NYÍRI TÁJAK, EMBEREK, LEGENDÁK1
Krúdy Gyula, mint köztudomású, Nyíregyházán született, de
már tízesztendős korában elkerült a nyírségi tájról s a gimnázium első
osztályát Szatmáron járta, a következő hármat Podolinban.
Haza csak a felső gimnáziumi osztályok elvégzésére hozzák majd a szülei. Azok a
nyíri táj– és emberképek, amelyek írásaira oly jellemzőek, az első gyermekévek
hangulatai, éppúgy mint a felvidéki típusrajzok a podolini
tartózkodás eredményei. Mert hazakerülve, mint serdülő fiút sokkal inkább
elfoglalják majd a kamaszkor szerelmei, a sarjadó színes ábrándok, hogysem a
környéket, a látszólag ismét feltalált nyíri tájakat és embereket jól
megfigyelhetné. Különben is általánosan elfogadott lélektani megállapítás, hogy
abban a korban sokkal inkább elfoglalja az egyéni lelki fejlődés izgalmas
önszemlélete a fejlődő embert, semhogy másra is kiterjedhetne a megfigyelése.
Természetesen a feldolgozás idején már nem kapjuk
érintetlenül a primer gyermeki hangulatot. Csiszolva, akaratlanul megszépítve
az emlékezeti optimizmus által, nem annyira közvetlenül, üdén, rafináltabban
feltálalva kerülnek elénk. Az élményeknek és érdekes hallomásoknak sokszor csak
a csontváza maradt meg, ebből rekonstruálja többször őszintén, de ha kell
pénzszerzési kényszerűségből is az üde hangulatokat, százrétű babonákat, komor
legendákat.
Sejtelmesen zúgnak a tiszai füzesek, ahová el lehet
rejteni az elátkozott pénzt, el lehet ásni a meggyilkolt vetélytársat. Titkok
őrzői ezek a csendes, szomorú fák, ki tudja, mit mesélnek egymásnak, meg a zúgó
szélnek. A sovány akácok valóságos bölcs remeték, ismerik a törtető élet hiábavalóságát,
az emberi célok ürességét s szinte gúnyosan néznek a töltésen elfutó vicinális
után. Náddal födött, zsindelyes ereszű tanyaházak örök nyugalmát ősi jegenyék
sora őrzi, mint valami titokzatos testőrgárda.
Itt húzódtak el azok a titokzatos, híres nádasok,
amelyekben a monda szerint Béla király is bujdosott, amíg az unokák föld éhsége
el nem törölte a föld színéről ezeket a kedves, soktitkú jelképeit a régi
világnak. Kiszárították a vadvizeket, kiirtották az ingoványokat. Eltűnésükben
a romantika halálát gyászolja majd az életben is csalódott Krúdy. Hogy azonban
egyáltalán rájön a romantika halálának tényére, hogy
ilyen gondolat vetődik fel benne, ez már másodlagos dolog, annak a
következménye, hogy csalódott, kiábrándult, kifáradt az életben. Ő nem tudott
már romantikát találni és ekkor nem
tudott már bízni az élet érdekességében. Mert az ilyesmi mindig momentán és
szubjektív meghatározottság, bővebben : nem mindenkire vonatkozik ugyanegy
időben és egyazon embernek is egészen ellentétes lehet más és más időben az
idevonatkozó véleménye.
