MI AZ IGAZSÁG
A KRÚDY-LEGENDÁKBÓL?
A NAGY ÍRÓ ÉLETÉRŐL
BESZÉL LEÁNYA,
KRÚDYILONA, AKI MOST ÍRJA ATYJA ÉLETREGÉNYÉT
Az
írók között, akiknek kultuszát haláluk után kettőzött erővel keltette életre
irodalmi zsákutcákban bolyongó korunk, első helyen szerepel Krúdy Gyula magas, előkelő, titokzatos
alakja. Emlékét esztéták és szépírók serege ébresztgeti az olvasók szívében;
azonban Anatole France híres tétele az
utókor rajongásáról (mely nem egyéb, mint félreértések sorozata), kettősen beteljesedett
rajta. A póz, amelyben lírai ás haragos cikkek serege megmerevítve, mintegy
önnön szobra modelljéül bemutatja, tökéletesen hamis; úgy merül elő a megemlékezések betűtengeréből, mint egész életén át megnemértett,
mellőzött, állandóanyagi zavarokkal küzdő áldozata a szerkesztők és a közönség részvétlenségének.
Pedig...
Pedig
Krúdy Ilona, legidősebb lánya és
szellemi hagyatékának örököse is mosolyogva legyint, amikor rátérünk
beszélgetésünk tárgyára:
Féja Géza vadonatúj „egy mondat — egy tévedés”-irodalomtörténetében
hivatalos formában kel új életre a legenda: Krúdy Gyula életének utolsó
időszakát különösen súlyos anyagi zavarok keserítették meg. Mi igaz ebből?
A jólértesült
Féja
— Semmi.
Ez a mondat két közkeletű tévedésen alapszik: minthogy mindkettő fölöslegesen
jelentős helyet kapott a megemlékezések egész sorában s most egy
irodalomtörténet lapjain való feltűnésük mintegy hitelesítené őket, itt az
ideje, hogy felfedjük a való!
— Az egyik tévedés, hogy Féja szerint Krúdy Gyulának „élete alkonyán anyagi zavarok miatt el kellett hagynia
margitszigeti lakását, hogy egy óbudai viskóban húzódjon meg.” Valóban
édesapám margitszigeti «lakását» (amely nem volt egyéb, mint a gyönyörű
főhercegi kastély) a Közmunkatanács akkori
elnöksége teljesen ingyen bocsátotta rendelkezésére; aki «anyagi zavarok
miatt való kiköltözésről ír, a helyzetet tökéletesen félreismeri, mert hiszen
olyan magyar író nincsen, akinek anyagi eszközeiből kitellett volna ennek a
soktermes, tündéri kastélynak a bére. Kiköltöznie pedig azért kellett, mert a
kastély háromnegyed-részben üresen álló épületét póló-, illetve tenniszklubbá alakították át. A Közmunkatanács ekkor egy ötszobás óbudai villát bocsátott
rendelkezésére, — ugyancsak teljesen ingyen.
— A másik tévedés: „Krúdy Gyula halálakor már oly szegényvolt,
hogy villanyát is kikapcsolták; holttestét gyertyafény mellett ravatalozták
fel.” Ez a közkeletű balhit onnan ered, hogy
édesapa utolsó éveiben nagyon szeretett gyertyafény mellett dolgozni: kissé
meggyengült szemének a sárga fény kellemesebb volt, mint a villanykörte fehér
izzása. Két ilyen gyertyalobogott
íróasztalán akkor is, amikor halálhírének elterjedése után megérkezett az első
újságíró, aki a gyertyákat nem tudtamással magyarázni, mint a villany hiányával.
Ezt azután nekrológjában szenzációsan tálalva írta meg s innét átvették a
többi lapok, majd a köztudat, végül pedig — az irodalomtörténészek.
— Talán inkább a vezércikk-írók — igazítjuk
helyre —, de hiszen végeredményben ez ma jobbára egyet jelent. S ilyenformán, Krúdy Gyula mithikus
„szegénysége” szintén...
— .. a mesék világából való. Igaz, ő a
pénzzel valami egészen különleges viszonyban volt. A pénz, melyet mint öncélú értéket képtelen
volt tudomásul venni, kifolyt ujjai közül, „sodródók” légiója élt belőle; de minthogy
csodálatos könnyűséggel termelte
műveit, ha pénze elfogyott, egyszerűen a toll után nyúlt s „termésének”
elhelyezése sohasem volt gond.
— Ennyi tévedés után milyen valódi értékeket termelt tehát a
„Krúdy-kultusz”?
— Mindenekelőtt Márai
Sándor regényét és cikkeit kell megemlítenem, mint olyan műveket, amelyek több mint méltónak bizonyultak „tárgyuk”-hoz. Márai bámulatos megérzéssel élte bele magát abba a
hangulatba, lelkiállapotba, amelynek édesapám életművét köszönhetjük s ezt
megragadva, remekműveket alkotott minden Krúdyról
szóló írásában.
— Mint a leghitelesebb „szemtanú”, sohasem foglalkozott azzal
a gondolattal, hogy maga mutassa be Krúdy
Gyulát olvasóinak — olyannak, amilyen valójában volt?
— A jövő
tavasszal — ha sikerül elkészülnöm vele — előre-láthatólag megjelenik édesapámról szóló regényem, amely nem csupán
hangulatában, hanem tárgyi adataiban is hű lesz majd a valósághoz.
Felolvas néhány oldalt a kéziratból s a sorok
nyomán valóban új Krúdy Gyulát
varázsol elénk az emlékezés; Krúdy
Gyulát, amilyennek kortársai és barátai, az írók, zsokék, kártyások és
szépasszonyok ismerték, az élő, hús-vér Krúdyt,
a titokzatos magyar írót.
(sz. a.)
(Esti Kurir,
1943/231. /október 13./ 7. p.)