KRÚDY GYULA
(I. közlemény.)
Ennek
a munkának nem célja a filológiailag értelmezett eszményi életrajzírás, nem
adatoknak hiánytalanul aprólékos sora szeretne lenni, egyéni vélemények szaltómortáléja még kevésbé; egyszerű tükörkép arról, amit
átélt és amit leírt a szürke betű, a jelentéktelen acéltoll katonája. Egyetlen
becsvágya, ha lehet: kerek, logikus, következetes képet nyújtani élete és művei
közös hangulatáról.
I. Ősei, rokonai, szülei.
A
nyírségi hétszilvafások krónikása, a saját nyilatkozatai és a kutatások
bizonyítékai szerint, nem is szabolcsi származás. Nemesi levelet és címert a
tizenhetedik században nyert a Krúdy-család, s ekkor a nógrádmegyei
Szécsény-Kovácsiban közbirtokos. A legrégibb ős,
akiről közelebbit tudunk, Krúdy Judit, egy oklevél szerint 1671-ben Steffanides János evangelikus
lelkipásztor hitvese. A családot különben már korábban is említik reánk maradt
oklevelek, Crudi-rak írva a nevüket. Címerük
pajzsának kék mezőjében fészkén ülő pelikán melle vérével táplálja fiait,
fölötte pedig a paizs két szögletében egy-egy arany
csillag ragyog, mintha ezzel is kifejezésre juttatná a Krúdyak
anakronisztikus sorsát és előre megjövendőlné annak a
késő utódnak az életútját, aki egész életében kettős eszmények ködképei után
fog bolyongani a vidék és a fényes nagyvilág, a ködös, borongós félmúlt és a
modern jelen, kényelmes megnyugvás meg a hajszolt bohémélet, eldobált aranyak
és praktikus körmöléssel összeszedett fillérek útjain. A sisak koronáján, a paizs fölött, könyöklő férfikar kivont kardot tart, a foszladék balról ezüst-vörös, jobbról arany-kék.
Az
említett Krúdy Juditot mellőzve, családjuk fája1
Györggyel kezdhető. Ennek fia, Pál, a prókátor költözött Zólyomból, ahol a
család legősibb fészke volt, 1775 előtt Nógrádba, dédunokája, II. János pedig
már nógrádmegyei várnagy volt 1832-től 1846-ig. Íme a
nemzetség fája:
Ezen
az ágon kívül, amely végig katolikus maradt, van még egy másik is, amely – úgy
látszik – még a nemesség elnyerése előtt különvált a főtörzstől. Ebből
származott 1735. október 26-án Zólyomban2
Crudi Dániel, Crudi János
szabómester és Búrián Zsuzsanna fia. Tudjuk róla,
hogy 1763-ban besztercei, 1872-től kezdődőleg pedig pozsonyi evangélikus lelkész,
sőt 1802-ben már a dunáninneni kerület szuperitendense. 1815. december 18-án halt meg.
A szécsénykovácsi katolikus ág több kiváló embert adott, akik
a tudomány iránt érdeklődést mutattak akár közvetlenül, akár közvetve. Krúdy
Jenő dr. például luzerni csillagdája egész berendezését hazája iránti
szeretetből a magyar államnak ajándékozta, s ezért az önzetlen és ritka
hazafias cselekedetéért a kormányzótól a magyar kir.
kormányfőtanácsosi címet kapta. Míg a korábban elkülönült ág a lelkészi pálya
iránt mutatott hajlandóságot, addig a katolikus Krúdyak
között a prókátorok vannak túlnyomó számban. Mindjárt az első Krúdy Pállal
kezdődik a sor, György fiával; az író nagyatyja és atyja hírneves ügyvéd volt,
ő maga is hallgatott jogot, szülei legőszintébb óhaja lévén, hogy megmaradjon
ezen a pályán, ami azonban – mint tudjuk – nem teljesült.
Ismertebb
történetük tele van kalandokkal, ősi nemesi katonavirtussal és hétszilvafás pörlékedéssel. Az író nagyatyja, a legöregebb Krúdy Gyula,
a nagyindulatú honvédkapitány feleségestől került várfogságba, s ugyancsak
feleségével együtt szökött meg lóháton. Ez a választékos megjelenésű, délceg
férfi még nógrádi kiejtéssel beszélt, büszke volt a pléhtáblára festett
címerre, sőt levelezést is folytatott e tárgyban Nagy Ivánnal, a híres nógrádmegyei levéltárossal. De ápolta a családi pört is (a
legtöbb magyar familiának volt ilyen akkoriban), a Babics-féle milliókat akarta visszaperelni Arad városától.
Ugyanazt a szenvedélyt keretezi be az író a bűvöserszénybeli
Baracskai bácsi esetében, akinek megrajzolásánál nagyon valószínű, hogy a
nagyatyja volt a mintakép. Idevonatkozik a megjegyzése is: „Ezért lett
nagyatyám s atyám is ügyvéd, ugyancsak fiskálist szándékoztak nevelni belőlem
is. Téli estéken szél és tűz zúgása mellett megjelentek a Babics-milliók,
amelyek után a grófnak csak a kezét kellett kinyújtani. De a gróf még vár a
perrel, Nagy Ivánnal levelez. S egyik esztendő múlt a másik után.”3
A „gróf”a nagyatyjával azonos, így nevezte őt családja elvei és megjelenése
iránti tiszteletből. Megható az a csodálat és kedves az az enyhe, hamiskás
pajzánság, ahogy az unoka, az író megemlékszik erről az öreg emberről:
„Nagyapám negyven szivart szívott el napjában, meg is halt csaknem
százesztendős korában. De korcsmába nem járt, inkább a cselédszobák körül
settenkedett.”4
Katonás, nyalka, keménytekintetű úriemberként jelenik meg előttünk. Szerelmes
volt a múlt század asszonyaiba; összegyűjtötte képeiket a Hölgyfutárból,
divatlapokból és medalionokból. Öregségében is mindig választékos külsejű volt,
trombita alakú kézelői, fehér mellényei, karcsú kabátjai, gombos cipői, struflis nadrágjai kellő hatással voltak a nőkre. A
hölgyeknek, akár valami kedves rokokó figura, szép szavakat, ritka bókokat, fínom udvarlásokat súgott. Csak akkor vált komorrá,
ráncolta össze bozontos szemöldökét, nézett haragtartóan, ha temető került
eléje gondolatban, szóban vagy éppen valóságban. Bizony ez a rokokó-lovag nem
is volt mindig annyira franciásan fínom. Vadmagyar sörtés, kerek, törökös fejét leszegve rosszkedvében,
öregesen krákogott, köhintgetett, dohogva káromkodott, talán titokban kissé
azért is, hogy annál katonásabbnak lássék. Ilyenkor
szeret eldicsekedni honvédkapitányi mivoltával és dicső múltjával, amikor a
komáromi sáncokon a menyecskéket táncoltatta, az ellenség meg ágyúzott. Talán
maga is elhitte, hogy egyebet sem tett a negyvennyolcas időkben; mint
darázsderekú leányzókat táncoltatott. Különben a szabadságharc katonai részéről
nem sokat beszélt.
