ÍRÓI
ARCKÉPEK
Krúdy Gyula írásai
KRÚDY GYULA könyveiről
tulajdonképpen csak az ő modorában volna szabad, mert csak úgy lehetne igazán, hitelesen írni. Azon a
csodálatos álmodozó, álmokat, hangulatokat idéző nyelven, mely oly feledhetetlenekké
teszi e
nagy író alkotásait. Igen, a betett Krúdy-könyv felett el kell merengnünk
nekünk is, mint
azoknak az általa kedvelt, az Aurórát vagy a Vachott szerkesztette
Divatlapot
olvasgató kisasszonyoknak s milyen gazdagok is vagyunk mi:
itt van egy nagy író, olyan gazdag, hogy be se tudjuk látni gazdagságát: nincs könyvtár, amely
minden művével rendelkezne s nincs író, nincs tudós, aki akárcsak cím szerint
is számot tudna adni nagyobb műveiről, a kisebb írások őszi levélhullásáról
nem is beszélve. —
Van egy nagy
kincsünk és még senki se szedte szerbe-számba, nem leltározta, nem rakta
helyére a magyar irodalom kincsesházában. — Éppen ezért nagy öröm irodalmunk
minden barátja
számára, ha a szétszórt művekből, kallódó írásokból valami felszínre kerül,
felbukkan a feledés örvényéből.
Nagyon jó szolgálatot tett tehát Kozocsa Sándor is ennek a két kötetet kitevő írásnak az összegyűjtésével mind a
magyar irodalom mind Krúdy, mind az olvasok szempontjából.
IGEN HASZNOS könyv ez. Nekem, mint az
irodalommal foglalkozó embernek, az a tapasztalatom, hogy nálunk az igazi írók, az
igazi irodalom ügye inkább csak egy aránylag szűk köré, íróké,
tudósoké, kritikusoké, a tömegek még
meglehetősen elszakadva követik ezt az élcsapatot. A Krúdy-féle írások
természetüknél fogva igen alkalmasak arra, hogy ezt a rést betöltsék. Több
mint 150 év magyar írói bukkannak fel a lapokon, de itt nem találkozunk a tudós
nehézkességével, hidegségével, a kritikus
okosságával, preceptori szigorával. A régi
időkben egy álmodozó író kalauzol bennünket, az újabbakban pedig egy bölcs
cimbora, aki kortársaival együtt vesz részt az élet szeszélyes lakomáján, ő az
a bizonyos csendes valaki, aki mintha szunyókálna, de mindenkinél élesebben
lát mindent, a gyengeségeket úgy, mint a lángész villanásait mindenről valami
gyöngéd megértéssel ad számot, mint olyan ember, aki minden emberit megért,
mert maga is sok mindent megélt.
Kármán Józseffel kezdődik az ábrázolt írók sora s Kosztolányival,
Móricz Zsigmonddal fejeződik be, s közben alig van számottevő, sőt
számot nem tevő író is, akiről ne szórna. Vannak, akikről szinte külön könyvet
is kitevő írások rajzolnak feledhetetlen képeket, mint pl. az ifjúkori kedvencről,
Petőfiről és családjáról, az öreg Petrovicsékról,
Júliáról, s a szerencsétlen
sorsú árváról, a lángész apa terhét gyönge vállakon hordozó Zoltánkáról, Jókairól,
Adyról, Bródy Sándorról.
(Adyról 163, Bródy
Sándorról pl. 218 oldalnyi
írás beszél a
szemtanú észrevételeiről a regényíró modorában.)
