Az Asszonyságok díja
—
Krúdy regénye születésének félszázados évfordulója elé —
Ezerkilencszáztizenkilencben,
amikor Czifra János temetésrendező és a szegény kis Natália történetének
látomás ihletésű regényét írta, Krúdy elmúlt negyven esztendős és közel
negyedszázados pályafutásának immár harmadik emberi és művészi válságát élte
át. Az első a századforduló éveire esett: a néhány éve vidékről a fővárosba
feljött fiatalember helyét kereste a számára idegen világban. A városi-polgári
életnek a millenniumban ragyogóra festett kulisszái a szeme láttára omlottak
össze; a romok mögül előtűnő sivár valóságban az önzés, a megalkuvás és az
üzletnek nevezett csalás uralkodott. „... Pest olyan, mint egy züllőfélben levő előkelő maitresse,
akit kitartója elhagyott” – írja erről az időszakról szóló számtalan
emlékezéseinek egyikében. A vélt polgári eszmények rohamos devalválódása lehangolja,
mélyen átéli annak a hajdani kisnemességből származó honorácior rétegnek a dilemáját, melyből apai ágon ő is származott. Együtt üvölteni
a farkasokkal, vagy lemondani az érvényesülésről, – ez volt itt a kérdés. Nem
akart és nem is tudott asszimilálódni a hatalmon levőkhöz, de a kritikai
állásfoglaláshoz sem volt elég ereje, tartása, – tehát az önkéntes száműzetést
választotta. Első házassága sem nyújtott számára igazi menedéket, kínzó magányát
az írótársak, a víg cimborák, a kocsmák és örömtanyák látogatói között próbálta
enyhíteni. Az
aranybánya
című regényében és számos e korszakban írt elbeszélésében feltárt írói válságát
a Mikszáth nyomdokain járó, anekdotázó, a hétszilvafás dzsentrit némi
nosztalgiával bíráló írásokkal vélte megoldani.
Hat-nyolc
esztendő telt el így, ebben a látszat-nyugalomban, ám a közelgő politikai
összeomlás előszele és a mind gyötrőbbé váló egyéni, írói kiúttalanság érzete
az önmagával való szembenézésre ösztönözte. Ennek a második válságnak
feloldásaként születtek meg az első Krúdy-alteregók, a zsoldos-, a Szindbád, a De Ronch elbeszélések, majd néhány kisebb
regény-kísérlet után 1913-ban az írói sikert hozó Vörös postakocsi. A hasonmásokkal szinte rabul ejtette
önmagát, ez a megkettőződés, amelyet akár megsokszorozódásnak is nevezhetnénk,
gyötrelmes-őszinte önvizsgálatra késztette, és egyszersmind magányának
feloldási lehetőségét is jelentette. A következő évek mégsem hozhatták meg a
teljes kiegyensúlyozottságot, megoldást. Nemcsak azért, mert ez a végső
társadalmi összeomlás, az első világháború időszaka, – nemcsak azért, mert az
író népszerűsége nem szüntette meg emberi elszigeteltségét, hanem főként azért,
mert a hasonmásokra kivetített önvizsgálat pozitív eszmények híján nem
nyújthatott teljes megnyugvást. A századelő e korszakban írt regényeiben megjelenő
idealizált képéről maga Krúdy is tudta, hogy hamis, legfeljebb viszonylagos
értékeket tartalmaz, de elérendő célokat semmiképp sem mutat. így hát
önkéntelenül is (vagy tán részben tudatosan) önmagát ismételte nem egy, a
háború idején kelt írásában (például az Aranykézutcai szép napok novelláiban), a modorosságig kiélezte és
kiaknázta saját, nehezen megtalált egyéni stílusát.
Így
a háború utolsó éveiben ismét válaszút előtt állt. 1917—18-ban mind aktívabbá
válik politikai állásfoglalása. A forradalom napjai című, 1918. november 19-én megjelent cikkében[1] például így ír: „Mégis boldog ember
lehetnék, hogy végigéltem egy magyar álmot, amelynek megvalósulásában már alig
hittünk. Belélegeztem a forradalom kábító füstjét,
eltehettem szívembe lángját, követhettem tekintetemnek felszálló röppentyűjét,
melyet hiába vártak a legjobb magyarok a múlt században.” A bukás azonban
megrettentette, visszavonulásra, sőt kisebb megalkuvásokra késztette.