Mint
híres asszonycsábító gavallér is mintakép maradt a gyermek emlékezetében az a
választékos férfiú „Úgy sohasem láttam mosolyogni nőket – írja -, mint
nagyatyámra ragyogtak fel ... s irígyen gondoltam
nagyatyámra ... Általában minden nővel úgy bánt, mintha legalább is a szeretője
lett volna... (Be sokszor lestem messziről...) Vajjon
hova lettek azok a különös varázslószavak, amelyeket ez a dohogó, portorikószagú, káromkodó öreg honvéd a nőknek osztogatott,
hogy elbűvölve hallgatták? Legalább ezeket a csodatevő szavakat hagyta volna
nekem örökségbe.”5
Felesége is, Radics Mária, aki körülbelül negyven esztendős korában vált el
tőle felháborodásában és féltékenységből, élete végéig bolond szerelmes
rajongója maradt e férfiúnak. A családi körben különben csapodársága miatt
sokat nehezteltek rá. „Edényt tört még hetven esztendős korában is; egy csésze
törött darabkáival volt telve a szobája, mikor unokái tisztelgését fogadta.”6
Mindig egyedül sétált, egyformán, nyugodtan, hidegen, lenézően. Ez a viselkedés
különben végig öröklődik férfi ágon a Krúdyaknál,
ilyen volt az író, ilyen az atyja is, mint később látni fogjuk. Nem igen volt
bizalmas barátja, s otthon a házában arcán valami mélységes unalom, sőt undor
ült. A büszkesége egy pillanatra sem enyhült, bort ivott mindig, szivarozott és
újságolvasáskor meggyőződéssel állította, hogy mindenki gazember. Halála
egyszerű, csendes távozás volt a nagyorosi-utcai
nádfedeles, bádogcímeres házból nagy bánatára legkedvesebb unokájának, aki
benne sokszor csodált kedves történetek kedves mesemondóját vesztette el, s aki
majd a melankólia könnyű szálaival szövi körül gyermekkori eszményképének ezt a
különc alakját.
Nagyanyjáról,
erről a mindig nyugodt asszonyról már nem emlékezhetik meg ilyen melegen.
Egyénisége inkább a romantikus nagyapa felé vonzotta, annak a felesége túlságosan
józan és kissé rideg is volt. Tisztelni is később főként az önuralmát tudta
ennek az asszonynak, mert elvált a férjétől, akit halálosan szeretett; meghalt
egy fia, éppen az, akiért mindenét feláldozta volna, Béla, meghalt korán, mint
délceg, fiatal katonatiszt, sokaknak szemefénye; utolsó gyermeke, egyetlen
leánya, Ilonka pedig egészen fiatalon került a nyíregyházi temetőbe. Mindenkit
elvesztett, akit szeretett; élete egyike volt azoknak az apró, néma,
hétköznapi, éppen névtelenségük miatt megható tragédiáknak, amelyek oly
misztikus szépséggel ötlenek majd fel az unoka egyhangú regényeiben, mint
mosolygó lemondás és az elzárt balladai szenvedés képei. Egyedül volt ez az
asszony és mosolytalan arccal kötözgetett az ablaknál, kerülte az embereket,
úgy mutatta, hogy senkit sem szeret. Temetőlátogató lett és mindig a családi
sírboltot javítgatta, amikor unokájával kiballagott a temetőkertbe. Ez nyitott
szemmel, ámuló lélekkel nézte a kriptát, hol nem látott és nem ismert rokonok
aludtak már. Párizsból hozatta hajdan ruháit, de közömbös volt neki a világ. A
múltból is csak az érdekelte, ami a negyvennyolcas időkig történt, s ami elvált
férjével volt kapcsolatos, azon túl és ettől függetlenül megállt számára az
idő. Csendes tekintettele szemlélte a világot, melyen szerinte semmi sem
változik. Krúdy Gyula késői öregségében is sajnálta, de a kényelmet lenség
bizonyos érzésével gondolt vissza erre a szótlan, büszke; boldogtalan
asszonyra.
Ennek
a házaspárnak a fia, az író édesatyjának az öccse volt a szomorú emlékezetű
Krúdy Kálmán, akiről Mikszáth „Krúdy Kálmán csínytevései” c. könyve szól, és
akiről Krúdy Gyula „Álmok hőse” címen írt. Ő is végigharcolta a
szabadságharcot, de amikor Görgey letette a fegyvert, kisded csapatával
továbbra is folytatta csatározásait a Felvidéken az osztrák csendőrökkel
szemben. Az osztrák főurakat többször megdézsmálta, mígnem unokatestvére, Paczolay, a vadkert-erdőben tőrbecsalta,
és keresztüllőtte.
Az
író édesatyja, Krúdy Gyula a pesti jurátusi évek után ügyvédi oklevelet
szerezvén, Nyíregyházán ügyvédi irodát nyitott. Népszerű, gazdag, komoly, szép,
gavallér ember volt. Keveset és ritkán beszélt, szerette a lovat, az agarat, a
vörös frakkot és az asszonyokat, vendégszeretőháza mindig készen állott a
vendégeskedésre. Rengeteg összegeket nyert és vesztett kártyán, sűrű vendég
volt, mint híres kártyás a debreceni Arany Bikában a környékbeli urak
társaságában. Bizonyos mértékben cinikus modorát, kártya- és
lóversenyszeretetét fia is örökölte, mindketten igazi bohémek, a pénzzel egyik
sem tud bánni. „Az apámra, az úrra, gavallérra, a nagyszerűre olyan büszke
voltam lányos házaknál, – írja -, mintha az apámon kívül több férfi nem is lett
volna a világon. Minden nő előbb volt szerelmes belé, minden férfi-barátom neki
köszönhettem... Jobb és drágább ember nem volt nála” ...7
Súlyos szívbaj gyötörte sokáig, és a három megtermett, életerős Krúdy Gyula
közül éppen ő, a legkomolyabb, legderekabb, legcsendesebb és legvigyázatosabb
ment el elsőnek az akácos Morgó-temetőbe.
