A KLASSZIKUS KRÚDY

Utolsó szivar az Arabs Szürkénél

Krúdy, újra Krúdy, a köntösében, is oly szép sorozat két legutóbbi kötetét tartjuk kezünkben, az utolsó időszak­ban – 1920 és 1933 között – írt elbeszélések gazdag válo­gatását. (Bár mindkét köte­ten, a Válogatott elbeszélések 1926—1930 alcím olvasható. A legkülönbözőbb sajtóhibáit, úgy látszik, továbbra sem kí­mélik a szívünkhöz nőtt köny­veket.) Az Isten veletek, ti boldog Vendelinek szerepel ebben a válogatásban, a törzs­vendégeit káposztataposásra – csáberővel – kényszerítő Aranka asszonyról szóló A fogadósné, az öreg Fridolin pin­cér álmában az egész étlapot végigevő – s persze, a fizetés elől meglépő – vendég egyszerre ínycsiklandó és nyo­masztó históriája, a Kafka-kutatóinkat elgondolkodtató Az úriember, akit lóvá tettek, az utolsó Szindbád-sztorik (amelyek közül a Születésnapi kalandok talán »Szindbád-szubsztanciának – minden Szindbád-kaland sűrítését adó műnek nevezhető). ... Micsoda gazdagsága az anekdotákon túlmutató anekdotának, a fa­nyar ízeknek, a társadalmi rögzítettséget felvillantó őszi hangulatoknak, a kripta-illa­túvá lett kiskocsmák, a meg­állt faliórák, a megecetesedett borok mélabújának!... És persze A hírlapíró és a halál és az Utolsó szivar az Arabs Szürkénél, ez a két testvér-remeklés, Széplaki Titusz hír­lapíró és P. E. G. szolgálatonkívüli ezredes halállal (a leg­híresebb céllövő, az ezredes halálával) végződő párbaja közvetlen előzményeinek előbb a szegény, ügyefogyott, de – éppen ezért – mindig izgága hírlapíró, majd a kívül-belül biztonságos, mindig nyugodtnak tűnő ezredes szempontjá­ból való leírása.

Brecht – a maga puritán, »csontos« módján – gyakran úgy írt tandrámákat, hogy ugyanazt a történetet kétféle tanulsággal állította egymás mellé, egymással szembe. A »húsos«, »zamatos« írásművé­szetet reprezentáló Krúdy nem »tanelbeszélések«-et írt: eze­ket a novelláit is anekdotikus színek jellemzik, a mellékes, vagy legalábbis annak látszó mozzanatok feldíszítése, a részletek pazarló bősége. De A hírlapíró és a halál-t és folytatását többek között ép­pen azért tartjuk az érett, a klasszikus Krúdy legérettebb novelláinak, a magyar rea­lista széppróza kiemelkedő ér­tékeinek, mert nemcsak a lég­kört, a »helyszín varázsá«-t idézi fel mesterien, miként azt legkisebb tárcáiban, »zsem­lyéi«-ben is szokta, mert nem­csak sajátos jellem-festésének iróniával kontúrozott pasztelljeit csodálhatjuk itt, hanem az élet dialektikájának rögzí­tését is.

Aki már mindennel betelt, az nem győzhet! – mondja, a maga soha nem direkt mód­ján, Krúdy. Az élet azoké, akik vágyakoznak, akik félnek, akik nyugtalanok, akik nin­csenek megelégedve önmaguk­kal. Széplaki Titusz, persze, még nem hős attól, »az ezredes golyója nem találta el őt«, s hogy »ellenben igenis el­találta Széplaki golyója az ez­redest, aki sebesülésébe bátor katona j, módjára meghalt«. Mégis, a bátor P. E. G.-t a nem bátor Széplakinak kellett eltalálnia. Ezt szuggerálja a novellák cselekménye és gon­dolati töltése is.

Találó tipológiát ad Szauder József, a mindenképpen kitűnő utószóban, amikor ki­emeli az utolsó Krúdy-elbeszélések jellemző hősei közül a különc falusi földesurakat, a kisvárosokba látogató, öre­gedni kezdő kalandorokat és az úgynevezett »művésznők«-et, akik már nem olyan hódítóak, de – s tálán éppen ezért – rokonszenvesebbek, mint a régebbi Krúdy-írások »kokottjai«, »kaszírnői«, »szí­nésznéi«.

A mi Krúdynknak, egyik leg­nagyobb, talán legnagyobb no­vellistánknak olyan széles, az író életét is jól ismerő tábora van már, hogy nem kell itt keserű groteszkjeit, danse macabre látomásait kapcsolatba hozni utolsó éveinek külső történetével, korai megöregedésének társadalmi és társa­dalomlélektani background-jával. Csak arra hívnám fel a figyelmet, hogy ahogy a meg­rokkant, elgyöngült kezű és szemű asztalos (ha tényleg asztalos volt, vagyis ha értette és szerette mesterségét) halá­láig tud örülni az akár az ujjai bögyével kitapintott, jófajta fa rostjainak, vonalai­nak, úgy tapintotta ki az öre­gedő, a bántott, a megkesere­dett író az élet mahagóniját, tölgyét, magyalfáját S mert a nyersanyag szépségét és e rokkant mester keservét egy­szerre tudta megjeleníteni, Krúdy novellái ma is, holnap is figyelmeztetésül és vigaszul szolgálnak. Az élet bölcs szeretetére, a rezignáltságot és az iróniát is magába olvasztó, s csak az ál-örömöket és ál­-bánatokat magából kivető em­berségre oktatnak. (Magvető)

Antal Gábor

 

(Magyar Nemzet, 1966/25. /január 30./ 13. p.)