Harmadik, egész írói pályájának legmélyebb válsága immár valóságos pokoljárás
volt. Erről tanúskodnak ekkor és a következő években keletkezett írásai, többek
között éppen az Asszonyságok
díja.
A
közéletben csalódva a magánéletben keres enyhülést. De mint tudjuk, ez időben
kötött második házassága is csak időleges megnyugvást hozott. Krúdy Zsuzsa
írja emlékezéseiben,[2] hogy apja az ő születésének örömére írta
az Asszonyságok
díját.
Gondoljuk csak el, micsoda bizarr köszöntése is ez egy újszülöttnek! Az
önmagával szembenézni kénytelen, új életre éledő temetésrendező örökbefogadja a rossz társaságba keveredett, örömtanyán
élő, a szülésbe belehaló leányanya, Natália újszülött gyermekét. De csak a
történet bizarr, akár Krúdy életmódja, mondandója, jelentése annál tisztább,
magával ragadóbb.
Az
eszményt kereső ember, író találja meg ebben az örökbefogadási gesztusban az
egyetlen lehetséges választ a benne rajzó kérdésekre. Szabó Ede a regény új
kiadásához[3] írt magvas, meggyőzően elemző, a regényt
az olvasó számára hozzáférhetőbbé, könnyebben élvezhetővé tevő utószavában így
fogalmazza meg ezt: „Czifra János legnagyobb – öntudatlan – fölfedezése: hogy
a legtorzabb, legszerencsétlenebb s valamelyes értelmet csak az Utódban lelő
életet is tisztelnünk kell, senkit sem szabad eleve a koporsó mértékével
mérnünk s részvétlenül tennünk a sírba ... a születés nagyobb misztérium a halálnál, az élet győz a
kísérteteken. Majd az esszé befejezésében: „Natália szép-szomorú kálváriája s a
Gyermek érkezése túlmutat az éjszakán, az emberi lélekre sokszor leszálló éjen.
Krúdy az Asszonyságok
díjában
ásott a legmélyebbre kérdéseivel, és itt jár legközelebb a válaszhoz.”
A
kísértetek a magány fenyegető árnyai, a céltalan élet
lidércei. Ezek ellen küzd tudva vagy öntudatlan a regény szinte valamennyi
alakja, akárcsak megannyi más Krúdy hős, alteregó vagy éppen mellékalak is. Erre
utalnak az író saját műveihez írt különböző kommentárjai, megjegyzései is.
Idézzük például az Asszonyságok
díja előszavának
egy eddig kevéssé figyelemre méltatott részletét: de mi nem örököltünk semmit
(ti. a toron), s így fájdalommentes szívvel mentünk el
azok közé a magánosok közé, akiknek még saját halottjuk sincs, legfeljebb saját
magukat fektetik minden este koporsóba, hogy reggelre csodálkozva ébredjenek.”
Ezek
a magánosok itt a nyilvános házak lakói és látogatói. E házak utcájába érkezik
szinte öntudatlanul engedve ösztönének, a halottaskocsi bakján Czifra János, a
regény hőse és ide sodorja az élet a kifosztott, becsapott Natáliát, itt ad
találkozót egymásnak a történet szinte valamennyi szereplője. És itt találkozik
az Álommal, saját tudat alá nyomott énjével a Démon űzte temetésrendező, mint
ahogy ide menekült minduntalan maga Krúdy is, hogy a köznapinál felszabadultabb
önmagával találkozzék, hogy mindig kísértő magányát elűzze.
Itt
az Ó utcában, Jella asszony (Marinovich Jolán) oly
sokszor (a legrészletesebben és legnyilvánvalóbban az Ady Endre éjszakáiban) megírt házában a belépőket valami titkos
vonzás késztette köznapi álarcuk levetésére, igazi arcuk megmutatására. Sok
minden más mellett ez izgatta itt Krúdyt, mint ahogy a kocsmákba sem kizárólag
az ital feledtető mámoráért járt, hanem azért is, hogy megfigyelje
és később megírja a megoldódott nyelvű emberek kitárulkozását.
