafias asztaltársaságok verbuválód­nak egy költő és a rebellis ér­zelmű vendéglős köré, s ahol az író még akkor is élvezi a hír nimbuszát, amikor az iro­dalom rég elfeledte, ha másképp nem, úgy, hogy kispörköltet neveznek el róla, mint Komócsy Józsefről. Végül meg­jelennek a századforduló nagyvárosiaskodó Pestjének éjjeli világa, a Nagykörúton, a Nagy-mező utca környékén, a Rákóczi úton kialakuló éjszakai intéztek, Krúdy, Bródy, Ady, Révész Béla, Zuboly éjszakái­nak szétfoszlott díszletei. Egy elsüllyedt világ akváriuma, egy nagy író borostyánkő mű­vészetébe öröködve.

 

A KÖNYV értékét gazdag és friss, érde­kes képanyaga is emeli. Né­melyik képe még az irodalom ismerőjének is meglepetés és ajándék. Kozocsa Sándor hasz­nos utószava és jegyzetei zár­ják be a mindenképpen érde­kes és értékes művet, amely azonban eszünkbe kell hogy juttassa: nekünk is vannak kötelességeink Krúdyval és Gáspár Imrével szemben. Mindkettő nem jelentéktelen szerepet játszott a. századvég debreceni író életében. Krúdy itt indult el az újságírói pá­lyán, a nagy műveltségű, sok­oldalú Gáspár Imre pedig mo­dern szellemű folyóiratot is in­dított itt Délibáb címmel. Munkásságuk itteni értékeinek szellemi életünk vérkeringésé­be való bejuttatása a mi fel­adatunk lenne.

TÓTH BÉLA

 

(Hajdú-Bihari Napló /Debrecen/, 1957/259. /november 3./ 7.)