Krúdy-emlékest

 

AZ ÍRÓ SZÜLETÉSÉNEK 90. ÉVFORDULÓJÁN Krúdy Gyula-emlékműsorral indítot­ta meg irodalmiest-sorozatát a Palmiro Togliatti Megyei Könyvtár. A rendezést nemes gondolat, a szerkesztőket, az előadóművészt az alkalomhoz méltó szándék vezette, amit részben sikerült is megvalósí­tani.

Krúdy Gyula huszadik szá­zadi szépprózánk jelentős alakja. Sajátos romantika és egyéni valóságlátás, bizzar hangulatokat ébresztő és mar­káns, különös színeket ragyogtató poézis szövi át elbe­szélő művészetét. Lelke mé­lyéig kell őt ismerni ahhoz, hogy valaki művei megjelení­tésére vállalkozzék a pódiu­mon. Pogány Judit előadómű­vészi tehetsége vitathatatlan. Nemkevésbé az is, hogy birtokában a kulcs, amellyel a gazdagon áradó életmű sajá­tos vonásait felvillantani ké­pes – néhány mű, illetve részlet előadásával. Egyetlen eszköze a hangja. Atmoszfé­rateremtő készséggel és meg­jelenítő erővel bánt ezzel az eszközzel az írói gondolat, a »krúdys« hangulatok felidézé­sekor. Ezt éreztük a Szinbád-történet és a szerelem-téma­kör, valamint a mélyen embe­ri tájhangulatokat festő pró­zai miniatúrák (Őserdőben, Sóvágó tücske, A Balaton ré­vészei) előadásakor. Műsora harmadik szakaszában Krúdy politikai hitvallását, a forra­dalmakhoz kapcsolódó véle­ményét szólaltatta meg (»Új történelmet kell írni!«) – mellyel az író egész további életére kivívta a hivatalos körök ellenszenvét. Ennyit Polgár Judit műsoráról.

SZERVES RÉSZKÉNT Kiss Gyula zongoraművész Musszorgszkij- és Beethoven-részleteket adott elő. Az irodalmi művek akkordikus zenei fes­tésével egyetértünk. Ezek a hangzatok valóban a helyükön csendültek. Az idézett művek koncepció nélküli montírozásának már kevésbé örültünk, őszintén szólva nem ér­tem, hogy amikor Krúdy va­lamennyi gondolata a teljességet és a világosságot sugá­rozza, miért szükséges bele­kezdeni egy zenei gondolatba néhány taktus, egy-egy cson­ka félperiódus kedvéért? Miért »nyitogatja« csupán résnyire és miért döngeti ké­sőbb a zongorista olyan hara­gos-nyersen, élesen a »kievi nagykaput?« Előadásának szín­vonala egyébként is messze elmaradt az előadóművészé­től. Disszonáns elem volt, nem használt a műsor egé­szének. De számítottunk önálló zenei produkciókra is, az összeállítás szerves részeként. Ez az emlékest arányaiban – és műsoridejében is – így lehetett volna teljes.

KRŰDY ZSUZSA beveze­tője az író emberi alakját villantotta fel. Nagyszerű, gondolatkeltő és hangulatos expozéja lehetett volna egy kötetlen beszélgetésnek mondjuk egy klubesten. Iro­dalmi est bevezetőjeként min­denképpen esztétikai elemzés­re, értékelésre számít a kö­zönség. Jogosan.

(Wallinger)

 

(Somogyi Néplap /Kaposvár/, 1968/220. /szeptember 19./ 8. p.)