Későbbi
utazásai alkalmával hányszor gondol – míg a vonat kattogva futja át a tájat – a
régi pompás ősi nádasok beláthatatlan tavaszi szépségére. Lengett, hajladozott
a szélben a náderdő s közben-közben vakító zöld tavacskák villantak elő. Ha
valami megriasztotta, mint a régi kedves romantika királynője röppent fel a
remek kócsagmadár. „Lenn a ragyogó zöld tavacskák, fenn a hófehér madár, közbül
a rengő, virágzó nádrengeteg”.2 Az
ősi magyar élet sok utolsó jele maradt itt meg okulásul és ámulására a késői
modern századoknak : vezérhalmok, amelyeken a monda szerint hajdan a
honfoglalók pihentek meg, cölöpsírok, pogány temetők. Valahányszor
sajnálkozással gondol vissza e gazdagképzeletű tájék elfakulására, egyszersmind
büszke is reá. Az egyszerű pesti kispolgárrá kopott nemesivadék
boldog és ártatlan gőgje szinte megható Viczky
Gáborban éppúgy, mint Krúdy Gyulában, mert – jól figyeljük meg – ebben az
irányban is sok egyező vonás tűnik fel a Bűvös Erszény tragikus hőse és alkotója
között. Ahogy ez a Viczky Gábor hazatértében elrobog
az ősök nádasbeli cölöpsírja mellett, büszkébb mint Eszterházy, aki
gyorsvonaton is alig éri át két óra alatt a birtokát – s megemeli kalapját a vezérhalom előtt, köszön
az ősöknek. Van ebben valami megható, még mai szemmel nézve is a dolgot. A nemesivadék elment a világba tanulni, tapasztalni, vagy
mert homályos predestinációja lökte ki a világ piacára, mindegy! – most hazatér
és áldozik az ősöknek; az kalaplevéve, ez írással; és – ami még magasztosabbá
teszi a dolgot – mindkét esetben különben határozottan hitét vesztett
pesszimistává lett, látószemű, az életben, sajnos, sokat tapasztalt férfi
áldozik. Nagy dolog ez, hiszen közben mindkettő, a regényhős és az alkotója is
a budai svábok reális világában élt, és mégis: hazatérnek s megemelik
kalapjukat az ősök sírja előtt.
Egy helyen nádasbeli temetés alkalmával csodálatos pogány
hangulat részeseivé teszi olvasóit. Sejtelmesen suhannak fatörzsből vájt
csónakjaikon a pákászok, a ködös estében kálvinista zsoltárok hangja zeng, ami
hangulatilag éppen nem túlságosan elütő a pogányos szertartástól, mellyel a
különös életű vén nemest, Viczky Eduárdot temetik. A
vadmadár őrzi ezt a földet és a vadkacsák, vadludak sohasem árulják el
titkukat.
Öreg emberek meséltek neki, hogy milyen tündérszépek
voltak a tavaszok abban az időben, amikor a mérnökök még nem ölték meg teljesen
az ősmocsarakat. A lankás és álmos Nyíren, vad vizek mentén halkan suhant
vadmadár, mint az emlékezet, „a húsvéti fák oly halkan rügyeztek, mint a
gyermekszerelem”. Varázslatosabbak voltak a júniusi éjszakák; amikor a tavasz
ölelkezett a nyárral. A nádasban megszólalt a búshangú bölömbika és a nádtenger
holdfényes lagúnáinak is éppúgy megvoltak a maguk titokzatos gondolásai, mint
akár a büszke, szép Velencének; sóhajtó faderékból vájt csónakjaikon úgy
suhannak a nád között, mint az ősemberek, vagy titokzatos szellemek s hosszú
csáklyáikkal ügyesen kormányozzák a durva csónakot. A zsombékok között vadászok
ballagnak kacsahúzásra, az augusztusi mezőket megülte a hajnali pára, az ég
tejszínű s a homokos országúton verebek fürdenek a porban, kis parasztházak
udvarán most fejik az eperfához kötött tehenet s a korán kelő zsellérek
illemtudóan köszönnek mindenkinek.
Őszidőben
viszont, az első havak megérkezése előtt beköszönt a ködvilág, a hallgatag,
méla délutánok. A lankáson hosszú, hideg eső hull, a vadvizek pedig olyanok
őszi némaságukban, mozdulatlan csöndességükben, mint valami holt világ. A
tavaszi és nyári élet elmúlt, messzire vándoroltak a kényes darvak, a piros
lábú gólyák délre költöztek, a vadvizeken néhány magányos kacsa lakik csupán.
