KRUDY GYULA ÍRÓI ARCA
Régen és ma. E körül csapong minden
variációja. Ez az értékmérője: Időben és térben egyaránt két dimenziót ismer:
régen – ma, vidéken – Pesten!
És mi nevelte azzá, ami emberileg és íróilag
volt? Íme a felelete: „A Nyírség, ahol a
gyermekkori őszök és az ifjúkori tavaszok elrepültek felettem, telve volt
magányos tücskökkel. Ez az álmos, álmodozó, ködös, szeles, egyhangú vidék
nagyon alkalmatos arra, hogy magányos embereket neveljen. A Nyírség az a
hely; ahol... mindig-mindig
emlékeztek a régi uraságra, elkótyavetyélt tekintélyre, ősi birtokra és
fennhéjázó nemességre. Itt mindenki a múltjából akart megélni. Furcsa,
hetyke, legénykedő, virtuskodó Magyarország itt hortyogott, ásítozott,
unatkozott, dologtalankodott, nyomorgott legtovább.
Máshol már beletörődtek az emberek, hogy vége a régi világnak dolgozni;
tanulni, igyekezni kell, hogy megélhessünk. A Nyírségben még mindig
követválasztást vártak, a takarékpénztár körül sompolyogtak értéktelen
váltókkal, az öregek a fiúk házasságától remélték sorsuk jobbrafordulását, vagy
egy százesztendős családi pör eldőltétől. A fantasztikus tervek, légvárak,
szépen kicirkalmazott remények, édesded ábrándok jól kifejlődtek ezen a
mocsaras, ködös, szegényes, kidőlt-bedőlt
tájon.”1
Ez tehát 1. a születésbeli környezet meghatározása.
Tudjuk, hogy nagyon szeretett a külső
szobákban, a lacikonyhákban üldögélni s az emberek beszélgetését hallgatni. Egy
vándorral mondatja önmagáról: „Jegyzőféle ember, aki mindenféle
papírdarabokra irkált, szomorú volt és lehajtott fejjel mendegélt az
országúton. Azt akarta megtudni, mit beszélgetnek a sárgarigók a kertben: Az
útszéli feszületektől megkérdezte, hogy mit gyóntak nála az emberek. A
jegenyefák alatt megkérdezte a lenyomott avart, hogy mit álmodtak itt éjjel az utasok.”2 Ez a másik tényező: 2.
a vándorlások és utazások tapasztalatai, a szándékos feljegyzések és
megfigyelések. Az anyaggyűjtésre és a hangulatok megragadására ugyanegy
célt szolgál a vidéki csárda, kiskocsma és a fényes pesti fogadó; ha nem voltak
eléggé romantikusak a hallott és feljegyzett történet vagy a szereplői, azon
könnyen segített az író fantáziája, amely még a szülőföldi hangulatok szerint
van beállítva. Így szerepelnek novelláiban akasztófa-zsírral megkent asztalok, amelyek
mellett zsoldos katona rabvallató bort iszik, így halljuk beszélni a csavargó
komédiást a nőkről, képzeletbeli titkokról.
3. Harmadfokon régi irodalmi
figurákat elevenít fel, némi egyéni ízzel látva el a jellemüket. Így több
alkalommal ráismerünk Vas Gereben alakjaira. Azután jönnek 4. az objektív
visszaemlékezések főképpen kisvárosi polgári személyekről,
gigerli-gavallérokról, elhízott polgárasszonykákról és a két típusnak a
kombinációjáról a szerelem irányában. Szerepkörük közelebb áll a múltjához és
emberi elmúlt egyéniségéhez, éppen ezért együtt érez velük, rajzolásuknál nem
ritka az érzelmes hang, vagy a szelíd pajkosság, sőt néha egyéni élet
történetébe is beleszövi a rajzukat.
5. Az emlékezés és az új jövő
határán a vármegyei s általában a múltbeli magyar társadalmi élet
kritikája következik nem éppen kedvező színben, s a haladás dicsérete. Sajnálkozás
a régi, elmaradott s éppen azért életképtelen szokások és emberek felett s
ugyanilyen mértékben lelkesítés az új, gyakorlati nemzeti és egyéni életideálok
felé.
