KRÚDY GYULA
Írók,
irodalomtörténészek hangot váltanak, ha róla kezdenek írni s az ő hangján
mondják el, hogy milyen író Krúdy. Magunk is így szoktuk: önkéntelenül is
utánozzuk annak a hangját és modorát, akire ez jellemző.
Krúdy
meglehetősen későre jutott el az egyéni hangig. Néhány korai novellájában
(például az 1903-ban kötetben megjelent A
százgallérosban) itt-ott már felcsillan a későbbi Krúdy, tehát
benne van, benne él az íróban, de nem tudja, nem meri még kimondani.
Ebbe
a kötetbe egy elbeszélés sem került íróskodása első
szakaszából. Tíz-tizenkét esztendőn át olyasmiről és olyasféleképpen ír, mint
Mikszáth, csak kimértebben, feszesebben – így mozog az ember más
nagykabátjában. Nem a saját hangján ír még. (Ifjúsági könyveire is ez áll –
talán emlékszik rájuk az olvasó).
Hogy
mi szabadította fel Krúdyt, hogy mi folyhatott le benne, nem tudhatjuk. Csak
feltevéseink lehetnek. Megérezhette, hogy mindjárt kifogy belőle a téma, írnia
pedig kellett, mégpedig sokat, mert kocsmákban, vendéglőkben írt, élt, evett;
életmódja költséges volt és írásait nem jól fizették. Úgy fog hát neki most,
pályája második szakaszában is az írásnak, mint régebben: délig meg kell
keresnie vele az ebédrevalót, a vendéglői ebédrevalót, de a témával, tehetséggel,
munkával takarékoskodni kell. Elengedi magát, rábíz mindent emlékeire,
hangulatára. Ha az első mondatot jól eltalálta, megindul benne a mélabús
emlékezés s jönnek a mondatok egymás után. Maga sem tudja még, hogy hősével
később mi történik vagy merre kanyarodik majd el a történet öt sorral lejjebb.
Kötetünk első része a Nyíri csendtől
a Családi legendáig
mind ilyen félig-meddig megkomponált vagy egészen laza írás. Szerkezeti,
tartalmi egység van bennük. Az egész elbeszélés egy hangulat; egy szó sem ugrik
ki belőle.
A
harmadik szakasz kötetünkben a Púderrel,
időben az 1913., 1914. esztendővel kezdődik. Ráérősebben
formálja meg az író mondatait (alighanem könnyebben él, jobban megfizetik), hat
rá a nagyvárosi élet is: stílusa csillogóbb, játékosabb, levegősebb,
kihagyásosabb. Hangulatot immár nemcsak a mondatok mélabúja kelt (tehát az, ami
Krúdyban jobbára ösztönös), hanem tudatos igyekezete is, kivált az Árnyékból
szőtt vendégben, a Klaránsz
utazásában és A
kassai püspökben.
Halála
előtt hat esztendővel, 1927-ben írta kötetünk három utolsó elbeszélését (az
Utolsó szivar az Arabs szürkénél, Akit minden
kocsmából kidobtak és A pincér álma
címűt). Régebbi elbeszélései rövidek és lazák (vagy szétfolyók, ha kevésbé
sikerültek), ez a három elbeszélés azonban hosszú és tömött. Hozzájuk képest
minden régebbi írása testetlen, mint a levegő – vagy pára csupán. Valamikor az
egyik mondat elindította benne a másik mondatot. Csak a hangulatra kellett
ráállani s mondat mondat után jött. Ha akkoriban
javított valamit kéziratán, inkább csak törülhetett. Később szándékosan
törült, mert tudta, hogy a kihagyás fokozza a hatást. Írói pályája utolsó
szakaszában olyanok elbeszélései, mintha odavetett rövid vázlatot nyújtott
volna meg tíz-tizenhat lapra s a vázlatot újabb és újabb kiegészítő, magyarázó,
helyesbítő, enyhítő mondatokkal tűzdelte volna meg. Nem állítom, hogy így
dolgozott, de ilyennek tetszenek elbeszélései.
Az
utolsó, a nagy elbeszélések idején negyvenkilenc éves, fáradt és beteg.
Olyasmiről ír, ami akkor már tilos volt neki: ételről meg italról. Érezni lehet
írásán, milyen jólesik, hogy az asztalon nyugtathatja karját és komótosan
elgyönyörködhetik az ételek nevében meg leírásában. Csillogó mondatra nincs
benne derű, a régi, az általános mélabútól elriasztja betegsége, úgy ír most,
élete végén, ahogy a világirodalom sok nagy mestere dolgozott még: ötletek,
képek felvillantása helyett szétbontja, részletezi, továbbfejleszti az ötletet.
Sajnálja csak úgy odavetni, hogy majd az olvasó képzelje hozzá a többit. Minden
mondanivalóját meg akarja írni, mert már nincs sok ideje hátra, sürgősen el
kell mindent mondani; mert aki már csak emlékezik, az sohasem telhetik be az
emlékek jó ízével; mert ideje is van rá, nagyon semmi sem hajtja, még az anyagi
gond sem túlságosan: készül műveinek tízkötetes kiadása.
Utolsó
évtizedében írta legszebb regényét s valamennyi írása közül talán a
leghibátlanabbat, legköltőibbet és legrealistábbat, a Három
király című történeti trilógiát (a Mohácsot, Az utolsó Habsburgot
és a Festett királyt) is. Mintha egész életében, minden írásával erre a
regényre készült volna.
V[ígh]. K[ároly].
(Árnyékból szőtt vendég és más
elbeszélések.
Bukarest, 1957, Ifjúsági Könyvkiadó. 5-7. p.