És a nádas körül is kihalt a táj: „az őszi alkonyatban megannyi fázékony
vénleányok a látóhatáron a jegenyefák..., a holdvilág kidugja nagy bolond fejét
az eperfák mögött”.3 A kis erdőben magányosan lakik a harkály, megkopogtatja
a fákat és a törpéknek, kik odabenn laknak, elmondja itt a tél, itt a tél! Mint
megszürkült fejű emberek állanak novemberben
folyóparton a füzek, lábuknál törtet a jeges hullám és egyszer csak valamelyik
kivájja és elragadja őket a partról, majd leesnek a nagy havak, amiből – ha
útra kél – a nemesnek csak a tajtékpipája látszik ki. A téli vihar farkas járta
vidékké változtatja a falvakat, betemeti az országutakat, madárijesztőket és vándorlegényeket.
A májusi akácok, nyári homok s a téli dühöngő fergetegek
világa ez, a régi lápoké s a pócsi Mária
csodatetteié. Azt hiszem, nem szorul hosszas elemzésre, miért ragadta meg
képzeletét ez a táj a maga ezer különös varázsával, mikor maga is így
nyilatkozik a Kánaán Könyvében: „Érzem, hogy titkos természetimádó vagyok... A
kóborló cigányleány szoknyája csak azért tetszik, mert a pipacshoz hasonlít. A
nők dús haja csupán azért érdemel figyelmet, mert a vadfüvek, hosszúszárú parti
növények bőségét vonja az emlékezetbe. Carmen észvesztő szemében a pusztaságban
lobogó lidércláng vonz, míg Tatjana tekintete szőke,
mint a korai nyári hajnal, amikor kocsin utazunk a harmattól nedves homokos
országúton és a falu tornya úgy eltünedezik, mint a hátrahagyott élet... Sokat
csavarogtam szabad mezőkön, magányos rekettyésben, bozóttal benőtt határárkok
mélyében, erdőkben megkerestem a
pázsitot, hol ember nem hagyott nyomot, ligetben a legsűrűbb bokrot és így
pontosan tudtam a természet életét, a falomb lehullását, az ér vizének
színeváltozását, a legszebb virágok elhervadását... Örvendeztem a szélnek,
amely oly szűzen, tisztán, üdén zúgott, mint a forrás ... a nyíri holt vizek
között”.4
Csoda-e hát, ha a budai svábok között is örök ábrándja marad a nádas, lápos, ingoványos
világ, pákászokkal, kócsagokkal.
És a gyermeki lelket mennyire izgathatta a lápos,
titokzatos Nyír, ahol emberhangtalan magányban ritka madarak fészkelnek ezek a
csodás rengetegek, amelyek láppal, zsombékkal, ingovánnyal, vad vizek
feneketlen mélységével, örök csendben, emberfiától nem látott szigetek
pázsitjainál, kiismerhetetlen utak labirintusával védelmet nyújtanak minden
kitagadottnak. A farkas, a betyár, a róka s a vándormadár csak addig volt
bizonytalanságban, amíg el nem érte a nádak világát, ha már egyszer
bemenekülhetett az öles, buzogányfejes, nyughatatlan erdőségbe: mentve volt az
élete. És ezeknek a rejtelmes nádasoknak ilyen körülmények között titokzatosak
voltak a lakói is. Ha valahonnan a messzi terjedő rengeteg kellős, közepéből szőkén
szállott a füst, biztosra lehetett venni, hogy ott a tűz körül szegénylegények
melegszenek.
Vándorlás idején „jönnek a gyönyörű vadmadarak, a királyi
kócsagok Magyarország felé, mint a május tündöklő szerelmei”5 s „a
fecskék, ezek a fehér asztalkendős zárdanövendékek, kik a nyárra szabadságot
kaptak. A gólyák nagy köröket írnak le, ... a vadludak leguggolnak a nádasban,
mint rokonaik, a vándorcigánylányok az erdőcske szélén, midőn fűszálakkal
babonáznak, jeleket hagynak hátra a szeretőjüknek, vagy a csendlegényeknek”.6 A
vadkacsákra mindig bizonyos babonával gondol: „ezek a zöldfejű, hideg madarak
mindig csak a vadvizeket, a hűvös tavat keresik.” A vándormadarakkal megjönnek
az úton járók is, hogy fáradhatatlanul róják ismét az országutakat, nyakukba
vegyék a világot az egyik oldaláról a másikra. Ahogy később a mindent
megszépítő emlékezet ködéből elővarázsolja a látott és hallomásbeli tájakat:
eljönnek hozzánk a lidércfényes, ökörnyálas őszi ingoványok, amelyek fölött a
vadászó héja úgy húz el, mint valami szürke csendbiztos, végtelenbe kanyargó
utak, égő pipacsok vérfoltja, nap verte nyári homok, piros őszi reggelek.