Mind több teret nyernek 6. az
egyéni bajok és örömek, saját életfelfogásának a szellőztetése és a
kalandok leírása. Itt először a jelen az uralkodó tónus. Amint csökken az öröm
fellángolása és kerül előtérbe a szomorkás hang, ugyanolyan mértékben
szaporodnak 7. az egyéni visszaemlékezések, először a súlyos életuntság
aláfestésével, majd a megnyugvás derűs megvilágításában.
Végül eljut oda, hogy 8.
tiszta
képet, összefoglaló magyarázatot ad egyéni magáról és életéről.
A gondolatok és élmények formába öntése
alkalmából méltán lep meg bennünket a leírás aprólékos gondja. A dologi
leírásra gondolunk itt, mert a cselekvésbeli aprólékos megjelenítéshez talán
nincs elég ereje, se türelme. Éppúgy nem tud jellemet aprólékosan kidolgozni s ha olykor ebben az irányban mégis sikert arat,
az inkább egy-két jól sikerült vonással történik és ritka ihletett időben. Az
aprólékos dologi megfigyelés műveit porlepetté, kopottassá, unalmassá,
de egyben nagyon jellegzetessé teszi. A felsorolások, az egyhangú leírások
fárasztanak. Szereti a groteszket szóban és emberekben, valahogy kissé nyomorékok az alakjai; ezért van, hogy amikor nevetünk
rajtuk, ebben a nevetésben több a sajnálkozás, mint a káröröm. Legsikerültebb
alakjai a képzelet szülöttei, vagy amikor saját magát formálja ki - rendesen
valami jelképes alakban, mint például a vándorlegényében. Legsikerültebb képek,
hangulatok, alakok azok, amelyek az árny és fény, a valóság és képzelet, a
tragikum és a szimbolikus jelentés határán mozognak. Általában minden cselekmény,
ami az élet hétköznapjához tartozik, krudygyulai
előadásban szürkévé, érdektelenné válik, de ha a képzelet világába juthat,
érdekes megfejtéseket ad. Akkor van igazi elemében, ha a megmagyarázhatatlan, a
titokteljes jelenések nyomába eredhet.
A megmutatás sikeressége sokszor
attól is függ, milyen hangulatban született meg. Annak, hogy oly sok az
elnagyolt, jelentéktelen írása, elsősorban ott találom magyarázatát, hogy
ezeket mesterségszerűen ;,készítette”.
Mert az ilyen irányú produktivitásban nála nem volt hiány: mint valami gyári
üzemet, kénytelenségből be tudta állítani kezét, az ujjait ilyen
tömegtermelésre. Valóban csak a kezét, az ujjait, mert egyéb köze ezekhez neki
nem igen volt.
Egyéni kedve szerint szereti figyelni
a mások életét, mintha kényelmes páholyból nézné ezt a komédiát. Az őszintéség
és komédia, a meggondoltság és az élet sietős leélése önmagában és másokban is
érdekes elgondolkozásokra adott neki alkalmat. Volt raktára témákból, amiket a
kiadóknak tartogatott, ez volt a tömegáru, de voltak olyan rekeszek is, ahova
féltve őrzött kincseit rejtette.
Műveiben sok-sok szürkeség: a
külvilág, a megfigyelés visszaadása szavakban, leírás, üres beszéd,
szavak halmozása; egy csomó kedves hangulat: a képzelet belső játéka,
amelyhez alakokat csak néha választ a reális életből. Tud ő írni mindenről,
mint mesterember: emberek, időjárás, falu, város, hegyek, síkok, mind lehetőség
arra, hogy lapokat töltsön meg a lélektelenül suhanó acéltoll. Az érdekességek?
