BUKFENC.
(Krúdy
Gyula regénye.)
Bájos és érdekes regény.
„Az ifjúság himnusza” – ahogy
kitűnő írója előszavában találóan maga is megállapítja.
A régi Pest kedves romantikája vonja be
minden sorában lebilincselő cselekményét, melynek
hátterében mélységes bölcseleti igazságok rejlenek.
A cselekmény külső váza egyszerű, ám
megragadó nyelvezete és főleg megható irányossága Krúdy Gyula legelső művei
közé emelik a „Bukfencet”.
A regény magát az életet adja, hamisítatlan,
cicomátlan életet, minden szépségében és minden csúnyaságában.
Egy fiatal leány, egy tiszta leány vergődéses ifjúsága vonul el előttünk. Egy leány, aki
szent romlatlanságát megőrzi híven a legszörnyűbb
erkölcsi fertő közepette is, aki bűnös környezete minden gonosz csábítása
dacára megmarad érintetlenül, eszményi szűziességében.
Elszökik az örömtanyáról, házsártos és zsémbelődő
öreganyja: a hírhedt „grófné”, közismert zöld házából, majd ismét
visszakerül a rút mesterségű nagymamához. Ekkor színiiskolába lép, gyönge
erkölcsű társnői minden módon barátságukba fogadják, körülhálózzák, sőt az
egyik tiltott szerelme gyümölcsétől való végleges szabadulni vágyástól sarkalva
arra a nagy áldozatra készteti, hogy törvénytelen gyermekét ő vigye el és tegye
le a Fehérkereszt csecsemővédő-intézet küszöbére.
Gyöngyvirág minden kísértésnek szilárdan
ellenáll, hű marad gyermekkorának ábrándos első szerelméhez, Imre úrfihoz,
akivel még az iskolában találkozott, akitől az első, az egyetlen csókot kapta... És ekkor, haldokló nagyanyja villája kertjében vetődik
eléje véletlen folytán a regény főhőse, „Don Kihóté”.
Mert csak ezen a néven szerepelteti a költő.
„Don Kihóté”
gondviselőjévé, élettársává lesz az árván hagyott Gyöngyvirágnak, aki egykori
megtévedt barátnőjének gyermekét is, jó szíve
sugallatát követve a magáénak vallja és – hogy meggondolatlan gyermeki
jóságának következményét eltörölhesse lelke tavaszának most felcsillanó
derűjéből – inkább magára vállalja a leányanyaságot.
Mily üde, finom, fehér romantika lengi át e
megkapó kis történetet.
A régi Pest művészi leírása, a hajdani
gavallérok remek rajza, a zöld ház lakói szánalmas életének hű bemutatása, a
pesti nők nagyszerű jellemzése mind külön-külön mesteri munka.
És amiket „Don Kihóté”
elmond, az mind csupa gyöngyszem, az mind csupa aranyigazság.
A regény legszebb, legnemesebb része
kétségkívül „Don Kihóté” és Gyöngyvirág
ragyogó párbeszéde.
Ebben a nagy, emberi igazságoktól szinte
sűrített beszélgetésben nyilvánul a „Bukfenc” legigazibb értéke.
Örök érvényű bölcsességek mesteri alakban,
zamatos nyelven, leheletszerűen ínyenc módjára elénk
tálalva.
„A
fiataloknak kell szeretni s nem az öregeknek.”
„Bukfencet kell vetni ennek a mostani
világrendszernek, hogy megint szép emberek jöjjenek a földre, a nők
megelégedettek, a férfiak urak legyenek, mint a Keleten.” „Aki nem
szeret ifjan, az már akár belé se kóstoljon a szerelembe. Hogy megszépülne az
emberi faj! Az ifjú szerelme erőssé, széppé, tehetségessé
tenné a következő nemzedéket.”
„Csak annak az emberpalántának van
létjogosultsága a földön, akit szerelem hozott a világra.”
„A boldogság ábécéje az ifjúság.”
„Az élet csak addig ér valamit, amíg
felfelé megy a hegyen.” „Csak annak volna szabad élni, aki
fiatal.”
Az ifjúság szentséges
apoteózisát,
az élet tavaszának örök glosszáját adja az író mondatokban.
Báró
Wlassics Tibor.
(A Cél, 1918/4. /április
1./ 247-248. p.)