Krúdy
asztalánál
A MŰFAJ, amelyet elhanyagolt az irodalomtörténet és mellőzött
a kritika: a csevegés. Sorsa mostoha, mint a színészeké, énekeseké volt,
mielőtt a fonográf, majd a gramofon és a magnó átmentette művészetüket az
utókornak. Olykor művészetté avatja a mondatszerkezetek ritmusa, a szavak
dekoratív sora, a hangok dallamossága, máskor csak szuggesztivitása, fordulatossága
kelt hatást. Dehát Beethoven is zene, a sláger is. S
a csevegés művészei abban különböznek a jó mesélőtől, anekdotázótól. hogy az
előbbiek olyanok, mint a hegedűverseny szólistája, akinek domináns szerepe van
az előadásban, de nem nélkülözheti a zenekart – míg az utóbbiak olyan
szólisták, akik nem szorulnak kíséretre. Beszélnek, és nem beszélgetnek.
Előszeretettel olyan közönséget választanak, amely ámulattal, némán hallgat –
mint Darabcsik, az óbudai halász ült a Kéhliné vendéglőjében, mialatt Szinbád,
a hajós, beszélt.
Írók, újságírók társaságában Krúdy nem tartozott a
lenyűgöző csevegők közzé. De öntötte a szót, ha olyan hallgatója volt, aki moccanni
sem mert, míg ő beszélt, és rajongással csüggött az ajkán. Ilyen volt „Oszkár
bácsi”, az Újság gyermekrovatának szerkesztője, a nevezetes Állatkerti mesélő,
aki a Rudas-fürdő medencéjében Krúdy lábai elé ült és szenvedélyesen
hallgatott. Vagy Krausz Poldi, a tabáni Mélypince jó
öreg korcsmárosa, írók és újságírók barátja, aki török korabeli pincéjének
elrejtett kincseit tálalta kedvencei elé. Bálványa Bródy Sándor volt, akinek
szavaira évtizedek múlva is emlékezett – az ő elmaradása után Krúdy került
imádásának fehér abrosszal terített oltárára. Ha Krúdy jött, Poldi bácsi feleségére bízta a korcsma profán vendégeit,
leült szembe az íróval és némán, csillogó szemekkel várta, hogy a bevezető
poharak lehajtása után Krúdy beszélni kezdjen. Ha olyankor hangosabban
csendültek a poharak, vagy éppen kurjongatni kezdtek a jobbkedvűek, Poldi bácsi erélyesen leintette a zajongókat, akik
megzavarták illusztris barátját. Krúdy szavait valósággal falta, mint egykor
Bródyét, utóbb Máraiét, jobban ismerte a pesti irodalmi élet titkait, mint
bárki, és szóról szóra idézte bálványait író és újságíró vendégei újabb
nemzedékének.
DARABCSIK, a halász nem volt olyan fogékony lelkű, mint
Oszkár bácsi, a mesemondó, vagy Krausz Poldi, a jó
öreg korcsmáros. Egyszerű, tudatlan ember volt, írók és irodalom nem tartoztak
érdeklődési körébe, s egyetlen olyan jellemvonása, amely téli délelőttönként
Krúdy asztalának bűvköréhez vonzotta a Kéhliné
vendéglőjében, türelmes áhítata volt abban a hangulatban, amelybe a Krúdy
által fizetett literek kellemes illata ringatta. Ennyit mondhatok Darabcsikról, a halászról, míg Szinbád,
a hajós oldaláról találgatva e különös asztaltársak tartós barátságát, úgy
gondolom, szerepe volt abban annak is, hogy a téli korai délelőttökön rajtuk
kívül senki sem üldögélt Kéhliné vendéglátó
asztalainál.
Téli barátság volt ez, mert Darabcsik
kétéltű életet folytatott: nyáron a Dunát járta halászbárkáján, csak télen
taposta a szárazföldet, amikor fa és szénhordással kereste az italra valót.
De hogy mikor jutott ideje erre is, arra is, az rejtély maradt, mert általában
Krúdy úrral üldögélt Kéhlinénél.
Ő volt a mi családi fa- és szénhordónk is, sok éven át.
Úgy jelent meg a pince torkolatában, a lépcsők ormán szenes kosárral vállain
és kormos arccal, mintha egyenesen a Hadesből
emelkedett volna fel a napfényre. Ingatag léptekkel rótta a lépcsőket, amit
jóindulattal a hullámzó Dunán ringó bárka ritmusának beidegezettségével is
lehetett volna magyarázni, ha kopaszodó homloka alatt a sápadt arcból kivirító
vörös orr és a csonka fogsorból áramló borgőz nem inkább Kéhliné
borát idézte volna, mint a Duna vizét. De így is a ház bizalmas, hűséges, ha
nem is nagyon hasznos barátjának tekintettük. Hasznossága ugyanis vitatható
volt, mert általában borközi állapotban jelent meg, hogy néhány kosár fát,
szenet felcipeljen, de olyan bizonytalanul lépdelt a pince szűk lépcsőin, hogy
kettőnknek kellett támogatni. Rosszmájú háziak és a busás keresetre irigy
környékbeli dologtalanok szerint Darabcsik
tulajdonképpen teljesen felesleges volt, könnyebb lett volna a fát, szenet
nélküle felcipelnünk, mint megtetézve a kosarak súlyát az ő hetven-nyolcvan
kilójával. De akkoriban a fúrás még nem tartozott a tiszteletreméltó iparok
sorába és nem ingathatta meg Darabcsik bizalmi
állását.
EGY NAPON, amikor Darabcsik a
tőle telhető udvariassággal újra bejelentette, hogy siet, mert Krúdy úr várja
őt, nem tudtam tovább rejtegetni régen lappangó kíváncsiságomat. Tizenöt-tizenhat
éves lehettem akkor, és Szindbád, a hajós alakja úgy élt képzeletemben, mint
valami mitikus félisten. Valahányszor Darabcsik
bejelentette, hogy siet, mert várja őt Krúdy úr, gyötört a rejtély, mit keres a
mi derék fa- és szénhordónk Krúdy asztalánál? De most már nem tudtam elfojtani
kíváncsiságomat és megkérdeztem:
– Darabcsik bácsi, szereti maga
hallgatni Krúdy urat?
A vén dunai halász egyszerű, de határozott szóval
válaszolt:
– Nem.
Ez a „nem” úgy hatott rám, a rajongóra, mint egy durva ökölcsapás.
Valaki, aki ott ülhet Krúdy asztalánál, egy törpe az óriás mellett, egy vén
csavargó szemtől szembe Szinbáddal, a hajóssal,
akit százak, ezrek megirigyeltek volna ezért a kiváltságért – nem szereti
hallgatni a nagy mesemondót! Elkeseredetten hördültem fel:
– Hát mondja, Darabcsik bácsi,
maga csak azért a boritalért jár Krúdy úr asztalához?
De a vén dunai halász, aki alig állt a lábán, egykedvűen
válaszolt:
– Már hogy! Nem iszom én, kérem. Halász ember nem iszik,
mert a halak finnyásak –, ha megérzik a bor szagát, elillannak!
Azzal hátat fordított, és elindult a Kéhlinéhez.
– Mert nem volt finnyás, mint a halak. Őt vonzotta a bor szaga.
Varannai Aurél
(Magyar Hírlap, 1973/345.
/december 15./ II. p.)