Édesanyjáról
így emlékezik: „Anyám szegény pórleány volt. De a legszebb nő, akit valaha
láttam. Hollófekete haja volt, igen fehér arca és könnyes, barna szeme. A
lényéből valami csodálatos melegség áradott... Napsugár és humor jött vele, bár
mindig csöndes és kevésszavú volt”.8
Mint jó gazdasszony és gondos anya örökké emlegetett mintaképe. Gyakran mondja,
hogy pihenni sohasem látta őt. Hajnalban kelt, példaadással elsőnek a munkában,
s mindenkihez csak jó szava volt. Igyekezett beleilleszkedni férje társadalmi
életébe, s unalmas óráiban szorgalmasan tanulmányozta az illemtanító
könyvecskét. Sokat adott a társadalmi szokásokra, de az élet kemény
küzdelmeiben is megállta a helyét. 1900 óta, amikor férje elköltözött az élők
sorából, bizony gondok között éli életét özvegy Krúdy Gyuláné, s Nyíregyházán a
Közép-utca egy kis házában könnyes szemekkel emlékezik daliás férjéről, nagy
hírre vergődött anakronisztikus sorsú fiáról.
Íme,
ez a sor összegezi azt a vérbeli predesztinációt, amely Krúdy Gyulában, a
hétszilvafás nemesemberek anakronisztikus fiában érvényesült, állandóan kettős
célok felé rángatva élete hajóját. A férfiak gavallérsága, szótlan bölcsessége,
gőgös, nagyúri elszigeteltsége, vágyaik a nagyvilágba, kártyaszenvedélyes,
véletlenre vadászó merész életük a vér forró áramlásával állandó útra, az új, a
szokatlan keresésére hajszolta, az asszonyok adta szeretete az egyhangú,
békességes életnek, az élet maradandó értékeinek pedig a pihenést, a hétköznapi
nyugalmat mutatta meg időnként csábító színekben. A kettős végzet élénk példáit
látta ősei, rokonai életében, a szülői házban. Minthogy a gyermeknél inkább az
anyai nevelés hatása a döntő, gyermeksége idején jobban is vonzódik a múlt régi
alakjaihoz, az élet nyugalmához. Az asszonyi ráhatások, melegének lankadásával
hajlandósága átalakul a bohém keresés, a tragikus célkitűzések láza felé,
kibontakoznak belőle a Krúdyak kényszerű kérdései az
élet értelme hiányában. Ezek az ellentétek férfikorában érnek a delelőre, attól
kezdve, amint öregedek, visszatér a nyugalom, a csendességhez való vonzódás,
mind kevesebb az óhajtása és mindig hevesebben csatáznak vele a bohém hajlamok,
hogy végül mégis csak pihenésvágya diadalmaskodjék. Amint a küzdelem
hullámzását munkái és cselekedetei tükrében figyelem, a szülői házbeli emlékek,
vágyak, eszmények mindig összekapcsalódnak benne a
múlt, a csendes megelégedés, a régi idők, emberek szeretetével és
ábrázolásával.
II. Régi idők, emberek.
A
magas töltésen kávédarálónak csúfolt vicinális küszködik a mérföldekkel, a piac
közepén régi torony áll. A sötét utcákon csak itt-ott lobog egy-két olajmécses,
a sár viszont jó mély ősszel és tavasszal, nyáron pedig hosszúak és porosak az
utcák. Zsalugáteres, sárgafalú földszintes házakra parádéból sokszor tornyot
épít a hétszilvafás, hogy kastélynak lássék.
Köröskörül akácok, benn az üveges tornácon virágcserepek és kalitkák. A régi
tárgyak, emlékek között, a sarokban kakukkos órák alatt üldögélnek a szótlan
vén emberek, és bámulják a füstkarikákat, melyeket a lámpa a mennyezetre vet.
Hosszú téli alkonyatokon, amikor még nem érdemes lámpát gyújtani, a kandallóból
nagy fénykévék törnek elő. Sötét, rezgő hajnalokon a vén toronyból a róráté hívogat, és jó cselédek, jóságos öregasszonyok
indulnak téli kendők védelmében a hajnali misére, topognak a hóban, vagy az
alvó kertek fekete sövénye mentén. Kézi lámpással keresik az utat az aludni már
nem tudó öreg emberek és áhítatos szűzek. Elmennek
örömeikkel és bánataikkal az egyszerű emberek,
elmennek
megszokásból, unalomból és babonából az extrátóik és ambóik kedvéért. Bűnösök és jámborok ülnek össze a
félhomályos templomokban.
Úgy
élték ezek az emberek az életet, ahogy jön, a maga valóságában, de nem annyi
hazugsággal, gonoszsággal, nyomorúsággal, mint a maiak. S ahányszor Krúdy
emlékeibe és elképzeléseibe téved a régi időkről, szeme elfátyolozódik, füle
csak a nyárfák romantikus zizegését hallja, és az esti sétákra gondol a
kivágott liget helyén. Akkor falusi templomok szilveszteri miséin mindenki
kedvére sirathatta elmúlt kedveseit, nappal meg a vándormuzsikusok rikatták meg a lányok szívét.
Régi
számlák és hervadt virágcserepek, elsárgult névjegyek, meghívók, régolvasott
levelek, színházjegyek és fotográfiák nagyhajú, játékpuskás fiúkról és
fehérharisnyás leányokról egész sereg emléket ébresztenek majd az unoka
szívében és számos való vagy kigondolt történetet fog regélni róluk. Ebből a
szempontból elegendő neki egy fából faragott emlékszipka, valami színes kő,
mint levélnehezék, dohányszita, megzöldült kalamáris, régi báli kesztyű,
vénségtől elgörbült bútorok, lepréselt virág, pezsgősüveg dugója, amelynek
hátára megtüzesített hajtűvel dátumot égetett valaki. Vajjon
ki volt egykor a keretben? Kérdezi az arckép néküli
rámától. Rég elhalt asszonyok ruháiból visszaállítja az asszonyokat,
szeretteti, beszélteti, mosolyogtatja őket. Évek óta lezárt ládák és dobozok
titkait ellesni a legnagyobb vágya, az ezüst gyertyakoppantó a nagyatyjára, az elefántcsontamulett pedig a nagyanyjára emlékezteti.
