SZINDBÁD
A SZÁZADFORDULÓN
|
Szindbád
írója: Krúdy Gyula |
„Egy darab világ a mozifénykép,
mely mint az ezeregy éjszakának a meséje elevenedik meg” – írta az akkor még huszonötéves
művészetről Krúdy Gyula, aki „a hangulatot, :a zenét, a romantikát és a
természetet" kedvelte a moziban, és filmet szeretett volna készíteni az ő
múlófélben levő régi Pestjéről, Budájáról és Tabánjáról. Mintha csak az író
vágyálmát valósította volna meg Huszárik Zoltán filmrendező négy évtizeddel
később, mai Szindbád című filmjében, Krúdy Gyula hatalmas életművéből tizenkét
Szindbád-történetet emelt ki és dolgozott át képi nyelvre, s az Ezeregyéjszaka meséinek gazdagságával és varázslatosságával
összeszövődő színes képsorokból valóban megelevenedik „egy darab világ”: Krúdy
írói világa.
Milyen is ez a világ? Keretét adják az író életrajzi adatai és korának eseményei. Krúdy Gyula 1878-ban született Nyíregyházán egy olyan szerelemből, amelyet az ő tizenhetedik életévében törvényesítettek. A nagyszülők nehezen törődtek bele, hogy ügyvéd fiuk a szolgáló lányt vegye feleségül. Ám nem ítélhetjük meg mai szemmel ezeket az akkurátus nagyszülőket. A nagypapa – az író első novellájának hőse, a „szabolcsi öreg honvéd” – az 1848–49. évi szabadságharc alatt Komárom városában szolgált főhadnagyi, majd századosi rangban. Később is harciasan kitartott 48-as elvei mellett a kemény öregúr, aki mindemellett a nemest, a vadászó, mulató, kártyázó urat sem tagadta meg önmagában. Öccse, Krúdy Kálmán, Klapka egykori adjutánsa pedig Világos után sem tette le a fegyvert, hanem kis csapatával afféle gerillaharcokat folytatott a Bach-korszak zsandárai ellen, legendás hírnévre téve szert „úribetyár”-ként a Nyírségben. Mikszáth Kálmán róla írta Krúdy Kálmán csínytevéseit, és Krúdy Gyula több művében is megjelenik a „nemzeti rablóvezér” alakja. Nem kevésbé karakteres egyéniség volt a nagymama, Radics Mária, aki tizenhatévesen Komáromban a honvédzászló alatt esküdött örök hűséget legidősebb Krúdy Gyulának, s vele élte át a vár ostromát. A felvilágosult, sokat olvasó és politizáló – mindazonáltal az álomfejtést is kedvelő – öregasszony fiával szemben is támogatta az ifjú Krúdy írói ambícióját, és nagy hatással volt rá egyéniségével, elbeszéléseivel is. Talán még a Krúdy regénycímeibe került „vörös postakocsi” jelképes alakja is gyermekkori emlékből ered, hiszen a dédnagyapa, Radics József, postabérlőként a leghíresebb fuvarosa volt a Dunántúlnak.
Az ifjú
Krúdy – háta mögött az elvagyontalanodott középbirtokos családdal, amely a
XVII. században kapta a kicsinyeit kitépett szívével etető, pelikános címerű
nemeslevelet – tanulóéveit megosztotta a „nyíri csend” világa és
a Kárpátok tövében megbúvó szepességi város, Podolin
között, ahol mintha a középkorban megállt volna az óramutató. Az egyik táj félálom-félébrenlét hangulata, a másik középkori
sejtelmessége jellegzetes töltése Krúdy írói világának.