Szikár akácfákon varjak nyugtalankodnak, a hangjuk, a baljóslatú fekete
figurájuk, amint fészkestől, mindenestől lengenek a szélben a fatetőn: nincs
minden szimbolikus jelentés nélkül. Valami különös vonzódás köti ezeket a
gyászruhás madarakhoz. Nemcsak mint hatásos dekorációkat alkalmazza őket;
célzatosan, belső önkénytelenséggel vetődik fel benne a képük. A kék téli este hókertjeivel, mozdulatlan öreg fatörzseivel, a faágak
között rejtőzködő fehér fészkekkel, újholdas árnyékaival, mindentudó
hallgatagságával éppen úgy nem zavarja meg kedvünket, vagy bánatunkat, mint a
nyári éjszaka holdfénye, boszorkánysága”.7 Közel
és távol nagy, fehér hómezők, a vasúti töltések mentén mint elgondolkozó
fehérmentés testőrök, megtörve és bánatosan állanak a
havas nyírfák. A kopár kertekben, zajtalan falvakban, hervadt réteken emberrel
nem lehet találkozni. Mindez hasonlított egy mesebeli tájhoz, „ahonnan a mesék
alakjai kipusztultak”,8 s
amely tájra éppen azért képzeletben még csodásabb meséket, legendákat lehetett
ültetni. Olyan ez a vidék télen; mint az Óperenciás tájék. A tiszai erek,
kígyósok, fehér ruhába burkolóznak. „Állt a táj, mint egy álom – írja Krúdy –
Magyarország aludt itt, a boldogok, az igénytelenek, a szegények
csendességével. A telegráfpóznák a kihalt tájon legfeljebb útjelzőknek valók a
magános vándorok számára. S vajon mire, minek törtetnek a hiábavaló cél felé a
vonat utasai: idegenek, ismeretlenek, eszeveszettek a rohanó zúzmarás ablakok
mögött.
De hogy milyen a nyírségi tél, azt csak azok a fekete
akácok tudják igazán, ,amelyek a fák nemzetségének kitagadott gyermekei; kinn
töltenek éjt és napot a reménytelen téli pusztaságban. A velőkigható
fagyban, a derékig érő hóban, a halotti holdas éjben öngyilkos lesz az árva
nyírfa. Az ő lányos természete nem állja a zord évszak viszontagságait”. De
feltámad minden tavaszkor üdén, frissen, mint minden, ami pihent egyet a
másvilágon, az akácnak viszont rendeltetése van ezen a tájon. „Hátha erre téved
egy kósza varjú, amely kopott csőrét megfeni özvegy ágain, vagy egy hidegtől
vörösre, kékre puffadt vándorlegény, aki fut, bár senkinek sincs kedve őt
üldözni a másvilági tájon, aztán végül megpihenni és álmodozni akar, a legszebb
álmot, amilyent megfagyott emberek álmodnak utolsó szendergésükben. Ezért kell
az akácnak a helyén maradni, hogy legyen hol lehajtani fejét annak a
szegénynek, aki kiérdemelte bús sorsától a legszebb álmot”.9 Jó
barátságot tart a betyárcsapattal az özvegy téli akác, alája húzódik a
szenvedélyes orrú csikasz is, odakuporodik és „soha nem hallott keserves
üvöltését küldi az égi katonagomb felé”. Erős a hitem, hogy ez egyúttal
szimbolikus utalás is a saját sorsára. Hányszor szeretett volna ő is utolsó
pihenés végett, utolsó szép álom végigálmodására élete telén visszatérni a
sovány nyíri akáchoz, amely özvegyen is, fagyottan is kitart a sorsa mellett,
hogy a megtört régi sorstársnak, az élet kifáradt vándorának utolsó illuzórikus
pihenést nyújtson.