Régi
képeskönyvek, festmények, komortekintetű, szakállas bajuszos, régi divat
szerint öltöző urak világa ez, pléhre festett címereké, arcképalbumoké a
horgolt terítős asztalon. Kisvárosi, falusi vizitszobákba vezet bennünket,
látjuk Kisfaludy Regéit arany papirosba kötve, Petőfit, kék vászonban és
Barabás rajzaival, s az Eszter szerzőjének regényei sem hiányoznak. A képek a
falon Damjanicsot, Kossuthot, Széchenyit ábrázolják,
s régi fametszetek bámulnak le ránk. A franciás-rokokós fotőjökben szelíd
asszonyok kötögetnek, a szabadsághősökre emlékeznek, míg az óra a falon a
Klapka-indulót muzsikálja. A szabadságharc sírvirágainak, múzeumi zászlóinak,
koszorúinak az illatát hozzák felénk nagyatyjától ellesett történetei.
Romantikus kis nefelejtskoszorúk, guirlandok,
kulccsal elzárható naplókönyvek s üveg alatt őrzött Garribaldi-ereklyék
kerülnek ilyenkor érdeklődése középpontjába. A valcer hangulata,ódon
kottafüzetek melódiái álomvilággá teszik a múltat, a kalitkában feketerigó
fütyül, s a magasgallérú uraságok, főkötős asszonyok
érzelmesen hallgatnak a félhomályban.
És
a régi tárgyak, kedves emlékek mintha mindig ugyanazok volnának, nem öregednek.
A hűvös és tágas szobákba visszatérnek a vén emberek és kedves öregasszonyok,
rajtuk sem látszik meg az idő nyoma. A hatalmas bútorok, termetes szekrények
mintha örök időre készültek volna. Képük mindenhová elkíséri az anakronisztikus
Krúdyt, és midőn a vi1ág ezer csillogása után fut, akkor is élnek benne tudat
alatt, míg a körülmények kedvező alakulásával azonnal előtérbe lépnek.
A
régi férfiak óraláncaikon szíveket, kereszteket, lyukas pénzeket hordtak, az
avult órák egész sor történetet zenéltek el az idők folyamán reájuk tapadt sok
kétségbeesett pillantásról. Megkoptak és megszíntelenedtek a régi tárgyak, de a
gyermek színes fantáziája annál romantikusabb mázzal vonja be és a mesék, a
csodák világába iktatja őket. Különösen kedvelte nagykállói-utcai kuriájukban azt a zenélő órát, amely – ha zsinórját
meghúztak, – eljátszotta a nagyanyja kedvenc nótáját. Emlékeiben is jóismerőseinek tekinti atyja régiművű
ingaórájának rézből készült katonáit, mintha csak zsoldosokat látna hanyagul
odatámaszkodni valami ódon város kapujához.
Az
öreg emberek ajkáról sokszor hallott régi meséket a régi tárgyak között a csillogószemű, élénk szellemi képességeket mutató unoka paposkülsejű, veresarcú
ősapákról, kardos ősanyákról, akik erélyesség és megjelenés dolgában is nem
nagyon különböztek a férfiaktól. E mozdulatlan, hangtalan és szigorú vének
tiszteletet neveltek belé a múlt, a régi idők, tárgyak és emberek iránt,
fogadalmat és titkos örök hűséget, hogy ha naggyá nő, sem fog elfeledkezni
ezekről a dolgokról.
Hogy
is volt csak a régi időkben? Lutrin játszottak, s a számot széndarabbal írták
fel a falra. Háromkirályok napján eljött az egyházfi, felírta az ajtóra C. M.
B. Fotografiát csak fontos alkalmakkor csináltattak,
de nagyon felkészültek hozzá. A megyei hivatalnokok vadászkalapban, a doktorok
szemüveggel, az ügyvédek komoly redingotban ültek a
kisvárosok fényképészi kirakataiban. Az emberek életében az evés volt a
legfontosabb, fontosabb mindennél: betegségnél, leánynál; csizmánál vagy szép
szeretőnél. Ettek-ittak, ameddig a gyomruk bírta. Krúdy valósággal legendákat
sző a régi jó kisvárosi ebédekről. Az öregedő emberek nem tartatták figyelemre
méltónak a sovány vagabundokat, nekik csak az volt rendes ember, aki hasat
eresztett; csakis ez lehetett ravasz ügyvéd, bölcs bíró. Az étkezés kultusza
nem egyszer felülmúlta a nő és a szerelem jelentőségét. A férfiak
hosszúszárnyas Ferenc József-kabátja kényelmes megyei hivatalt jelentett,
csendes szívelzsírosodást, esetleg úri gutaütéses kimúlást. A keszegtermetűek
még a nőknek sem tetszettek, különösen nem a gazdag özvegyeknek. Nem volt
tekintélye az agárhátú fiskálisnak, s ezért nem becsülték sokra a heptikás írói
nemzedéket, a bánatos tintanyalókat. Ha a koszorús költőt megbecsülték, mindig
azt remélték, titokban, hogy majd megtér, és oly jó termetes magyar lesz
egykor, mint Arany vagy Vörösmarty volt. Krúdy azt hiszi, hogy éppen ezért nem
volt része osztatlan népszerűségben Virág Benedeknek és Tompa Mihálynak.