VALÓJÁBAN
REGÉNYEK és elbeszélések
ezek az írások. Németh László valamikor Móriczot a par exellence novellaszemű
írónak nevezte. Krúdyt viszont
joggal nevezhetnénk a
legregényesebb látású magyar
írónak. Emberekben, viszonyokban az érdekli, ami regényes, románcos, „romántos”,
ahogy a múlt század
elején mondták volna. — „Ki volt
Kisfaludy Károly?” — teszi fel a kérdést az író. — „A magyar regényesség mestere” — felel
rá. S
minden íróban, régiben s kortársban ezt a regényességet
rajzolja meg. Ezért
rajong úgy Petőfiért, ezért tud annyit
írni Adyról, Bródyról, akik színes, regényes jellemű és
életű emberek voltak. —
S mellettük felvonul a lapokon a múlt századvég minden írói alakja, olyanok is, akiknek a
nevét a mai olvasó már nem is hallotta, de életük, jellemük romantikus sajátságaik révén
megragadták Krúdy képzeletét: Bulcsú Károly költő, aki
elfelejtettségében megrendezteti s végignézi saját temetését, Benedek Aladár
a „bankócsináló”
és a „királyné költője”,
a „legdaliásabb magyar költő”,
aki lóháton járta be az országot, hogy verseskönyvére előfizetőket gyűjtsön.
Gáspár Imre, a különös
hajlamú, tehetséges újságíró, Pongrácz Béla, akit nyomora Japánig kerget és
buddhistává tesz, Cholnoky László, Zuboly stb., stb., de az ismertek is, Nagy Miklós, a híres vasárnapi Újság
szerkesztője, Mikes Lajos, a hivatalnok pontosságú, tanári műveltségű
szerkesztő is, aki először hord „végrehajtó táskát”
az újságírók közül, regényes színben, Krúdy-regények hőseként jelenik meg e
lapokon. Némelyik írás valóságos kis elbeszélő remekké kerekedik, mint pl. a
„Zsigmond utolsó szava.”
AZ ALAKOK mögött
ott a miliő. Krúdy a környezetrajznak talán nagyobb mestere, mint az alakokénak,
vagyis jobban mondva a kettőt csodálatos összhangban, hangulati egységben
tudja életre kelteni. Három korszak képe bontakozik itt ki: az 1830-as évek
Pest-Budájáé, az Aurorás, Pesti Divatlapos koré, amikor érzelmes kisasszonyok s
fejcsóváló vagy áldozni kész polgárok környezik az írókat. Aztán a
kiegyezéskori idők, amikor józsefvárosi vagy budai kiskocsmákban hazafias
asztaltársaságok verbuválódnak egy költő és a rebellis érzelmű vendéglős
köré, s ahol az író még akkor is élvezi a hír nimbuszát, amikor az irodalom
rég elfeledte, ha másképp nem, úgy, hogy kispörköltet neveznek el róla, mint Komócsy Józsefről. Végül megjelennek a századforduló nagyvárosiaskodó Pestjének éjjeli világa, a Nagykörúton, a
Nagy-mező utca környékén, a Rákóczi úton kialakuló éjszakai intéztek,
Krúdy, Bródy, Ady, Révész Béla, Zuboly éjszakáinak szétfoszlott díszletei. Egy
elsüllyedt világ akváriuma, egy nagy író borostyánkő művészetébe öröködve.
A
KÖNYV értékét gazdag
és friss, érdekes képanyaga is emeli. Némelyik képe még az irodalom ismerőjének is meglepetés és ajándék. Kozocsa Sándor hasznos utószava és jegyzetei zárják be a
mindenképpen érdekes és értékes
művet, amely azonban eszünkbe kell hogy juttassa:
nekünk is vannak kötelességeink Krúdyval és Gáspár Imrével szemben. Mindkettő
nem jelentéktelen szerepet játszott a. századvég debreceni író életében.
Krúdy itt indult el az újságírói pályán, a nagy műveltségű, sokoldalú Gáspár
Imre pedig modern szellemű folyóiratot is indított itt Délibáb címmel.
Munkásságuk itteni értékeinek szellemi életünk vérkeringésébe való bejuttatása
a mi feladatunk lenne.
TÓTH BÉLA
(Hajdú-Bihari Napló /Debrecen/,
1957/259. /november 3./ 7.)