SZIJ REZSŐ
KRÚDY GYULA ÉS VÁRPALOTA
Költészet és valóság
1. A régi Várpalota
...estve volt, mikor a faluba érkezett.
A Bakony zúgását már félórája hallotta. amint a
személyvonat egy-egy állomáson pihenőt tartott. Valamikor utazott már erre
a katicabogár anyához
francia illatszerrel dörzsölte ekkor az arcát, kézitükrében haját igazította, a
kesztyűjét sokszor felhúzta... A hölgy az állomás
végén várta, mantillában, barnás harmatos őz szemét
ijedten rászögezte és félcipőjén a csokor mint egy kis
kutya figyelő fülei...1
Ki más írhatta
volna e sorokat, ha nem az irodalom nagy mágusa, Krúdy Gyula? Tudta-e
idézni bárki is oly vonzóan a múlt század biedermeieres, copfos, mantillás világát. mint ő? Mindent tudott Palota belső
életéről, amit mások csak sejthettek. Ismerte a Loncsost és a Badacsonyt,
aranyló nedüjét annyira szerette, mint vonzó
szépasszonyait. A kiirtott bakonyi fák fájdalma épp úgy benne sajgott, mint
ahogy kiérezte az örökös szélből az eltűnt betyáridők romantikus világát. A
bakonyi szél zúgásából nálánál többet senki el nem leshetett.
Magyarországon
vagyunk, a múlt század elején, közel
Várpalotához, esteledik és a Bakony- zúgása hirtelen felhangzik a környéken.
mintha ezer meg ezer öreg fa ébredne fel délutáni
álmából olvassuk másutt.2
A Tanácsköztársaság
alatt született írásában már egyenesen történelmi freskót nyújt a Bakonyról.
A
Bakony szökik az emberek elől.
Mind beljebb húzódik
hegyei, völgyei közé. Már nem is hallani erdőzúgást Várpalotán, pedig húsz
esztendő előtt még ott kezdődött a Bakony, ahol a falu végződött. A forspont (ismét kocsin utaznak Magyarországon; akinek
valami bélyeges írás van a zsebében. a községházán, a direktóriumnál
rekvirál előfogatot), a forspont tehát jó
darab ideig halad a fehéren kanyarodó országúton, hegynek-völgynek, amíg végre
elérjük azt a dombot, amelynek ritkás hajzatát messziről látni. Itt a Bakony.
Régi Magyarország híressége. Kalandok, regények, mesemondák színtere. Az elmúlt
század történelme, amikor még ráértek Magyarországon meséket mondani, meséket
végigélni. Manapság már senki se él, aki a Bakony nevezetességét: Sobrit a két szemével láthatta volna. Pedig a mostani
vénembereket gyermekkorukban Sobrival ijesztgették. Sobrinak néztek minden gyanús vándorlegényt, holdfényben
merengő odvas faderekat, a szél futó árnyékát az
országút porában, a régi sas rikoltását, éjszakában koppanó lépést a
gyalogúton. Jön Sobri.
Már kizöldült a
Bakony, a lombok összehajlanak, barátkoznak, tehénkét legeltet buja füvén egy
katonasapkás gyerek, azonkívül aztán nem találkozunk
senkivel, csak az erdővel. Megyünk benne, mintha sose lenne vége. A veszprémi
országút ez, benne fut a Bakonyban, pandúrok virrasztották át a csillagos
égboltozatot, betyárok óvakodó tüzét kereste az éjben a riadt vásáros szeme, az
országútról egyenesen az erdőbe lehet lépni. Bár két
lépésnyire esik egyik fatörzs a másiktól, mégis olyan sűrű ez az erdő,
hogy nyomban elrejti azt, aki benne tíz-tizenöt lépést halad. Nincs bokra, csak
sudár fatörzse. Egyforma, egykorú, egy testvér itt minden fa. Szabályosak, mint
a katonák. Ember legyen. aki itt el nem téved. Lomb,
fa, fű, kalapnagyságú kék égboltozat. Aztán megint lomb, megint fa, útnak, tájékoztatásnak
híre-hamva sincs.3
De nemcsak a
Bakony, a távolabbi vidék is megkapja halhatatlan oldalait Krúdy írásaiban. Az
a Tempe völgy is, amelynek Jókai nevezte el a
Balatont s környékét, egészen Palotáig a Vasárnapi Újság-ban. (1858)
Füred, Veszprém hogyan is maradhatna
ki ebből az írásrengetegből.
De legjobban mégis Várpalotát szerette, zsalugáteres házait, a bennelevő illatos titkokat, férfiakat óhajtó asszonyait,
meg az öreg Radicsot, akit nem lehet elfelejteni. De ami azt illeti, Amanda
kisasszonyt sem, aki olyan szép
volt, mint Spanyolország s akiben nagyanyját,
a romantikus sorsú Radics Máriát
mintázta meg.
2. Krúdy és Várpalota
Diákkoromban egy Apolló-ban megjelent tanulmány indított el a Krúdy élmény
felé. Most veszem csak észre, immár több mint három évtizede, hogy Krúdy
1933-ban eltávozott az élők sorából, ennyivel vagyok hát idősebb én is, pedig
mintha csakugyan tegnap lett volna. Krúdy már akkor túl járt az ötvenen, s
akadnak öregek, akik még mint fiatalurat látták
rozzant fiákeren bekocogni a palotai állomásról a Rejcsur felé,
ahol egy zöldzsalugáteres házban lakott valami kisasszony, aki szépen tudott
zongorázni. Legalábbis a palotaiak közül azoknak, akik emlékeznek a kiszűrődő
hangokra, tetszett, hiszen különben alig is emlékeznének rá.
A kisasszony csak
nem a Palotai álmok
Szekszti kisasszonya? Szeretném ezt is eldönteni, meg
sok más egyebet is, amit Krúdy várpalotai vonatkozású írásai vetnek fel.
Találkozni azzal a múlttal, amely a történelem logikája szerint Várpalotán is
elsüllyedt, az utolsó száz év eseményeivel, szereplőivel, akiknek az élők
között talán már emlékük is alig található.