Gyakran hallott lesajnáló véleményt róluk, természetesen nem költészetük
színvonala, hanem fogyó-holdszerű arcképük miatt. Ez kiábrándította a régieket
a verseikből is. A soványság a betegek, a mihasznák, az elvetemült lumpok
öröksége ebben az időben. A pajkos Krúdy gyermekes csúfondárossággal méltatja
ezt a divatot: „Milyen szép hasak voltak! A főtisztelendő klérus körében a
kerek, cipó hasak voltak föltalálhatók, míg a bíráknak, ügyvédeknek, hatósági
embereknek hegyes hasuk volt... Mint tömlők lógtak a mamelukok hasai.”9
Kedvenc
szokása volt a magyar uraknak a szakállnövesztés bizonyos korban. Ősi dolog
volt ez, és nem lehetett volna elképzelni táblabírót vagy alispánt szakáll
nélkül. Csak a vándorénekesek meg a pincérek
borotválták az arcukat. A parkettáncosok magassarkú cipőben jártak, a pénztelen szélhámosok színes
nyakkendőt viseltek, s a pesti csepűrágón krémszínű nadrágot láthatott az
ember. Az öregek minden komoly intelme ellenére, akkor is ábrándoztak a kerti
holdvilágnál ifjú leányok hozzájuk illő ficsurak
karján. A nők hajlékonyak, üdék, illatosak voltak és a férfiak boldogan
meghaltak értük. Fittyet hánytak minden olyan jóslásnak, hogy aki az éjszakát
álmatlanul tölti, annak előbb-utóbb rossz vége lesz. A Duka Máté által írott
„Szerelmesek könyvéből” leveleztek a nők és a szerelmes férfiak. Pedig az
öregek már akkor se szerették a szerelmet, futóbolondnak tartották, aki
elérhetetlen csók után áhítozott, s úgy vélekedtek, hogy a nőknek való udvarlás
nem egyéb céltalan semmittevésnél. Nemcsak szerelemből élt az ember, bor, búza,
egészség volt a fontos, az asszonyoknak pedig úgy kell a verés, mint az
orvosság a beteg embernek, tanácsolták a vén korhelyek. Amikor későbbi élete
folyamán az öregeknek ez a vélekedése eszébe jut, el is határozza annál is
inkább, mert ezekhez az ősi, szülői, atyafiságos emlékekhez visszatérvén,
mindig vanitatum vanitatos
hangulatban volt, – hogy nem törődik többé a nők csacsogásával, emlékbe adott
hajával, elcsent zsebkendőjével, kézszorításával, hangjával, felejthetetlennek
hitt pillantásával, hanem az élet vaskosabb, józanabb, nyugodtabb és reálisabb
javaival fog törődni, ahogy régen, gyermekkorában, a „magyar hasak” világában
látta. Mert ha gúnyolódik is felette, nem egyszer valósággal meghatónak tartja
a testi pihenés és nyugalom e régi Magyarországát. Ekkor talán senki sem volt
beteg, mindenkinek volt ennivalója, bora és kényelmes ágya. Nyáron nem volt
elég zsák a terménynek, ősszel nem volt elég hordó, s a bort gödrökbe engedték,
az embereket gyakran meglátogatta a harmadnapos hideglelés, a gyomortágulás;
kenőasszonyra, piócára volt szükség s szívelzsírosodásban haltak meg az
emberek. Századokon át részeg volt Magyarországon mindenki, mert a hegyek bőven
eresztették az áldást. Bort ittak a régi magyarok reggel és késő éjszaka,
duhajon vagy rezignáltan folytatták életüket. Még az öngyilkosság sem jutott
eszébe senkinek, mert a bor mindenért kárpótolt. A régi házak gondtalan
levegőjében, pompásan terített asztalok mellet sehogy sem lehetett végképpen
megöregedni. Krúdy különösen akkor tudta igazán értékelni ezt az oldalát a régi
magyar életnek, amikor az élet küzdelmek megviselték, a magyar író száraz
kenyerét kellett ennie, szántani a tollal rosszagú
szerkesztőségek bicegőlábú asztalai mellett. Ilyenkor
igazán meg tudta becsülni a gyermekkorában látott és hallott méhesekbeli nyugalmat, ahol a jó vidéki hétszilvafás a
szomorú romantikáról, boldogtalan szerelemről kizárólag régi divatlapokból,
élces újságokból, a Vasárnapi Ujságból és egyéb
megsárgult lapok tárcarovataiból értesült ebédutáni csendes emésztései
alkalmával, s utána fejcsóválva tette le a bolondos füzeteket. A jóságos
hosszadalmasság volt a fontos. Nem a változatosság boldogított, hanem a jóltevő egyformaság. Bizonyos munkáknak, kötelességeknek
meghatározott ideje volt. Az álmoskönyvben keresték álmaik magyarázatát, s a
pozsonyi zsidók újévkor hízott ludakat vittek Ferenc Józsefnek. Az asszonyok
gondja egész életükben: az ebédfőzés és ez a gondolatvilág nem alkalmas a
léhaság és könnyelműség ébredezésére. Hűségük zálogai a spájzok, kamarák,
konyhák, gondosan megfoltozott fehérneműek voltak. Mindez valóban kitöltötte az
asszonyok lelkét és fizikai idejét. A legszélsőségesebb mulatságaik voltak: a
kártyavetés, a tánc, esetleg az ólomöntés. Férfikorában gyakran elgondolkozott
Krúdy: Vajjon milyen lehetett a régi, múlt századbeli
nőknek csókja, szerelme, ölelése?
Általában
mindent tudtak, ami mulatságos és érdemleges az életben. A férfiak időtöltése,
a politizálás otthon, a borbélynál, vagy a serházban egészségi szempontból is
szükséges volt, mert különben talán valamennyiüket
megütötte volna a guta a jóléttől. A régi világban mindenki kapitány volt
negyvennyolcból vagy későbbről. A politizáláson kívül első sorban a gazdasággal
törődtek, József napján fogadták a cselédeket, s megújították velük a régi
megállapodásokat, bejegyezték a fontosabb eseményeket a szegen függő
kalendáriumba. Az öreg asszonyok és öreg embereik, akik már elfelejtették
kiégett ifjúságukat, nevelték a fiatalságot az örömre és a bánatra, noha ők már
csak az élet hiábavalóságát, értelmetlenségét látták. Nem voltak nagyigényűek,
a csendes élet romantikája volt az örömük, az élet legnagyobb kellemetlenségei
ellen is vigasztalást tudtak találni. Szerettek hosszadalmasan elbeszélgetni,
szerették a verset, a vitézi hazugságokat, de az adott szó szent volt, s főbelőtték magukat, ha tisztességtelen dologba keveredtek,
mert a társadalom egy nagy család volt, ítélete megfelebbezhetetlen.
