KATONA
BÉLA:
Krúdy és az 1918-19-es forradalmak
(II. rész.)
Tevékenysége a Tanácsköztársaság idején
„Csak
pusztuljon, omoljon,
vesszen el a régi világ... ”
A Tanácsköztársaság kikiáltása nem
eredményezett alapvető változást Krúdy helyzetében vagy szerepében, írásai
ugyanúgy jelentek meg, mint korábban, legfeljebb a hangja vált egy fokkal még
radikálisabbá. Nem könnyű eldönteni, hogy ebben a nyíltabb színvallásra
kényszerítő körülményeknek, vagy az író belső fejlődésének volt-e jelentősebb
szerepük. Közvetlenül a proletárdiktatúra idején írt művei ebben a
vonatkozásban nem lehetnek perdöntőek. Önmagukban, az író korábbi és későbbi
fejlődéséből kiszakítva ugyanis még a legpozitívabb megnyilatkozásai is
kételyeket ébreszthetnek: vajon őszinték voltalt-e, vagy csak a pillanatnyi
helyzettel való megalkuvás gyümölcsei, opportunista hajbókolás a hatalomra
került új rendszer előtt belső meggyőződés nélkül? Annál is inkább
felmerülhetnek ilyenfajta meggondolások, mert mint minden nagy társadalmi
átalakulás idején, az 1918/19-es forradalmak alatt is akadtak valóban kétszínű
karrieristák, akik látszólag dicsérték a polgári demokratikus átalakulást, vagy
a proletárdiktatúrát, de közben másfelé kacsingattak, az ellen forradalom győzelme
után pedig együtt üvöltöttek a farkasokkal, s a kurzussajtó leghűségesebb
kiszolgálói lettek.
Hogy Krúdynál nem ilyen opportunista köpönyegforgatásról volt szó,
s nem is csak pillanatnyi fellángolásról, azt elsősorban a megelőző években,
főként a háború időszakában született publicisztikai írásai bizonyítják. Ez a
háborús publicisztika ugyanis – mint láttuk – kétséget kizáróan igazolja, hogy
Krúdy 1918-19-es megnyilatkozásai nem előzmény nélküliek. Nem egyik napról a
másikra váltott hangot, nem a forradalom kitörésekor vált hirtelen Saulusból Paulusszá. A
proletárdiktatúra alatti tevékenysége csak logikus folytatása, betetőzése,
csúcsa volt annak a mélyreható fejlődési folyamatnak, amely a háború
kitörésétől kezdve formálódott és végbement benne. A Tanácsköztársaság idején
született művei, ha hangban erősödtek is, alapjában véve szerves folytatásai
voltak nemcsak a polgári forradalom alatt írott cikkeknek, ha nem a háború
kezdetétől folytonosan erősödő, radikalizálódó egész publicisztikájának is.
Természetesen hiba lenne elhallgatni azt is, hogy ez a fejlődés,
látszólagos egyenes vonalúsága ellenére sem volt ellentmondásoktól mentes.
Krúdy a Tanácsköztársaság idején is megmaradt polgári írónak. Nem vált
szocialistává, még kevésbé kommunistává. Nem is igyekezett magát úgy
feltüntetni, mintha az lett volna. A párt sajtóban, a kommunista lapokban nem
is jelent meg írása. Valószínűleg nem elvi okokból, hanem csak mert nem kértek
tőle, a tény mégis föltétlenül jellemző. Megmaradt a radikális Magyarország hasábjai
mellett, ahol évek óta jelentek meg Pesti levelei.
Ott azonban becsületesen szolgálta az új rendszert. Látványos
melldöngetés nélkül írt, de úgy, hogy mégis mindegyik írása határozott kiállás
volt a letűnő régi világ ellen, s a Tanácsköztársaság mellett. Hangját
különösen ott érezzük őszintének, ahol a meg bukott úri társadalom bűneiről,
rothadásáról beszélt, amikor elhatárolta magát a múlttól.
A Magyarországba írt cikkek mellett 1919 tavaszán főként a Néplap
szerkesztése kötötte le Krúdy energiáját. Erre még a Tanácsköztársaság
kikiáltása előtt kapott megbízást, de szerkesztői munkáját a proletárdiktatúra
első időszakában is tovább folytatta.
A Néplap korábban a kormányzat által támogatott parasztújság volt,
amely a régi kalendáriumok szellemében és azok sallangos, kacskaringós
népiességével igyekezett védelmezni és propagálni a rendszer
parasztpolitikáját, és leszerelni az agrárszocialista mozgalmakat.