Néhány könyvben
mégis él ez az egész, visszahozhatatlanul elporladt világ. Erről regél a
Várberek, erről susog Puszta-Palota erdőrengetege,
ennek titkai hancúroznak a Loncsosban, bujkálnak a Bögrében, a Badacsonyban,
üzennek a Józanból, futkároznak a Sárrét ködlepte
mezőin és csillognak a fölmerülő vadvizeken. Hátul, bent a hegyekben, bármi
legyen is az igazság, mégis csak Mátyásról regél a Bakony s Petőfiről a
Várvölgy kebeléből fújó szél. Vele szemben Ősi, Berhida, Peremarton,
Pét dicsőséges magyar középkorról, honfoglaló őseinkről, törökverő nagyjainkról
felelget a múltba visszaszálló léleknek. És itt bent a városban, a Sörház
utcában, a Mátyás király útjának ódon zugaiban, a halálraítélt Rejcsur egyik-másik házában, még él a régi Palota, amely
legközelebb áll a mai öregekhez és a múlt szerelmeseihez. Ezt a világot
láthatta még Jókai s ennek illatos titkait leste el Krúdy Gyula a századforduló
esztendeiben. Hol a gondok elől menekült ide, hol a szerelem hívta, csábította.
Bármiként érkezett is, mindig újabb és újabb megírnivaló anyaggal gazdagodott,
amit később csillogó drágagyöngyökként dolgozott fel regényeiben és elbeszéléseiben.
3. Hagyomány és
történelem
Lépjünk közelebb
a valósághoz. Szükséges a várpalotai Krúdy-nyomokat összegyűjteni azért is,
mert ezek fényében az író művészetének valósághoz való viszonya reálisabban
értékelhető. Az idő is sürget az irodalom és a helytörténetírás
együttműködésére, mert a szemtanúk, akik még ismerték a Krúdy-művek egyik-másik
palotai alakját, egyre gyérülnek, lassanként teljesen kihalnak. A házak,
amelyekben Krúdy nagyanyja, Radics Mária lakott ki Amanda néven
szerepel az Ál-Petőfi-ben s mint már idéztük: szép
volt, mint Spanyolország, az író
eposzi jelzőként ezzel illeti lebontásra
kerülnek. Nyoma sem marad annak a háznak, amelyben
az író atyja meglátta a napvilágot, melyhez az írót ifjúsága édes-bús emlékei
fűzték. Az ismert s még lappangó RadicsKrúdy
ereklyék elveszelődnek, a Loncsos
a legszebb tájak egyike Krúdy művészetében
lassanként beépül,
a pincék beomlanak, a régi házak
eltűnnek, az oly titokzatosan susogó fák
kipusztulnak, források elapadnak, a temető kőkeresztjeinek feliratait
megemészti az idő. Röviden: Várpalota szédítő arányú fejlődése maga alá temeti
azt a világot, amely igen számottevő Krúdy művekhez szolgáltatta az anyagot.
Márpedig ezek ismerete a sokszor ködben gomolygó Krúdy-alakok és bonyolult helyzetek
megértéséhez is segítséget nyújthat.
Kérdés azonban,
hogy irodalomtörténeti, vagy legalábbis ily természetű kérdések tisztázásához
felhasználhatók-e az egyszerű emberek tanúvallomásai, vagy csak az írásban
rögzített adatok jöhetnek-e számításba. Élő tanúk vallomásainak szinte a
vizsgálóbíró alaposságával végzett egybevetése számos esetben megbízhatóbb
eredményre vezethet, mint ugyanarról a kérdésről fennmaradt írásos feljegyzés,
amelynek szerzője vagy csak hallomás alapján dolgozott, vagy elfogult nézőpontból
adta elő az eseményt; vagy ha mint szemtanú szól is, a valóságtól
többé-kevésbé, de inkább többnyire nagyon is elrugaszkodott s esetleg nem is a
pontos helyrögzítés lebegett a szeme előtt. Több személy megkérdezése után
göngyölíteni fel a kérdéseket, megbízhatóbb helyzetképet eredményez, kisebb a
tévedés lehetősége, feltéve, ha a kutató minden vonatkozásban a legalaposabb
körültekintéssel jár el. Írásos forrásokkal kapcsolatban a szembesítés híján
erre megközelítő pontossággal sem nyílik lehetőség. Ezért tartjuk döntő
fontosságúnak az irodalomtörténet számára a még élő tanúk
meghallgatását, a vallomások segítségével a kérdések tisztázását.
Az első kérdés,
amit eddig nem sikerült kideríteni, hogy a Krúdy-ősök közül a Radicsok mikor
vándoroltak be Várpalotára. Annyi azonban bizonyosra vehető, hogy a múlt század
közepén Várpalotán élő másik Radics családot a közös
néven kívül egyéb, tehát vérségi kapcsolat nem fűzte a Krúdy-Radics családhoz.
Ugyanez áll a jelenleg ott élő Radicsokra is. Nem sikerült az anyakönyvekben
nyomára akadnunk annak sem, hogy Radics Mária és testvére Radics János
Várpalotán született volna. További kérdések: valóban megszökött-e Krúdy
nagyanyja egy honvédtiszttel, táncolt-e a komáromi sáncokon, megesküdtek-e,
miért váltak el, aminek következtében a nagymama nem Krúdy Gyulánénak nevezi
magát, hanem leánykori nevén Radics Máriának. Hol született fiuk, az író Krúdy
apja, találunk-e erre írásos bizonyítékokat Várpalotán, s mit mond a helyi
hagyomány. Radics János szerepe is tisztázandó,
azután mindaz, amit Várpalotáról, környékéről Krúdy megörökít. Ide értendő a
mellékszereplők kérdése is, Isztricsné-Fánci,
Hajmáskéri Valier, Cirlei Szekszti kisasszony, Lehőcz Anna,
Fátyol Erzsi, Hetykei nyugdíjas színész, Kamilla,
Mózer Pál vendéglős stb. a Palotai álmok-ban. És mindazoké. akiknek
személye a hagyomány még élei tanúinak vallomása, esetleg lappangó feljegyzések
alapján tisztázható: Groszter csizmadia, Natália,
Ignác, az öreg Lipkai, Morvai, a magát sírból
kikaparó Mesztegnei stb. az Asszonyságok díjá-ban, Sarlai takácslegény, Hoszter
Fülöp stb. az Ál-Petőfi-ben, Mózsi, az álbetyár, Móni, a
fiákeres, Pagonyi, az őrnagy stb. az elbeszélésekben.
*
A helyi hagyomány
tud arról, hogy Radics Máriát, Krúdy nagyanyját Krúdy Gyula várkapitány
megszöktette. Még többen
élnek azok közül, akik személyesen ismerték Radics Máriát, de férjére, az író
hasonnevű nagyapjára és apjára már senki sem emlékszik. Akadnak idősebb
palotaiak, kik Radics Máriával kapcsolatban személyes emlékeket őriznek, akik
ismerték házát, lakását, gyermekeit és
unokáit. Élnek
még azok közül
egynéhányan, akik emlékeznek
Radics Jánosra, magára az író Krúdy Gyulára, akik játszottak az író
testvéreivel, akik itt nyaraltak időnként
a nagymamánál, Radics Máriánál. Vessük alá vizsgálatnak a palotai kapcsolatok,
leírásokat, szereplőket, költészetet és valóságot a helyi hagyomány világánál.
