NAPRAFORGÓ. |
Krúdy, bármiről meséljen is, mindig
elragadó. S emberséges is mindig, minden romantikus, keserű-szigorú
történetében. Az a sokáig élt közhit, amely legalábbis novelláit, afféle anekdotizmusnak tartotta, úgy foszlott el, ahogyan
igazán, lényege szerint megértettük ezt a hatalmas, kincsestár életművet. Stílusáról,
gyönyörű álmairól, valóságot és látomást igaz harmóniában azonosító
látásmódjáról szólni, azt felfedezni – nem ez a hely és alkalom De a Napraforgó című televíziós film is
érzékletesen és hatásosan közelít a Krúdy-világ emberségéhez. Mert Pistolinak, a nagy magányosnak, aki ugyan mindig
asszonyokról álmodik, asszonyok körül forgolódik, utánuk leselkedik, róluk
mond képzelt, hazug-igaz meséket, abban van igazsága – s attól marad
asszonygazdagságában is magányos –, hogy a tiszta, teljes értékű értelmeket
keresi. Le is mond minden szerelem-lehetőségről, ha abban az érdek vagy
hamisság keserű ízét megérzi. S végül különös halálát is éppen az okozza,
hogy már utolsó gyengeségében egy ilyen hazug lehetőséget nem tud
elutasítani. Emlékezetes
másfél órát töltöttünk együtt Krúdy-Pistolival s
társaival, akik az érzelmes világnak oly egymástól távoli típusait idézték
képzeletünkbe. Kissé talán sajnáltuk, hogy a szerepek jórészét nem magyar
színészek játszották, hiszen ők érezték volna igazán e furcsa felnőttmese
légkörét, meg hát Krúdy világa mindenekelőtt az övék volna, de a közös
vállalkozás olasz vendégei is igen szép, meggyőző teljesítményt nyújtottak.
Különösen Mario Maranzona, aki nemcsak hangjában (szinkronhangjában), de játéka szerint is
Szirtes Ádám stílusa-figurája volt. (Éppen erre gondolva mondhatjuk, milyen
nagyszerűen eljátszotta volna ezt a Pistolit
Szirtes.) De valóban hiteles volt Carla Romanelli és Paola
Pitagora is. Legendai hitelességű, persze,
ahogyan az egész produkció – erre Horváth Z. Gergely rendezőként is ügyelt. —i
(Film
Színház Muzsika, 1976/2. /január 10./ 26. p.) |