Krúdy-emlékest
AZ ÍRÓ SZÜLETÉSÉNEK 90. ÉVFORDULÓJÁN Krúdy
Gyula-emlékműsorral indította meg irodalmiest-sorozatát a Palmiro
Togliatti Megyei Könyvtár. A rendezést nemes gondolat, a szerkesztőket, az előadóművészt
az alkalomhoz méltó szándék vezette, amit részben sikerült is megvalósítani.
Krúdy Gyula huszadik századi szépprózánk jelentős alakja.
Sajátos romantika és egyéni valóságlátás, bizzar
hangulatokat ébresztő és markáns, különös színeket ragyogtató poézis szövi át
elbeszélő művészetét. Lelke mélyéig kell őt ismerni ahhoz, hogy valaki művei
megjelenítésére vállalkozzék a pódiumon. Pogány Judit
előadóművészi tehetsége vitathatatlan. Nemkevésbé az
is, hogy birtokában a kulcs, amellyel a gazdagon áradó életmű sajátos vonásait
felvillantani képes – néhány mű, illetve részlet előadásával. Egyetlen eszköze
a hangja. Atmoszférateremtő készséggel és megjelenítő erővel bánt ezzel az
eszközzel az írói gondolat, a »krúdys« hangulatok felidézésekor. Ezt éreztük a
Szinbád-történet és a szerelem-témakör, valamint a mélyen emberi
tájhangulatokat festő prózai miniatúrák (Őserdőben, Sóvágó tücske, A Balaton révészei)
előadásakor. Műsora harmadik szakaszában Krúdy politikai hitvallását, a forradalmakhoz
kapcsolódó véleményét szólaltatta meg (»Új
történelmet kell írni!«) – mellyel az író egész további életére
kivívta a hivatalos körök ellenszenvét. Ennyit Polgár Judit műsoráról.
SZERVES RÉSZKÉNT Kiss Gyula
zongoraművész Musszorgszkij- és Beethoven-részleteket
adott elő. Az irodalmi művek akkordikus zenei festésével
egyetértünk. Ezek a hangzatok valóban a helyükön csendültek. Az idézett művek koncepció
nélküli montírozásának már kevésbé örültünk, őszintén szólva nem
értem, hogy amikor Krúdy valamennyi gondolata a teljességet és a világosságot
sugározza, miért szükséges belekezdeni egy zenei gondolatba néhány taktus,
egy-egy csonka félperiódus kedvéért? Miért
»nyitogatja« csupán résnyire és miért döngeti később a zongorista olyan haragos-nyersen,
élesen a »kievi nagykaput?« Előadásának színvonala
egyébként is messze elmaradt az előadóművészétől. Disszonáns elem volt, nem
használt a műsor egészének. De számítottunk önálló zenei produkciókra is, az
összeállítás szerves részeként. Ez az emlékest arányaiban – és műsoridejében is
– így lehetett volna teljes.
KRŰDY ZSUZSA bevezetője az író emberi alakját villantotta
fel. Nagyszerű, gondolatkeltő és hangulatos expozéja lehetett volna egy
kötetlen beszélgetésnek mondjuk egy klubesten. Irodalmi est bevezetőjeként mindenképpen
esztétikai elemzésre, értékelésre számít a közönség. Jogosan.
(Wallinger)
(Somogyi
Néplap /Kaposvár/, 1968/220. /szeptember 19./ 8. p.)