4. Részletek a
hagyományból.
Radics Mária igazi nagystílű asszony volt kezdi Szabó Istvánné Tizekker Matild néni. Tudja lelkem, olyan
asszony nem akadt még egy. Páratlan egy asszony volt. Amikor Klapka eladta a
várat Görgeynek, illetve az osztráknak, ő is ott volt Komáromban. Tudja-e, ki
szöktette meg?
Megszöktették?
Meg. Krúdy Gyula várkapitány lovon szöktette meg. Mert gyönyörű egy
teremtés volt az a Radics Mária. Mindig suhogó selyemben járt. Hétköznap is
pártával a fején, kidomborítva magát olyan rokokósan, dróthálóval. Mikor leült,
tudja hogyan ült le? fordult felém ez a
süket és vak asszony.
Így e s el is magyarázza, be is mutatja:
becsapta maga alá egyik oldalon a szoknyát, a másik oldalon elterült a
drótháló, ami tartotta azt a mindig ragyogó selyemruháját. De várjon csak,
hozok én ki Radics Máriától emléket is.
Ezzel eltűnt a
mellékajtón és én közben tűnődtem, milyen különös játékot űz az emberrel a
sors. Az öreg Radics pincéjére voltam kíváncsi, gyanakodva és semmit sem
remélve mentem be egy házba, amelyről azt állítják, hogy ott született Krúdy
Gyula. Nem telik el fél óra, emlékek tárulnak elibém. Hiszen eszerint nem mese,
hanem valóság az, hogy Komáromban táncolt Radics Mária a sáncokon, tisztek és
katonák előtt nem kell mindjárt rosszra gondolni.
Hogy Füreden élt és onnan jött négyökrös
szekéren a Loncsosba Petőfi
után. S íme, ez a Radics Mária
állítólag senki más, mint Krúdy Gyula nagyanyja. De el lehet ezt hinni? Nem
megy olyan könnyen, sok itt még a tisztázni való.
Itt van lelkem, nézze meg ezt a tányért, ez Komáromból való, nézze meg jól,
Radics Máriától kaptam. És nézze meg ezt a legyezőt is, Radics Mária tulajdon
legyezője. S a vak asszony reszkető
mozdulattal, áhitattal bontja ki az átlátszó papírból
a tányért. Csinos alkotmány, repedt, de azért szinte hibátlan. És a
selyempapírból kibomlik a fekete, piros szélű legyező is. Mintha titokzatos parfőmök illata venne körül, selymek sejtelmes suhogását
érzem, édes sóhajokat hallok, a várkapitány mámoros bókjait, meg a daliás,
büszketartású Radics Mária szenvedélyes hangját. Emlékek, el kell hinnem,
hiszen Radics Mária emléktárgyait forgatom a kezemben.
Mert tudja lelkem, ma szegények vagyunk, kopottak
is, de mink is voltunk valakik. Pékmester volt az apám, de ezek a Radicsok,
ezek olyan fukarok voltak. Otthon is, máshol is. Volt mindenük, de a fogukhoz
verték a pénzt. Tőlünk hordták a süteményt, de Radics Mária mindig
kicsinyellette. A Radics János, az meg aztán, hej, az volt mégcsak
a fukar ember. Fia, az Árpád gyerek, udvarolt is volna nekem, mert jómódúak
voltunk, de azok igen-igen fösvények voltak...
S elvesznénk a
részletekben, ha egy kérdéssel elejét nem venném:
Krúdy azt írja, hogy Radicsék
a várban laktak, vagy ott is laktak?
Pár pillanatig
gondolkodik s látatlanban is rácsap a vállamra, úgy válaszol:
Persze hogy laktak! De ebben az öreg várban, innen
jöttek ki, mikor megvették ezt a házat, amelyik az én rokonomé
mutat a társaságomban levő Klugné asszonyságra.
Tehát laktak a várban?
Laktak hát a Radicsok.
Akkor viszont hogyan kerültek a Nyírségbe?
Krúdy Gyulát úgy tartja számon az irodalom, mint nyírségit.
Jaj fiam! Hát innen ment el a
Radics Mária Nyíregyházára az Erzsi nevű lányához.
Hogyan, hát volt neki lánya is?
De ezt aztán már
mindketten igazolják, csakhogy nem a várkapitánytól.
Matild néni még együtt
is nyaralt velük, sőt, fürdőn is volt egyikkel, míg egy másik
lányával, Valival együtt járt iskolába. Ezt a témát azonban nem akartam tovább
göngyölíteni.
Tudja, jött az velünk
mármint Radics Mária
még a csatkai búcsúba
is. Egyszer a temetőben mutattunk neki egy érdekes sírfeliratot:
Itt
nyugszik Szűcs Borbála, szűzleány,
Siratja egyetlen
fia, Mihály.
Jót nevetett
rajta: No, ez reám is illik egy kicsit
s megint csak nevet jóízűen. Hát
ilyen volt.
Azonban ez a
mindenfelé ismert tréfás sírfelirat éppen elég volt ahhoz, hogy még fokozottabb
fenntartással fogadjam a helyi hagyományt. Nem esünk-e még inkább a
valószínűtlenség világába, ha nem fordítok a beszélgetés menetén? Mert Radics
János az Ál-Petőfi-ben így korholja Máriát: csak
éld
világodat és hurcold meg a Radics nevet
de ezt a már ott is fukar Radics János mondja, míg Mária
már ott is önérzetesen vallja, hogy a fele sem igaz annak a rossznak, amit
fecsegnek róla. És aztán
másként ítélte
meg ezt az asszonyt a maga kora s megint másképp az utókor. Annyi bizonyos: a
Dalmáciából jött selyemkereskedők utódjának asszonylétére is szűk volt
Macedónia. Kinőtt Várpalota társadalmából, talán azért is nem találta meg a
maga emberét. Mert akiben hitt, abban csalódott, Krúdy Gyulában, a várkapitány-ban. De ezzel visszaérkeztünk
a valóság földjére:
Ismerte maga személyesen is Krúdy Gyulát,
az írót? teszem fel a kérdést
Matild néninek.
Hát hogyne ismertem volna. Daliás,
szép szál barna férfi volt. Igazi úr volt az.
És
emlékszik Mónira, a fiákeresre is?
Kutat az
emlékezetében, Klugné asszonyság is vele együtt s
ketten sütik ki, hogy igazam van, a Deutschot hívták Móninak, sőt még azt is
tudják, merre lakott az öreg konflisos. Olvasóim bizonyára tudják, miért adtam
fel a kérdést. Még valamit kérdezek:
Mondja meg nekem Matild néni, mikor halt meg Radics Mária?