Bizalommal várták öregségüket, mikor visszavonultak a hivataltól, elhordták a
régi ruhákat, ünnepelték függetlenségüket. Függetlenség és szabadság volt
minden napjuk, esetleg valami rendjelre is szert tettek, ha nagyon fűtötte őket
a hiúság, s elnökök lettek valami asztaltársaságban. Kedélyes butaságokkal telt
az idő, és egy kaszinóelnökség nagy elégtétel, hatalom és tekintély volt ebben
az időben. Tudtak örülni a szép időnek, a borongó ősznek és a hamiskodó
tavasznak. Nem siettek, pedig öregségük sokszor belenyúlt már a kapkodva siető,
rohanva élő új világba. Fényesre kefélt cipőben, vasalt nadrágban élvezték az
utolsó napokat, s hosszú életkort értek el. Vagyon, gazdagság, jóság közepette
ment-mendegélt az emberi élet, az öregek mintha sohasem akartak volna meghalni;
a dáridókat, ünnepeket mindenki igyekezett megtartani, bármilyen vallás szerint
dícsérte is az Istent. A végzetes szenvedélyek,
csodabogarak, babonák is csak amolyan szükséges bolondságok voltak, nélkülük
nem lett volna teljes az élet. Nem lehetett beléjük halni, s az álmodozások is
bizonyos józan programmszerűséggel következtek egymás
után.
„Szemügyre
veszem – írja Krúdy – bánatos, vagy víg tekintetüket, amellyel a múltak
kertjeiből, a lugasokból, borházakból, báli termekből és hallgatag sétányokból
visszanézegetnek... A férfiak mind úgy tűnnek fel nekem, mint a szabadságharci
nemzetgyűlés képviselői a debreceni nagytemplomban, ... mint a régi
arcképalbumok magyarruhás, fürtös-frizurás,
álmatag-szemű férfiai mind a hazáért éltek,
szenvedtek, haltak volna – a vértanú Batthyány arcvonásai derengenek e néma
férfiarcok mélyében, a Kossuth szemei... Petőfi büszkesége ... és a hetyke
fejvetés ... Széchenyi fiatalkori arcképeiről való. Mintha egy nagy család lett
volna az egész magyar nemzet a múlt század derekán.”10
Az asszonyok az ágyútűzben is bátran táncoltak a nemzetőrökkel, a Laborfalvy Rózák, akik felkeresik a költőket bújdosásukban, a nagyasszonyok epekedve várják férjük
szabadulását Kufstein felől. A bújdosó szent fogalom
volt ebben a korszakban, az elhagyottnak látszó vidéki kúriákba reményt, titkos
lelkesedést, halk ébredezést vitt, mert eltitkolta az üldözött vad csüggedését,
nem akart rossz hírek hordozója lenni. Szép álmodozásokat mondott a hajnalodó
jövőről, pedig a fejére vérdíj volt kitűzve. Ebben az időben rejtegették Rózsa
Sándort, a Bakony szegénylegényeit és a kapcabetyárokat a regényes,
színészkedő, kedves Magyarországon, a rossz komédiások, híres cigányprímások és
álmodozó honfiak hazájában. Azután jönnek a hatvanas évek furcsa vigalma
redut-bálok, szívlövés a városerdőben. Mintha csupa regényhős lett volna az,
akinek a fotografiáit a gyermek Krúdy az ősi házban
végignézegeti. A ruhájuk, a hajuk, a fejtartásuk egy messzi, szépséges
ábrándvilágba való. Az asszonyok rajongtak a vándorszínészekért s a velük
csaknem egy csapáson járó Lisznyaiért, Tóth
Kálmánért, Náray Ivánért, Bartók Lajosért és Komócsy Józsefért. A férfiak a nőkről Vörösmarty könyveiből
merítettek maradandó véleményt. Nemesi kúriákon és fogadókban: mindenütt tárt
karokkal fogadták a poétákat. A csizmájukon két ország pora, szájukon
mesemondás, hízelkedés, furfang; tréfa, csábítás és teletüdejű
kacagás. Az unalom egyik ellenszere volt a kúriákban a poétázgató ember, és bizvást tölthette egész életét utazgatással együk nemesi
háztól a másikig. A női szívek értük dobogtak, egy-egy híresebb vándorpoéta jöttére a vidéki urak összegyűltek a környékről
és a legegyszerűbb fűzfapoéta láttán a vénasszonyok Petőfiről álmodtak. Igen
tisztelték Kármán Józsefet is. Bár éjtszaka duhaj
danolásuktól visszhangzottak a szobák, nappal mégis szomorú, sápadt emberek
voltak, behorpadt kalappal, téli széltől panaszkodó :malaclopó köpenyegben.
Borostás arccal vonult át az életen a fűzfapoéták szomorú karavánja.
A
nemesek Aranyt és különösen Petőfit olvasták, Arról mindenki tudott, hogyan
viselkedett Kisfaludy Sándor szerelmében Szegedy Róza
iránt. Az öregeik csóválták is eléggé a fejüket, hogy mikép
hozhatta hírbe annyira ezt a nemes kisasszonyt. A hanvai
kálvinista pap viszont inkább csak az érzelgősöket: asszonyokat és fiatalokat
hatotta meg, mivel Virágregéiben egykor szép szerelmeknek és törékeny
virágoknak volt betegszívű lantosa. Az érzelmes nők régi költők verseiből, régi
írók regényeiből meg a holdas éjtől kértek tanácsot, kertekben, ligetekben
merengtek. Valóban, mintha a múlt században sokkal ifjabbak lettek volna az
emberek: szerelmesek, ábrándosak voltak ifjúságukban, de nagyon bölcsek és
nyugodtak, ha már megöregedtek. A költészetet pártoló emberek külsejükkel,
Petőfi-szakállukkal, bozontos nagy hajukkal is kifejezésre juttatták
rokonszenvüket. Kemény Zsigmond báró a komoly hazafiak eszményképe; mivel
végzete oly tragikus volt; ő lett a mintája a szenvedő magyar írónak is. A
dühös Tolnai Lajos, a vén regényíró csak akkor békült meg, ha kiírthatta ellenségeit a regényeiben, Nagy Ignác viszont
azzal gyógyította meg csúf arcát, sántaságát, hogy regényeit önmagáról írta és
bennük Pest legszebb férfiaként szerepelt. Jósika
Miklós volt a régi házak finom szakértője, s Eötvös Károly halálával az utolsó
táblabíró eltávozását siratták a múltszázadbeliek az ősök által kitaposott
országúton. Az úri házakban soha nem fognak többé annyit unatkozni az emberek
és az agarak.
