Akik nem tudnak feledni...
A kis óbudai házak zeg-zugai
között május hajnali szellői füttyentgettek, mint vásott suhancok s az
aranyágyából piros arccal feltápászkodó nap megmosolyogta őket, amikor az egyik
öreg földszintes ház sarokablakát egyszerre csak pára fátyol homályosította el:
a nagy író el költöző lelke, utolsó lélegzetvétele.
Két éve, május 12-én történt, hogy a végzet orvul véget
vetett Szindbád álmainak és örökre kioltotta azt a csodálatos fényforrást, mely
Krúdy Gyula víziókat látó szemeiben világított. A nagy magányos, a nagy bohém
díszsírhelyet kapott, meg nekrológok szóvirágait, köztük két igaz megértőjének
plasztikus jelzőit: „a legmagyarabb író” és a „soha meg nem ismétlődő,
felejthetetlen íróművész és magyar”.
A tragikus májusi hajnal óta eliramlott két esztendő már
nyomokat hagyott a nevét őrző kis fakereszten, de nem tudta elhomályosítani az
emlékét azoknak a szívében, akik álomkergető nappalai és éjszakái során
boldogan pihentek meg sugalló erejű nagy egyéniségének árnyékában. Néhány öregedő,
deresedő cimborája olykor-olykor valósággal szellemidéző szeánszokat tart, ahol
nem a megtáncoltatott asztallábak kopognak túlvilági üzeneteket, hanem valamely
delejes kapcsolatban a szívek küldenek radiogramakat
a végtelenbe. Ezek az elárvult öreg legények, javíthatatlan rajongók
féltékenyen, kincsként őrzik Krúdy Gyula szavait, intim órák ajándékait,
melyeket fétisekként tisztelnek. Néha zarándok-útra kelnek, felkeresik a Tabán
sírját és hajdani kis, hegynek kanyargó utcák fűbenőtte
helyén fürkészik Krúdy régen elkoppant lépéseinek a
nyomait s idézik a nagy írónak azokat a jelzőit, melyekben a már letarolt kis
viskóvárosnak lelke élt. Mint a Kába kövéhez a hithű muzulmán, úgy vándorolnak
el időnkint ama kis óbudai ház elé, amelynek homályos kis szobájában a
tintafoltos, kék csomagoló papirossal lefedett, rozoga asztalkán apró gyöngybetűkben
rajzolta meg, álmodta új életre Krúdy a tegnapot, a legegyénibb írói mágiával.
A feledéssel, az utókor hálátlanságával szélmalomharcot
folytató kis csapat nem akarja elmerülni engedni a
szavak nagy varázsló művészének emlékét. Annyira szuggesztiója alatt állanak néhai nagy barátjuknak, hogy közülük nem egy
sokszor szinte átlényegül, öntudatlanul, akaratlanul Krúdy Gyula mozdulatait,
hangjának lágy és mély dörmögését, évődéseinek formáját másolják és így
materializálják a láthatatlan vendégként közéjük telepedő drága barátot. Van az
emlékek ez Ahasvérusai között egy, aki néha megszerzi
magának azt a fájdalmas örömet is, hogy szembeül egy Krúdy-testvérrel, akinek a
hangja, két dióbarna szeme majdnem teljesen egyazon hasonmása a „legmagyarabb
író”-nak s így óvja a lelkébe gravírozott vonásokat attól, hogy elmosódjanak.
Krúdy, aki finnyásan került minden érzelmességet
és megilletődött pillanataiban kedves gunyorossággal leplezte el igazi, mélyen
szenzibilis lényét, talán rádörrenne a felejteni nem akaró és emlékéből
kultuszt teremtő cimboráira, hogy: „ne bomoljatok”, de ha van túlvilági
televízió, akkor május 12-én bizonyára áruló nedvességgel a szemében fog
lenézni a „fiúk”-ra, akik némán körülállják a Kerepesi temetőben a
fakeresztjét, még mindig csak a fakeresztjét, mely a magyar zseni
életkeresztjének törpe és szomorú jelképe.
Várkonyi Titusz
(Magyar Hírlap, 1935/108. /május 12./ 14. p.)