Könyvespolc
Krudy
Gyula: Az arany meg az asszony
A kis egyfelvonásos színdarab a Színjátszóit Könyvtára
sorozat 68. füzeteként jelent meg. Tematikája rendkívül érdekes. Krudynak szinte az egyetlen olyan műve, mely szigorúan ragaszkodik
a színpad speciális törvényeihez; hangulatában, felépítésében mégis megőrzi Krudy regényeinek, novelláinak egyedülálló sajátosságait.
A színdarab a Felvidéken játszódik a XV. században, Lőcse
városában. A táj, a város sokszor előfordul az író más műveiben is (éreztetve
velünk részben a mikszáthi hagyomány hatását), de nem úgy, nem olyan formák
között, ahogyan azt például Mikszáthnál megszoktuk és tapasztaljuk (Fekete Város),
hanem a környezetet feloldva egy különleges atmoszférában, az álom és a valóság
határmesgyéjén álló állapotban, ami megadja Krudy művészetének irodalmunkban magában való jellegét,
ízét.
Krudy
nem tud egészen elszakadni a mikszáthi hagyománytól, de már megmaradni sem tud
mellette. Kora s osztálya gyermeke ő is, mely kor és osztály — időben átnyúlva
egészen a Horthy-korszakba —, alapvetően más, mint Mikszáth korában volt. S Krudy nem tud szabadulni osztálya kötöttségeitől: látja a
társadalom romlottságát, a rendszer züllöttségét, de igazán nem mer
szembenézni vele, s nem is tud végleg leszámolni ezzel a világgal. A valóság
megoldatlan problémáit feloldja az álmok, a valóságfeletti — de a valóságból
táplálkozó — álmok birodalmában. Művészete szimbolikus értelmet kap, ám e
szimbolizmus, specifikus, izolált volta miatt nem mindig hozhat megnyugtató
megoldást még az író számára sem.
«Az arany meg az
asszony» Krudy
remekbeszabott, a realizmushoz közelálló írásai közé tartozik. Lényegében
benne Wolfang,
lőcsei kereskedő és Kázmér király zsoldosa
harca a feudalizmus és a feltörekvő polgárság harcának ábrázolásává
izmosodik. Krudy jól látja az erőviszonyokat — a
feudalizmus még erős, a polgárság nem tud pusztán hatalmával győzni ellene,
cselhez folyamodik hát s a házba betolakodott farkast önmaga vermébe pottyantja,
míg végül az asszonycsábító feudális kalandort a feudalizmus törvényei törik kerékbe
pénzhamisítás vádjával illetvén személyét.
Ám Krudy messzibbre lát ennél: Wolfang embertelenségét is megrajzolja jelezvén, nincs
lezárva az út — az emberségesebb gazember győzött csupán, az ügyesebb, a
ravaszabb s nem a becsületesebb, így Anna, az öreg polgár fiatal felesége
megmenekül ugyan a feudális züllés mocsarától, de boldogságot nem kaphat az
öreg uzsorás kereskedő mellett. Az író nyitva hagyja a kaput, nem kapunk
végső megoldást. De ebben a megoldatlanságban mindenképpen haladó tendenciát,
a hű valóságábrázolásra való törekvést kell látnunk.
Krudy
a magyar nyelv legnagyobb művészei közé tartozik. Stílusának csodálatos varázsa kis színdarabjában is teljes fényével csillog, hogy
gyönyörködtesse a hallgatót. Kultúrházainknak, kultúrcsoportjainknak a jó
előadás reményében ajánljuk a kis színdarab bemutatóját.
(papp [Zoltán])
(Viharsarok,
1954/210. /szeptember 5./ 4. p.)