Szépirodalmat keveset közölt, és abban sem volt köszönet. A múlt századi
népszínművek árvalányhajas idilljei és a száz éves jövendőmondó verses
gügyögései váltakoztak hasábjain. Igazi író nem szerepelt benne, a szerkesztő
neve helyén is csak ez állt: András gazda. A lap átszervezésére 1919
januárjában került sor, s a Károlyi kormány akkori földművelésügyi minisztere,
Buza Barna felelős szerkesztői minőségben Krúdyra bízta irányítását. Rajta
kívül főszerkesztőként Szabó Endre, valamint szerkesztőtársak
elnevezéssel Gárdonyi Géza és Móricz Zsigmond neve szerepelt a
címlapon.
Nem könnyű megérteni, s még kevésbé megmagyarázni, miért éppen
Krúdy lett egy parasztújság szerkesztője. Valószínű, hogy mint a Károlyi párti Magyarország
régi munkatársára, s mint Károlyi aktív támogatójára esett rá a választás.
Bárhogyan is történt, bizonyos, hogy Krúdy nemcsak afféle tiszteletbeli
megbízatásnak tekintet te a Néplapot, nemcsak a nevét adta hozzá, hanem
ténylegesen is részt vett a lap irányításában, s a nehéz körülmények között is
színvonalas újságot akart adni a falusi nép kezébe.
Külsőleg is modernizálták a Néplapot. Népieskedő cikornyáit
elhagyták a címlapról, tördelését, egész nyomdai kiállítását korszerűvé tették.
Lényegesebb volt azonban, hogy Krúdy igazi írókat szólaltatott meg a lap
hasábjain. A szerkesztői tevékenységével kapcsolatos dokumentumok, sajnos, nem
igen maradtak fenn, vagy legalább is nem ismeretesek. Megőrződött azonban
Gárdonyi két hozzá intézett válaszlevele, amelyekből mégis némi fogalmat
alkothatunk Krúdy szándékairól, s a Néplap megerősítése érdekében kifejtett
szervező munkájáról. (Az egyik levelet a Krúdy világa már publikálta, a
másikra Nagy Sándor, a kitűnő egri Gárdonyi-kutató hívta fel a
figyelmemet, amiért ezúton is köszönetet mondok neki.)
Gárdonyi mindkét levelében arról írt, hogy új művek helyett
pillanatnyilag csak régebbi írásainak lapkivágatait küldheti a Néplapnak, de
soraiból az is kiderült, hogy Krúdy olyan népies témájú elbeszéléseket vagy
regényeket várt tőle, amelyek alkalmasak lehettek volna arra, hogy a
kalendáriumi hazugságokat végre igazi irodalommal szorítsák ki a falusi
lakosság tudatából.
Gárdonyi küldött is írásokat, s küldtek mások is. Az új
földtörvényt a másik fő munkatárs, Móricz Zsigmond magyarázta a paraszti
olvasóknak. Maga Krúdy egy nagyobb terjedelmű, népmesei hangvételű elbeszélés
közlését kezdte meg a Néplapban Csillag, aki jár címmel. Öt folytatás
látott napvilágot belőle, a végét nem ismerjük, mert az újság megszűnése után
befejezetlen maradt. E folytatásos elbeszélésen kívül még egy írása jelent meg
névaláírással a Néplapban A naphoz címen, 1919. március 9-én.
A következő számtól, március 16-tól kezdve a szerkesztők neve
minden magyarázat nélkül eltűnt a címlapról. Nemcsak Krúdyé, szerkesztőtársaié
is. A még megjelent számokból azonban az derül ki, hogy továbbra is
változatlanul ő maradt a szerkesztő.
Az április 13-i számban megjelent A Néplap szépirodalmi
programja című első oldalas cikk Bródy Sándort, Gárdonyi Gézát, Móricz
Zsigmondot, Révész Bélát és Szép Ernőt emlegeti, mint a Néplap íróit, majd szó
szerint így ír: „Krúdy Gyula, e lapok szerkesztője ugyancsak minden erejét a
Néplapnak szenteli. ” További szám azonban már nem jelent meg. Az egyre
bonyolultabbá váló politikai helyzetben és az egyre súlyosabban jelentkező
papírhiány miatt átszervezték a sajtót, és sok más újsággal együtt a Néplap is
megszűnt.