Kicsikarni
valamit az élettől: pénzt, szerelmet, mámort, kéjt, valamit, ami feledteti a
sivár egyedüllétet, – ezt hajszolják itt azok a számkivetettek, akik az író
megjelenítette apokaliptikus menetben előttünk elvonulnak. A pénzsóvár Jella
asszony, aki kaszárnyai fegyelmet tart a házában, csak arra vágyik, hogy
szeretője egyszer legalább a Cinkotai Nagyitcéhez vigye el sétálni, – ott nem kell szégyenkeznie,
hiszen a kutya sem ismeri. Az utcalányokkal szórakozó gazdag Svarcnénak csak halála előtti hagymázos álmában teljesülnek
leghőbb vágyai. A mazochista tanár úr pedig úgy vezekel bűneiért, hogy a
levegőbe huzatva vereti magát Jellával és a háromezer
éves álmából ébredő Maricával. És Natália élettörténetének szereplői is mind
kiégett emberek, – csak vergődnek, vegetálnak, pillanatnyi örömökért hosszú
szenvedéssel bűnhődnek.
A
reménytelen magányosoknak ebben a világban kapcsolódik össze két egymással soha
egyetlen szót sem váltó ember sorsa: Czifra Jánosé és Natáliáé. Találkozásuk az
örökbefogadási gesztus megrendítően szép szimbólumában nemcsak az élet
egyetlen lehetséges értelmét fejezi ki, hanem egyszersmind az írónak a
megváltás lehetőségébe vett bizodalmát is feltárja.
Az
elkárhozott lelkek birodalmában csak Czifra és Natália nincs egyedül, ez
jelenti számukra a szabadulás lehetőségét. A temetésrendező, aki korábban „úgy élt,
mint ama polgár, akit öregségében általános részvét s köztisztelet között
kísérnek utolsó útjára”, egy nap furcsa változásokat észlel házában, de nem
akar tudomást venni a Démon jelenlétéről. Csak midőn hivatalos útján esküvőről
lakodalomra vetődik és ott igen jól érzi, részegre
leissza magát, enged lassan a kísértőnek: „Új dolgok, új érzések érdekelték.
Szeretett volna megölelni valakit, akár egy vénasszonyt is, csak meleg legyen
és ne hideg, mint a hullák a temetőben.” A felébredő kötelességérzet immár
csak látszat, a hullaszállító kocsi csak alibi, hogy minél előbb a Frank
Jeromos és Neje utcában legyen. Tudatalatti vágyáról azonban majd csak az itt
rá várakozó és kikerülhetetlen képmása, az Álom világosítja fel. Nincs többé
egyedül, amikor felszabadult énjének társaságában belép Jella asszony házába.
Az önmagára találás lehetőségét jelképező Álom ezentúl
elkíséri útján mindaddig, míg örökbe nem fogadja Natália gyermekét. Jella
házában az Álom biztatására előbb kielégíti elfojtott kíváncsiságát, kilesi az
ott lakók, ott mulatozók, paráználkodók titkait, majd mindettől megcsömörlötten
felkeresi a szülési fájdalmában nyöszörgő, jajgató, a kutya vackára kivetett
Natáliát.
Vele
együtt, a szemek szivárványhártyáinak hieroglifjei között olvasni tudó Álom
segítségével ismerkedünk meg a Bakonyból a fővárosba vetődött, elcsábított,
megcsalt, kijátszott, sorsában tehetetlenül vergődő, szökési kísérlettel is
hiába próbálkozó Natália élet- történetével. A kiszolgáltatottnak látszó
leányanyán azonban mégsem foghat a kárhozat, a megváltás egyetlen lehetőségét,
a Gyermeket hordja a szíve alatt. A regény legszebb lapjai azok, amelyeken
Krúdy leírja, miként tudatosul a lányban, hogy immár nincs egyedül: „Amikor a
temető kapuján kifordult Natália, úgy érezte, hogy valaki jött vele. Mintha a
hátán, derekán kapaszkodott volna valaki, aki két összekulcsolt kezét
átkapcsolja a szíve felett. Amíg imádkozott és a vállát alázatosan meghajtotta:
valaki, egy kis lélek, amely eddig talán fázósan egy madárfészekben bújt meg a
fagallyak között, hirtelen elhatározással leugrott a magasból, és meghúzódott
Natália ruhái között. Meleg volt, mint a friss kenyér. A karjának ölelése olyan
volt, mint a virágszáraké. Még lélegzetét is lehetett érezni – mintha együtt
lélegzett volna Natáliával... igen jól esett
Natáliának, hogy nem megy egyedül végig azon a hosszú úton, amely oly
végtelennek látszik, mint az öregasszonyok guzsalyán a len... Mintha egyszerre
szert tett volna a legjobb barátra, aki soha többé el nem hagyja.” Sajnos nem
idézhetjük még hosszabban ezt a részletét a regénynek (4. kiad. 172—174. l.), de így is nyilvánvaló, milyen fontos volt
az író számára ez a találkozás a Gyermekkel, milyen éles kontrasztot képez
mindez az örömtanyák mélyvilági rajzával. És egyes mozzanataiban menynyire
emlékeztet egy másik találkozásra, Czifra János és az Álom találkozására.