A
tizennyolc éves fiatalember, akinek már csaknem száz novellája jelent meg, a millennium
esztendejében érkezett a fővárosba. Budapest az egyesítését követő negyedszázad
alatt lázas ütemben fejlődött kapitalista világvárossá, jóllehet, ez idő tájt
őrzött még valamit kisvárosias jellegéből is. Krúdy írói világának harmadik
színtere ez a változó Budapest lett, amely gyűjtőlencseként sűrítette a hazai
átalakulás vonásait. Ebben az átalakulásban az 1867. évi kiegyezéssel
szerepét vesztő „történelmi középosztály”, a köznemesség lába alól kicsúszott
létének alapja, a föld, és mindinkább nemesi életformája látszatának
őrzésére szorítkozott. A tényleges erőt a rohamosan növekvő ipari és
kereskedelmi tőke jelentette, évtizedek alatt világvárossá fejlesztve
Budapestet, és átalakítva magát az ipart és kereskedelmet űző polgárságot is. A
gyors gazdasági növekedés versenyében ideig-óráig még a kisvárosias múltat őrző
mellékutcákba szorult a régi polgár, a kis mesterember, a szatócs, miközben
újgazdagok törtek fel, nagy cégek születtek, virultak és buktak szemlátomást.
Ebben a
tőkés kibontakozás irányába tartó, látványos karrierekkel kápráztató, ám az
egyéni élet bizonytalanságával járó kavargásban az „úr mégiscsak úr”
maradt, a feltörekvő polgár pénzen vett nemességgel igyekezett megszerezni a
maradandóság látszatát, a gyarapodó fenntartotta a hanyatlót, hogy annak
fényében osztozhasson. Az úri életforma „sikk” volt, abban az időben az ide
vetődő idegenek „mulatós Pest”-nek keresztelték el fővárosunkat, az élet – s gyakran
annak „lelke”: az üzlet is – a kávéházakban vagy az orfeumban virágzott. Éjjelente
nagy pénzek cseréltek gazdát a kártyacsatákon, és a lóversenyeken ezreik
kísértették meg a szerencsét. Ám ebben a ki bontakozó nagyvárosban újfajta
lehetőségeit, megsokszorozott önmagát fedezhette föl az ember, kiszabadulva
a kisvárosi, vidéki társadalomnak az egyéntől csak egyfajta magatartást,
helyzetétől meghatározott kapcsolatokat elváró merevségéből. A nagy
városban sokféleképpen, több arccal is lehetett élni, az örömhöz – nőhöz,
ételhez, italhoz, szórakozáshoz, játékhoz – számos út vezetett, sőt csábított.
Ezek az utak várták a fővárosba érkező vidéki ifjút.
|
|
Ódon házak, konflis – Krúdy Budája |
A Pekáry-ház az egykori Király, mai
Majakovszkij utca |
Krúdy író
akart lenni, semmi más, és ez nemcsak a pályát, hanem az életformát is
jelentette számára. Az irodalom még szorosan együtt élt az újságírással. Ez
utóbbi megélhetést biztosított, s az elbeszélések, regények is elsőként
többnyire az újságok és részben a folyóiratok hasábjain láttak napvilágot Az
újságíró a kor társadalmában bizonyos szempontból kiváltságos helyzetet
élvezett: kívül állt a polgári előítéleteken, és otthonos lehetett a
társadalom minden rétegében. A polgár azonban többnyire csak ennek a hajszás,
éjszakázással és sok jövés-menéssel járó, állandó készenlétet kívánó
életformának a külsődleges kísérőjelenségeit – színésznők ünneplését,
vendéglátóhelyek és házak látogatását, a nyilvános szereplést – látta meg. Nos,
Krúdytól korántsem voltak idegének a pálya eme színhelyei, szerette és élvezte
az életet, minden pillanatát az egyéniségét gazdagító élményként tudta
felfogni – ez tükröződik hatalmas munkája valamennyi sorában. De mindezért
– s nyilván, mert az írást is szerette – keményen megdolgozott, másként
nem jelenhetett volna meg már 1925-ben – halála előtt nyolc évvel – ünnepelt
negyedszázados írói jubileumáig hetven kötete.
