KRÚDY GYULA
FAKERESZTJE
Két és fél
évvel ezelőtt, egy májusi hajnalon a kis óbudai házak zeg-zugai között nyargaló szellők füttyentgettek, mint
vásott suhancok, és az arany-ágyából feltápászkodó nap megmosolyogta őket,
amikor az egyik öreg földszintes ház sarokablakát egyszerre csak párafátyol
homályosította el: Krúdy Gyulának, a felejthetetlen író-művésznek
elköltöző lelke. Ágyában érte utól a halál az utolsó
romantikus írót, aki örök kapcsolatot tartott az élettel, akinek minden írása
az álom, a tegnapok ködébe stilizált valóság s archaikus zamatú nyelve
varázslatosan tudja idézni a múltat.
A kamasz
fővárosnak, a 90-es évek Budapestjének álmodó historikusából, a testi
valóságában is rendkívüli emberről, aki életének és művészetének külön stílust
teremtett, a hivatalos írói fórumok halálában éppen úgy elfeledkeztek, mint
életében. A kerepesi temetőben egyszerű kis fakereszt
alatt álmodja az életnek a valóságnál vigasztalóbb folytatását.
Amikor Krúdynak
halálosan elfáradt szíve megállt, már csak gyertyafény világított az óbudai
Templom-utca 15. számú földszintes házban lévő
szobájában, mert a villanyt kikapcsolták. A kopott kék csomagolópapírossal
befedett asztalán ott hevert utolsó írása, melynek apró gyöngybetűit néhány
órával elmúlása előtt rótta papirosra kék anthracén-tentával.
A kérészéletű
részvét felhorkant, de három nap múlva már napirendre tért Krúdy Gyula halála felett.
Mert a filléres gondok közt felőrlődő nagy író, a „nagy magányos” soha nem tudott
eltévelyedni kitaposott irodalmi utakra, melyek végén hivatalos elismerés és
dísz várja az üzleteskedő és ügyeskedő
tollforgatókat.
*
Fekete
frakkban, fekete pompában került ravatalra Krúdy, pedig élete utolsó telét
könnyű szürkekockás átmeneti felöltőben borzongta végig.
Krúdy Gyula frakkja olyan
elhatalmasodó emlékem, mely vízióként kísért, s magányos óráimat
mint a szomorúság fekete baldachinja árnyékolja... Tabán néptelen, girbe-görbe utcáin ődöngtünk. A liliputi házak közül messze
kimagaslott Krúdy öles alakja és csendes szomorúsággal félrelibbent feje. A szíve már
halálosan fáradt volt s a kis viskóvárosban nosztalgikusan
kerestük a régi lépéseink nyomát. Némán baktattunk egymás mellett, de egyszerre
csak megállt s melegen dörmögő hangján ezzel a kijelentéssel lepett meg :
—
Zálogba akartam tétetni a frakkom... tűnődve
elhallgatott, aztán így folytatta:
—
De nem vették be a zálogba, a közszolga
azzal jött vissza, hogy a becsüs nagyon nagynak találta a méreteit...
Széttárta két
hosszú karját, mint árva szélmalomvitorlákat, melyekbe már nem akaszkodik bele
az elpihent szél. Valami kis fojtott keserűséggel nevetett :
—
Pechem van. No, de nem veszett el a frakk.
Talán egyszer még felvehetem.
Sétánk végén
még egy kérdéssel talált szíven:
—
Mondd, pajtás, mi érdekli ma az
embereket?
Hallgattam. De
azt hiszem, kérdésére nem is várt választ, hiszen a
szavaiban már ott lappangott a megbújó felelet: mi érdekli ma az
embereket, amikor mindenki menekül önmaga elől...