Natália „a szemében úgy érezte, hogy még másvalaki is néz a szemén keresztül,
és nem leli oly unalmasnak a világot, mint eddig ő”.
Az Asszonyságok díját, a Bakáts téri klinika különszobáját, amelyet egy lóverseny
kedvelő orvos nevezett el így és amely az éjszaka elsőnek szülő nő jutalma, a
szülésbe belehaló Natália nem nyerhette el ugyan, de az élet értelmének
felismerése, a harmonikus megbékélés a sorssal olyan adomány, amely semmivel
össze nem mérhető, és nem csak e regény alakjai, hanem jelképesen szinte
valamennyi, a boldogságot és boldogulást kereső Krúdy hősnő és hős fölé emeli
Natáliát.
„... gyermekét kitárt karral magához szorította,
szívéhez a szívét, ajkához az ajkát, szeméhez a szemét. Ez a csók volt az,
amiért Natáliának annyit kellett szenvednie. Ennek a csóknak a leírhatatlan
boldogságáért tartotta őt életben a sors. Ez a csók, amelyet gyermekével
váltott: volt minden jutalma a földön.”
A
szenvedésen itt, akárcsak az egész Natália-történetben fontos hangsúly van.
Csak ezen az áron lehet a boldogságot megváltani. Ez vonatkozik Czifra Jánosra
is, bár az ő szenvedése egészen más természetű, mint Natáliáé. Ő az
önleleplezés, a már-már mazochista önkínzás, a skizofrénia kísérteteivel való
viaskodás kínjában mintegy önmagát szüli új életre; jutalma, Natália árva
gyermeke voltaképp még mindig csak lehetőség (igaz minden eddiginél nagyobb és
magasabb rendű) az értelmesebb, harmonikusabb élethez vezető úton. A regény
zárómondatában valamely mellékutcában még hangosan fütyörészik egy elkésett
kísértet. Vajon ha megszületik az első kiadás végén megígért Mindenszentek című folytatás, milyen szerepet játszott
volna ebben az újabb megpróbáltatásokat sejtető árnyalak?
Krúdy
önéletrajzi írásaiban több ízben is élénken
tiltakozott az ellen, hogy Szindbádot vagy más regényalakját önmagáról mintázta
volna. Ez így igaz: hiszen sem Szindbád, sem Rezeda Kázmér, sem pedig Nagybotos
Viola nem hasonmás a szó tükörkép értelmében. Mégis szinte valamennyi regény-
és elbeszélés hőse, nem csak az előbb említettek, hanem szélső határesetként
még a történelmi írások hősei is őriznek valamit az ő személyes vonásaiból és
főként az ő személyes problémáinak hordozói.
Szauder József a Krúdy életművet átfogó, a
válogatott elbeszélések III—VII., a Magvető Kiadónál
1960—65 között megjelent köteteihez írt tanulmányaiban mélyrehatóan és reveláló
értékkel elemzi az alteregó figurák jelentését, fejlődését és az író különböző
korszakaiban végbement alakváltozásait. Az 1918 és 1921 közötti regények
szimbolikus alakmásait összeveti az ez időszakban írt elbeszélések hasonló
alakjaival és megállapítja[4]: „A szimbolikus
ellenfigurák most még inkább a leleplező értelem hordozói: a büszke tartásúaknak,
a megítélteknek kritikai alteregói.”