Kevésbé testes dolgok: az évek múlása, formához már alig köthető múltbeli
alakok, harangok szava, mesék, amelyek soha nem is történtek meg; éppen azért
el sem szürkülhettek, tudatalatti sejtelmek, érzelmek, a lélek titkai. Az egyik
a sivár és száraz objektivitás, a másik a tiszta líra, az egyén teremtése. Ő pedig nagyon egyén, ilyenkor csillan meg a tehetsége
igazán, csak az a kár, hogy ritkán jön meg hozzá a kedve.
Azt már említettem, hogy az írói
fejlődés egy fokán felhasználta egy-két régebbi magyar író
„készletét”. Sokat és sokfélét olvasott már diákkorában, de még
élete utolsó napjaiban is. Saját megemlékezéséből tudjuk, hogy amikor
hozzájutott Eugéne Sue
francia író tizenhat kötetes nagy művéhez, A
bolygó zsidóhoz, két nap alatt - pihenés nélkül - végzett vele. Ilyenkor
félretett mindent: tollát, iskolakönyvet, sőt képzeletét is az olvasottak
irányába feszítette. Catulle Mendés
elbeszélései, a halhatatlan Turgenyev regényei,
Reviczky versei, Kant filozófiai művei, Walter
Scott Ivanhoeja
mellett maga is megemlíti, hogy különös szeretettel olvasta ifjúkorában Jókai Arany
emberét, amelynek hősével Szindbád lelki rokonságot érzett. Gogoly, Csehov, valamint Lermontoff
világhírű műve a Kaukázusról szintén kedvence volt. Szerette Jacobsent, Lagerlöf Zelmát, Cherbuliez-t, Dickenst és
Andersent, aki „megszólaltatta a mogorva szélkakasokat”.3 A
magyar mese- és mondavilág épúgy utat talált a
lelkéhez, mint az Ezeregyéjszaka, vagy H. G. Wells és Rudyard Kipling.
A közvetlen rugó regényei, novellái
megírásához, mint már említettem, gyakrabban volt a célszerűség, az anyagi
kényszer, mint az igazi ihlet. Első gyermekkorában a nagyravágyás vezette s egy
kis gyerekes hiuság. Már hetedikes gimnazista korában írt cikkeket az Ország-Világba; ugyanebben az évben
az önképzőkörben felolvasta egyik novelláját: Liza menyasszonyt. Első
irodalmi mintaképe ebben a korban tanára, Porubszky
Pál volt. Állítólag azonban már ötödik gimnazista korában állandó munkatársa az
Orsova c. hetilapnak. Hétről-hétre küldte
rövidlélegzetű elbeszéléseit; amelyek a „Tárca”, vagy a
„Csarnok” rovatban láttak napvilágot. Itt még nem kapott írói
tiszteletdíjat, hacsak azt a névjegyet nem tekintjük honoráriumnak, amit a
kiadóhivatal küldött s amivel írónk sokat
büszkélkedett: „Legifjabb Krudy Gyula, az Orsova című hetilap szépirodalmi munkatársa.” Iskolai
újságot is szerkesztett „A nagy dob” címmel, de ennek csak egy
kézzel írott példánya látott napvilágot. A címlapot Imre János rajzolta: dobot verő hajdút ábrázol, ahogy ennek alakja a Vas Gereben
füzetes regényein látható. Ez a sikertelenség nem vette el a kisdiák
lapszerkesztő kedvét, „sajtóirodája” közvetítésével újabb lapot
szerkeszt, sőt tudósítja a pesti újságokat is. Hogy milyen eredménnyel és kísérő
körülmények között, arról már beszámoltunk. Ezt a lapot már nyomtatott betűkkel
adta ki. Szemben a gimnáziummal volt egy kis nyomda, talán egyéb munkája sem
volt, mint a Krudy Gyula lapja. S maga ez a lap sem
volt valami világvárosi vállalkozás. Krudy Gyula volt
az ügynöke, szerkesztője, kiadója, néha egyedüli olvasója is. Legértékesebb
segítőtársa a szerkesztésben Géczy Géza volt. Ők
ketten alkották a sajtóiroda magvát, amelyhez hasonló még nem működött
középiskola falai között Magyarországon. A vállalkozó szellemű diák már ekkor
pénzt szerzett az irodalmi működésből. Hárman, illetve négyen készítették a
tudósításokat Géczy Gézával, Szlaboczky
Ernővel és Krecsák Lajossal. A Pesti Hírlap és Pesti
Napló akkoriban öt krajcárt fizetett soronként a vidéki tudósítóknak. A
honoráriumból három krajcárt Krudy, kettőt pedig a csatlósok kaptak.