Száz esztendős korában,
Nyíregyházán.
1831-ben született, ezt én jól tudom.
Egy kis szünet
után még hozzáteszi:
Tudja, kitűnően zongorázott
Radics Mária és szerette az ékszereket. De nagy kuruzsló
is volt, még ólmot is öntött. S elmondja, hogyan.
És
a lottóval hogy voltak?
Lottóval? kérdi
kissé értetlenül,
majd mint aki egy elmerült világnak drága emlékét
ragadja meg, szinte győzelmesen kiált fel: talán lutrit akart mondani?
Hu, nagy lutrizó volt, de milyen nagy, nemcsak ólmot öntött, kuruzsolt is és
nagy bolondja volt a lutrinak!
Nincs is kétségem
etekintetben, hiszen írva van a Palotai álmok-ban.
5. Részletek a
valóságból
a) Radics Mária
Radics József palotai furmányos fuvarosgazda
leánya élete jelentős
részét valóban
Várpalotán töltötte.
Férje, az alább szereplő három közül
a legidősebb Krúdy Gyula kapitány a családi
hagyomány szerint egy tisztibálon ismerkedett meg vele,
de nem Várpalotán, hanem Győrött.
Radics Mária akkor kb. 16 éves lehetett. A tiszt úr megszöktette s tábori pap
adta őket össze. Arról, hogy a komáromi vársáncon táncolt, amint később
unokája, az író Krúdy Gyula állította, Várpalotán nem tudnak, de Radics Mária
egyéniségét ismerve alighanem a színigazságot írta meg az író-unoka. A helyi
hagyomány tud arról is, hogy elvált a kapitánytól. Beszél lányairól, de e
ponton az emlékezés csal, mert a történeti igazság az, hogy csak egyetlen lánya
született, az is korán elhalt. (A várpalotai anyakönyvben nem találjuk nyomát.)
Akikre a palotaiak, Vidamon Károly, Vörös Istvánné,
özv. Csősz Józsefné stb. visszaemlékeznek, azok nem Radics Mária lányai, hanem
valószínűen unokái, az író Krúdy Gyula testvérei.
Radics Máriának legidősebb
Krúdy Gyulától (tehát az író nagyapjától) az
említett s korán elhunyt lányon kívül két fia született: az egyik Béla, a
későbbi huszárfőhadnagy, a másik Gyula, az író édesapja. Klug
Györgyné maga mutogatja a Jókai utcai Radics-Krúdy-házban
azt az utcára néző szobát, amelyben az író apja született s a nagy asztalt,
amelyről Krúdy süllyesztette a nagyanya által bőven terített fogásokat.
Bélának nem akadtunk
születési adataira a palotai anyakönyvben, Gyuláét, az író édesapjáét azonban
sikerült megtalálni:
1850. szept. 2.
Gyula Zsigmond
|
Krúdy Gyula
Radics Mária
|
r. kath.
nemes
|
Palota
|
Nagy Zsigmond
Krúdy Mária
|
Haberreiter Márton káplán
|
tehát nem 1849 Szilveszterén
született, ahogy Krúdy Gyula a Dunántúli-Tiszántúlinál című művében
írja; ez utóbbi esetben azonban aligha rophatta táncát a honvédekkel a komáromi
sáncokon. Vagy nagyon elkéstek a kereszteléssel
kilenc hónappal ami szokatlan lenne s
különben is, mi tette volna szükségessé, mikor mindkét szülő katolikus lévén, a
keresztelés felett vita sem lehetett. Akkoriban a szülők még felekezeti
különbség nélkül siettek megkereszteltetni az újszülöttet, a római katolikusok
különösen is sürgősnek tartották. Valószínűbb, hogy Krúdy csak a hatás kedvéért
írta szilveszteri gyereknek az édesapját. A Dunántúli-Tiszántúlinál című
művében még egyszer és utoljára, elmond néhány családi mozzanatot, többek közt
Radics Jánosról, Mária testvéréről is, aki időközben
állítólag
felcsapott palotai halottkémnek s a regény szerint kitűnő érzékével mindig
megérezte, hol haldoklik valaki a nagy famíliából. Ámbár süket volt, annál
jobban hallott belülről, s megindult a haldokló felé. Így érkezett meg a regény
szerint Várpalotáról Nyíregyházára, az író apjának halálára, 1899
Szilveszterére.
Az, amit Krúdy
ír, hogy a keresztelést végző Haberreiter Márton
káplán 1899-ben már idős ember lehetett eszerint megfelel a
valóságnak. Legalább hetvenöt éves, vagy még több. De hogy ebben az időben
Várpalotán szolgált volna, erre nézve a hivatalos könyvekben nincsenek adatok,
s így nem tudjuk, voltaképpen ki a mintája a fenti regényben szereplő idős
papnak.
Hogy Radics Mária
elvált a férjétől, az író nagyapjától, ez megfelel a valóságnak. 26 évi
házasság után került sor erre, s ha abban az időben egy asszony erre szánta rá
magát, nagy okának kellett lenni. Radics Mária sem ok nélkül adta válásra a
fejét.
Mindenképpen
rendkívüli asszonynak kellett lennie. A Krúdy-család úgy tudja, hogy 19001910
között képgyűjteményét
eladta a Szépművészeti Múzeum elődjének. E gyűjtemény nyomainak feltárására
irányuló kísérletek eddig sorra hajótörést szenvedtek, alighanem joggal
tételezzük fel, hogy e képtárnak viszonylag jelentősnek kellett lennie, ha a
Szépművészeti Múzeum elődje érdemesnek tartotta megvételre. Az író Krúdy Gyula
szerint Rembrandt-kép is szerepelt a gyűjteményben. Honnan szerezhette Radics
Mária képeit? Talán közel járunk az igazsághoz. ha azt tételezzük fel, hogy a
művészbarát Waldstein János gróf várpalotai
képtárából kerülhettek birtokába Waldstein halála
után: vétel, ajándék, vagy- valamilyen üzleti kapcsolat révén. Waldstein gyűjteményéről Rómer
Flóris is megemlékezik a Bakony... című
művében. Ebben akár Rembrandt-kép is akadhatott, bár valószínűleg csak másolatban.
