Az álom útja
Elúszó hangulatok, derengő emlékek, a bágyadt
ősz, a tűnt szerelmek költője Jékely Zoltán. Esteledő vagy hajnalodó
tájait mintha függönyön át néznénk, impresszionisztikus,
lágy sorait erdélyi tájszavak színezik.
Az álom,
útja – a kötet
már címében is erre az elúszó hangulatköltészetre utal Jékely a harmadik
Nyugat-nemzedék tagja, de hangvételében inkább az elsőt idézi, Tóth Árpád és a
fiatal Kosztolányi halk líráját. Új kötete válogatás kiadatlan verseiből a
harmincas évektől napjainkig. Így összeolvad fiatalkori és új költészete. De
régi kiadatlan versei sem töredékesek, vázlatosak, csak a költő túlzott
igényessége tagadhatta meg tőlük eddig a nyilvánosságot. Olyan remekbe formált
kis életképek sorakoznak közöttük, mint az Alvó koldus és a Vadászzsákmány.
A vén csordás sírfelirata tömör summája egy emberéletnek. „Hűn őrizé faluja
barmait, / ötven évig a szemét be se hunyta! / De most immár békével alhatik, / ki sem zavarja vackán. Ez a jussa.”
Az álom útja verseinek szinte egyetlen
témája a múlandóság. A gyerekkori félelmek, egy ifjúkori szerelmi bánat, a
városmajori tavasz a nosztalgikus emlékekben halvány pasztellszíneket kap. Hasonlat
című versében így fogalmazza meg a költő ezt a tűnékenységet:
„...Mint a gyöngyhalász / a lilás tengerfenék csodái közt, / úgy lebegünk mi az
életen át.”
A hatvanas
évek termésében már olyan verseket is találunk, amelyek megkérdőjelezik ezt a
lágyságot. Pogány imaszándék című versében így vall: „Mert mindenhez
erőtlenek vagyunk / és gyűlöletben, szeretetben lemaradtunk / a bátor
gyűlölőktől – szeretőktől.” De ez az önmarcangoló hangnem ritka Az álom
útjában, amely a nosztalgia Krúdy Gyula műveivel vetekedő dokumentuma. A
kötet második felében egyre erőteljesebb színekkel jelenik meg az ifjúság
emléke, az ifjúkori kalandok fényt és mélységet kapnak. Ez a többszörös
fénytörés teszi a kötet legjobb versévé a Vak reményt, amelyben Pestről
„öregedőn, zimankós áprilisban” a Maros partjára vágyik vissza a költő, a
gyerekkori nyári reggelekbe, amikor még sóvárogva nézett a Pestre induló
vonatok után. A történelmi megrázkódtatások alig találnak utat Jékely
költészetébe, de a költő életrajzát sem állíthatjuk össze Az álom útja verseiből.
Dalszerű, könnyed versépítése nem bír el ilyen súlyos megterhelést Jékely
Zoltán versei szinte dúdolhatóak, képei áttetszők, egyszerűek.
Jékely impresszionista látásmódja kelta
folklórelemed két is képes magába olvasztani, annál is inkább, mivel a magyar,
különösen az erdélyi népköltészet amúgy sem idegen lírájától. Váratlan nyelvi
ötleteket is köszönhet ennek a fogékonyságnak. Kolozsi emlék című versét
például így indítja: „Csillámpol a csillámpala.” Ez a
játékosság oldja fel a kötet borongás őszi hangulatait. Meg-megcsillan a humor
is (Császári körvadászat után), éles, rövid gúnyverseket is találunk a
kötetben (Időmértékben, Lupus, aquincumi költő
verseiből).
Jékely
Zoltán új verskötete nem egészíti ki új vonásokkal a költő portréját. Csak
gazdagítja, árnyalja képünket erről a kései nyugatosról, aki a stewardesst is
Ikarusz menyasszonyának látja, és első kutyájához ír elégiát Ez a költészet
keveset változott a költő első kötete óta, de korai verseinek törékeny szépsége
nem fakul, az újabbak pedig szilárdabb szerkezettel követik a régi dallamokat.
– l zs –
(Magyar Nemzet, 1972/83. /április 9./ 13. p.)