Valami rejtelmes és szomorú harmónia van a táj és az
emberek között. A fákon érdektelenül hintáznak a fekete madarak, a táj néma,
mint a sír. S az emberek, akik a nyurga, kopasz fák alatt elhaladnak? Éppoly
csendesek, mint maga a táj s éppoly szomorúak, mint a gyászoló varjak,
egykedvűek, mint a favágók monoton fejszecsapásai a távoli erdőből. Pókhálósan
csillogó szemek, őszi szél és köd meg a csimbókos üstökű vándor egy
hangulatképpé olvad.
Általában röviden megállapítható azoknak a tárgyaknak és
élőlényeknek a sora, amelyek krúdy gyulai szemmel
nézve, jellemzők a nyírségi tájra: magános kutak, pusztai vadmadarak, sudár
akácok, elhagyott tanyaházak, kidőlt-bedőlt nemesi kúriák, vizek és nádasok.
Természetleírás szempontjából a napnak három szakasza ihleti írásra: a hajnal a
pírjával, a dél a fényességével és az alkony kékes álomfoszlánya az eltünedező
bokrokon. De szereti a borús eget, a némaságot, a balladai hangulatot. A
hangadó mellékletek is éppen ezért csak ideillő dekorációk lehetnek zúgó szél,
susogó nádas, károgó varjak, a maguk titokzatos nyelvén beszélő, különös hangú
vízimadarak. Ezért nem zavarja a néma nagy fák, hallgatag rétek, halk vizek
együttesét „éjszaka a felhők alatt a vándormadár kiáltásai”.10 A
hangok, színek, alakok világában előszeretettel keresi a sejtelmeset – vagy a
másik végletet, a szándékosan szürkét.
Az országutakon mendegélő, keresztutaknál meg sem álló
vándorok jellemzik azt a fásult közönyt, ami ebbe az irányba hangolja. Itt is
vannak keresztutak, mint mindenütt a földön és mindenütt az életben, dehát mi célja válogatni közöttük, mikor valamennyien
ugyanegy célhoz vezetnek, olyanhoz, amelyről előre tudott dolog, hogy üres
kalász. Mennek de a menésükben nincs élet. És érdekes, lélektani megfigyelés,
hogy a nyíri tájak és emberek e fásult hangulatképeit akkor rajzolta meg a
legnagyobb tökéletességgel, amikor maga is céltalan mendegéléssel pergeti
napjait. A saját maga fölötti elérzékenyülés teszi oly szimpatikussá ezeknek a
vándoroknak az alakját. Egyhangú az élet, egyhangú a határ s a homokos, sáros,
kerekmarasztaló mély utak, amelyek keresztül-kasul szelik a Nyírséget, mintha
mindig maradásra késztetnének: szó szerint és az emberi élet általános
értelmében is. Mintha azt mondanák: minek sietsz, bolond, az élet elrepül fölötted,
hiába fáradsz, minden cél hiúság, legnagyobb öröm a pihenés. Természetesen ezek
nála is elsősorban hangulatátvitelek, amint azt már föntebb is említettem,
Ezért látja egyszer élénknek, varázsosnak, sok rejtett célúnak ugyanazt a
vidéket, amelyből később a teljes lemondást olvassa ki.
