ZELK ZOLTÁN:

Hány Krúdy Gyula van?

Három Krúdy Gyula van.

Két Krúdy Gyula közismert.

A Legismertebb Krúdy Gyula sohasem alszik, sohasem ír. Éj­szakáit az óbudai kiskocsmák pi­ros abroszú asztalára könyökölve virrasztja, leginkább magányo­san. S ha néha társak közt, ak­kor is mintha egymagában, állát mellére ejtve, szótlanul. A pin­cért se szóval, kézfejjel inti ma­gához, s a fehér kötényes, beteg lábú, ám mégis fürge ember nem a fölmutatott kézujjak számából, hanem a mozdulat ívéből tudja: három decit, fél litert vagy litert kell hoznia.

Konfliskocsi mindig annak a kocsmának kapuja előtt áll, ame­lyikben Legismertebb Krúdy úr éjszakázik. De jót lehet aludni pokrócba takarózva, féloldalt dőlve a bakon! Ám kora reggel már ébren, mert jön a kocsmá­ból Legismertebb Krúdy úr szál­faegyenesen, pihentebben s józanabbul, mint a reggelig alvó pol­gárok. Szólnia most se kell, tudja a kocsis, s a ló is: irány a gőz­fürdő. Amíg Legismertebb Krúdy úr zuhanyoz, hideg s langyos me­dencét gázol, gőzkamrában verej­tékezik, hátát odatartja a masszőr tenyerének, fölöltözik, a portás tisztelgését kalapemelve fogadva vissza, az utcára lép, mit csinál a konfliskocsis?

Amit éjszaka. Várakozik. De most már ébren. Nincs az a mág­nás, iparbáró, bankár, de még a Színházi Élet címlapjára fényké­pezett szubrett sem, akit csak hág­csóra lépni is engedne, akkor se, ha Legismertebb Krúdy urat in­gyen kellene fuvaroznia. Hogy hova, merre? Az utas egyetlen szava, a kocsis egyetlen gyű-je se kell ahhoz. Hova máshova, mint a New York kávéházba, ahol fa­kult zsakettban, kialvatlan, piros szemekkel Oszkár bácsi, a mese­

mondó várja, hogy komplett reg­gelijét (tejeskávé habbal, lágytojás, vaj, dzsem, s bizony nem egy, hanem három zsömle) Legismertebb Krúdy úr kifizesse vagy a „többihez fölírassa”. Viszonzásul mesélnie kell. Nem a királykis­asszony kezét elnyerő vándorle­gényről vagy Hamupipőkéről, ha­nem arról, hogy melyik író vagy szerkesztő bácsi mennyit nyert vagy veszített éjszaka az Otthon­ban? Mert Legismertebb Krúdy úr nem tudhatja, merre billent a szerencse éjféltől hajnalig? Ő éj­félkor már fölkelt a kártyaasztal­tól, hogy kedves óbudai kocsmá­jába menjen. Persze, az Otthon­tól Óbudára is konflison.

Tehát Legismertebb Krúdy úr kártyázik. S a lóversenyt is fölöt­tébb kedveli. Megyerre, Alagra, majd 1925 óta az Albertirsai úti futtatóra jár. Igaz, nem a „tribün tetején ül, mint egy várrom”, mi­ként Heltai Jenő, ő a tribün előt­ti sétány egyik székén ülve, be­hunyt szemmel napozik. Csukott pillák mögül is tisztábban látja az istállók mezének színeit, mint a páholyából távcsővel előrehajló Pejacsevich Albert gróf vagy a lovakat szintén távcsövön néző Dréher sörgyáros.

Italozással átvirrasztott éjsza­kák. Kártya. Lóverseny. Csak ennyi? Ugyan! Hát a józsefváro­si vendéglők, a pályaudvarok res­tije, ama szalontartó asszonysá­gok házainak terített asztalú konyhái, s a zenés kávéház, ahon­nan egy tucat dragonyostisztet ha­jít utcára, mert azok a Gotterhaltét húzatják a prímással?