Ezzel vége is szakadt Krúdy rövid szerkesztői tevékenységének. De
ha időben nem is volt hosszú ez a szerkesztői pályafutás, hiba lenne lebecsülni
jelentőségét. Mit jelentett számára a Néplap redakciója? Mindenekelőtt
szorosabb, közvetlenebb kapcsolatot írótársaival. Főként olyanokat igyekezett
ugyan megnyerni munkatársaknak, akikkel régóta baráti viszonyban volt (Bródy
Sándor, Révész Béla, Szép Ernő), de Móriczcal és Gárdonyival csak ekkor és ezen
a réven került közelebbi érintkezésbe. Ennél is sokkal fontosabb volt azonban,
hogy a Néplap szerkesztése elevenebb kapcsolatra sarkallta az élettel, a
korral, a politikai helyzet alakulásával is. Munkája szinte elkerülhetetlenül a
nép sorsára irányította figyelmét. Mint a Néplap szerkesztőjének, tudnia kellett,
mi megy végbe falun, mi történik a parasztsággal. Nyilván ezzel a tájékozódni
akarással függtek össze gyakori utazásai is. Mint Móricz Zsigmond, ő is a
vidéket járta, s tapasztalatairól riportokban számolt be. Riportjai (Milyen
Magyarország, Az ország útján, stb.) nem a Néplapban, hanem a Magyarországban,
az Érdekes Újságban és a Pesti Futárban jelentek meg, mégis
joggal tételezhetjük fel, hogy tulajdonképpen ezeket is a Néplap ihlette,
hiszen a szerkesztői munka gyakorlata szinte kényszerítette a társadalmi
valósággal való szembenézésre.
Olyan közel, mint Móricz, természetesen ekkor sem került a néphez.
Inkább csak a vasúti kocsik, vagy a vidéki vendégfogadók hangulatából
következtetett a mélyben zajló változásokra, de legtöbbször még ezekből a
külsőségekből is jó érzékkel szűrte ki a lényeget, a társadalmi mozgás valódi
tendenciáit.
Ezekből a vidéki riportutakból nőtt ki a
Fehérvári könyv című füzete is, amely 1919 májusában jelent meg a
Közoktatásügyi Népbiztosság kiadásában. Alcíme: Termelőszövetkezetek Fejér
megyében. Nehezen meghatározható műfajú írás. Riport és szociográfia,
rendeletmagyarázat és propagandairat egyszerre, de nem is a műfaji tisztaság
itt a fontos, hanem az a meggyőző szenvedély, amellyel a régi világ bűneit
ostorozta, s a kibontakozó új élet megnyilvánulásait figyelte. Statisztikai
adatokkal bizonyította a földbirtokmegoszlás kiáltó igazságtalanságait, hogyan
osztozott Fejér megye közel 700 ezer hold földjén 135 nagybirtokos, s hogyan
élt 164 ezer nincstelen mezőgazdasági zsellér. Örömmel állapította meg, hogy a
föld végre a népé lett. „A népé lett, az államé lett ez a végtelen kincs. 135
család lett szegény. 164 ezernyi mezőgazdasági nép boldog és elégedett. ” (Pesti
Levelek. 390. l.)
Azt is tudta, hogy a kizsákmányolás megszűnése nem pusztán
anyagi-gazdasági kérdés, hanem sokkal több annál, az igazán emberhez méltó élet
kezdete: „Ezek a földek csak görnyedésre tanították a derekat eddig.
Görnyedett, aki rajta dolgozott, görnyedett az alázat, a cseléd, a megalázkodó,
a sanda bűn. Ezentúl arra is megtanítja a föld a dolgozókat, hogyan kell a
derekukat kiegyenesíteni. ” (U. o.: 393. l.)
Hirdette a társadalmi megújulás szükségszerűségét, s látta, hogy a
forradalmat maga az uralkodó osztály idézte elő ostobaságával, gőgjével,
parazita életmódjával: „Jött az a forradalom, amelynek el kellett jönni ebben a
végleg elzüllött, megrothadt, bűneibe süllyedt Magyarországban, hogy tovább
lehessen élni a tisztességes embereknek. Száz esztendő igazságtalanságai,
gaztettei, bitangságai után jött a proletárforradalom... Ki hitte volna
Magyarországon a proletárforradalmat? Pedig már a harmadik nemzedék tapossa itt
a földet Kossuth szabadságharca óta; három nemzedék jött, amely bűnt bűnre
halmozott, trágyázta a földét, amelyben lassan izzani kezdett a lát hatatlan
tűz. Minden csendőrpofon, amely Magyarországon ártatlan ember arcára
becstelenül csördült, minden aljas követválasztás, amelyről oly hasrengető kedéllyel írt Mikszáth Kálmán, a mameluk-világ
krónikása... okozója volt ennek a forradalomnak. Jönni kellett neki, mint a
háborúnak, a legnagyobb emberi megaláztatásnak, a poklokra juttatott
embereknek, a sárba, szennybe, vérbe letaposott emberi önérzetnek, hogy a
legmélyebb mélyről, a förtelemből, az akasztófa alól felordítson végre az
Ember.
Az első forradalomban a bitófa elől menekült meg Magyarország.