Ezt
a fontos és lényegre tapintó észrevételt joggal kiterjeszthetjük az író és
hasonmásai közötti kapcsolatra is. Szindbád és társai Krúdy kritikai
alteregói. Ami egyszersmind annyit is jelent, hogy nem az író és hősei közötti
megjelenésbeli, felszíni hasonlatosságokra kell elsősorban figyelnünk, hanem
arra is, hogy ezek a figurák és ellenfigurák mennyiben hordozzák az író
személyes problémáit. Az olyan minden rétegében szubjektív-lírai fogantatású
életművet, mint Krúdyé, nem tárhatjuk fel másképpen.
Sommásan
áttekintve ebből a nézőpontból az életművet azt látjuk, hogy az első, még csak
inkább hasonmás-szerű alakokban, az 1906—10 között írt zsoldos-elbeszélések hőseiben
és Martinovics Ignácban (Magyar
Jakobinusok,
1910.) a mohó élvvágy, a teljesebb, céltudatosabb élet iránti vágy fejeződik
ki. Az első Szindbád elbeszélésekben (Szindbád ifjúsága, Szindbád utazásai, 1911—12.), valamint a De Ronch novellákban (1912) a konkrét önéletrajzi
részletek révén ifjú- és férfikori álmait, ábrándjait állítja szembe a
többnyire kiábrándító valósággal. A lemondás gesztusa, a nosztalgikus attitűd
ezekben az írásokban azonban többnyire még csak alakoskodás, szerepjátszás. Az
első nagy regénysiker, A vörös postakocsi (1913) hasonmás alakja, Rezeda Kázmér
objektívabb magatartása, inkább narratív, szemlélődő attitűdje is erre mutat.
A világháború és a forradalmak viharaiban a társadalmi és emberi értékek
természetesen Krúdy számára is más megvilágításba kerülnek; ennek megfelelően
az 1918—1922 között írt regények és elbeszélések alteregói a korábbinál
mélyebb, immár szinte gyötrő önvizsgálat kivetülései. A húszas évek közepétől
kezdve ez önfeltárás rezignációvá szelídül és a Szindbád megtérése (1925), valamint az Élet álom (1928—1931) időszakának elbeszélésében
megjelenő hasonmások többnyire csak az élet apró örömeiben lelnek kielégülést.
Ez már nem szerepjátszás, mint a tíz-tizenöt év előtti Szindbád elbeszélések
magatartása. Hangsúlyozzuk, hogy ez a vázlatos áttekintés az író és hasonmásai
közötti kapcsolatot csak nagy vonásokban mutatja, annak számtalan belső
variációját említés formájában sem érintheti. Csak arra kívánunk itt
rámutatni, hogy Szindbád és társai mindenkor az írói önvizsgálat eszközei és
kivált abban az időszakban, amikor az Asszonyságok díja keletkezett, Krúdy önmagával vívott
küzdelmének, önbírálatának szimbólumai.
Czifra
Jánosnak és kritikai alteregójának, az Álomnak, valamint a szenvedések árán
elnyert élet-értelmet jelképező Natáliának a története is csak ebben az
összefüggésben teljesedik ki előttünk. így válik az Asszonyságok díja a szüntelen önmagával viaskodó író személyes
vallomásává, az egész életművet is megvilágító remekmívű alkotássá.
A
regény szerkezete, mint a legtöbb nagyobb terjedelmű Krúdy írásé, széteső. Anekdoták,
hosszú, a főtörténethez szorosan nem kapcsolódó kitérők szakítják meg,
tarkítják az elbeszélést. A szabadon áradó, gazdagon burjánzó asszociációk
nemcsak a jellegzetes krúdys tirádákra, hanem a regények cselekmény
bonyolítására is jellemzők. Egyfajta extatikus állapotban írt, a fővonalakban
valószínűleg előre is megtervezett vázlattól emocionális okokból minduntalan
eltért.
A
csapongó képzelet hatására írás közben változó, gyakran szertelennek tűnő
cselekmény-vezetés ellenére legjobb regényeit mégis mindig egységesnek
érezzük. Ennek okát írásainak teljes hangulati kiegyensúlyozottságában jelölhetjük meg.