Tény, hogy az élet szomorú küzdelmei a nyíri tájakról
elébe idézik a vadvizek felé búsan szálló vadkacsákat s ebből az alkalomból
hogy jelenik meg a nyírségi hangulat? „Cinkefüttyel, az első fagyban megdermedt
országúttal, rőt mezőkön csaholó ebekkel ..., egy nyárfával, amely alatt majd
koporsónk fekszik”. Hogy mennyire az egyéni és pillanatnyi hangulatot viszi át
a tárgyakra, arra nézve jellemző, hogy a holdfényt is egyszer romantikusan
meghatónak látja, máskor meg „a hideg hold józanul néz szét a tájon”.11 Hát
amikor tréfás kedvében idézi ezt a népszerű és sokat emlegetett égitestet: „A
nyírségi holdvilág lopakodva mendegélt az égboltozaton, mint a juhász, subája
alatt a bürgével”.12
Máskor viszont a titokzatosság kifejezője : „A hold, mint egy pávaszem
virrasztott a halott világ felett”.13
Az élet itt és ilyen beállításban csupa hétköznapokból
áll. Az országutak lomhán, rezignáltan kanyarognak mindig ugyanazon akácok
alatt, kétoldalt „óraszámra napraforgót és kukoricát látni, néha felugrik egy
nyúl, miután elunta hosszú füleit billegetni a kukoricásban”.14
De ha derültebb a kedve: észreveszi, hogy vidám füttyös
sárgarigók is vannak ezen a tájon és hangulatos szőlők is, nemcsak sovány
akácok. Frissen pörgő kerekű bicskákat vesz észre az országúton, amelyek mentén
immár kéklő, jószágokkal teli gyümölcsösök húzódnak. Vidámabb a képe a nagyfejű
bámész napraforgóknak s egy seregélycsapat a tavasz örömét jelenti. „Az árkok
felett szarkamadár lappangott ingujjban. A határkorcsma
környékén rengeteg veréb csipogva beszélte el, amit az utasoktól hallott...
Őrgébics kiáltott ránk éles hangon egy száraz fáról... És a napraforgók nagy
bolond fejüket csóválni látszottak”.15 Nem
látszik már hétköznapinak az élet, nevetnek a kidőlt-bedőlt udvarházak s az
élet sója a víg muzsikaszó. A régi szélmalom romjai boldogan sütkéreztek a
fölkelő napban, miután elfelejtették az éj kísérteteit, a baglyokat,
denevéreket”.16
Ugyanilyen módon és mértékben változik meg a Krúdy hangulata is, előzőleg
természetesen, mielőtt ezek a békülékeny képek létrejönnének. Ilyenkor mindent
szebbnek lát és valóban sajnálkozva jegyzi meg: „Kár, hogy az ősz esős és komor
vidékünkön: ... az ereszről locsog a víz, a kerten köd, a bánat a messziségben,
a kocsiúton térdig ér a sár és lámpát kell gyújtani reggel”.17 A
hosszan elnyúló mezők ilyenkor előlépnek dús búzaföldekké, renyheségük nem
renyheség többé, hanem álmodozás a pacsirta hangjaira, a napraforgó cifrálkodva
tetszeleg a napsütésben, a dűlőúton cigányleány piroslik, fiatal nők csengve
énekelnek, a kaszát fenik a szomszédban. Szóval minden az élet, a megelégedés,
a csendes boldogság felé mutat. A táj és az emberek ridegsége eloszlott, helyét
a családiasság foglalja el és a csendes béke: a szilvásban sárgarigók
ebédelnek, a kerti házakban vén nemesek laknak. A vendégek hintón utaznak, az
udvarokon lompos komondorok, lomposabb falusi cselédek fogadják őket. A baromfi
legeli a virágos kertet, de az ócska, düledező filagória asztala mindig kész a
fehérabroszos vendégfogadásra. A pavilonok rozsdavert vadszőlőindái
fesztelenségre biztatnak, a dércsípte, őszi eső verte nyárfalevelek pirossága a
soha el nem múló falusi egészség szimbóliumaisic!,
mert itt még a hervadásban is az élet színei uralkodnak. Esténként a távolból
hangzó fogyatékos flótahang szomorúsága is azt mondja, hogy ilyen szép nyugodt
élet után békességes nyugvás, csendes elpihenés a halál is.
Alig érthetnők meg, hogy lehet ugyanazon a tájon virágzó,
termő mezőket látni egyszer, terméketlen diófákat .és savanyú gyümölcsöt termő
almafákat máskor, ha nem volna rá magyarázat a szekundér hangulat. Így lesz
ugyanaz a vidék egyszer dús Kánaán, máskor a savanyú vinkó bús hazája.