Édesanyja kísérte el és ment eléje a
gimnáziumhoz, de egyszer, ötödikes korában már délelőtt tizenegy órakor
megszökött előle. Tuzsérra utazott; akkor történt ott
ugyanis a Salamon Ella híres esete Neukommal, a
hipnotizáló kútfúróval. Nyomban cikket is írt róla és beküldte a fővárosi
Egyetértésnek.
Tanulás helyett gyakran verseket írt,
vagy elbeszéléseket fabrikált. Írt a Kálnay László
szerkesztette Szabolcsi Híradóba is. Az 1892. évi nagy tiszai árvíz alkalmával
előleget kért és kapott írónk a Pesti Naplótól s a sajtóiroda kiköltözött Rakamazra, hogy a helyszínről küldözgesse a színes
riportokat. Gyalog rótta az utat a kis karaván s három napig kiskocsmák
savanyúillatú ivószobáiban körmöltek. Az ilyen
kirándulások azonban nem maradhattak titokban s magukra
vonták az iskola figyelmét is. A tanárok felfedezték a sajtóirodát, elvették a
pecsétjét s a tagokat szigorú büntetésekkel
kényszerítenék az iskolai rendbe. Később Debrecenbe szökött újságírónak s mikor
nagy nehezen visszahozták, itthon is folytatta szépirodalmi munkásságát. Igazi
mentora itthon töltött éveiben Kálnay László volt,
akinek a történeteit a serdülő ifjak szívesen hallgatták. Pestre kerülve;
munkatársa volt több lapnak, főként a Magyarország és Az Újság közölt a
tollából sok tárcát: Ezek közül a legjobbaknak tartjuk a következőket: Hajnali
mise, Souvénir, A felvidéki
utas, Lucza széke, Virágrege és Márciusi
vecsernye.
Írt egy színdarabot is, a címe: Zoltánka. Először a Magyar Színházban
mutatták be 1913 november 15-én. A magyar biedermeier
világát hozza elénk ez is, mint majdnem minden írása, a negyvennyolc körüli
időket. Igyekszik enyhén tragikus, hangulatos lenni. Az író láthatólag szereti
hősét, ismeri korát s köti a múlt, de a hős kissé
holdkóros, túl sok benne a rajongás. Petőfi Zoltán a kőszáli sas gyenge, vézna
utóda. Lázár Miklós bírálata szerint a darab négy novella összetétele. Az első,
a legszebb, Szendrey Júliáról szól, akit még
tömjénfüst leng körül, mert ő a meghalt költő szerelme. A darabnak különben
alig volt valami sikere.
Van egy komolysúlyú nemzet-, illetve
fajpolitikai tanulmánya a „Pesti Album” c. kötetben: Nemzeti
ideál Pesten. Ez is novellának indul ugyan, de aztán a tanulmány felé tér
el. Regényei és nagyobb novellái közül ki kell emelni
a legjobbat: A bűvös erszényt. Jobb kötetei közé tartoznak még:
Kánaán
Könyve, Az élet álom, Az utitárs, N. N., Szindbád
ifjúsága, A betyár álma, Bukfenc, A vörös postakocsi,
A hét bagoly, Magyar tükör, Pesti Album, Napraforgó.
Ami a megvalósítás, a közvetlen
szavakba öntés technikáját illeti: egy pohár bor és cigarettázás közben
szeretett írni. A rendszeres munkát nem bírta, sok mindenbe belekezdett
egyszerre, sokat soha nem fejezett be. Az a körülmény, hogy sokat kell írnia
pénzért, robotból rávitte, hogy ugyanegy témát többször feldolgozzon, kisebb változtatásokat eszközölvén a lényegen. Mikor azonban
kiszabadul a pénzgondok taposómalmából, mély emberi kérdések fejtegetésére is
van kedve, meg ereje, Általában a mese, a csodálatos, a sorsszerű megjelenése
azt jelenti, hogy a téma közelebb áll a szívéhez, azt mutatja, hogy magának írt
ezekben a percekben.