Az adott téma Krúdynál többnyire nem a cselekmény különböző
fordulatai, hanem a látszólag önkényesen beépített, ám hangnemileg,
hangulatilag tökéletesen illeszkedő epizódok, mint a főtéma különböző variánsai
fejlesztik tovább, teljesítik ki. A betétek mindig a fő kérdésre adandó válasz
kiegészítői, – kontrasztos, ellenpontos hatásukkal is (tudatosan vagy
ösztönösen) azt szolgáljak. Az Asszonyságok
díja is a regény
előszavában ironikusan hangszerelt kérdésre („Hogyan éljünk, hogy hosszú
életűek legyünk ezen a földön”) válaszol, mégpedig a korábban már említett
Czifra—Natália főtémával és ennek különböző változataival. A variánsok közül
ezúttal csak egyet ragadunk ki: Margitnak a korhely Dubli
úr által hosszadalmasan előadott élettörténetét. Margit tökéletes ellenpárja
Natáliának: nem nyugszik bele kiszolgáltatottságába; családját és szeretőjét a
férfiakkal kötött viszonyokból szerzett pénzen tartja el, illetve tartja ki. Az
önfeláldozásával szerzett boldogságban reménykedik. De halálos féltékenységéért
súlyos árat kell fizetnie: leugrik az emeletről, elvetéli gyermekét, majd a
családját ért szégyen miatt elbujdosik, később férjhez megy, de férjét szintén
féltékenységből kegyetlenül megöli, húsz évet ül ezért Márianosztrán. Majd
mikor innen visszatér, szeretőjét, Dubli urat vádolja
elrontott életéért. Ez a történet – éles ellentétben Natáliáéval –
nyilvánvalóan egy Krúdy által eleve eredménytelenségre ítélt, magányt feloldani
nem tudó törekvés bemutatását szolgálja. Margit voltaképp józan
ítélőképességét megzavaró határtalan önzésének áldozata. Úgy véljük e két nő
történetében szinte szükségtelen is külön felhívnunk a figyelmet a gyermek, az
egyikben az elvetélt, a másikban a világrahozott utód
fontos szerepére. Csak arra utalnánk, hogy mindkettőjük sorsa a gyermek
jelentkezésével fordul jobbra, illetve rosszabbra.
A
melléktémák és variációk a főtémát kiegészítve és erősítve biztosítják a regény
egységét, a különböző formában minduntalan visszatérő, a regény tárgyköre
által sugallt hasonlatok és metaforák pedig a hangulati összhatást szolgálják.
Hosszasan sorolhatnánk például a lakodalom-tor-keresztelő
szertartás hármasából a regényben fellelhető különböző motívumokat. Vegyünk
csak sorra néhány a főszereplő foglalkozási körével összefüggő, a regényben
alkalmazott építő vagy díszítő elemet, illetve képet vagy hasonlatot. Annak a
lakodalomnak a végén, amelyre Czifra elvetődik, a zongorista halotti marsot játszik és a temetésrendező előtt a táncban a halottasmenet látomásos képei jelennek meg. Jella asszony
dicséretére hősünk azt gondolja magában, hogy az ilyen rendet tartó asszony
mellett tán meghalni sem lehet, majd amikor kitessékelik a konyhából, így szól
kísérőjéhez, az Álomhoz: „Ha ez a nő még néhány évig libapecsenyén él: kicsi
lesz neki a legnagyobb »Pontusz«
is” (ti. koporsó); majd másutt Jella asszony, amikor
szeretője megígéri, hogy elviszi éjjeli sétára a Stefánia útra, elhatározza,
hogy csak slafrokkban megy, legfeljebb brilliáns fülönfüggőit akasztja fel, ha meghalna útközben,
legyen miből eltemessék; Weiszné, akivel Huszár Manci vigasztalódni akar
elvesztett Alice barátnőjéért, arról nevezetes, hogy férje koporsóba fektetve
szokta imádni; a hölgyek tennivalóiról értekezve az író megállapítja, hogy
lehet „ellépkedni megásott sírgödrök mellett az udvarias lovag karján –
randevún a temetőben –, ahová délután egy gyermekágyban meghalt asszony
koporsóját engedik le az előkészített köteleken
(ez a rész egyébként anticipálja Natália sorsát is!); miközben Henrik és
Palacki Jella asszony házába viszi Natáliát, a híd alatt „a pesti oldalon
csónakos ember ült hosszan elnyújtva evezőit, mintha hullákra várakozna,
amelyek éjféltájban bizonyosan megérkeznek a Dunán”; Natália kétszer is bolyong
a temetőben: egyszer mielőtt a szíve alatt rejtőzőről tudomást szerezne,
másodszor anyja sírját felkeresvén a Bakonyban.