A második forradalom elhozta neki a gyönyörűséges emberi életet. ”
(U. o.: 399. l.) Vallomásának értékét csak fokozza, bátor kiállásának
őszinteségét hitelesíti az a körülmény, hogy Krúdy tisztában volt a
Tanácsköztársaság fenyegetett helyzetével. Látta a külső és belső
ellenforradalmi erők készülődését, de ez sem rettentette vissza: „Jöjjön bár
milliója az ellenségnek a szabaddá lett Magyarország ellen, a mai szabadságnak,
emberi messzilátásnak, jövendőnek a délibábját nem
sötétítheti el sem a fegyverek sűrűje, sem a felkoncolt régi világ hydra-tagjainak megmozdulása. Ennek a mostani világnak sem
ízét, sem javát, sem ígéretét többé nem verheti ki semmi ennek a mai
nemzedéknek az emlékezetéből. s” (U. o.: 399. l.)
Ugyanez a világos, egyértelmű elkötelezettség jellemzi ebben az
időben írott cikkeit is. Régi és új regényhősök című írásában az író az
irodalom feladatát igyekezett megfogalmazni. S ő, akit az irodalomkritika
kezdettől fogva a múlt énekeseként könyvelt el, most a jelen ábrázolására
bíztatta írótársait is, önmagát is: „Itt tíz esztendeig nem lehet egyebet írni
se regénybe, se színdarabba: mint Magyarország történetét, mostani napjait. Ha
a negyvennyolcadiki eseményekről és az utána következő szomorú időszakról egy
félszázadig írtak a könyvek, hazudtak a legendák és vének – korunkról, az új
világ születéséről könyvtárakat kell összeírni, hogy majd mindenki meg értse,
hogy mi történt itt: csoda, vagy emberi akarás? ” (Magyarország. 1919. márc.
25.)
Több más írásából is kiderül, milyen fontosnak tartotta a tömegek
felvilágosítását, s hogy ebben milyen jelentős szerepet szánt az irodalomnak
is. Újra meg újra sürget te, hogy a parasztbutító kalendáriumok és rémregények
helyett igaz és értékes könyveket kell a nép kezébe adni. Sürgősnek és
elengedhetetlennek tartotta a nemzeti ön vizsgálatot, múltunk megtisztítását az
önáltató illúzióktól. Le kell leplezni a hamis ideálokat, bármilyen fájdalmas
is legyen az igazsággal való könyörtelen szembenézés: „A legszebb hazugságokról
kell lemondanunk, amelyekkel századokon át önmagunknak bókoltunk;...
királyszobrokat kell ledönteni, hogy meglássuk, mennyi a fűrészpor odabent...
Írni kell végre egy könyvet a proletárügyésznek is, akit eddig tömlöcbe vetettek,
ha ki merte nyitni a száját. Hadd halljuk az ő igazságát, amelyet börtönök
falára volt kénytelen írni, mert másképpen nem mondhatta el... Nem kell félni
az új történelemtől, az új Magyarországtól, a forradalmi szilajságú emberi
akarások és ideálok robbantásától. Csak pusztuljon, omoljon, vesszen el a régi
világ. Már a szájunkig ért a trágyagödör léje, amelybe belezuhantunk.
Gyötrelmesebb nem lehet az élet, mint volt. ” (Új történelmet kell írni.
Magyarország. 1919. április 16.)
S nemcsak a népet, az országot nem féltette az új történelemtál,
vagyis a szocialista fejlődéstől, hanem a felszabadult ember öntudatával
határolta el saját magát is a régi világtól, s félreérthetetlenül kimondta,
hogy egyénileg sincs veszteni valója: „Mit sajnáljak a tegnapi életemből?
Sajnáljam talán az ékszereket, melyek másoké voltak?... Mit sajnáljak a
kastélyokon, amelyekben szegény, mindennapi életünknek előkelő idegenjei
laktak, akiknek legfeljebb hideg, lesújtó arcát láthattuk egy másodpercre, de
könnyüket, vagy mosolyukat soha? És miért búsulnék az egész elmerült világ
után, amelynek fogatairól sár freccsent a kabátomra, páholyaiból elutasítón
fénylett a fülbevaló és a szem, magasan repülő paradicsommadarai legfeljebb a
kalapomat szemetezték be; dologtalan gazdagsága, bankár-elbizakodottsága,
seregély-ostobasága, tétlen parfőmje, bágyadt selyme,
aluszékony közömbössége, másvilágról való gőgje, cudar gúnyja, bitang
nemtörődömsége, ledér rafináltsága és agylágyult röheje: – mindig csak erre a
napra, a maira s a következőkre, a megaláztatásra, a proletárpofonra látszott
várakozni? – Miért sajnálnám a tegnapi Pestet, a zsebmetsző, sajtszagú, ocsmány
Pestet, minden érdemes fiához perfid, bűneiben a kivégzésre megérett régi
Magyarországot – amikor csak amolyan mostoha gyermek voltam itt? ” (A
gyalogúton. Magyarország. 1919. április 9.)