Így
jönnek visszafelé a múltból, hozza őket a delizsánc,
a furmányos szekér, a falusi bricska, jönnek a rége furcsa vendégek, öreg urak
széles csizmaszárban. Szűzdohányt szívnak, otthoni bort, kisüstönfőttet
isznak, szalonnát esznek. Utazáskor valóságos éléskamrákat pakkolnak
fel a tekintetes asszonyok. Járják a sáros vidéki utakat, és betérnek a
vendégfogadókba, útszéli csárdákba, sokszor egyedül, sokszor egész
„udvartartással”. Megelevenednek előttünk a régi; tisztújításkorabeli
szállodák cigánymuzsikával és pohárcsengéssel; benn híres mulatozók, a színes
függönyökön Kossuth és Rákóczi képe. Ilyenkor mindig visszatér Krúdy Gyula
emlékezetébe a legúribb-cigányprímás, Benczi Gyula
alakja. Ahogy a róla szóló történetekből hallotta, és maga is látta még:
valóságos cigányprímás. Földjei, házai voltak, három aranyórát hordott mindig a
mellényében, s dehogy is fogadott volna el pénzt a régi világbeli tönkrement
gavalléroktól. Összekerültek a messze földön híres korhely urak és az ország
legjobb cigányai. Ezek vitték dáridóval a nemes urakat a könnyelműségekbe,
váltókhoz, csődökhöz, anyagi és erkölcsi bajokba, tévedésekbe, és ezek fogják
kezébe adni a vándorbotot a nyolcvanas évek hétszilvafásainak. Mert ebben az
időben nem a hazafias bánat a részese az eltűnéseknek, mint a szabadságharc
idején volt, hanem inkább a fedezetlen váltók és a tönkremenés szégyene. De azért,
amíg tehették, ezerforintost ragasztottak a cigány homlokára. Ezek a régi jó
vendégfogadók szinte nem is voltak bérszállások és korcsmák, annyira otthonosan
érezték magukat benne a nemesemberek. A jólét bősége itt látszott a legjobban
meg. Mindenkinek meg volt a törzshelye a kisvárosi kedvelt vendégfogadóban,
megyei és városi urak gyűltek egybe, de külön asztala volt a színészeknek,
hírlapíróknak s a széplelkű polgároknak, külön ülnek a tanárok s a feszes és
ünnepélyes katonatisztek. A vidéki vendégfogadók életét hasonlónak találja
Krúdy azokhoz a postaállomásokhoz, amelyekről a nagy orosz író, Turgenyev tesz
említést regényeiben, vagy amelyekről Tolsztojnál olvashatunk. Az utasok
lármásan, csendbontó, életteljes kedvvel érkeznek meg, leszállnak a lomhán
döcögő omnibuszról. Egyszerű, vidám emberek, miközben az elkészített nyúlból
esznek, az eltűnt kandúrral ugratják a fogadóst. Jól érzik magukat a homályos
szobákban, melyek a sör- és pörköltszagú folyosókra nyílnak, jól alusznak a
nyikorgó ágyakban, a rosszul záródó ajtók mögött. A sötét ebédlőkben krákogó,
köpködő elbizakodott öreg törzsvendégek ülnek.
Valami
különös elérzékenyüléssel nézi a múltszázadbeli öregeket, szerelmeiket hűebbnek
tartja a Rómeóénál, tisztelettel emlegeti a kenőasszonyokat, a kedves
babonákat, a kártyavetőnőket, akik állítólag kezükben
tartják az emberi jövendőt, a felcsert, aki madárfejjel ül, és hallgat az
életéért kétségbeesetten könyörgő beteg mellett. Az élet csendben múlott, az
évszakok fordulása nem hozott rendkívüliségeket, sohasem történt olyan, ami
váratlan lett volna. Az élet jól körülrajzolt, kész feladat, amelyet el kell
viselni, teher is kissé, de nem túlságosan igyekeznek tőle idő előtt
megszabadulni. Úgy élik végig az emberek az életüket, mint az esztendő
szakaszai következnek egymás után, tökéletes pontossággal. Mindenkinek van
tavasza, piros nyara, hosszadalmasan ásító ősze, megnyugtató tele. Az életük
pontosan igazodik a kalendáriumhoz. A körszakállak, a fodorított nagy bajuszok,
sarkantyús csizmák, divatját múlott asszonyságok, krinolinos szoknyák, családi
ünnepek, divatos kávézások idejében nem siettek élni. Mindennek megvolt a maga
ideje, nem kellett elhamarkodni semmit, a házasodás époly
pontosan bekövetkezett, mint a váltófizetés napja. A farsang? Egy nappal sem
tartott tovább, mint ahogy a kalendárium előírta. Mindenki zúgolódás nélkül
ment haza a feleségéhez a kúriába vagy akár a családi sírboltba, ha az ideje
elkövetkezett. Dehogy is dolgozták agyon magukat a férfiak, alig volt kopasz
ember vagy ideje előtt megfehéredett hajú, korán rokkant, fáradt, öreg. A régi
táblabírói világ utolsói voltak ők, a szabadságharc fejlesztette, és színezte
ki jellemüket. Sok gyermek volt minden háznál, sok megtartani való ünnep volt
minden ember életében. Nem igen fűtötték őket nagy ambíciók, nagy tettek,
tervek, vágyak, igazán dolgozni talán eszükbe sem jutott, agarászbálokat
tartottak, ittak, kártyáztak, s ilyesmiben vetélkedtek. Mindezt Krúdy
megértéssel állapítja meg, sohasem rosszalólag,
hiszen véreiről van szó és gyakran bizonyos vágyakozással, mint ahogy mindenki
vágyik az olyasmi után, ami az övé lehetett volna egyszer, de vétkes
könnyelműséggel elszalasztotta a lehetőséget, s tudja, hogy többé vissza nem
tér. E letűnő aranyvilágban is tovább jártak cifra kocsin, hajdút tartottak,
párbajoztak, barátkoztak, kaszinótagok voltak, bizalmas konferenciákat,
becsületbírói ítéleteket tartottak, duhajkodtak, és kegyetlen szigorúsággal
vették a párbajtörvényeket. Hangosak voltak a kurjantásaik, de már mindnyájan
tudták, hogy vége a kedves jó régi világnak, a magyar vidék és múlt romantikája
lassan halódik. Mindenki bizonyos vérbeli kollektivitással élt a nemesi
rendnek, amely ezek fölött az emberek fölött, mint valami szent eszme lebegett.