De
hát elegendő magyarázat-e az lélektanilag a nyíri tájakról és emberekről adott
kettős képre, hogy pillanatnyilag jó hangulatban volt, vagy esetleg, a
csüggedés szállotta meg? Nem! Határozottan kellett valami mélyebb, állandóbb
okának is lenni ennek a különös jelenségnek, ez nem más, mint Krúdy Gyula
anakronisztikus lelki összetétele Amikor a hangok, színek, alakok világában a
sejtelmeset keresi, akkor nagyúri, vagy inkább kalandorhajlamára hallgat, amely
ellenállhatatlan erővel lökte ki a vidéki kis nemes házból a nagyvilág, a fény,
a korlátlan mozgások érdekességei felé ; ha pedig szándékosan szürkére mázol
mindent a nyíri tájon, ilyenkor a vidéki kispolgári ősök évszázados
beidegzettsége kerekedik benne fölül.
A családi kúriákat nem látja már ugyan kastélyoknak, sok
mindent reálisabban ítél meg az életet megjárt férfi; észreveszi, hogy az
omladozó kőcímer a kapu felett minden pillanatban lehullani készül, de az élet
vásáros forgatagából visszapillantva mégis értékeli a vidéki kúriák
tisztaságát, nemességét.
De
bármelyik hangulat hatása alá kerül, ha komornak, vagy ha vidámnak látja is a
honi tájat ; elsődlegesen, vagy visszaemlékezéseiben mikor tolla alá kerül,
mindig bizonyos meghatottsággal ír róla. Ez a meghatottság sokszor egész a
szentimentalizmusig fokozódik. Amikor eszébe jutnak a kis, fehérre meszelt
tanyaházak, amelynek ablakából a gyenge
fénysugár messzire elkíséri a síkságon az utazót.” Nagyvilági útjára őt is
elkísérte szimbolikusan a kedves, csendes vidéki otthonok békéje, halk
búcsúztató fénye. S ez a halk búcsúztató fény már csak azért is kedves marad
neki élete végéig, mert bár hívogatta, nem volt önző, nem élezte ki különben is
súlyos, anakronisztikus harcát. Székben a visszaemlékezésekben meghatott
üdvözleteket küld – ne nevessünk! – még a háztetőn heverő macska s az ismerős
láncos komondor felé is. És miért oly kedves ez a vidék? Csak azért, mert
szülőföldje? Nem! Hanem főképpen azért, mert a maga anakronisztikus
természetének szeszélyes pendantját ismeri fel benne.
„A mi vidékünkön rövid a tél, de sűrű a tavaszi hó – írja. A hóesésben gyakran hallani fecskecsicsergést
és a barackvirágon csillog a hópehely”.18 Bizonyos nosztalgiával töpreng majd a távolból, hogy
ezen a jellegzetes tájon az érdekes emberek érdekes beszédei „elrepültek a
széllel.” Szereti a futótüzet az őszi nádason s a lidércfény lobogását. És a
szárazság eljövetelét hogy fejezi ki? Halkan, mint a szél indul meg az erdőn,
vagy a hegyoldalban legelésző nyáj között harapózik a rémület a közelgő
veszedelem elől, a tűz lovasa nyargal végig; a szalmás tető gerincén: így
következtek az esőtlen napok”.19
Nyáron a felhőtlen égről izzóan süt a napkorong az aszályos, megkérgesült földekre, az öreg emberek kedvetlen jóslásokba
bocsátkoznak. A forró levegőn elsatnyulnak a termő mezőségek, a kopasz
keresztutaknál bágyadtan állnak a feszületek. A tikkasztó forróságban népi dal
helyet a cserebogár is alig zümmög.” Néha átsuhan a láthatáron egy gyorsan
tovatűnő felhő, mint a kalózhajó a messziségben.20
Valami titkos bánat, rejtett tragédia üli meg ezt a tájat, az alvó tavakat s a
szikes kopár síkságokat, ahol a vad szelek és a téli viharok nagyszerű
versenyeket rendeznek s a hópelyhek úgy hullanak,
mint a vonuló vadmadarak tollai.