A Tanácsköztársaság hónapjaiban fordult figyelme határozottabban
az oroszországi események felé is. Fiatal kora óta vonzódott az orosz
irodalomhoz és az orosz néphez. Pályája elején ahhoz az irodalmi irányzathoz
csatlakozott, amelyet főként az orosz irodalom példái ihlettek. Krúdy különösen
a klasszikus orosz irodalomnak két nagy alakjáért, Puskinért és Turgenyevért
lelkesedett. Most, amikor felismerte azokat a szálakat, amelyek Tanácsmagyarországot a fiatal Szovjetunióhoz kapcsolták,
felújultak benne ezek az emlékek, s kíváncsian fordult az orosz irodalom felé. Orosz
hangok c. cikkének tanúsága szerint világosan látta, hogy milyen fontos
szerepe volt az orosz irodalomnak a forradalmi változások előkészítésében:
„Száz esztendeig tartott Orosz országban a mai forradalom előkészítése. Minden
könyv, amit a múlt században orosz kéz írt: titkos propagandája egy közelgő új
világnak.” (Magyarország. 1919. március 20.)
A múltnál is sokkal jobban foglalkoztatta azonban a jelen, vagyis
az, milyen szerepük volt az orosz íróknak az októberi forradalomban, s hol van
a helyük a kialakuló új társadalomban. „Vajon mit írnak most az orosz írók?
Milyen kár, hogy a testvér nemzet irodalmát nem ismerjük napjainkban! ” (U.o.)
A kisebb cikkeken és a fehérvári riportfüzeten kívül önálló kötete
is jelent meg Krúdynak a Tanácsköztársaság idején. 1919 áprilisában a Ruszka-Krajnai Népbiztosság kiadásában látott napvilágot Havasi
kürt Ruszin-Krajna kistükre című munkája.
Érdekes, de még nem egészen felderített a mű keletkezésének
háttere. Egy újabban felbukkant hírlapi közlemény szerint az író Dr. Stefán
Ágoston rahói ügyvéd megbízásából írta ezt a
könyvét, aki a Tanácsköztársaság alatt Ruszin-Krajna
népbiztosa volt. Ő kérte fel Krúdyt, hogy adjon leírást Máramaros, Ung, Bereg
és Zemplén vármegyékről, az ott élő rutén nép életéről. Később kiderült, hogy
Stefán a kommün alatt kettős játékot folytatott, ezért a Tanácsköztársaság
bukása után is vezető beosztásban maradt, s a párizsi békekonferencián ő
képviselte Kárpátalját. Ekkor állítólag Krúdy művét franciára és angolra
fordíttatta, és a béketárgyalásokon is felhasználta.
Hogy mindez valóban így történt-e, s ha igen, volt-e és milyen
szerepe Krúdy írásának a későbbi fejleményekben, azt még a további kutatásnak
kell pontosabban tisztáznia. Mint ahogy azt is, hogyan került Krúdy
összeköttetésbe Stefán Ágostonnal, s miért éppen őt bízta meg Stefán a könyv
megírásával?
Maga a mű sajátos keveréke az útirajznak és a szociográfiának. Nem
igazi útleírás, Krúdy maga is bevallja, hogy csak régebbi utazásainak emlékeire
támaszkodott írás közben. Inkább a nép életének bemutatására törekedett. Meleg
együttérzéssel be szél a kárpátaljai lakosság sanyarú sorsáról, szegénységéről,
éhezéséről. Elfogultság nélkül mutatja be a magyarok és a ruszinok viszonyát, s
ír az ott élő zsidók helyzetéről is. Nem hallgatta el a magyar állam, a magyar
uralkodó osztályok elnyomó, kizsákmányoló szerepét, ennek ellenére nem mentes a
mű bizonyos naiv nacionalizmustól sem. Főként ott jelentkezik ez, ahol a
ruszinok magyar-hűségükről, Magyarországhoz való törhetetlen ragaszkodásáról
beszél. De ha mai szemmel nézve nem is fogadhatjuk el mindenben a véleményét,
ha helyenként naivnak is kell mondanunk az általa rajzolt képet, egészében
mégis figyelemre méltónak tartjuk munkáját, amely nemcsak a magyar uralkodó
osztályok nemzetiségi politikájához képest jelentett előrelépést, de a
Tanácsköztársaság e téren hozott intézkedéseivel is összhangban állt. ,
Nem könnyű megérteni, hogy a Tanácsköztársaság első két hónapjában
kifejtett ilyen fokú írói aktivitás után miért következett Krúdynál 1919 nyarán
előbb némi elbizonytalanodás, majd pedig teljes elhallgatás. A kérdést még csak
izgalmasabbá teszi, hogy, voltaképpen nemcsak-Krúdyra vonatkozik, hanem a
kortársak közül-még nagyon sokakra, s nem is csak a polgárságból jött
művészeltre, hanem olyán vitathatatlanul progresszív egyéniségekre is, mint pl.
