KRÚDY
GYULA:
SZINDBÁD IFJÚSÁGA.
PRÓZA. NYUGAT KIADÁSA.
Szomorú öregedni, nap múlhat napra, hogy nem
történik semmi, évek porától elfátylazottan vissza
kell nézni néha – és egyre gyakrabban – a múltba. Haladás,
öregedés, élet útján megállni és a változások bozótján keresztül kutatni az
utat. Megállni, visszakémlő lélekkel. Vagy, –
szólván Szindbáddal, a hajóssal –
: a városból, ahol 103 évesekké öregedtünk, a hajnalban vagy az estében
vonatra ülni és utazni, vissza, feledett nevű kis helységekbe, amelyekben egy
emlék küzd a halállal. Kinek ne fájt volna még ilyesmi?
Amilyen általánosan emberi, mindenkiben
felbukkanó ez az érzés, – amely íme egy nagyon
szép könyvnek az alfája és az omegája – : olyan
egyedül való és utánoz hatatlan, ahogy Szindbád érzi. Ahogy nem sok emócióval, podgyásza nélkül, szinte testetlenül, senki emberrel nem
találkozva, jegyét se váltva meg, mintegy szárnyakon, magános emlékeibe nyakig
burkoltan útra kel, ahogy fázva a hajnalban vagy az estében céljához
(céljához?) elér, ahogy az emlékkel – a foszladozó sejtelemmel összeakad,
megnézi, becézi, köszönti és már búcsúzik tőle, ahogy
vonatra ül és visszaindul: mindez sírnivalóan
egyszerű és csodálatos.
Mert ez útra kelések és visszatérések közé
esik Szindbádnak, a hajósnak, élete.
*
Ha lehetne, hasonlatokban kellene beszélni róla,
idézve a múlton elandalodásnak azt a végtelen tiszta hangját, amelyen e
novellák íródtak.
Valaki a szoba mélyén áll és zenél. Ahogyan
ott áll és amit ott állva önmagának és minékünk
jelent: múltja, eddigi élete és mind a jelek, amelyek eddigi életéből jövő
életútjára rajzolódnak: mindez zenévé nemesedve szüremlik felénk. A
lélegzetvétel önkéntelenségével illeti a vonó az emlékezés, a magafelejtkezés,
a magára eszmélés húrjait.
A Szindbád-novellák,
ez a néhány egymásból folyó, egymásba visszaömlő írás, kötetbe fogva össze: úgy
hatnak, mint valami szomorú és igen finom zene. Nem részekre tagolt, tételekre
komponált zenei műre gondolunk: egyetlen szólam az egész könyv, oly tiszta,
egyszerű és bánatos, hogy éppen egyszólamúságában gyönyörű. Aminthogy csak
látszat, hogy e novellák laza kompozíciójúak: megkomponáltságuk éppen abban van
és abban nagyszerű, hogy nem kezdődnek a címmel és nem végződnek az utolsó
mondat pontjával, itt nincs megindulás és nincs bevégződés. Egy mély érzés
kilengéseinek rajza az egész, egy a határokon túlnövő, egyenletes hullámvonal,
finom és álomszerű, mint a legfinomabb zene.
Krudyról írván, Mikszáthról szokás
említést tenni, akin finomság, mélység szempontjából a tanítvány
túlnőtt, vannak, akik finom külföldi autorokat
emlegetnek, akik mellé Krudy egyrangba
sorozható. Egy bizonyos: egy sereg marsallbot van a tarsolyában és ez a tarsoly
hanyagul a vállára vetve.
VÁRADY ISTVÁN
(Nyugat, 1912/3. /február 1./ I. 288-289. p.)