A
BUDAPESTI HÍRLAP TÁRCÁJA.
— A
Budapesti Hírlap eredeti tárcája. —
Az idei húsvéti könyvpiac szokatlan gazdag. Annyi az olvasni való újdonság, mint már régen nem volt, így tömegesen.
[...]
Csinos
köntösben jelent meg a húsvéti könyvpiacon egy másik fiatal írónak: Krudy Gyulának Ifjúság című
elbeszélés- és rajz kötete. (Basch Árpád rajzaival.) Egy fájdalmas,
szentimentális, szomorú hang vonul végig a könyvön, a mi érdekessé és
szimpatikussá teszi íróját, A szomorú ember mindig gyöngédebb a vígnál, a mint a beteg ember
mindig finomabb és érzékenyebb
az egészségesnél. De Krudy Gyula novelláiról szólván,
hadd mondjam el a következő impressziót:
Mai íróink nincsenek tisztában az írásművészet
határaival és dimenzióival; részint kilépnek a keretéből és
részint be nem töltik a terrénumát. A mai írók a festésre
adták magukat, egy képet vetnek papírra hangulat címén. Az írásmű, a mi ilyképpen
keletkezik, hiányos és félszeg. A festőművészet korlátozva van a vászon
területére és csak egy jelenetet ábrázolhat, a melyben
az időnek, a mozgásnak, az egymásutánnak csak kevés jelzése lehetséges. A
modernizáló írók ily szűk határba szorítják az írás művészetét is, a midőn sem
előzményt, sem következményt ki nem domborítanak, a midőn nem élnek a nyelvadta nagy előnnyel, a mely módot ád
az időnek, az egymásutánnak s egyáltalán a cselekmény hatásának kihasználására,
költői cél érdekében. E gondolat kifejezésére jó alkalomul szolgál a Krudy Gyula könyve, bár általános az a
sajátság, melyen a jelzett megfigyelés épült. Krudy
könyve egyébként figyelemreméltó, művelt, tehetséges, öntudatos író munkája.
— ik.
(Budapesti Hírlap, 1899/91.
/április 1./ 1-2. p.)