És talán a híres állat- és tájképfestő Pállik Béla-kép is, mert őt élénk
kapcsolatok fűzték Waldstein grófékhoz és Palotához.4 Ha Radics Mária képeinek jegyzékét sikerülne
megtalálni, Várpalota kulturális múltja értékes adattal lenne gazdagabb. Mert
abban a korban még elég ritkán fordul elő, hogy polgárcsalád
nyomorúságos kis vidéki
községben
képgyűjteményt mondhasson a magáénak. És ezzel teljesebb és reálisabb lenne az
a romantikus kép, amely előttünk áll a várpalotai Radicsokról, közelebbről
éppen Radics Máriáról, az Ál-Petőfi, a Palotai álmok és annyi más
finom mívű Krúdy-írás felejthetetlen alakjáról.
Helyszíni
ismeretek birtokában mondhatjuk, hogy teljesen alaptalan az író azon állítása,
amely szerint Radics Mária és férje, legidősebb Krúdy Gyula, vagy Mária
tetvére, Radics János, vagy akár őmaga kisiskolás
korában bent lakott volna a várban. 1850 után, írásaival ellentétben, nem
működött a felvonóhíd, örök sem strázsáltak a várfalon. Az egyik Zichy-család a
várban lakott, a másik a kastélyban (a Kastélydombon), egyiknek sem álltak szolgálatában
a Radicsok. 1450-es Zichy-címert pedig már csak azért sem láthatott Péter Pál
úr, aki az író, Krúdy Gyula maga, a Palotai álmok főszereplője, mert
hiszen az első Zichy 1616-ban jelent meg rövid időre Palotán, maga a
Zichy-család pedig 1650-ben lett birtokosa papíron
a palotai várnak s csak 1710 után költözött a család Palotára.5
Ellenben ismerjük
mindkét házat, amelyet Radics Mária, illetve Radics János mondhatott magáénak.
Sőt a harmadik Radics-háznak is tudjuk a helyét. Ez az utóbbi a Mészáros Lőrinc
utcában a második világháborúban megsemmisült, de a másik két ház túlélte a
város pusztulását. Az egyik az a kis fehérfalú ház a Rejcsurban,
a Thuri György tér 11. alatt, amely 1963-ban azonos
Varsányi Ferencék házával. A másik a volt Megyeház,
most Jókai Mór utcában, a református templom közelében levő Svarda-Klug-féle
ház. Ezt a Radics-házat, amelynek egyik szobájában az író Krúdy Gyula édesapja született akinek születésnapi
adataival fentebb találkoztunk meg lehet ismerni
Krúdy Gyula eme soraiban is: Ott a Bakony közepén,
a kis Várpalotán él
a két öreg ember, aki folyton
álmodik. János bácsi a régi ház hátulsó részében dörmög naphosszat, míg
Mari néni elöl lakja hűvös szobáit, ahonnan az utcára is lehet látni.
Körül pedig zúg-búg a Bakony.6
A két öreg, mint
a további elbeszélésből kiderül, Radics János és huga,
Radics Mária. János úr a Loncsosból érkezik, Mari néni ebédet főz, majd indul a
temetőbe régi ismerőseihez és barátnőihez, akik ilyenkor sorra felszállnak a sírokból s Máriával együtt emlékeznek, míg
lassan újra le nem száll az alkony.
Farkas Dezső kovács is emlékezik a Svarda-féle Radics-házra. Radicséknál
zongora
volt már akkor, amikor még két
zongora sem találkozott Várpalotán.
Ő úgy emlékszik, hogy két nő élt abban a házban, magánosan. Özv. Szabó Andrásné
is két nőre emlékszik.
Vidamon Károly szabó is tud Radics
Mária mellett egy bizonyos Erzsi nevű hölgyről, aki 1963-ban kb. annyi idős
lett volna, mint az ő nővére, mintegy 80 esztendős. Kitűnően zongorázott
mondja Vidamon Károly s fellépett
a helyi műkedvelő gárdában is. Szerints Radics Máriáék az első világháború alatt itt éltek a Thuri György téri házban.
Vörös Istvánné (1893) is erre a
Radics-házra emlékszik, a Thuri György téri kis
házra, mert a szomszédban laktak s onnan hordták, sokszor csak úgy átadták a
kerítésen a tejet. Vörösné bátyja tudott németül s ezért többször beszélt
Radics Máriával németül, mint magyarul. Szerinte is másodmagával lakott Radics
Mária a házban, s úgy emlékszik, mintha a fiatalabb is már őszes lett volna.
Vörös Istvánné szülei 19091912 között
Radics Máriától
vásároltak néhány
bútordarabot, valószínűleg akkor, amikor a felső Radics-házat eladták és a
kisebb lakásba a holmik nagyrésze nem fért be. Egy
fekete asztalt, két kis fotőjt, egy zöld alapon hatalmas és szép piros
rózsákkal díszített díványt.
Vörös Istvánné
testvére, özv. Csősz Józsefné is bejáratos volt Radics Máriához (tejet
hordott nekik) s világosan emlékszik arra, hogy az első világháború alatt itt
laktak a Rejcsurban (Thuri
György tér) Várpalotán. Ugyanis Erzsi kisasszonynak a szomszédba beszállásolt
katonák szívesen tették volna a szépet, s emiatt ez csak akkor
mert a kútra menni vízért, amikor a katonák nem voltak a láthatáron. Egyébként Radicsék zárkózottan éltek, az utcaajtó többször volt náluk
zárva, mint nem. Néha elmentek sétálni. Máskor az udvari lugasban az asztal
körül üldögéltek.
Özv. Szabó
Andrásné
háza a Tési domb felé szomszédja a Thuri György téri
Radics Mária-féle háznak. Öneki is úgy rémlik, hogy
itt éltek az első világháború alatt, talán még a Tanácsköztársaság idején is.
Ez az egyetlen helyi emlékezés, amely az 1919-es események idejére utal és
érthetővé teszi Krúdy Gyula Utinaplómból, A betyárok országútján c. írásait. Ezek valóban a
Tanácsköztársaság esztendejének élményeire épülnek. A palotai út pedig abban
leli magyarázatát. hogy a nagyanya itt élt Palotán. Vidamon
Károly is úgy emlékszik, mintha 1919-ben járt volna Krúdy Palotán. A költői
lelkületű, süket és vak asszony, Szabóné Tizekker
Matild szerint szép, sudártermetű, büszke tartású asszony volt Radics Mária. Az
író is jegenyetartásúnak
nevezi.
Radics Mária Vörös
Istvánné szerint is derék, nagy csuda asszony
volt. Ugyanezt állítja
özv.
Szabó Andrásné is. Tizekker
Matild nemcsak a nagyanyát, az unokát is ismerte: daliás, szép szál, barna
férfiú volt mondja Krúdy Gyuláról.
Mindezt
megerősíti az alábbi levél, amelyet Radics Mária 1919 elején írt unokájának:
Édes
Gyula!
Egy gondolat bánt
éngem.