De tavaszkor napról-napra többen jönnek vissza erre a
sejtelmes földre azok a láthatatlan lények messze vándorútjukról, „akik
danolgatásra tanítják a hosszúszárú füveket az árokszélen, játszanak a föld
alól előmászó bogarakkal, hintáznak a nyírfák puszta gallyain és rárikoltanak
az országúti emberekre”.21
Májuskor életteljesnek és célirányosnak látszik minden – de ennek a jókedvnek,
ismételten hangsúlyozom, nemcsak a múltban kell meglenni, hanem inkább
pillanatnyilag, a leírás, a visszaemlékezés időpontjában. Semmi és senki sem
kíván meghalni az aranyporos tájon. A békák élén egy-egy rotyogó hangú karnagy
vezényli a nótákat s a világ négy tája felé diadalmasan hangzik fel az ősi
koncert. A májusi nap egyformán csókot ad útonállónak, akasztott embereknek,
barna, mély árkoknak, fátyolos mennyasszonyoknak s kihűlt szívű öreg nőknek.
Mindenkié és senkié. A tavaszi eső suhog a mezőknek, titkokat susog a virágzó fáknak,
gyorsít és lassít, önmagával is játszik. A napsugár a fák hegyén csúszkál, mint
valami pajkos gyermek, az országút minden tavaszi reggel megmosakszik és
frissen terül el a tájon, az éjszaka tele van békés szellemekkel és vidám
manókkal. A gazda viszont előveszi áldott járású ekéjét, boronáját s
kimerészkedik a mezőre. „Szűz Mária leánya, a magyar menyecske.” Szólnak a
harangok, zengenek a zsoltárok, másnapi szép időt
jósol az esti felhő, holló száll el a Tisza fölött. A fiatalokból mátkák,
jegyben járók válnak, mire eljön a mézeskalácsos tavaszi vásár, az énekes
madarak nászdalokat énekelnek, a falu végén gyantáz a cigány; tündéri furulyás
búsongása vidámítja a szíveket. Mert a tavasz felszabadulást jelent még a
rejtőzködők, virrasztók, álmatlanok, sötétkedvű emberek táján, hajnali ködbe,
vízi párába borult mezőség is. Felserkennek a tétlenségre ítélt kocsikerekek,
fellobog az utazási kedv, természetesen csak egyik kúriától, egyik falutól a
másikig. Minden nagyot nyújtózkodva ébred a gonosz varázslatból. Éjfélkor mikor
a hold merőlegesen áll a táj felett, „a mélázó szabolcsi földvárban
megmozdulnak a föld alatt rejtőzködő honfoglaló sarkantyúk, kardok, régi
vasak.” A meggyfák és a barackfák alig várják, hogy megmutathassák gyönyörű
hajadonságukat a napsugárnak, az esti köd napról napra később és erőtlenebbül
száll le a nedves mezőkre. A kútágas ismét fontos szerepet nyer a messzi
legelőkön, hetykén durran a nyájőrző ostora, a faluvégi kovács műhelyből
messzire cseng a kalapács vidám hangja, amint patkót vernek az utasok lovaira,
a falusi bakter is meggyőzőbben kiálltja százesztendős mondanivalóját az
éjszaka csendjében, az útmester pedig hegyesre pödört bajusszal tart szemlét a
lerongálódott megyei utak fölött. Előkerülnek a zugolyba húzódott emberek, felcsendülnek
a félig elfelejtett nóták.
DR. VARGA KÁROLY
1 Részlet a szerző most elkészült Krúdy-monográfiájának negyedik fejezetéből.
2 Bűvös Erszény 105.
3 Kánaán Könyve 22.
4 Kánaán Könyve 23-24.
5 Kánaán Könyve 53.
6 Napraforgó 256.
7 N. N. 3-4.
8 Szindbád ifjúsága 130.
9 Napraforgó.
10 Kánaán könyve 95.
11 Napraforgó 262.
12 Napraforgó 265.
13 Napraforgó 330.
14 N. N. 15.
15 N. N. 74.
16 N. N. 118.
17 N. N. 78.
18 N. N. 77.
19 Kánaán Könyve 96.
20 Kánaán Könyve 96-97.