SZERDA A TV-BEN

 

Bálint Lajos szín­házi írásainak nemrég megjelent harmadik köteté­ben, a Vastapsban van egy visszaemléke­zés Krúdy Gyuláról. A magyar próza e kiváló mestere panaszosan mondta el egy ízben Bálintnak, hogy hiába próbálja, nincsen szerencséje a drámával, hogy úgy látszik, ő már sohasem fogja meghódíta­ni a színpad világát. Klasszikus értelem­ben vett nagy drámát tényleg nem írt, néhány, az ő sajátos lírájával átszőtt szín­padi mű mégiscsak kikerült a keze alól, és – évtizedekkel halála után – mégis­csak sikert ért el. Elég, ha csak A vörös postakocsi előadásszériájára emlékezte­tünk a Vígszínházban, vagy Az arany meg az asszony című egyfelvonásosának népszerű operaváltozatára.

Ez utóbbi művét most a televízió jóvol­tából ismét láthatjuk – nem az opera­változatot tehát, hanem az eredetit: ezt viszont igen sok zenével. Bácskai György csaknem az egész mű mögé stílusos alá­festő zenét komponált, ezt azért is említ­jük meg mindjárt, mert a Krúdy-szövegek színpadra állításának titka, úgy lát­szik abban van, hogy ami a szöveg költőiségéből a dramatizációban szükségkép­pen elvész, azt színpadi zenével kell pó­tolni. Félix László – akiknek ez az első nagyobb, önálló rendezése a televízióban – éppen e titok felismerésével nyert csa­tát: a játék híven őrzi az eredeti krúdys hangulatot. Mert hiába vitte az író a tör­ténetet a XVI. századba, a játék ugyan­úgy a múlt századvég hangulatának köl­tői megfogalmazása, mint Krúdy bárme­lyik felvidéki története.

Jó ötlet volt a főszerepet Pap Évára osztani: finom nőiessége és halk gesztu­sai szinte predesztinálják erre a feladatra. De igen jól beletalált a stílusba Benkő Gyula és Koncz Gábor is. Nemcsak a Krúdy-írások nagyszámú híveinek, de valamennyi nézőnek szívesen ajánljuk ezt a gonddal televízióra vitt, megejtően köl­tői históriát.

L[ukácsy]. A[ndrás].

 

(Magyar Hírlap, 1969/278. /október 8./ 9. p.)