Már beköszöntött az új idők szele, ők mégis úgy őriztek mindenféle okmányokat
királyok aláírásaival és pecsétjével, végrendeleteket, okleveleket, bírói
ítéleteket, évszázados és végeláthatatlan pörök iratait. Lassanként zsidókézre
kerül a vagyon, és a nemesség sajátmaga juttatja
magát tönkre. A magyar nemesi házak azonban még ma is tele vannak
álmodozásokkal a dicső múlt feltámadását illetőleg, és minden útat-módot megpróbálnak, hogy a tisztelt családnevet
megóvják a pusztulástól. Mindnyájan a múltnak élnek, s nem akarják észrevenni,
hogy az új emberek kiszorítják őket az életből.
A
nagy hallgatások, hosszú, kényelmes elgondolkozások és szélsőséges, félországra szóló mulatozások ideje volt ez. Mai szemmel
nézve, furcsák voltak a hatvanas-hetvenes évekbeli emberek. Külsejükben
méltóságteljesek, sohasem sietők. Nyugodtak, meggondoltak voltak az arcok, a
léptek, lassú a beszéd, alapos, talán nehézkes, de mély elhatározású emberek
ülték körül az asztalokat. A házakban kopott úri bútorok, vagy paraszti
alkotmányok. A múlt vasfoga kikezdte őket, és az enyészet állandó
tanúságtételei voltak a fakó, kopott, széltépte
kúriák. A pipatórium nem igen hiányozhatott a nemesi házból, s ezeken a halk
helyeken gonosz szavaknak és indulatoknak nem igen lehetett nyomát találni. Jó
emberek laktak itt, talán azért, mert nem tartották érdemesnek a fáradságra,
hogy gonoszak legyenek. Születtek és éltek egy álmos, kimerült, szenvedélyeit
kiélt korban, mikor minden ember bölcs, megalkuvó, innyes,
lelkiismeretlen és kényelmes volt. Miután Ferenc Józsefet megkoronázták, nem
ismerték tovább a fájdalmat és a nyugtalanságokat. A férfiak megbocsátottak
mindenkinek, hogy nyugodtan szívhassák tajtékpipáikat az udvarházakban, vagy
csendesen csibukozhassank a pesti társaskörben. Az
ellenségek luteránus-csókot váltottak egymással, a
királyi kegy csodálatos ragyogással sugárzott végig Magyarországon. A sovány
bujdosóknak, az egykori honvédeknek, a megmaradt táblabíráknak már csak az volt
a gondjuk, hogy szép hasat eresszenek. Önző és realista világ volt ez. Azért
még mindig maradtak olyanok, akiknek a régi csízióskönyv
és kártyacsomag közös szövetségben mutatta a jövendőt, és az öreg Biblia minden
vigasztalást megadott a nehéz órákban. Társadalmi tanácsokat az Illik; nem
illik? könyvecske adott, s mindenben az egyszerű, a kényelmes, a kézzel fogható
volt a fontos. Sok melankólikus elbeszélés, tűnődő
regény, öregemberek sok keserű visszaemlékezése maradt fenn ebből a korból. S
ahogy az élet később megviselte az írót, egy másik ország, egy messze
eltávolodott tartomány alakjainak látja ezeket a régi barátságos házakat, ahol
mindenki jól érezte magát, krinolinos asszonyokat, fátermörderes
gavallérokat. Boldogok voltak, mert nem lehettek tanúi a virtusok
hanyatlásának, agarak pusztulásának, a régi kedves mulatságok elmúlásának,
ásítozó éjszakáknak, a régi duhaj uraságok tönkremenésének. Boldogabban élték
az életüket, mint az utódok az övéket, s ezért ilyen hangulatai idején az
írónak minden vágya, hogy felújítsa a gyönyörű múltat, felidézze a halottakat a
neki napról-napra tündéribbnek látszó tizenkilencedik
századból, akik békében és megerőltetés nélkül, agyvelőjüket, energiájukat,
munkakedvüket takarékosan beosztva éltek, s akik piros arccal, izmosan jártak
el késő öregségükben is a kuglizóba. Ha szegényebbek is voltak tudományokban,
dicsőségekben, emberi jogokban, politikai szabadságokban, volt mit enniök, volt meleg tűzhelyük és erős tölgyfakoporsójuk.
Krúdy szelíd majálisnak látja az életüket, tündérországbeli múldogálásnak.
A nemesek felesége csupa fejedelemasszony volt és a komorhangulatú ősi magyar
házak ebédlőiben ezüst hangon játszott bécsi valcereket a verkli. Esténkint, vacsora után, az egész társaság sétára
kerekedett a bokrok között, a virágos fák alatt a messzi liget felé. Ők voltak
a képzeletvárakat építgető, a múlthoz ragaszkodó és a rokokó-álmokért rajongó
ember és író számára az utolsó hiteles források az elmúlt kedves idők
felidézésére. Olyan dolgokat láttak ezek az emberek, amelyekről az ifjúság
legfeljebb memoárokból olvas. Látták Napóleont, Petőfit, Kossuthot. Megbámulta
őket mint kivételes lényeket; mesemondásaikat vég nélkül elhallgatta volna.
Hányszor emlegette például nagyatyja Szemere Miklóst, aki fiatalon Rómában, a
nemesek kaszinójában egy este tízezer forintot eljátszott. Ezek a modern ember
szemében már legendák és valószínűtlenül ködlő történetek. Mert, sajnos, az
idők megromlottak. Hova lettek a vadszőlős verandáról a vendégek, akik piros
borral üdvözölték a nyári hajnalokat? A cigány mégegyszer
tust húzott, és ők elindultak pörgő kocsikerekeken. Ami megmaradt belőlük az már
csak fájdalmas, nevetséges paródiája a régi kedves időknek, szokásoknak. Az agarászatokat esernyőben nézi végig a közönség, alig akad
egy-két jókedvű ember a bálokon, akinek a tréfáinál fel lehetne melegedni.
„Szakállak, vértek, szívek elvonultak... Elhangzottak a történelmi lépések, új
lépések közelegtek, tavasz lett, tél lett, betegségek, szerelmek jöttek-mentek,
a nők megértek, majd megöregedtek, a férfiak köhögtek, kiáltoztak, koporsóba
feküdtek.”11
Íme az elmúlás csendes balladája: az öreg asszonyoké, tavaszamúlt
gavalléroké, elmúlt barátságos vidéki vendéglátásoké.
(Folytatjuk.)
Varga Károly dr.
(Szabolcsi
Szemle /Nyíregyháza/, 1940/1-2. 53-66. p.)