Hogy te édes
Gyula eben a veszélben lévő Hazánkat meg tudnád
menteni. Na! Személesen be utaznád
azokat a kétes gondolkozó vidékeket és a Nagy Kosut
ként felráznád ennek az alvó nemzet lelkét a kik a nembánomságon andalognak, a mig elenségeink fel osztják
Hazánkat.
Kérlek édes
Gyula, ha volnál oly kegyes és Károly Mihálnál ki eszközölnéd, hogy mint Honvéd századosnak 26 évig voltam
hites felesége és nem a szeretője,
83 éveimre talán segéllene engemet. Kis házamat
el kellett adnom a meg élhetésért.
Isten veled édes
Gyula
szerető nagy anyád
Mária7
A primitív írás ne
lepjen meg senkit, több mint 70 évvel azelőtt még a szabadságharc előtti
iskolában tanulta a betűvetést s akármennyit olvasott is közben, túl a
nyolcvanon az írás már mindenképpen nehezére eshetett. A sorokból kitűnik, hogy
Radics Mária milyen nagyra értékelte unokáját, akit pedig tulajdon apja sem
szívesen látott az irodalmi pályán8,
nagyanyja azonban inkább méltányolta irodalmi ambícióit. Előtte az író még
közéleti férfiú is és Kossuth példája nem véletlenül került levelébe.
Azonban ebben a
levélben is akad bökkenő. Ugyanis Radics Mária ha csak
83 éves lett volna írásakor, akkor 1836-ban kellett volna születnie. Ez esetben
már 12-13 éves korában szöktette volna meg
Krúdy Gyula, márpedig ez alig valószinű, 14 éves
korában aligha táncolhatott a komáromi sáncon s
aligha 16 éves korában hozta világra 1850-ben az író apját. Sokkal valószínűbb,
hogy 87 éves volt ekkor s hogy 1832-ben született.
A levél
megerősíti a helyi hagyományt atekintetben is, hogy
házát el kellett adnia. Ez a kis ház
csakis a Thuri György-téri lehetett. A helybeliek
állítása szerint egy Wirtz nevű ács vette meg.
b) Radics
Jánosról,
Mária bátyjáról Krúdy várpalotai vonatkozású műveiben azt írja, hogy
szőlőbirtokos volt a Loncsosban, piacbérléssel foglalkozott, megsüketült,
halottkémként működött; hugát, Máriát, erkölcsi okokból mert táncolt
a komáromi sáncon
kitagadta az apai örökségből.
Továbbá hogy Radics táplálta az ál-Petőfit, azaz Sarlai téti
takácslegény-t a Loncsosban. Továbbá hogy az író apja halálos
ágyához megérkezett Nyíregyházára.
Az, hogy hugát a birtokból kitagadta, ez már Krúdynál sem
hangzik hitelesen, hisz másutt meg azt írja, hogy Radics Máriának a Loncsosban
szőleje volt. Különben is Radics Mária egészen a századfordulóig anyagilag
tűrhetően tartotta magát, amikor pedig már hetven év körül járhatott. Az a
körülmény, hogy ingó és ingatlan vagyonából eladogatott egyet
s mást, semmit sem von le abból, hogy anyagilag nem állhatott rosszul,
legfeljebb jövedelem hiányában meglévő vagyonából élt.
Radics Jánossal is ez történt, hisz a palotaiak közül
többen tőle vettek egy-egy darab szőlőt, nemcsak a Loncsosban. de a Józannak nevezett szőlőhegyen is.
Vidamon Károly is ismerte Radics
Jánost. Édesapja vette meg Radics János Józanbeli szőllejét.
Szentes Simon
József,
miközben megmutatta a Mészáros Lőrinc utcában Radics János elpusztult házának
helyét, elmondotta, hegy Radics Jánostól kapott új
szőlővenyigéket, továbbá hogy Radics János elpusztult szőlőjéből Szüts Lajos gazdálkodó is vett egy darabot.
Szánthó József ugyancsak ismerte
Radics Jánost: maga is ültetgetett loncsosi
szőlőjében. Özv. Ignácz Adolfné mindkét Radicsra emlékezett, akárcsak Szüts Ferenc idős csizmadiamester. Mások is
ismerték gyermekkorukban és Bozsoki Sándor, Molnár János stb. megerősítik azt
az írói állítást, hogy valóban piacbérlő (helypénzszedő) volt s nem örvendezett
különösebb népszerűségnek a kofák és egyéb árusok között.
Krúdy az Ál-Petőfi-ben azt állítja, hogy
Radics azért süketült meg, mert egyszer Sobri Jóska
bakonyi betyár veszprémi tárgyalásán hamisan tanúskodott a haramia mellett s Isten büntetésből süketséggel verte meg: Veszprémben még jól
hallott, Palotára érkezve hiába húzták a harangot, semmit sem hallott belőle.
Az igazság ezzel szemben az, hogy Sobri tárgyalásán
azért sem lehetett jelen, mert a betyár már jóval Radics János születése előtt
meghalt, amint ezt a kérdést más vonatkozásban vizsgálva, Eötvös Károly bebizonyította.
Sokkal valószínűbbnek látszana, ha alá lehetne támasztani, hogy Sobri helyett Savanyú Jóskáról lehet szó, akiről a palotai
helyi hagyomány is beszél. Arról azonban, hogy Radicsnak bármi köze is lett
volna Savanyúhoz, sem Krúdynál. sem a helybélieknél nem akadtunk nyomára. Az
mindenesetre feltűnő, hogy mindig Sobrit szerepelteti
és sohasem Savanyút, akinek viselt dolgai Krúdy gyermek- és ifjúkorára esnek.
Egy másik elbeszélése szerint Radics János (a Palotai
álmok-ban)
abba süketült bele, hogy úgy tett, mintha nem hallaná a kofák átkozódását, s
végül megszokta, hogy csakugyan elvesztette hallását.
Erről azonban a helyi hagyomány
semmit sem tud; ez nem zárja ki, hogy csakugyan nagyot hallott már a
századfordulón, amikor idősebb lévén
Máriánál
jóval túl lehetett a hetvenen.
(Az író a Dunántúli-Tiszántúlinál
című művében is süketnek írja le.) Abban igazat ír
Krúdy, hogy az öreg Radics sok
mindennel foglalkozott, többek között gabona- és borkereskedéssel is. A Svarda-féle házban még látható a hatalmas régi pince, erős
gerendázattal, amelyben vaskarikákkal csigázták
a hordókat.
mondja Klugné.