Bár
az új élet is halállal kezdődik a Bakáts téri
klinikán és az előbb bemutatott részleteken túl is a halál mellett vér,
gyilok, paráznaság, mazochizmus és szadizmus képei tolulnak egymásra az
elbeszélésben, mégsem morbid ez a regény. Nemcsak a befejezésben rejlő
életigenlés, hanem a Krúdy stílus itt is elmaradhatatlan velejárója az irónia
és önirónia feloldó hatása következtében is. A szentimentalizmusnak, vagy
éppen a száraz tényközlésnek, esetleg a tételszerű vitatkozásnak az író és az
olvasó számára néha egyaránt terhes túlzásai ellen egy-egy részlet lezárásában
Krúdy a feloldást biztosító ironikus csattanóval védekezik, és ezzel
visszamenőleg néha egy egész fejezet feszültségét, túltelítettségét,
szélsőséges hatásait oldja fel. Például az Álom és Czifra között folyó vitában
a temetésrendező felszabadultabb hasonmása több ízben folyamodik ehhez a
fogáshoz. Czifra nem akar szembenézni önmagával, az Álom meggyőző szónoklatának
egyik szakaszában végső érvként a temetésrendező álmaira hivatkozik:
„Gondoljon a szavakra, amelyeket gyanútlan nők szájába adott álmában. Élete
végéig tömlöcben ülhetne a szerelmi erőszakoskodásokért, amelyeket
szendergésében elkövetett... Annyi idegen sonkát
senki sem lopott a kéményből, mint ön, Czifra úr.”
A hangulati egységet biztosítják Krúdy
személy- és tulajdonnevei is. Erről már többen is értekeztek, mi ezúttal csupán
a regény egy olyan mondatára kívánnánk felhívni a figyelmet, amelyben az író
maga vall névadásának jellegéről, indítékáról: „A
neveknek szaguk van, amelyek nyomban megütik az ember orrát, amint hallja
őket.” Az ezt követő részt, Palacki elbeszélése (116—118. l.) végig a nevek
hangzásának és hangulatának összefüggéseit taglalja.
Cholnoky
László a Nyugatban 1920-ban megjelent bírálatában némi túlzással, de nagyon
találóan írja: „Az Asszonyságok díja regénynek gyenge, de írásműnek majdnem
tökéletes.” Nyilván ő is a szétesőnek ható szerkezet és az egységes stílus
ellentétes voltára célzott ezzel a mondattal, amellyel sok más Krúdy regényt is
jellemezhetett volna.
Az elmúlt évtizedben megjelent életmű
kiadásból, valamint az egyidejűleg publikált tanulmányokból mind nyilvánvalóbbá
vált, hogy Krúdy életművének monografikus feltárása során három kiemelkedő
művészi korszakának elemzésére kell a hangsúlyt tennünk: 1906—1913; az egyéni
hang és mondandó megtalálása – 1918—1922; megújhodása az önmagával való
kritikus szembenézés jegyében – 1928—1933; összegezés a rezignáció jegyében.
Mindaz, ami érték munkásságában, ezeknek a csúcspontoknak a magasságából
mérhető fel a legjobban. És az Asszonyságok díja a középső korszaknak is egyik
gyújtópontjában áll. Ezért értékét és jelentését nem becsülhetjük eléggé.
Barta András
1 Lásd: Pesti levelek. Publicisztikai
írások, Bp. 1963. 325.
2 Megj.: a Krúdy világában, Bp. 1964. A
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár kiadása. (Gyűjtötte és írta: Tóbiás Áron) 43.
3 Asszonyságok díja. (4. kiad.) Bp. 1968.
242. (Szabó Ede
utószavával, Szántó Piroska rajzaival.)
4
Szauder József: Szindbád feltámadásától Szindbád
megtéréséig. Megj.: A madárijesztő szeretője c.
kötetben, Bp. 1964. 558.
(Irodalomtörténeti
Közlemények, 1968/6. 685-690. p.)