Egyetlen olyan napja van, ami­kor a fönt írtakat nem műveli. Azon a napon nem csonthúsra, nem is gombóccal dúsított pájslira, hanem borjúpaprikásra vá­gyik, s mert Magyarországon Balatonfüreden készítik a legízesebb borjúpaprikást, mi mást tehet, odautazik ebédelni. Hogy az ebédből estebéd lesz, csak azért, mert Balatonfüredre se vonattal, oda is konflison.

A Legismertebb Krúdy úr 96 éves. Kortársa néhány ha él. Mégis, sereg tanú vallomása hi­telesíti a róla mondottakat. Van-e olyan halott kocsmáros, pincér, konfliskocsis, zsoké, krupié, aki föl ne kelne sírjából, hogy sza­vaim megismételje, s az általam nem tudottak százával tetézze? De így az élők is. Néhány hónap­ja egy nyugdíjas pincér (betegtársam a kórházban), meglátva éjje­liszekrényemen Rezeda Kázmér szép életét, fölsóhajtott:

Milyen szép, magas ember!

Ihat, amennyit akar, be sohase rúg!

Mégcsak spicces se lesz!

Hány jó tippet adtam neki!

Igaz, én is kaptam tőle!

Egyszer olyant, hogy öt pengőt tettem föl

és 873 pengőt nyertem!

Az is igaz, hogy kétszer annyival tartozik nekem!

Nem baj, gáláns ember,

jó pénz, duplán visszafizeti!

Csak az, hogy

egy tízemeletes panelházat

építettek a vendéglő helyére,

hát nem tudom, hogyan talál­kozunk?

Aztán sokízületes, jellegzete­sen hattyúnyakú ujjait rátette a szép, magas, gáláns ember köny­vére:

Könyvet is írt?

Tudni tudhatott.

Ha nem szólt is,

a szeme okosabban beszélt,

mint más embernek a szája!

De mikor volt rá ideje?

A másik közismert Krúdy Gyu­la mást se tesz, csak ír. Gondol­juk meg, még csak 55 éves, s már több könyvet tett az ország asztalára, mint bárki más író ilyen fiatalon. S micsoda könyve­ket! A magyar nyelv értője dús­kálhat jelzőkben, s mégis, ki tud­na olyan jelzőt találni, amely csak árnyéka lehetne is annak, amit illőn az ő neve s műve elé írhatnánk?

Írjam, amit botor tollnokok már annyiszor írtak róla, hogy: fellegjáró? Róla, a mindig föl­dönjáróról, a sikátorok és kör­utak, a földbe süppedt házak és kúriák, a temetők és piacok is­merőjéről? Csak azért, mert bír azzal a képességgel, hogy átlás­son a falakon, s a háztetők fölé magasodva, belessen a kéményeken? Nem írom, mert nem akarok tévedni tevedőkkel.

Írjam, hogy realista? Nem írom, mert másképp értenék, mert sehogyse értenék, akik nem tudják, hogy realizmus és költé­szet, realizmus és képzelet, rea­lizmus és mesélőkészség kéz a kézben testvér lehet.

Írjam, hogy múltba révedő? Nem írom, mert a Krúdy Gyula mutatta múltból csak olyan jelen nőhetett, mint az ő kora. S azért ne szeressem az ő szerette ómódi embereket, mert ómódiak? Iste­nem, ha én is láthatnám azt az ablakban tótágast álló asszonyt! Kürtőkalapot tennék fejemre, úgy ácsorognék naphosszat ablaka alatt, csak egyszer is láthassam!

Írjam, hogy ő a „magyar Proust”? Nem írom, mert csalóka visszfénye az igazságnak. Az ő világa nem nagyúri lakás, csa­lád, irodalmi szalon (melyeket Proust valóban nagy művészetté varázsolt!), az ő világa: minden falu és város Tátralomnic és Fiu­me között. S hány ember! Hány múlhatatlan arcú ember! Három ország benépesülne velük!