*
Alig puposodott egy kis földkupac Krúdy Gyula sírján, máris
kikezdte emlékét a feledés. De van néhány öreg legény,
javíthatatlan rajongók, elárvult barátok, akik féltékenyen, kincsként őrzik
Krúdy szavait, bensőséges órák fétisként óvott ajándékait. Néhány deresedő
cimborája olykor-olykor valóságos szellemidéző seánszot
tart, ahol nem a megtáncoltatott asztallábak kopognak túlvilági üzeneteket,
hanem valamely delejes kapcsolatban a szívek küldenek radiogrammokat
a végtelenbe. Néha zarándokútra kelnek, felkeresik Tabán sírját és a hegynek
kanyargó utcácskák fű-benőtte helyén
idézgetik a visszavonhatatlanul eliramodott napokat. Időnként néhány percnyi
eltűnődésre elvándorolnak az elé a kis óbudai ház elé, ahol a „Gyula bácsi”-nak becézett nagy
barátjuk a legegyénibb írói mágiával új életre álmodta a tegnapot
és ahol örökre lehunyta a szemét.
Ezek a Krúdy-rajongók, akik nem tudnak
feledni, bármily szélmalomharc is küzdeni a mai „utókor” hálátlansága ellen, nem
akarják elmerülni engedni a szavak varázsló
művészének emlékét. Az emlékek ez Ahasvérusai között
van egy, aki időnként felkeresi Krúdy Gyula öccsét, Krúdy Pétert, mert Péter
hangja, két melegfényű dióbarna szeme, szája,
arcának karaktere majdnem tökéletes hasonmása a nagy írónak. Ezekkel a
látogatásokkal óvja a lelkébe mélyült drága vonásokat attól, hogy elmosódjanak.
*
Halálának évfordulóján az öreg cimborák:
éjszakázástól sápadt és gyűrtarcú hírlapírók, egy-két író s Poldi
bácsi, a Tabánból emigrált korcsmáros, felkeresik a sírkertben azt a kis fakeresztet,
amelyen tenyérnyi márványtáblán mindössze ennyi áll:
Némán, levett kalappal körülállják a sírt,
s nézik, nézik mindaddig, míg a szemükre ereszkedő fátyolon keresztül jótékony
homályba borul az a hant, amely őket ideköti. Nincs beszéd, csak csendes állingálás s néhány szál virág hullik le gyengéden a sírra.
Az idei második síri találkozón két
ismeretlen fiatalember is odaóvakodott a sír közelébe s álltak ők is percekig,
levett kalappal. Szerényen félrehúzódva osztoztak a kegyeletben. Távozóban
megilletődve bemutatkoztunk nekik. Egyetemi hallgatók voltak. Vigasztaló
bizonyságai annak, hogy Krúdy-olvasók még a mai generációban is akadnak.
Egyikük elmondta, hogy tanulmányt készül írni Krúdy Gyuláról. Nem doktori
disszertációt, mert egyik társuk Krúdyról akart doktori értekezést beadni, de
azt a választ kapta: Krúdy nem az az író, aki ilyen
témául szolgálhat.
Ám azok, akik nem tudnak feledni, még sem
akarnak beletörődni abba, hogy egy magyar zseni sírján kis fakereszt korhadjon és Krúdy emléke belesüppedjen az évek avarába.
Tervezik, hogy a fővárostól egy elhasznált (pardon a gondolatért, majdnem azt írtuk: halott uraságoktól levetett)
temetőből kivont sírkövet kérnek, átcsiszoltatják és az elfeledett hajdani
halott neve helyébe Krúdy Gyula nevét vésetik. Hátha bőkezű lesz a főváros illetékes ügyosztálya, a közegészségügyi
ügyosztály, s a díszsírhelyet megtoldják egy megfakult márvány darabbal.
De más gondolattal is foglalkoznak a fantaszta Krúdy-rajongók: nem érik be
azzal, hogy egy kis óbudai vendéglős márványtáblát helyeztetett ama asztal
fölé a falra, ahol Krúdy néha-néha elbeszélgetett a barátaival, hanem emléket
is állítanak Krúdynak a Tabánban. Arra az omlatag kőoszlopra, melyet tévesen
pellengérnek vélnek egyesek, pedig csak hirdetőoszlop volt, márványtáblát
szeretnének elhelyezni és rávésetni 15—20 Krúdy-jelzőt, melyekben Tabán lelkét
örökítette meg „a legmagyarabb író”.
Várkonyi Titusz.
(Pesti Futár, 1935/24. /december 15./ 29-32. p.)