SZERDA
A TV-BEN
Bálint Lajos színházi
írásainak nemrég megjelent harmadik kötetében, a Vastapsban van egy
visszaemlékezés Krúdy Gyuláról. A magyar próza e
kiváló mestere panaszosan mondta el egy ízben Bálintnak, hogy hiába próbálja,
nincsen szerencséje a drámával, hogy úgy látszik, ő már sohasem fogja meghódítani
a színpad világát. Klasszikus értelemben vett nagy drámát tényleg nem írt,
néhány, az ő sajátos lírájával átszőtt színpadi mű mégiscsak kikerült a keze
alól, és – évtizedekkel halála után – mégiscsak sikert ért el. Elég, ha csak A
vörös postakocsi előadásszériájára emlékeztetünk a
Vígszínházban, vagy Az arany meg az asszony
című egyfelvonásosának népszerű operaváltozatára.
Ez utóbbi művét most a televízió jóvoltából ismét
láthatjuk – nem az operaváltozatot tehát, hanem az eredetit: ezt viszont igen
sok zenével. Bácskai György csaknem az egész
mű mögé stílusos aláfestő zenét komponált, ezt azért is említjük meg
mindjárt, mert a Krúdy-szövegek színpadra állításának titka, úgy látszik abban
van, hogy ami a szöveg költőiségéből a dramatizációban
szükségképpen elvész, azt színpadi zenével kell pótolni. Félix
László – akiknek ez az első nagyobb, önálló rendezése a
televízióban – éppen e titok felismerésével nyert csatát: a játék híven őrzi
az eredeti krúdys hangulatot. Mert hiába vitte az író a történetet a XVI.
századba, a játék ugyanúgy a múlt századvég hangulatának költői
megfogalmazása, mint Krúdy bármelyik felvidéki története.
Jó ötlet volt a főszerepet Pap Évára osztani:
finom nőiessége és halk gesztusai szinte predesztinálják erre a feladatra. De
igen jól beletalált a stílusba Benkő Gyula és Koncz
Gábor is. Nemcsak a Krúdy-írások nagyszámú híveinek, de
valamennyi nézőnek szívesen ajánljuk ezt a gonddal televízióra vitt, megejtően
költői históriát.
L[ukácsy]. A[ndrás].
(Magyar
Hírlap, 1969/278. /október 8./ 9. p.)