Az első
valódi irodalmi sikert a „Szindbád ifjúsága” című regénye hozta
1911-ben. Ezt követte egy évvel később a „Szindbád utazásai”, majd
1916-ban Szindbád: a feltámadás” és egy évtized elteltével a „Szindbád
megtérése”. Szindbád alakja azonban még több más regényében is megjelenik,
s ha történetesen Rezeda Kázmér az író hőse, benne is szindbádi lélek
lakik, Ez a szindbádi lélek voltaképpen maga Krúdy. Hiszen azért
választotta hőséül az Ezeregyéjszaka örök hajósát, aki minden emberi
lehetőséget megélt és magában elraktározott, mert ez egyfelől egyéniségének és
írói alkatának megfelelő „szerep” volt. másfelől kiválóan alkalmas figura arra,
hogy a körülötte hullámzó világot sokrétűen adja vissza: a történelemmel
terhes színhelyei és a múltba vesző életútjai sokféleségében; a benne élők illúzióival,
ám egyszersmind ezeket az illúziókat, a „hamis tudatot” átlátó, s olykor
fellebbentő iróniával. Mert nagyszerűen értett ahhoz is, hogy az
elbeszélés valóságából, hősei emlékeiből és vágyálmaiból a megelevenedésig
érzékletesen felépített képsorait egy pillanatra megszakítva, akárcsak egy
zárójel erejéig kitekintsen e tökéletes kulisszák mögül, és a jelenet
bűvöletébe esett nézőre kacsintson: ez csupán történet, regény. Egy kis
vidéki színésznőről például elmeséli, hogy alig használt cipellőit már várta a
pesti suszternál egy értük busásan fizető jó ízlésű öregúr, s a csodás lábak –
és az elbeszélés – illúzió mivoltát így leplezi le: „Szilvia kisasszonynak
talán a legszebb lába volt akkoriban Magyarországon, csak még kevesen tudták.
(A suszter és a rejtélyes öregúr nem számított.)”
De térjünk
vissza a századforduló Szindbádjához, akinek Krúdy alkotta történeteiből Krúdy írói
világát és egyúttal arcképét kerekíti ki a film. Milyen is, ki is ez az
örök hajós? A kérdésre az írónak az első Szindbád-regény elé írt soraiból
kiindulva kereshetjük a választ; „Mindent szeretett, ami hazugság, illúzió,
elképzelés, regény – ha egyszer rózsaszínű trikóban játszhatott volna
a magasban a trapézon! – ha orgonista lehetett volna a hercegi kastélyban
– ha gyóntatóatya a jezsuiták templomában! Keresett nőorvos Pesten vagy a nőneveldében fiatal tanár! Éjjeli lámpa a Sacré Coeur-ben, vagy nagybetű az imádságban, amelyet a nők
kedveseikért mondanak a ferencieknél. Ablaküveg,
amelyen át csókot küldenek; szentképecske a párna alatt, selyemszalag a
vállfűzőben és rejtegetett költő, akinek műveit fiatal nők titkos helyen
olvassák.” A végletességükben mosolyra ingerlő szindbádi vágyak a nők körül
forognak, akik az élet örömét testesítik meg az örök hajós világában, s
ő maga ilyenformán az élet teljességére, minden emberi lehetőségre
törekvés jelképe is.
A
teljesség azonban elérhetetlen, csak töredékeiben, néhány földi örömben,
illúzióban, elképzelésben – a regényben! – ragadható meg. S ez Szindbád világa
a századfordulón. Ezt jeleníti meg a film az önmaga változatait ismétlő kor
örömtöredékeiben – egy-egy fényképből kibontakozó vagy emlékbe dermedő női
tekintetnek, vagy egy virágos porcelántálban olajos fényű petrezselyemgyökér és
sárgarépaszeletekkel gőzölgő húslevesnek az érzékletességével.
Vida Mária
(Élet és Tudomány, 1971/52. /december 24./ 2460-2463. p.)