S hogy milyen a filozófiája? Inkább
sztoikusnak mondhatnánk „predestinative”.
Felveti a nagy kérdéseket, az életben harcol is a cél eléréséért, amit végzete
eléje fest, de azután sok ellenmondáson, szürke munkán és romantikus
nekirugaszkodáson át hamar eljut arra a meggyőződésre, hogy a teljes külső és
belső béke a legfőbb jó a világon s nem az ember feladata, hogy a kezdet és vég
lényegét megfejtse.
Két motívum jelenti az őszinte írást Krudynál: a töprengés, a nagy kérdések feszegetése
és a színes hangulatok. Színei kedves, romantikus biedermeier-képeiben
ragyognak, itt jelennek meg azok az előkelő és vonzó tulajdonságok, amelyek
külön íróvá avatják, árnyból, ábrándból, holdsugárból szőtt történetek írójává.
Ő, a jámbor krónikás összeírja a nyíri csodákat (azaz: inkább összeképzeli,
képzeletben romantikusan átfesti!), folyók; szelek, fellegek dalát. Ő a késői
utas „A régi világhoz” címzett fogadóban,
a kánaáni bőség, a könnyűvérű kalandok költője, bohócoké és barátoké; borászoké
és tollnokoké. Krónikás visszaemlékezéseiben végzetes szenvedélyek,
csodabogarak, babonás álmok korhelyek, kockázók, ördögtől megszállott szerelmesek,
mániákusok megszólaltatója. Irodalma a bánaté, a
szegénységé, a szenteké, a gazdag nyáré, garabonciásoké, útszéli kopasz
feszületeké, a halk ábrándozásoké, a vándormadaraké, a pompás cimboráké. A
céltalan bolyongások, a dajkamesék, az oktalan örök emberi melankólia, a nedves
mezők, a holdfényes rétek, a halkan elterülő temetők: az élet, a halál; a
mulatók, az elmentek költője. Gyönyörűséges ábrándok, csendes délutánok, ódon fotográfiák,
kolduló barátok, szabadságos katonák vonulnak el előttünk. Fontos szerepet
játszik a bujdosó holdvilág és a messzi szivárvány éppúgy, mint Rózsa Sándor, a
kapcabetyárok és az emberkerülő pákászok. Micsoda tarka kép: alkonyati baglyok,
vonuló vadludak, futó szürke országutak, lehullott falevelek, imádságok;
költemények, tompán döcögő omnibuszok, seregélyek és mozdulatlan madárijesztők.
Ő a kocsmabeli dudások, vásári bolondok, tarka komédiások, piros arcú rablók,
bor és vér, a kilenc holdtölte, a baziliszkuszok, a babonák, a jó és rossz
szerencse szószólója. Szerepek, jellemek és képzelt figurák rajzanak fel, ha
tollát-jókedv, álmodozás és képzelet vezeti. Emberismerettel, tréfával,
humorral ír a furcsa alakokról. Tréfája annál kedvesebb, részvéte annál
őszintébb, minél inkább a saját képzeletének szülöttéről van szó. Költészete:
csendes, rezgő, szomorkás humor, lírai elborongás, a képzelet szivárványos
játéka és poros, szürke hétköznapok. Akik nem szeretik, homályosnak,
érthetetlennek vagy unalmasnak mondják. Én azt hiszem, Krudy
eleve csak a hozzá nem értő, de lelkes és érző emberek írója s nem is volt soha
vágya ennél több lenni.
(Nyíregyháza.)
Varga Károly.
1 N. N., 15-16.
2 N. N., 90.
3 Pesti Album, 73.
(Debreceni Szemle, 1937/9-10. /114-115. sz./ /október-november/
243-246. p.)