Móricz Zsigmond. A probléma rendkívül sokrétű és bonyolult, részletes kifejtése
külön tanulmány témája lehetne. Itt most meg kell elégednünk annak
megállapításával, hogy ebben a megtorpanásban szubjektív és objektív tényezők
egyaránt közrejátszottak. Tagadhatatlan, hogy szerepe volt ebben az író
politikai korlátainak is, amelyek az osztályharc fokozatos éleződésének, a
fronthelyzet rosszabbodásának, s az ezekkel összefüggő szükségszerű radikális
intézkedéseknek a hatására egyre erőteljesebben kiütköztek. Hozzá kell ehhez
számítani Krúdy ideológiai képzetlenségét is. Nemcsak gyakorlati kapcsolata nem
volt a munkásmozgalommal, elméletileg sem ismerte a marxizmust. A háború és a
forradalmak radikalizáló hatására sok mindent magáévá
tett a progresszív erők követeléseiből, s ösztönösen elfogadta a
szocializmusnak a társadalmi igazságtalanságok megszüntetésére irányuló
törekvéseit is, de ez – mint oly sokaknál – nála sem pótolta az elméleti
tisztánlátást, s végül is visszahőköléshez vezetett.
A személyes okokon túlmenően azonban kétségtelenül része volt az
elhallgatásban a kultúrpolitikai irányítás szűkkeblűségének is, amely nemcsak
Krúdyt, hanem többek között Móricz Zsigmondot, Babits Mihályt és Tóth Árpádot
is visszariasztotta. Hozzájárult ehhez még a polgári lapok többségének, köztük
Krúdy legfontosabb, legállandóbb fórumának, a Magyarországnak a
megszűnése is. A megmaradt lapok különböző, sokszor egymásra is acsarkodó
csoportok irányítása alatt álltak. A rendelkezésre álló rövid idő alatt ugyanis
nem kristályosodhatott ki igazán a párt egységes kulturális irányvonala. A
pártirányítás lényegéről és főként annak gyakorlati értelmezéséről a vezetők
között is jelentős nézeteltérések voltak. A Népszava a Vörös Újsággal
polemizált a kérdésről, Az Ember és a Színházi Élet a Ma
írói ellen indított támadás-sorozatot.
A vitákban higgadt, mértéktartó vélemények is elhangzották,
általában azonban inkább a szélsőségesen türelmetlen, proletkultos hangnem
jellemezte az összecsapásokat. Olyan nyilatkozatok is napvilágot láttak,
amelyek kereken kimondták, hogy a proletárdiktatúrának csak a forradalmi
művészekre van szüksége, s a többiek álljanak félre. Az ilyen deklarációk, még
ha azok nem az egész pártvezetés véleményét fejezték is ki, alkalmasak voltak
arra, hogy elkedvetlenítsék azokat a jó szándékú, a szocializmushoz becsületes
indulatokkal közeledő, de még nem kommunista, a marxi tanokban járatlan, vagy
azzal éppen csak most ismerkedő írókat.
Ha a Tanácsköztársaság nem bukott volna el, később bizonyára
tisztázódtak volna ezek a problémák, s az átmenetileg félreállt írók többsége
is megtalálta volna a helyét a proletárdiktatúra rendjének irodalmi életében.
Erre azonban már nem kerülhetett sor. 1919. augusztus 1-én győzött az
ellenforradalom, a haladó írókra – köztük Krúdyra is – nagyobb megpróbáltatások
vártak.
Krúdy és az ellenforradalom
„A becsütetesek mindig
visszavágyakoznak az ígéret
földjére, amely 1919 tataszán nékik megmutattatott. ”
A Tanácsköztársaság bukása után a haladó magyar irodalom
szétzilálódott, az írók közül sokan külföldre távoztak. Krúdy nem ment idegenbe,
inkább belső emigrációba húzódott vissza, s így próbálta kivárni a viharok
elcsendesülését. Anyagi helyzete azonban nem tette lehetővé számára a hosszabb
pihenést vagy félreállást. Ha élni akart, újra dolgoznia kellett. Az
ellenforradalom győzelme után az első írása, egy novella, 1919, szeptember
12-én jelent meg a Pesti Futárban. Amikor pedig szeptember 28-án ismét
megindult régi lapja, a Magyarország, ő is mindjárt az első számban újra
elkezdte a Pesti levelek írását.