A helyiek elbeszélése szerint az öreg Radics vereshajú
volt Krúdy vereshasú-nak írja az Asszonyságok díjá-ban
s idős korában fölakasztotta magát. Ez utóbbi állítás azonban nem felel meg a
valóságnak. De az sem, amit Krúdy állít, hogy az öreg Radics nőtlen lett volna (Palotai
álmok). Nemcsak, hogy megházasodott, de családja is lett. Krúdy azt írja:
fösvény volt az öreg piacbérlő s valóban így él a köztudatban az egész Radics-familia (özv. Csősz Józsefné, Szabóné Tizekker Matild, Molnár János stb.). Ez talán azzal
magyarázható, hogy Várpalota gazdasági élete a múlt század második felében
katasztrofálisan pangott; egész utcasorok néptelenedtek el, mert a felbomló
kézműipar képtelennek bizonyult a nagyszámú helyi iparos eltartására, a
kapitalizmus pedig Palotára akkor még egyetlen üzemet sem telepített, amely
foglalkoztatni tudta volna a munkanélkülivé váló kezeket. A tönkrement iparosok
közül sokan lettek öngyilkosok, azért nem csodálható, ha ilyen körülmények
között mindenki igyekezett fogához verni a garast, ami aztán a másik ember
részéről fösvénységnek minősült. (A palotai gazdasági válságra utal Krúdy az Asszonyságok
díjá-ban
is, amikor azt írja, hogy többen lakodalomra kölcsönért a veszprémi takarékhoz
fordultak, ami a valóságnak meg is felel).
Ami Radics
Jánosnak az Ál-Petőfi-ben vitt szerepét
illeti, hogy ti. ő táplálta az ál-Petőfit, a Bujdosót,
erre nézve sem találtunk helyi hagyományt. Ál-Petőfi
lappanghatott a Loncsosban, sőt talán maga Petőfi is meg fordult Palotán, erre
utal a Szeget-szeggel című verse, s talán ennek emléke
kísérthetett. Vagy öccse révén emlékezhettek rá egyesek, aki 1845-ben itt segédeskedett az egyik mészárszékben. A vers aláírása
szerint azt Puszta-Palotán írta, e Várpalotától
északra hat kilométerre fekvő várromnál. A benne leírt eseményt a palotaiak ma
is úgy adják elő, mint ami itt történt Palotán, szemben a volt Végh-féle
kocsmával, azon a helyen, ahol ma már az új tizenkét tantermes iskola áll.
Valójában az eset Aszódon
történt, a Petőfi
állítólagos várpalotai útját semmi egyéb nem tanúsítja, mint a verse alatt álló
Puszta-Palota név. Az egész Radics János Ál-Petőfi
kapcsolatból annyi kétségtelen, hogy Radics János a Loncsosban is birtokolt
szőlőt, nemcsak a Józan-hegyen, sőt azt is tudják Palotán néhányan, hogy a filokszera az ő szőlejét is kipusztította.
Ami Radics János halottkémi megbizatását
illeti, erre vonatkozó adat még nem került elő.
Klug Györgyné szerint az ő
nagyanyja, Svarda Józsefné jóban volt Radics
Máriával, akitől ezt a Jókai utcai (akkor Megyeház utcai) házat 1908-1910 körül
megvették Svarda Józsefék.
A ház hátsó részében lakhatott Radics János, ezt utóbb Novák János vette meg Svardáék leszármazóitól.
c) Krúdy azt írja Radics
János és Mária apjáról: Radics József-ről, hogy a monarchia egyik
legmódosabb fuvarosgazdájaként működött, s hogy
útközben halt meg, holtan állítottak vele haza a lovai. (Máskor ezt úgy
variálja, hogy félholtan érkezett haza s a bakról végrendelkezett.) Radics
Józsefnek nem akadtunk nyomára hivatalos feljegyzésekben.
d) Krúdy szerint 1855-ben
játszódott le az a kirándulás, amelyet Amanda-Radics Mária szervezett Füredről
a Loncsosba, ahol Radics János táplálta az Ál-Petőfit. Egy másik helyen
pedig ezt olvassuk: akkor történt ez, amikor első gyermekét ringatta álomba a
hat közül az a zsidóasszony, akinek családját egy Hoszter
Fülöp nevű kocsis gyilkolta le. Itt valóban megtörtént eseményt örökít meg
az író: ez a Hoszter Fülöp a péti Vörösmalomban
szolgált. Tizekkor Kálmán idős borbélymester anyja
elbeszélése alapján azt állította 1962-ban, hogy majdnem teljesen kiirtotta a
palotai Gold-családot 1860-1865 táján. Hogy miért, ma már nem lehet
megállapítani. Krúdy egyik írásában felakasztatja a gyilkost. Viszont a helyi
hagyomány szerint később kiszabadult a börtönből s elment a család életben
maradt s közben felnőtt tagjához bocsánatot
kérni. A tényállást nem sikerült tisztázni, kivéve azt, hogy a gyilkosság maga
történeti tény, s hogy Krúdy ezen a ponton a valóságnak megfelelően nevezi a
gyilkost Hoszter Fülöpnek.
e) Krúdy Gyula apja
aki tehát Várpalotán
született abban a szobában, amelyben 1962-ben is Klug György és neje lakik ügyvéd
lett Nyíregyházán. Együtt élt az egyszerű származású Csákány Júliával, akit
később feleségül is vett s akitől az írón kívül még
Péter, Erzsi, János, Ödön, Ilona és László nevű gyermekük született.
Az apa nagyon szerette gyermekeit, erre nézve valósághű mindaz, amit Krúdy ír a
Dunántúli-Tiszántúlinál című könyvében. Egyébként az író apjáról a helyi
hagyomány semmit sem őrzött meg. Valószínűleg hamar elkerülhetett Palotáról.
f) Hiába kerestük történelmi
mintáját a Palotai álmok szereplői közül többek közt Szekszti
Juditnak, valamint anyjának, Lehőcz Annának, akibe a
regény szerint Radics János oly reménytelenül szerelmes volt. Annyit sikerült
megtudnunk, hogy a század első évtizedeiben élt Palotán egy Lehőcz
nevű köteles, rigmus is maradt fenn róla, de nem tudnak a palotaiak sem Lehőcz Annáról, sem olyan Lehőcz
lányról, akivel azonosítani lehetne a regény alakját. Az a kis
zöld-zsalugáteres ház, amelyről Krúdy azt írja, hogy belőle zongoraszó hallatszott,
minden valószínűség szerint a Thury György téri volt Radics-házzal azonos.