S hogy világa a lóversenypálya, az óbudai kiskocsma, a józsefvá­rosi vendéglő is? Miért ne? Azok is emberi világ. Ahogyan börtön­be is csak embereket csuknak. Hogy Krúdy Gyulát elítélték-e párbajért, sajtóvétségért? Nem tudom. Azt igen, hogy a civódó cellatársak s a foglárok minden szavát hallja, ismeri. S ha nem látja is, látja azt a tébollyal taj­tékzó zendülést, mikor a vasár­napi misére vezényelt rabok a börtönkápolna vasrácsait rázva, világi nótákat énekelnek.

Magyar Proust? Krúdy Gyula!

E másik Krúdy Gyulának nem írók nevét se tudó, úgynevezett olvasói: hívei vannak. Országos szektája. S ha majd minden szek­ta kiveszőben, az övé növekedő­ben. Ahogy a boldog műgyűjtő őrzi szobája falán Egry valame­lyik festményét, úgy őrzik polcu­kon Krúdy könyveit a hívők. Kölcsön nem adják, villamoson, vonaton, kempingekben nem ol­vassák, csak otthon. Hogy „borongós” olvasmányok? Ha beteg­ség vagy egyéb földi nyavalya tör rám, tudom a medicinát: leve­szem polcomról az Asszonyságok díját, vagy az Utolsó szivar az Arabs Szürkénél-t, vagy az Őszi versenyek-et.

A Harmadik Krúdy Gyula? Szégyenemre, csak néhány napja ismerem. Olvastam, sok éve már, a „Szép Ernőről, a margitszigeti rigóról” című írását, olvastam, hogy „Valamely csoda történt itt 1928-ban, az esztendő vége felé, amikor valamely versek hangza­nak ki a téli Margitszigetről, amely verseknek nem lehet ne­vet adni abból az anyakönyvből, amelybe a költők az utolsó évti­zed alatt beírták nevüket, hang­jukat, állásukat, összeköttetései­ket”. Olvastam, s örültem annak, hogy Krúdy úrnak is oly kedves költője, mint Adynak, aki azt várta Szép Ernőtől (emlékezetből idézek!), „reméljük, revoltálni fog...” Nem olyan alkat lévén, nem revoltált, mégis nagy költő, a magyar költészet ama „másik vonulatához” tartozva is.

De azért, mintha néhányszor revoltált volna. Például abban a versében, melynek nyitó szaka­sza:

A hat hidat el kell zárni

Be kell a Dunát deszkázni

Vagy dróthálót kell rá tenni

Ne lehessen nekimenni

Bizony, ha idejében bedeszkázzák a Dunát, nem pusztul bele Cholnoky László, s nem vész a víz alá sok munkátlan, hajlékta­lan ember. S az öngyilkosságra keseredő Tersánszkynak se kell ruhástól megmártózni a Duná­ban, ahonnan, szerencsénkre, hir­telen támadt életösztönnel vissza, a partra kapaszkodott.

Rájuk, s még mi minden akkorvoltakra gondolhatott a Harma­dik Krúdy Gyula, a — valljuk be — szubjektív, de kemény társa­dalombírálatra is kész kritikus. Szép Ernő fönt idézett versét em­lítve, így zárja írását:

„Valamit tud, ez a költő, amit 1928-ban senki se tud Magyaror­szágon. Azt javasolja, hogy a Dunát be kell deszkázni, hogy senki se mehessen neki. Hm.” Annak idején első olvasáskor, s később évek múltán se vettem észbe, mily mélyen elemző, a rendszer arcába öklözőn bátor, ám ügyész és cenzúra által még­is kikezdhetetlen bírálat ez a „Hm”.

Hódolat a sohasem alvó, soha­sem dolgozó Krúdy Gyulának! Hódolat a szüntelen dolgozó, re­mekre remeket rakó Krúdy Gyu­lának! Hódolat a magyar iroda­lom legtömörebb bírálatát író Krúdy Gyulának!

 

(Élet és Irodalom, 1974/50. /december 14./ 5. p.)