Ma már semmi sem indokolja annak elhallgatását, hogy ezekben az
első cikkekben megalkuvó, önigazoló tendenciák is találhatók. Nem tagadta meg a
Tanácsköz társaság alatti tevékenységét, nem tartott látványos önkritikát, de
voltak kapkodó, riadt gesztusai a hatalomra jutott új rendszer irányába.
Üdvözölte a „fagyos ország úton Buda tornyai felé” masírozó, „honmentő magyar
sereget” (Üdv a Bakonynak), egyik írásában a „bűnös Budapest” vétkeit
emlegette (Sastoll), egy másikban a Horthy bevonulása után
miniszterelnökké lett Huszárt köszöntötte, támogató cikket írt Horthyné karácsonyi segélyakciójáról, aki már akkor, 1919
decemberében ügyesen játszotta Magyarország nagyasszonya szerepét, s gyűjtést
kezdeményezett a sokat szenvedett katonák javára (Horthyné
szava).
A cikkek alatt ugyanaz a név, amelyik az októberi forradalom alatt
és a Tanácsköztársaság idején megjelent írásait jelezte. Ha azonban egymás
mellé állítjuk ezeket a műveket, a különbség ég és föld. A tartalmi
változásoknál is sokkal jellemzőbbnek, fontosabbnak és árulkodóbbnak érezzük
azonban az írói hangnem megváltozását. Az ellenforradalom idején írt cikkekből
hiányzik a korábbi belső tűz, jelzői üresen konganak, mondatai kényszeredetten
vánszorognak egymás után. Mintha a szárnyalást végleg elfelejtette volna, a
stílus nagy művésze botladozva járt. Olvasás közben lépten-nyomon kiérezzük az
erőlködést, a verítékszagot, szavai tompán csengenek, mint a hamis pénz.
Mindenképpen sajnálatos, hogy megírta ezeket a cikkeket, de mint
dokumentumok mégis inkább a korra jellemzők ezek az írások, mint az író
személyére. S ha ezen a címen nem is menthetjük fel Krúdyt teljesen, helytelen
lenne, ha e néhány cikke alapján akarnánk őt megítélni, vagy pláne elítélni. S
még nagyobb hiba lenne, ha ezek miatt az írásai miatt hitelüket vesztetteknek
nyilvánítanánk, s ezért kevesebb figyelemre méltatnánk a forradalmak alatti
progresszív megnyilatkozásait is. Különben is, miért akarnánk
méltánytalanabbnak lenni vele szemben, mint az ellenforradalmi rendszer urai és
hűséges kiszolgálói voltak, akik soha sem bocsátották meg neki a polgári
demokratikus forradalom és a Tanácsköztársaság alatti tevékenységét, s akik az
engedményeket tevő fenti cikkek ellenére is könyörtelen hajszát indítottak
ellene?
A támadásokat a Császár Elemér és Pekár Gyula szerkesztésében
megjelenő Magyar Múzsa című folyóirat kezdeményezte. Először Az író erkölcsi
hitele című nyílt levélben Négyesy László intézett ellene
durva kirohanást egy 1918 novemberében meg jelent cikke miatt. Nem kevesebbel,
mint hazaárulással, tudatos rosszhiszeműséggel, a nemzeti múlt meggyalázásával
vádolta, és a „megsértett nemzeti szellem” nevében követelt tőle elégtételt. S
mindezt 1920 elején, a fehérterror tombolása idején.
Mi volt az inkriminált cikkben, amely Négyesyt ennyire
felháborította? Az írás 1918. november 8-án jelent meg a Déli Hírlapban Kézimunka
címmel. A néhány nappal korábban lezajlott forradalmat méltatta benne az író.
Többek között a következőket írta: „Az októberi forradalomnak semmi köze sem
volt a színpadhoz és a színészethez. Ennek a forradalomnak nem volt Laborfalvi
Rózája, sem öreganyja: fél bolond Jókai Mórica sem, csörgő, feltűnési
viszketegben szenvedő ifjúsága sem: igaz, hogy Petőfije sincs az elmúlt
napoknak.
Az októberi forradalom görögtűz nélkül, bömbölő kóristák, rossz
szagú színházi rendezők közreműködése mellőzésével született. Sőt szavalat is
alig volt. Ellenben sortűz az volt, amiről hiába keresünk feljegyzést a
márciusi régi komédiában. És ezért lehet inkább bízni ebben a forradalomban,
mert nem komédiásnők és szerepelni vágyó csepűrágók segítették világra az
újszülöttet. Hanem az világra jön kócosan, mosdatlanul, a munkások zubbonyában,
mint a szegény ember gyereke. ” (Pesti levelek. 318. l.)