Mivel a helyi hagyomány állítása szerint Radics Mária zongorázott is, aligha
tévedünk, ha azt állítjuk, hogy abból a zöld-zsalugáteres házbál nem Szekszti kisasszonynak, hanem vagy Radics Máriának, vagy az
író valamelyik nőtestvérének, talán ama bizonyos Erzsinek játéka hallatszott
ki. Az sincs kizárva, hogy Szekszti alakjába Erzsi
testvéréből is beleszőtt néhány vonást.
g) Az Asszonyságok díja című műve Natáliájának
mintáját ma már felesleges keresni, modell ily célra akadt mindenütt, nemcsak
Palotán. Érdekesebbek lehetnek azonban a többi mellékalakok, akiket már
korábban felsoroltunk s akiknek egykor élő mását eddig
még a legöregebbek emlékezetéből sem sikerült felszínre segíteni. Özv. Csősz
Józsefné, azután Vörös Istvánné a fiákeres Móni alatt egy
Deutsch nevű fuvarosra gondol, akinek a Kossuth L. utcában volt a telepe s több
fiákerrel folytatta az utasszállítást.
Az író a
Tanácsköztársaság idején gyermeket váró feleségével együtt megfordult Palotán
Veszprémből jövet. Ennek az útnak a terméke az Útinaplómból c.
elbeszélése, valamint A betyárok országútján
című írása. Alakjaira már senki sem emlékszik Várpalotán.
h) De magára az író
Krúdy Gyulára néhányan még a már idézetteken kívül is emlékeztek az 1960-as
évek elején.
Vörös István
Pesten ismerkedett meg Krúdy Gyulával. A Dorottya utcai Neuländer
szabócégnél, ahol Krúdy ruhát csináltatott magának. Bejárt a próbákra, igen
pedáns volt, mikor hazavitte neki a kész öltönyt, visszaküldte, hogy még
igazítsanak rajta. A borravalóra is emlékszik. 20 krajcárt szokott adni, 19081909
körül lehetett, mondja Vörös
István.
Vidamon Károly látta Krúdyt, az írót huszárönkéntesi egyenruhában a
templomi misén s tudomása van arról
is, hogy Fűzy Antal is jóban volt Krúdy Gyulával. (Fűzy Antal költőnek indult s e réven kerülhettek közel
egymáshoz.) Az 1962-ben elhunyt Molnár János (a Korona-szálló egykori
tulajdonosa) és felesége ugyancsak ismerte Krúdy Gyulát, az írót.
6. A múltból a jelenbe.
Abból, amit
elmondottam, látni lehet: mennyi minden vár tisztázásra Krúdy Gyula várpalotai
kapcsolatait illetően. Mert sok kérdés nyitott még, ami további kutatást
igényel.
A személyi
kapcsolatok feltárásával párhuzamosan sok minden igazolódhat, ami mint palotai
anyag hozzájuk fűződik. Egy-egy darabját jelentik ugyanis a régi palotai
életnek s rajtuk, illetve Krúdy művészetén keresztül bepillantást nyerhetünk
egy olyan világba, amelyről egyéb adat alig található. Ha a valóság magvát
megleljük Krúdy, az író meséjében, közelebb jutunk magához Várpalotához, ennek
múlt századi életéhez. Addig is hiánytalan élvezettel olvassuk műveit, de a
fentiek ismeretében mégis egészen más szemmel. Kíváncsi figyelő lélekkel, hátha
észrevesznek a palotaiak emlékeik közt valamit, ami igazolja, vagy esetleg
megbízhatóbban világítja meg azt, amit Krúdy ködbe, már-már mítoszba burkolt. Mert hogy szándékosan is összekeveri a dolgokat, azt éppen a
Hoszter Fülöp esete bizonyítja. Kedvesen bolondozik a
tényekkel, mert hiszen nem történelmet ír, hanem irodalmat ad, mesét,
költészetet, egyszerre gyúrva képzeletből és valóságból.
Várpalotának
Krúdy marad legkedvesebb írója, mert írhatnak róla megbízhatóbban, de szebben,
izgatóbban, a képzelet és műélvezet majd minden árnyalatát kielégítőbben
aligha. A bakonyi széltől tanulnak horkolni a jó palotaiak ma is, éppen úgy,
ahogy Krúdy írja a régiekről. A bakonyi szélben ma még jobban,
kétségbeesettebben üvöltenek a világ összes akasztottjai, mint bármikor, az
elmúlt évek tetőket szaggató óriási viharai mindenkit meggyőzhettek erről.
Az elszállott
múlt emlékei még itt lengenek néhány fehérre meszelt régi szobában, a
Felsővárosban, a temetők bokrai és sírdombjai között, a Loncsos fái alatt, a
szőlőfürtök között. Mikor e sorokat írom, még él néhány tanúja Várpalotán az
elmerült Radics-Krúdy világnak.
A mai nemzedéket
már egy egész más világ fogadja Várpalotán. Hol van Marion
a kocsis, Mózsi
az álbetyár és
Móni a fiákeres? Az AKÖV kocsijai száguldanak a palotai utcákon, modern autóbuszon
jönnek be a városba a vendégek. De a vár
még áll, s szebb lesz, mint
valaha. Ha az őr nem kiabál is a várfalakon, utóda, a parkőr is megteszi a
magáét. De a hölgyekre gondolva már csak a környék
árvalányhajból kötött szőke csokrai emlékeztetnek azokra a hosszú hajú, szőke
szépségekre, akik oly fánkmódjára
sikeredve bűvölték rózsaszínű bőrükkel a századforduló várpalotai gavallérjait.
Az Öreg idő
(A szakállszárítón-ban), A
betyárok országútján, Útinaplómból, Mákvirágok kertje, Ál-Petőfi, Palotai álmok,
Dunántúli-Tiszántúlinál, Asszonyságok díja, Aranykézutcai
szép napok... gazdag lelőhelyei a palotai múltnak. Ezért érdemes keresni
bennük az öreg várost, annak régi életét és embereit. A problémákat inkább csak
felvetettük, de ezzel az első lépést megtettük a kérdések tisztázása felé.
(1963)
1 Krúdy Gyula: Az aranykézutcai szép napok. Bp. 1916. 36. l.
2 Krúdy Gyula: Mákvirágok kertje. Bp. [é. n.] 158.
l.
3 Krúdy Gyula: Magyar tájak. Bp. 1959. 140-147. l.
A betyárok országútján c. elbeszélésben
4 L. Szíj Rezső: Várpalota. Bp. 1960. 234235.
l.
5 L. Szíj Rezső: Várpalota. Bp. 1960. 130. l.
6 L. Krúdy Gyula: A szakállszárítón. Bp. 1967 142.
l. Kiemelés tőlem Sz. R.
7 L. Tóbiás
Áron: Az ismeretlen Krudy. Új Írás. 1963.
okt. 1254. sk. l.
8 Krúdy Zsuzsa: Krúdy Gyula. Élet és
Irodalom 1963. május 11.
(Életünk,
1964/1. 97-110. p.)