A KLASSZIKUS KRÚDY
Utolsó
szivar az Arabs Szürkénél
Krúdy, újra Krúdy, a köntösében, is oly
szép sorozat két legutóbbi kötetét tartjuk kezünkben, az utolsó időszakban – 1920
és 1933 között – írt elbeszélések gazdag válogatását. (Bár mindkét köteten, a
Válogatott
elbeszélések 1926—1930
alcím olvasható. A legkülönbözőbb sajtóhibáit, úgy látszik, továbbra sem kímélik
a szívünkhöz nőtt könyveket.) Az Isten
veletek, ti boldog Vendelinek
szerepel ebben a válogatásban, a törzsvendégeit káposztataposásra – csáberővel
– kényszerítő Aranka asszonyról szóló A
fogadósné,
az öreg Fridolin pincér álmában az egész étlapot végigevő – s persze, a
fizetés elől meglépő – vendég egyszerre ínycsiklandó és nyomasztó históriája, a Kafka-kutatóinkat elgondolkodtató Az úriember, akit lóvá tettek, az utolsó Szindbád-sztorik (amelyek közül a Születésnapi kalandok talán »Szindbád-szubsztanciának – minden
Szindbád-kaland sűrítését adó műnek nevezhető). ... Micsoda gazdagsága az
anekdotákon túlmutató anekdotának, a fanyar ízeknek, a társadalmi rögzítettséget felvillantó őszi
hangulatoknak, a
kripta-illatúvá lett kiskocsmák, a megállt faliórák, a megecetesedett borok
mélabújának!... És persze A
hírlapíró és a halál és
az Utolsó szivar az Arabs
Szürkénél, ez a két
testvér-remeklés, Széplaki Titusz hírlapíró és P. E. G. szolgálatonkívüli
ezredes halállal (a leghíresebb céllövő, az ezredes halálával) végződő párbaja
közvetlen előzményeinek előbb a szegény, ügyefogyott, de – éppen ezért – mindig
izgága hírlapíró, majd a kívül-belül biztonságos, mindig nyugodtnak tűnő
ezredes szempontjából való leírása.
Brecht – a maga puritán, »csontos« módján
– gyakran úgy írt tandrámákat, hogy ugyanazt a történetet kétféle tanulsággal
állította egymás mellé, egymással szembe. A »húsos«, »zamatos« írásművészetet
reprezentáló Krúdy nem »tanelbeszélések«-et írt: ezeket
a novelláit is anekdotikus színek jellemzik, a mellékes, vagy legalábbis annak
látszó mozzanatok feldíszítése, a részletek pazarló bősége. De A hírlapíró és a halál-t és folytatását többek között éppen azért
tartjuk az érett, a klasszikus Krúdy legérettebb novelláinak, a magyar realista
széppróza kiemelkedő értékeinek, mert nemcsak a légkört, a »helyszín varázsá«-t idézi fel mesterien,
miként azt legkisebb tárcáiban, »zsemlyéi«-ben is
szokta, mert nemcsak sajátos jellem-festésének iróniával kontúrozott
pasztelljeit csodálhatjuk itt, hanem az élet dialektikájának rögzítését is.
Aki már mindennel betelt, az nem győzhet!
– mondja, a maga soha nem direkt módján, Krúdy. Az élet azoké, akik
vágyakoznak, akik félnek, akik nyugtalanok, akik nincsenek megelégedve önmagukkal.
Széplaki Titusz, persze, még nem hős attól, »az ezredes golyója nem találta el
őt«, s hogy »ellenben igenis eltalálta Széplaki golyója az ezredest, aki
sebesülésébe bátor katona j, módjára meghalt«. Mégis, a bátor P. E. G.-t a nem bátor Széplakinak kellett eltalálnia.
Ezt szuggerálja a novellák cselekménye és gondolati töltése is.
Találó tipológiát ad
Szauder József,
a mindenképpen kitűnő utószóban, amikor kiemeli az utolsó Krúdy-elbeszélések
jellemző hősei közül a különc falusi földesurakat, a kisvárosokba látogató, öregedni kezdő
kalandorokat és az úgynevezett »művésznők«-et, akik
már nem olyan hódítóak, de – s tálán éppen ezért – rokonszenvesebbek, mint a
régebbi Krúdy-írások »kokottjai«, »kaszírnői«, »színésznéi«.
A mi Krúdynknak, egyik legnagyobb, talán
legnagyobb novellistánknak olyan széles, az író életét is jól ismerő tábora
van már, hogy nem kell itt keserű groteszkjeit, danse macabre látomásait kapcsolatba hozni utolsó éveinek
külső történetével, korai megöregedésének társadalmi és társadalomlélektani background-jával. Csak arra hívnám fel a figyelmet, hogy ahogy
a megrokkant, elgyöngült kezű és szemű asztalos (ha tényleg asztalos volt,
vagyis ha értette és szerette mesterségét) haláláig tud örülni az akár az
ujjai bögyével kitapintott, jófajta fa rostjainak, vonalainak, úgy tapintotta
ki az öregedő, a bántott, a megkeseredett író az élet mahagóniját, tölgyét,
magyalfáját S mert a nyersanyag szépségét és e rokkant mester keservét egyszerre
tudta megjeleníteni, Krúdy novellái ma is, holnap is figyelmeztetésül és
vigaszul szolgálnak. Az élet bölcs szeretetére, a rezignáltságot és az iróniát
is magába olvasztó, s csak az ál-örömöket és ál-bánatokat magából kivető emberségre
oktatnak. (Magvető)
Antal
Gábor
(Magyar Nemzet,
1966/25. /január 30./ 13. p.)