Ezekből a sorokból olvasta ki Négyesy László a múlt meggyalázását,
a nemzeti hűtlenséget, az irodalmi perverzitást, Jókai, sőt Petőfi emlékének a
káromlását. Meglepő, hogy az a Négyesy, akinek a század elején vitathatatlanul
pozitív szerepe volt az új magyar irodalom elindításában, politikai
elfogultságának hatására most ennyire mellé hallott. A szövegben kétségtelenül
található egy-két nem a legszerencsésebben megválasztott jelző, de ez távolról
sem jelentette azt, hogy Krúdy sarat akart volna freccsenteni
a márciusi fiatalok emlékére. Szinte hihetetlen, hogy Négyesy mennyire nem
ismerte őt, hiszen különben tudnia kellett volna, hogy Krúdyt milyen szoros
szálak fűzték a szabadságharc emlékéhez. Nem negyvennyolcat akarta ő
kisebbíteni vagy befeketíteni, csupán arra akart rámutatni, hogy az októberi
eseményekből mennyire hiányoztak a XIX. századi forradalmak romantikus,
teátrális elemei. S ha a kontraszthatás kedvéért talán el is túlozta kissé a
különbségeket, más alkalommal nyomatékosan hangoztatta a hasonlóságokat is, s
az őszirózsás forradalmat több cikkében is a márciusi ifjak mozgalma egyenes
folytatásának nevezte.
Négyesy támadása azonban még csak jeladás volt. Ezt követően a
kurzussajtó valóságos pergőtüzet zúdított rá. Négyesy még csak a Károlyi-forradalom
alatti magatartását vetette szemére, a Krúdyzmus
vagy bolsevizmus c. cikk szerzője már a Tanácsköztársaság idején elkövetett
„vétkeit” sorakoztatta fel, s ráadásul írói tehetségét is kétségbe vonta. Krúdy
megpróbált válaszolni a támadásokra, de hamarosan be kellett látnia, hogy
tehetetlen. Ő, aki korábban szinte mindenüvé dolgozott, most majdnem teljesen
elszigetelődött. De a támadások össztüzében sem hódolt be, nem kereste a
hatalmasok kegyeit. 1920. február 21-én Herczeg Ferenchez címzett nyílt
levelében jelentette be, hogy kilép a Petőfi Társaságból, mert nem óhajt tagja
lenni olyan szervezetnek, amelynek az ellene acsarkodó Pekár Gyula államtitkár
az egyik vezetője.
Bármennyire rosszul estek neki az igaztalan vádaskodások, a
legfájdalmasabban a szerkesztők és kiadók részéről megnyilvánuló bojkott
érintette. A lapok visszaadták írásait, a kiadók nem vállalkoztak új műveinek
megjelentetésére. Ambrus Zoltán igazgató levélben közölte vele az
Országos Színművészeti Tanács 1920. május 18-án hozott döntését, amely szerint
„A vörös postakocsi a Nemzeti Színházban nem adható elő”.
Ez az elszigetelődés nemcsak írói önbecsülését sértette, hanem
egzisztenciálisan is súlyos helyzetbe sodorta Krúdyt, akinek egészen fiatal
korától kezdve mindig is kizárólag a tollából kellett megélnie: Ekkor pedig már
nem is egy, hanem két család eltartásának gondja nehezedett rá. Ha el is vált
első feleségétől, a három gyermek neveltetéséről nem feledkezhetett meg, s már
ott volt az új család is, 1919-ben meg született negyedik gyermeke.
Meg nem tört ezekben a nehéz években sem, de kétségtelen, a
Tanácsköztársaság bukása az ő pályáján is törést eredményezett. Műveiben a
hangsúly ismét a passzív álmodozásra, a hangulatok és asszociációk korláttalan
csapongására tevődött át. A társadalmi valóság csak bonyolult áttételekkel,
szimbolikus formák közbeiktatásával jelentkezett.
A forradalmak emléke azonban véglegesen sohasem halványult el
benne, sőt titkon remélte és várta is a folytatását. Hatvany Lajoshoz írott
egyik levelében ezt olvashatjuk: „Ha valaha feltámad még a magyar irodalom: ott
kell folytatni, ahol 1918-ban abban hagytuk.” (Krúdy világa. 232. l.) S
ha nyíltan nem is hirdette, kitartott amellett, amit a Fehérvári könyvben
írt: „A szegények, a tisztességesek, a becsületesek mindig visszavágyakoznak az
ígéret földjére, amely 1919 tavaszán nékik megmutattatott.” (Pesti Levelek. 399.
l.)
(Szabolcs
Szatmári Szemle, 1969/1. /február/ 99-107. p.)